Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-12-2017 om 18:06

Welke 'franje' mag de school laten vallen ?

Vraagje naar aanleiding van de verzuchting van een basisschoolmoeder in mijn familie die ineens op verzoek van school nog wat kerstleuks uit de hoge hoed moest toveren.

Welke 'franje' mag school laten vallen?
Welke leuke dingen zijn ( tot een bepaalde leeftijd ?) onmisbaar op school, ,en wat kan met een gerust hart worden geschrapt ?


Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2017 om 13:27

Mis ik wat Yvan?

Waarvoor worden we opgeroepen?

Hangkous

Hangkous

28-12-2017 om 13:44

oproepen om te doneren

Kennelijk is dat Yvans frustratie dat er op de school van zijn kinderen wordt opgeroepen om gul te doneren voor. ......
Hier ook wel eens meegemaakt rond st Maarten. Kinderen moesten dingen meenemen die dag voedselbank kon gebruiken. Of de vastenaktie waarbij schoolkinderen een bedeldoosje meekregen om bij allerlei familie te vragen om geld voor een goed kerkelijk doel.

Volgens mij werd er dan door een organisatie kant en klaar materiaal aangeleverd aan de scholen. Juffen deden daar niks aan. Alleen de krat een plekje geven in dit klas

Tango

Tango

28-12-2017 om 21:19

Denk het ook

Dat Yvan dat bedoelt. En ik moet zeggen, ik heb daar ook een hekel aan. Sponsorlopen etc. voor goede doelen. Bij dochter presteerden ze het om op de middelbare school nog zoiets te organiseren. Ik heb geloof ik een bedrag gegeven maar ze hoefde van mij echt niet meer langs de deuren te gaan. Zoon deed dit al nooit. Die verkoopt ook nooit Grote Clubactie loten en dat soort dingen. Kinderpostzegels heb ik hem destijds ook over laten slaan. Gelukkig was dat vrijwillig bij ons op de basisschool.
Met geld inzamelen voor goede doelen vind ik verder niet veel mis. Maar er hoeven van mij geen sponsortoestanden aan vast te zitten. Ik gooi liever gewoon wat geld in een pot. Of ik draag wat etenswaren bij voor de voedselbank die ik toch in de kast heb staan. Geen probleem.

Mijn "frustraties" zijn divers en velerlei

maar daar gaat het hier niet om.
Waar het wel om gaat, is dat er geen maand voorbij gaat, zonder enkele oproepen vanwege scholen om wat centen te doneren, een pak kleffe pannenkoeken te kopen, een setje viltstiften te kopen, een plantje, wat stickers, ...
Daar heb ik op zich geen probleem mee: horen bij de mondiale 1% brengt nu eenmaal verplichtingen met zich mee. Waar ik wel een probleem mee heb is, dat ik er geen flauw idee van heb hoe dat geld besteed wordt.
Dat vind ik erg vreemd.
Je kan niet zomaar onder de paraplu van een school geld gaan inzamelen: de school moet daar toestemming voor geven. Dat geldt dan weer als een soort van kwaliteitsgarantie: "de school heeft het nagekeken, ze staan erachter, het zal dus wel in orde zijn". Maar of dat ook zo is? Ik betwijfel het sterk. In elk geval heb ik het nog nooit meegemaakt dat een schooldirecteur of een leraar me gedegen detailinformatie kon geven over de doelstelling, het budget en de besteding ervan door deze of gene organisatie, die even onder de vleugels genomen werd...
Ik veronderstel dat veel van die organisaties bonafide zijn. En veel iets minder. De verhalen over wanbeheer en incompetentie in die sector zijn legio. En dan heb ik het niet over geroddel of ideologisch geïnspireerde vuilspuiterij, maar wel degelijk over goed onderzochte "gevalletjes": bijna een half miljard voor zes huizen, cursussen rond "het wassen van de handen met stromend water en zeep". In regio's waar noch stromend water, noch zeep voorhanden waren, nederige "projectcoördinators" aan een bescheiden $ 140 000/maand (die er dan ook nog eens niks van bakten...), opslagplaatsen vol rottende voedselhulp, enzovoort, enzoverder.
Niet in mijn naam en niet via "mijn" school, alstublieft.

Licht aan de horizon

Scholen kunnen 8000 euro krijgen voor initiatieven om de werkdruk te verminderen. Als tip werd gegeven: een cursus effectief vergaderen.

Ik zou daar nog een tip aan toe willen voegen: onderzoek naar werkdrukverhogende aspecten van parttime werken en van alle franjes, op lokatie uit te voeren, of een aantal scholen tegelijk (8000 bij elkaar leggen).

Tsjor

Geen cursus

Ik zou het geld rechtstreeks uitgeven aan handen. Bijvoorbeeld extra schoonmaak. Het is ook een bedrag van niets.

Hoe dan?

Helpt dat om de werkdruk van leerkrachten te verminderen? Die gaan echt niet schoonmaken.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2018 om 09:51

8000 euro per school maar?

Nou, daar kun je amper een deuk mee in een pakje boter slaan. En dat geld dan vervolgens uitgeven aan een training? De overheid zou die training gewoon gratis aan moeten bieden. Neem zo'n thuisstudie-organisatie bij de arm, ontwikkel een thuisstudie vergaderen in het onderwijs, zonder examenverplichting, wel met toetsen om de kennis te peilen en kijk of dat werkt. Misschien kun je leerlingen zelfs mee laten profiteren van die lesstof, want hoe nuttig is het als leerlingen leren om effectief te vergaderen?! Maar goed, nu draaf ik wat door.

Tsjor, hoe onpraktisch parttime werken voor onderwijzers ook is, dat blijft zo. Als je scholen gaat verplichten alleen fulltime leerkrachten in dienst te nemen, wordt het nóg moeilijker om voldoende personeel te vinden. Dus a. gooi geen geld weg door iedere leerkracht naar een cursus te sturen, maar biedt gratis thuisstudies aan en b. zet naast iedere onderwijzer/duoplek een onderwijsassistent die werk uit handen kan nemen. Deels kan dat ingevuld worden door stagiaires als het op een koopje moet. De overheid, wij dus, moet accepteren dat je alleen een stabiel en hoog niveau kunt bereiken als je er niet op beknibbelt.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2018 om 09:52

Aanvulling

Tsjor, hoe onpraktisch parttime werken voor onderwijzers ook is, dat blijft zo. --- dus geld morsen door daar onderzoek naar te doen, is niet handig.

Pabo moeder

Pabo moeder

10-01-2018 om 13:41

franje = hobby = zelfopgelegde werkdruk

Ik ben Pabo gaan doen en heb nu een paar scholen van binnen gezien als stagiair, en ik kan niet anders dan beamen dat franje een hoop werkdruk met zich meebrengt. Op een school was het al te bont: een prachtige (zeer populaire) school met leuke activiteiten, uitjes, prachtig versierd met Sint en Kerst, maar juffen die op hun tandvlees liepen. Ik hou verschrikkelijk van knutselen, maar ik zou een prachtig versierde klas liever als hobby willen zien dan iets dat persé moet. En daar heb je het probleem: de juffen bieden tegen elkaar op met leuke ideeën en leuke extra's worden de norm ipv de kers op de taart.
Ik zal even opnoemen wat ik in een school ben tegengekomen in slechts 3 maanden tijd (en dan was ik er maar 1-2 dagen in de week):
-elke week excursie naar het bos, met interessante gastlessen, picknickkleedjes, thee en koekjes voor alle kinderen. Ouders moeten geregeld worden als begeleiding/gastspreker, juf moet extra vroeg naar school om 5 potten thee te zetten.
-pepernoten bakken met ouders, zorgen dat alle kinderen een keer aan de beurt komen, 3 kinderen per keer dus ca. 10x ouders laten opdraven
-kerstkoekjes bakken met ouders, zelfde verhaal.
-kerstmarkt op school, én kerstmusical en kerstkerkbezoek.
-potluckdinner bij ouders en juffen thuis.
-feestweek ter gelegenheid van afscheid teamlid.
En dan is de juf ook nog druk met het maken voor kraamkadootjes voor een kind in de klas dat broertje/zusje heeft gehad, het bijhouden van een klasseapp met leuke foto's van de kinderen voor de ouders, etc.

Lerarentekort

Er zijn nu meer dan 10.000 leraren die de bovenwettelijke uitkering krijgen omdat ze werkloos thuis zitten. Dus voorlopig kunnen er nog leerkrachten worden aangetrokken (alleen wellicht niet in Rotterdam of andere grote steden).
Kaaskopje: 'Als je scholen gaat verplichten alleen fulltime leerkrachten in dienst te nemen, wordt het nóg moeilijker om voldoende personeel te vinden.' Niemand heeft het over 'scholen verplichten'. Wat je wel kunt veranderen is de norm: fulltime is normaal. Dat kan ook helpen bij het verlichten van de werkdruk, want als iemand het werk nu te zwaar vindt kan het zijn dat hij/zij daarom maar minder gaat werken; terwijl dat dus niet de goede oplossing is: de werkdruk neemt dan alleen maar toe (dubbel overleg etc.). Als iemand het te zwaar vindt moet er gekeken worden naar de zwaarte van het werk.
Bovendien: als alle parttimers fulltime gaan werken, dan heb je al helemaal geen lerarentekort meer.

Tsjor

Wie beslist

Kaaskopje, in jouw voorstel beslist de overheid wat er moet gebeuren. Door de subsidie kunnen scholen zelf beslissen wat zij denken dat er moet gebeuren. Het bedrag klinkt laag, maar dat is niet het enige bedrag: er staan miljoenen klaar voor het basisonderwijs.

Tsjor

Trouwens

Als met die 8000 euro het probleem van het onproductieve vergaderen al op tafel zou komen liggen zou dat alleen al het geld waard zijn.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2018 om 17:04

Pabo moeder

Het kan te gek, maar wat je nu opsomde was toch op verschillende scholen? Niet alles op een school dus.

Veel hangt af van eigen 'smaak'. Wat vind je leuk, belangrijk, nuttig. Van je opsomming vind ik koekjes en pepernoten bakken en potluckdiner's (nooit van gehoord!) niet nodig. Leuk als daar alle tijd voor is, maar laten vallen als dat teveel tijd kost.

Ik ben zelf ook een keer mee geweest voor een educatief uitje met groep 3. Ik vond het een succes. Leren in de natuur zelf vind ik een goede zaak.

Een hele feestweek voor vertrekkend teamlid? Mijn hemel! Waren ze zo blij dat hij of zij vertrok?

nog een reden voor meer mannen in het onderwijs

"En daar heb je het probleem: de juffen bieden tegen elkaar op met leuke ideeën en leuke extra's worden de norm ipv de kers op de taart."

Misschien zit ik er volkomen naast, maar ik zie hier een nieuwe reden om te pleiten voor meer mannen in het onderwijs. Ik persoonlijk geloof niet zo in de speciale pedagogische kwaliteiten die zouden zijn voorbehouden aan leerkrachten met een Y-chromosoom, dus dat lijkt me niet speciaal een reden om meer mannen aan te trekken.Maar dit tegen elkaar opbieden in leukigheidjes lijkt mij wel een beetje een vrouwentrekje. Zie alle draadjes over ingewikkelde schooltractaties en hysterische klassenmoeders -ik lees nou nooit eens over vaders die 30 superingewikkelde tractaties in elkaar fröbelen in hun schaarse vrije tijd.

Meer mannen in het basisonderwijs dus, dan loopt dit soort onzin vanzelf terug

Werkelijk, het maken van kraamcadeautjes door de juf - zijn ze nou helemaal van de pot gerukt?

Groeten,

Temet

overigens (licht ot)

De discussie over part-time/full-time doet me denken aan een krantenartikel dat ik een tijd geleden las. Daarin betoogde een vrouw die werkzaam was in de gezondheidszorg dat als de belasting te hoog is in werk dat vooral door mannen wordt verricht, de oplossing wordt gezocht in de verlichting van de last. Als een bouwvakker geen zak cement van 30 kilo kan sjouwen maken ze lichtere zakken. Maar bij een te hoge belasting in werk dat vooral door vrouwen wordt gedaan, wordt de oplossing gezocht in part-time werk. Toen zij aangaf fulltime te gaan werken (in de verpleging) was de algemene reactie "zou je dat nou wel doen, dat is fysiek ontzettend zwaar". Zij vroeg zich af waarom dan niet meer aan die fysieke zwaarte werd gedaan in plaats van de oplossing in deeltijdwerk (en bijbehorende deeltijdbetaling) te zoeken.

Ik denk dat Tsjor gelijk heeft dat de cultuur van part-time werk in het onderwijs niet alleen gevolg, maar ook mede oorzaak is van de werkdruk. En met dat eerder genoemde artikel in het achterhoofd vraag ik me ook af of die part-timecultuur niet een belemmering is voor verbeteringen in het werk. Want waarom zou je het werk aanpassen als het toch wel gebeurt, en dan nog wel tegen gereduceerd tarief (want part-time)?

Groeten,

Temet

Tango

Tango

10-01-2018 om 22:21

Klassendienst

Wat ze van mij ook mochten laten was de klassendienst. Hier deden ze dat vanaf groep 5 en mijn kinderen gingen toen nog niet zelfstandig naar school. Als oudste dan klassendienst had, was jongste verplicht ook een kwartier eerder op school. En na schooltijd stond je extra lang te wachten op je kind dat moest vegen. Nou kon ik dat laatste nog wel begrijpen, dat vegen. Maar 's morgens het werk klaar leggen en de stoelen van de tafels halen vond ik toch echt meer het werk van de juf.

bieb63

bieb63

10-01-2018 om 22:26

Pt/ft

Er wordt nu hier gesteld dat pt willen werken te maken zou hebben net te hoge werkdruk. Ik dat dat de meeste pt'ers pt willen werken ivm eigen kinderen die ze niet 5 dagen naar de opvang willen en alles wat daar nog meer bij komt. Dus pt werken is meestal een ouderschaps kwestie, niet een beroepskwestie

Bieb63

Niet helemaal waar.

Er zijn in Nederland heel veel vrouwen zonder kinderen die ook pt werken. In Nederland is een groot vrijwilligers netwerk/mantelzzorg en in Nederland moet het leven gewoon leuk zijn, dus ft werken doen veel vrouwen niet als het niet hoeft.

Daarnaast heb je dan nog wat Temet zegt over het artikel: zwaar werk is niet werk minder zwaar maken maar minder werken en dan als laatste pt werken vanwege gezin.

Als het alleen maar zou zijn vanwege kinderen dan zouden alle vrouwen daarna weer ft werken en dat doen ze niet

Kaaskopje

Kaaskopje

11-01-2018 om 01:54

Temet

Mijn dochter had een leraar in groep 8 en die was (hopelijk nog steeds) helemaal gek van Cuba. Laat hij zijn hele klas nu dansles gaan geven! Zie je het voor je? Van die voorstadiumpubers die elkaar vast moeten houden en op Zuid Amerikaanse muziek los moeten gaan.... Het Zuid Amerikaanse virus was duidelijk niet overgesprongen van mij op dochter en ook niet van de meester op dochter, want ze vond het een crime.

Kaori

Kaori

11-01-2018 om 10:03

Kaaskopje

bij mijn dochter in groep 6 en groep 8 (zelfde docent) gebruikt hij het dansen juist om de klas weer in het gareel te krijgen.
Gaan ze met z'n allen dansen op een youtube filmpje. Hilarisch om te zien, want hij kan het zelf ook niet.

Bewegen heeft een geode invloed op het concentratie niveau van de kinderen. Er zijn zelfs middelbare scholen die elke dag(!) beginnen met een uur bewegen voor alle kinderen.

https://www.stanislascollege.nl/rijswijk/groep-7-8/kiezen-voor-het-beweeg-vmbo/

Kaaskopje

Kaaskopje

11-01-2018 om 12:22

Kaori

Wij Nederlanders vinden groepsbeweging nog een beetje raar denk ik. Zoals in China, Korea e.d. wél normaal is. Het zou inderdaad heel goed voor leerlingen zijn als dat op alle scholen ingevoerd zou worden. Er lijkt wel voorzichtig iets meer op gang te komen op het gebied van 'en publiek' bewegen, rekken en strekken . Althans die indruk heb ik. Mijn vriendin heeft een keer meegedaan aan zo'n sessie in een park in de stad en had het voor me gefilmd. Voor mij is wat ze moesten doen een brug te ver. Ik hou het dus maar op groepswandelen. Ook gezond .

bieb63

bieb63

11-01-2018 om 16:49

MarSy

Wat dacht je van mantelzorg??? Wie moet dat doen dan?
Tegen de tijd dat je kinderen geen 'oppas' meer nodig hebben of andere ondersteuning, dan zijn het je ouders e.d.
Ik weet niet hoor, maar men verwacht dat iedereen ft werkt, maar ook dat ouderen/zieken wel door anderen geholpen kunnen worden? Hoe dan?

Bieb63

Dat zeg ik toch?

Het is geen ouderkwestie zoals jij stelt, het is veel breder dan dat.

bieb63

bieb63

12-01-2018 om 13:47

dat bedoel ik MarSy

Als iedereen ft zou werken, dan zou mantelzorg niet eens kunnen. Dus...

Gemeen

Als je ervan uitgaat dat mensen (ik houd het sekseneutraal) minder kunnen werken omdat ze mantelzorg moeten doen (na de kinderen), dan betekent het dat je mensen afhankelijk wil houden: te weinig inkomen om zelfstandig te leven, dus afhankelijk van iemand die wel genoeg geld verdient, of van de gemeente. Ik vind dat gemeen.

Tsjor

Kaaskopje (ot)

Sinds jouw dochters van school af zijn, zijn alle krijtborden vervangen door digiborden. Dat maakt het heel gemakkelijk om even tussen de lessen vijf minuutjes te bewegen op een youtubefilmpje. Noemen ze energizers en is heel gangbaar tegenwoordig.

bieb63

bieb63

13-01-2018 om 14:45

hoe bedoel je dat nou Tjor?

Als 1 van de ouders pt kan werken als er kinderen zijn, dan kan hij of zij dat in principe ook als de kinderen groot zijn en er wellicht mantelzorg nodig is voor de ouders. Wat is daar gemeen aan? Als het financieel niet haalbaar is, dan kon dat in principe ook niet toen de kinderen nog klein waren. Waarom zou iemand niet pt mogen werken als dat haalbaar is? Het is toch ook niet zo dat iedereen die ft werkt dat doet omdat het anders niet financieel haalbaar zou zijn?
En nee, natuurlijk heeft niet iedereen die keuze. Sommigen niet. Maar wat daar gemeen aan is? Het leven is sowieso vaak gemeen....

Hangkous

Hangkous

13-01-2018 om 15:20

Niet gemeen

In het verleden ben ik ook al beschuldigd dat ik als thuisblijfmoeder gemeen zou zijn. Dat ik onterecht gebruik maak van toeslagen etc.
Ik ben inderdaad thuis, doe veel vrijwilligerswerk en mantelzorg, man verdient het inkomen en dat gaat goed. We maken geen gebruik van wat voor toeslag dan ook, alleen wat iedereen krijgt de kinderbijslag en het kindgebonden budget.
Ik werk dus helemaal niet en ik vind daar niks gemeens aan. Als ik door niet te werken allerlei toeslagen zou moeten aanvragen om rond te kunnen komen dan is het wat anders. Dat zou gemeen kunnen zijn, afhankelijk van de reden van het niet werken. Als chronisch zieken niet werken heb ik daar minder moeite mee dan dat iemand uit idealisme thuis wil blijven om er voor de kinderen te zijn.

Niempje77

Niempje77

13-01-2018 om 15:26

Terug naar de basis

Heb veel, maar niet alle berichten gelezen, dus zeg misschien iets dat al gezegd is. Wat mij betreft zouden we wel iets meer terug kunnen naar de basis. Tegenwoordig heb ik soms het idee dat alles vooral leuk moet zijn.

Rekenen moet realistisch zijn, met veel verhaal eromheen om het te laten leven. Geschiedenis moet tot de verbeelding spreken. Liefst inclusief bijbehorende uitstapjes en knutselopdrachten. Kinderen moeten individueel bediend en boven alles, het onderwijs mag vooral niet saai zijn.

De klassen van 50 leerlingen die massaal aan het stampen zijn, hoeven wat mij betreft niet, maar ik vind dat we nu soms doorslaan de andere kant op. Ik heb het idee dat dit veel meer tijd aan voorbereiding kost voor de leerkrachten, zeker op de scholen van mijn kinderen. Wat mij betreft zouden ze best iets meer vast mogen houden aan degelijke methodes en daar iets minder franje om heen bieden. Geschiedenis kan ook leuk zijn als de leerkracht boeiend verteld, het gesprek erover aan gaat met de kinderen en af en toe een keer een film laat zien.

Las laatst een artikel van een juf die zoveel tijd kwijt was (in haar vrije tijd) aan het knutselen van verjaardagsmutsen. Ik vind het super dat we die verjaardagen vieren, maar op de simpele mutsen met een paar nietjes of een standaard klassenfeestmuts is een kind net zo trots. Zo zijn er meer voorbeelden van werk dat leerkrachten er zelf bij halen, deels inderdaad door die competitiedrang.

Ben het ook eens dat er meer mannen in het onderwijs zouden moeten werken. Heb nu soms het idee dat er vooral moederende types komen die het voor 'hun' kinderen allemaal zo leuk mogelijk moeten maken en hier toch ook het beeld dat mannen daar een stuk praktischer mee om gaan.

Verder heb ik niet echt het beeld dat scholen veel geld te kort komen. Kom zo nu en dan beroepsmatig op scholen binnen en een van de scholen die voor mijn gevoel erg goed was, veel aandacht had voor kleine groepjes die het nodig hadden, veel extra handen in de klas, die gaf juist relatief weinig geld uit aan personeel. Mijn beeld is juist dat veel scholen niet efficient met het geld omgaan en in dat licht vind ik die 8000 voor een aantal scholen niet zo verkeerd kijk eens waar je winst zou kunnen halen, zodat ook anderen er van kunnen leren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.