Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-12-2017 om 18:06

Welke 'franje' mag de school laten vallen ?

Vraagje naar aanleiding van de verzuchting van een basisschoolmoeder in mijn familie die ineens op verzoek van school nog wat kerstleuks uit de hoge hoed moest toveren.

Welke 'franje' mag school laten vallen?
Welke leuke dingen zijn ( tot een bepaalde leeftijd ?) onmisbaar op school, ,en wat kan met een gerust hart worden geschrapt ?


Pabo moeder

Pabo moeder

13-01-2018 om 17:11

Kaaskopje, dus wel

"Het kan te gek, maar wat je nu opsomde was toch op verschillende scholen? Niet alles op een school dus."

Deze opsomming is dus wél wat ik heb gezien op één school, en het gebeurde allemaal op de dagen dat ik er was (1 á 2 dagen per week), dus wie weet wat er nog gebeurde op de dagen dat ik er niet was! Moet ik wel zeggen dat ik het elders niet zó bont heb gezien, maar waren de leerkrachten ook iets relaxter.
-elke week excursie naar het bos, met interessante gastlessen, picknickkleedjes, thee en koekjes voor alle kinderen. Ouders moeten geregeld worden als begeleiding/gastspreker, juf moet extra vroeg naar school om 5 potten thee te zetten en naderhand de picknickkleden uitwassen.
-pepernoten bakken met ouders, zorgen dat alle kinderen een keer aan de beurt komen, 3 kinderen per keer dus ca. 10x ouders laten opdraven
-kerstkoekjes bakken met ouders, zelfde verhaal.
-kerstmarkt op school, én kerstmusical en kerstkerkbezoek.
-potluckdinner bij ouders en juffen thuis.
-feestweek ter gelegenheid van afscheid teamlid.
En dan is de juf ook nog druk met het maken voor kraamkadootjes voor een kind in de klas dat broertje/zusje heeft gehad, het bijhouden van een klasseapp met leuke foto's van de kinderen voor de ouders, etc. Ik ben ook nog de weeksluiting vergeten trouwens. (Bijna) elke week was er een afsluiting van de week met toneel. Daar deed niet elke klas elke week aan mee, maar er werd toch wel elke 3-4 weken ongeveer een bijdrage verwacht. Ging hartstikke veel tijd in zitten om wat voor te bereiden met zo'n klas en elke keer moesten er kinderen verkleed, geschminkt, decor gebouwd e.d.

Hartstikke leuk voor de kinderen, echt waar. Maar ik geloof niet dat elke dag een feest hoeft te zijn, dat is het echte leven ook niet.

Dees

Dees

13-01-2018 om 18:10

Hangjous

Wij krijgen geen kindgebonden budget hoor....dat krijg je dus alleen als je gezamenlijk inkomen te laag is.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-01-2018 om 19:53

Pabo moeder

Dat is wel erg veel, dat ben ik met je eens.

Hangkous

Hangkous

14-01-2018 om 12:50

Dees

Kinderkorting dan. Wij hebben altijd bij de belastingaangifte iets dat we mogen invullen dat met kinderen te maken heeft. Weet effe niet hoe het heet. Zet tussendoor even op google te zoeken. Kinderkorting, kindgebonden budget het kwam na elkaar en is voor iedere ouder met kinderen onder de 18 als je vermogen niet groter is dan een bepaald bedrag. Wij mogen hem dus aankruisen als "aftrekpost".

Kaori

Kaori

14-01-2018 om 14:45

hangkous

je bedoeld de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Die is er voor werkende ouders met kinderen tot 12 jaar en vink je aan bij je belastingaangifte idd. Dat is een leuke korting tot €2700 netto per jaar. En gaat er in 1x af als je jongste op 1 januari 12 is. Scheelt al snel € 200 netto per maand dat je minder krijgt. Dat is even schakelen in je budget. Gelukkig gaat het kindgebondenbudget en de kinderbijslag dan wel iets omhoog.

kindgebondenbudget = toeslag
Om kindgebonden budget te krijgen, moeten u en uw eventuele toeslagpartner aan de volgende voorwaarden voldoen:
•U hebt 1 of meer kinderen die jonger zijn dan 18 jaar.
•U krijgt kinderbijslag van de Sociale Verzekeringsbank (SV.
•Uw (gezamenlijke) inkomen is niet te hoog. Het hangt van het aantal kinderen af welke inkomensgrens voor u geldt.
•U hebt de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.
•Uw (gezamenlijke) vermogen is niet te hoog.

Maar

Beide zijn afhankelijk van je inkomen, veel mensen krijgen dat dus niet omdat ze boven de grens zitten

Renate

Renate

14-01-2018 om 16:55

combinatiekorting

is voor alleenstaanden of voor ouders die beiden werken. En je inkomen moet hoog genoeg zijn. Kindgebonden budget krijg je alleen als je inkomen niet te hoog is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.