Noortje
22-01-2012 om 12:14
Welke havo-vwo school a'dam?
We wonen in Amsterdam, mijn zoontje wil graag naar het gymnasium, we hebben nu twee gymnasia bezocht die beide goed lijken, maar populair dus (grote) kans op uitloten. We willen nu -voor het geval van uitloten- nog een of twee scholengemeenschappen/ lycea bezoeken, maar werkelijk, ik zie door de bomen het bos niet meer, er is zoveel keus. Heeft iemand positieve ervaringen met zo'n school?
Alvast erg bedankt!

Leen13
22-01-2012 om 13:22
Inderdaad
Dan zou ik naar een school in de buurt kijken.
Overigens op de school van mijn kinderen zijn ze aan het reorganiseren en bezuinigen, tja waar niet, dus dan is het al helemaal een momentopname. En waar ik zelf erg tevreden over ben hoeft een ander niet aan te spreken.
Dat hele scholengedoe is gewoon een tombola.
Ik heb indertijd ook wel voorlichtingsavonden over keuze bezocht en onderwijsconsumenten hebben 11 december zo'n dag gehouden. http://www.onderwijsconsument.nl/ouders/sleutelwoorden.artikel.php?aid=1887&tid=6%2C65
Dan heb je ook nog weleens de kans dat je ouders spreekt en sommige ouders hebben al wat meer ervaring dan jij. Maar daar is het nu denk ik een beetje te laat voor. Maar mocht jou basisschool in de regio nog meedoen met een voorlichtingsmiddag of avond dan zou ik zeker gaan.
Bij ons waren er afgevaardigden van alle scholen voortgezet onderwijs in de buurt. Dat zegt ook niet alles maar dan heb je iets meer beeld.

Elisa Gemani
22-01-2012 om 15:52
Gymnasium amsterdam
Het Parool heeft ieder jaar een bijlage met alle scholen in Amsterdam en directe omgeving. Als je die nog ergens kan vinden (bibliotheek of op de basisschool zelf?) is dat een goed uitgangspunt om je te helpen een keuze te maken.
Kijk ook even op schoolvo.nl Hier kan je veel informatie vinden over middelbare scholen alsmede de beoordelingen door leerlingen en ouders.
Daarnaast zou ik zeker niet alleen naar scholen in Amsterdam kijken maar ook in de randgemeentes zoals Buitenveldert (CS en Amstelveen. De drie scholengemeenschappen in Amstelveen (HWC, KKC en AC) hebben uitstekende gymnasia. Mijn zoon zit op een van die Gymnasia en er zitten heel veel kinderen op uit Amsterdam, Diemen, Uithoorn, Aalsmeer etc.
In het algemeen zijn de ov-verbindingen goed en afhankelijk van waar je woont in Amsterdam is het ook op de fiets te doen.

Noortje
22-01-2012 om 18:57
Postieve ervaringen gezocht
We hebben zowel de Paroolgids als de Keuzegids voortgezet onderwijs Amsterdam, maar het zegt me niet zoveel, stuk voor stuk positieve verhalen.
In de Keuzegids staat dat Calandlyceum, Fons Vitae, Gerrit van der veen, Hervomd Lyceum Zuid, Ijburg college, Pieter Nieuwland College, Spinozalyceum en Wellantcollege vorig jaar allemaal niet hebben geloot voor VWO, toch nog 8 scholen die ik niet allemaal wil gaan bezoeken. Ik zoek echt aanbevelingen.
Op onze eigen school hebben we een voorlichting gehad van alle Montesorischolen, maar we zoeken een 'gewoon' alternatief scholengemeenschap.
Nogmaals bedankt!

Elisa Gemani
22-01-2012 om 19:21
Scholen
Je kan ook eerst gaan zoeken op verschillen in onderwijs/profielkeuze/extra vakken etc. Waar liggen de zwaartepunten en de mogelijkheid tot verbreding/verdieping? Wat wordt er gedaan aan extra activiteiten? Hoe zit het met afstromen/doorstromen? Waar worden de lichamelijke opvoedingslessen gegeven? Hoe zit het met de creatieve vakken, lesrooster en studielast?
Daarnaast heel goed kijken naar de manier en mate van leerlingondersteuning (huiswerkklas, extra zorg, studiebegeleiding, pestprotocollen etc.)
Hoe wordt er met lesuitval en met zaken als spijbelen, ziekte en andere afwezigheid omgegaan?
Al deze info kan je vinden in de eerder genoemde gidsen en op de site van schoolvo.nl Daar kan je ook slagingspercentages vinden en andere belangrijke objectieve cijfers. Het is ook heel handig om de sites van de betreffende scholen te bekijken.
Zet eerst letterlijk zwart op wit wat jij en je kind in een middelbare school zoeken en wat jullie verwachten. Aan de hand van alle eerder genoemde informatie maak je een voorlopige keuze van een stuk of drie a vier scholen waar je meer gerichtere informatie van wilt in de vorm van voorlichtingsavonden, lesjesmiddagen en open dagen.
Je kan ook eens een balletje opgooien bij andere mede-ouders. Ik heb heel veel gehad aan ervaringsverhalen van andere ouders die vaak al een kind op een bepaalde vo school hadden zitten. Ook kregen we al van de basisschool een aanbeveling voor een middelbare school die goed bij mijn zoon zou passen.
Hou wel goed voor ogen dat niet iedere school, hoe goed ze ook objectief zijn, geschikt is voor elk kind; dit is heel persoonlijk. Wat een goede school is voor kind A kan voor kind B geen goede school zijn en vice versa.
Hoe je het ook wendt of keert, het maken van een welbewuste en goed doordachte keuze vergt veel tijd en energie. Voor mij was het vorig jaar rond deze tijd echt stressen, veel praten, luisteren en van hot naar her rennen. Uiteindelijk hebben we gelukkig een hele goede keuze gemaakt waar zowel zoon als ik heel blij mee zijn.
Anderen kunnen je een eindje op weg helpen maar jij en je kind zullen het meeste werk moeten doen.

Elisabeth B.
22-01-2012 om 20:33
Cartesius
Heeft vorig jaar niet geloot, heeft afdeling Havo, atheneum en sinds dit jaar gymnasium. Is kleinschalig, 600 leerlingen. Het 4e is enige jaren geleden ontsproten uit het Cartesius.
Ze zitten op de grens met het centrum op het Frederik Hendrik plantsoen.

Temet
22-01-2012 om 20:52
En nu we het toch over gymnasium hebben
Ik kon een brede grijns niet onderdrukken toen een paar weken geleden een stukje in het parool stond over de cijfers voor het eindexamen Latijn.
Het beste resultaat, met een behoorlijke marge: het Calandlyceum. Dat is die school waar al die scholieren uit Badhoevedorp en Osdorp langsfietsen op weg naar VWO's binnen de ring (ik fiets diezelfde route, maar dan naar mijn werk)
Het hoogst scorende categorale gymnasium stond meen ik op de zesde plaats.
Nu verbaast me dat op zich niet, ik heb zelf op een scholengemeenschap gezeten en daar scoorde men ook elk jaar een hoger CSE gemiddelde dan het gemeentelijke gym, op een categoraal gym houden ze ook de wat zwakkere broeders binnenboord die op een scholengemeenschap de klassieken snel zouden dumpen.
Maar toch vond ik het bericht een welkom tegenwicht tegen al dat gedweep met categorale gymnasia in deze stad, als zouden dat veruit de beste scholen zijn.
Caland heeft overigens ook een technasium, een topsportklas en doet iets kunsterigs. Ik begin me dan wel af te vragen of er ook nog gewoon lesgegeven wordt
Groeten,
Temet

Elisabeth B.
22-01-2012 om 21:28
Amsterdamse populaire scholen
Scoren landelijk gezien helemaal niet slecht maar ook niet top. Ik vergeleek de categoriale gymnasia in Amsterdam met categoriale gymnasia in de provincie en de laatsten scoren beter. Als je bedenkt dat in Amsterdam (veel) strenger aan de poort wordt geselecteerd (hogere CITO score vereist en ongedeeld gymnasium advies) dan in de provincie waar je ook met HAVO/VWO advies wordt toegelaten geeft dat te denken.
IJsvogeltje vroeg zich hier eens af of die categorale scholen in Amsterdam soms zo weinig vertrouwen hadden in het eigen onderwijs dat ze maar een hele selecte groep leerlingen toelaten. Geeft inderdaad te denken, als je in de tests ziet dat die provinciale scholen gewoon keihard beter scoren.

Anna
22-01-2012 om 22:01
Toelatingseisen gymnasia a'dam niet hoog... (ot)
Even een reactie op Elisabeth die zegt dat in Amsterdam de categorale gymnasia hogere eisen stellen dan in de provincie.
Nou weet ik niet of je Utrecht/Zeist als de provincie rekent, maar ik weet wel dat je daar NIO 120 (ik geloof Cito 547) of hoger nodig hebt voor Atheneum of ander VWO), terwijl ik weet dat er categorale gymnasia in Amsterdam zijn die "slechts" NIO 117 verlangen (even mijn frustratie uiten met dochter met NIO 118 die naar het VWO wil en dat vast ook prima kan..). Overigens is er dan nog wel een "bespreekgroep" of kijken ze naar het LOVS.
Maar er zijn inderdaad vast scholen die "nog" veel lagere eisen stellen voor een VWO opleiding.
Maar het blijft toch raar dat dat per school en per regio zo kan verschillen.... En ook nog even los van welke eisen aan het schooladvies gesteld worden.

Elisabeth B.
22-01-2012 om 22:59
Het punt anna
Is dat scholen die zich kunnen verheugen op grote populariteit irreële eisen stellen om toegelaten te worden. Het levert namelijk geen beter eindresultaat. Mijn devies is dus stoppen met die borstklopperij.

Vertigo
22-01-2012 om 23:18
Ervaring met docent
Grappig dit draadje, want mijn all time favorite docent die ik voor grieks en latijn had, werkt op het Vossius gymnasium. Wat heb ik bij hem veel geleerd!
Dus hem zou ik zeker aanraden. Hij heet Poortvliet

Elisabeth B.
23-01-2012 om 06:25
Anna
Kun je nog namen noemen van categoriale gymnasia in Amsterdam waar de door jou genoemde eisen gelden? Ik ken ze namelijk niet, er wordt in Amsterdam ook nauwelijks met NIO scores gewerkt. Ik ben benieuwd.

Temet
23-01-2012 om 09:50
Elisabeth (dit gaat ot)
"Scoren landelijk gezien helemaal niet slecht maar ook niet top. Ik vergeleek de categoriale gymnasia in Amsterdam met categoriale gymnasia in de provincie en de laatsten scoren beter"
Ik kan daar twee verklaringen voor bedenken. Verklaring 1: de Grote Stad biedt zoveel verleidingen dat de leerlingen daar teveel andere dingen aan hun hoofd hebben.
Verklaring 2 (en dat was de eerste die in mijn hoofd opkwam): die gymnasiumcultuur in Amsterdam heeft heel weinig te maken met een diepe liefde voor Vergilius en een hang naar academische vorming, maar alles met een hang naar een witte school. Die gymnasia zijn eilandjes van witte kindertjes uit hoogopgeleide gezinnen in een stad met een veel gemengdere jeugd. Aangezien je natuurlijk niet kan toegeven - zelfs niet tegenover jezelf - dat je eigenlijk gewoon een witte school wilt worden er hele betogen opgehangen over klassieke vorming en kwaliteit van de school. Die kinderen gaan natuurlijk ook geloven dat die scholen de allerleukste zijn, als je vervolgens na een loting op zo'n school bent toegelaten voel je je natuurlijk extra bevoorrecht dus is het ook leuk en zo houdt het hele imago zichzelf in stand.
Het zou me niet verbazen als gymnasium in "de provincie" nog zo'n beetje hetzelfde is als toen ikzelf gym deed (op die scholengemeenschap dan): iets voor stuudjes. Dan melden ook vooral de stuudjes zich aan, en dat leidt tot andere resultaten.
Nou ja, tot zover de speculaas, om met Tinus te spreken.
(mogelijke verklaring 3: Amsterdammers zijn gewoon dommer dan andere Nederlanders. Ook een leuke theorie )
Groeten,
Temet

Elisabeth B.
23-01-2012 om 21:29
Netwerk
Ik denk dat de verklaring van de populariteit van de categoriale gymnasia in Amsterdam de toegang tot het netwerk is. Op het Barleus, Vossius, Cygnus en het Vierde krijg je toegang tot het netwerk dat de poort is naar succes.
Als je de scholen in Amsterdam vergelijkt met vergelijkbare scholen in de provincie, dan valt op dat het percentage APC leerlingen, zeg maar leerlingen die extra aandacht vergen, significant hoger is in Amsterdam. Voorbeeld: op het Barleus 58% en het Goois lyceum in Baarn 1%. Ook maar 1% APC leerlingen op het stedelijk gymnasium in Den Bosch of het St. Willibrod in Deurne, het gymnasium camphusianum in Gorinchem of het stedelijk in Amersfoort.
Ergo: de gymnasia in de provincie zijn veel Homogener en zeer waarschijnlijk witter dan in Amsterdam of Rotterdam: Erasmiaans gymnasium 30% APC leerlingen. In Amsterdam is geen VO school te vinden waar het percentage aandachtsleerlingen lager is dan HLZ: 40% APC leerlingen. Ok, het Joodse Maimonides met 10% (maar dan moet je een Joodse moeder hebben). Als ouders in Amsterdam een witte school zoeken, zouden ze beter kunnen uitwijken naar een VWO in Amstelveen (tussen de 0 en 2% APC leerlingen) of bijv. Velsen (3%).
De gymnasia de provincie hebben dus meer kansrijke leerlingen, toch heeft het Barleus of het Vossius de naam van het netwerk en dat telt denk ik.

Elisabeth B.
23-01-2012 om 21:34
Foutje
Het Vossius heeft 36% APC leerlingen, minder dus dan het HLZ. Significant meer dan de 1% APC leerlingen van de genoemde voorbeelden.
Bron is het Elsevier beste scholen onderzoek 2012, onderdeel VWO.

Tirza G.
23-01-2012 om 22:18
Dit zijn zulke leuke dingen
Ik woon in de provincie, heb een zoon op het gymnasium en behoor zo ernstig tot de incrowd-kliek dat ik zelfs de rector bij de voornaam mag noemen. Het leuke is, dat iedereen weet dat 'Het Barleus' (of hoe schrijf je dat) in Amsterdam staat. En de mensen die achteloos laten vallen dat ze op het Van Maerlant hebben gezeten had je sowieso al herkend aan hun Haagse tongval.
Hier echter, en in alle andere delen van Nederland, zul je het gewoon van je prestaties moeten hebben - in plaats van op het voorsorteertraject van het Old Boys Network.
Ik ga voor optie 3 van Temet. Dat móet toch haast wel?
Tirza

Vertigo
24-01-2012 om 00:07
Elisabeth
Ik zat zelf op een stedelijk gym in a'foort en ze waren zo trots op het hoge slagingspercentage! Makkelijk aangezien alle zwakke leerlingen' vrij snel van school gewipt werden...
Dus dat zegt niet zoveel. Wij hadden 1 slimme 'troetelallochtoon', heel veel rijke kakkertjes en een bosje alto's

France
24-01-2012 om 11:32
Wel geloot vorig jaar
Noortje, ik wil je niet verder in de keuze en lootstress duwen, maar op het Fons V, het Gerrit van der Veen, HLZ en Spinoza is vorig jaar wel geloot voor de Havo/VWO brugklassen..... wat overigens niet wil zeggen dat dat dit jaar ook weer het geval zal zijn. Het HLZ is een tijdje minder populair geweest, maar lijkt nu weer in opmars.
Het Nicolaas en het Berlage hebben ook nog Havo/VWO brugklassen en die hebben de afgelopen jaren (nog) niet hoeven loten.

Temet
24-01-2012 om 12:15
Tirza
"Ik ga voor optie 3 van Temet"
Dat verbaast me nou weer helemaal niks
groeten,
Temet

Elisabeth B.
24-01-2012 om 21:07
De ironie
Is natuurlijk dat afgaande op het percentage APC leerlingen de scholen in de provincie veel elitairder zijn dan die in Amsterdam; als je Een wit elitair bastion wil kun je je kind veel beter dan een school in de randgemeente sturen. Onderstreept m.i. dat het vooral de naam is die telt.

ijsvogeltje
24-01-2012 om 23:21
Vertigo
Wij lopen nu een paar jaar mee op de door jou genoemde school - en ik herken niet wat jij schrijft. Heb het even aan zoon gevraagd, en volgens hem is het echt niet waar dat iedereen die zwak is 'gewipt' wordt. Uit zijn jaar zijn wel wat kinderen in de loop van de jaren afgehaakt, maar zeker niet omdat de school ze niet meer wilde hebben.
Maar eh... ik neem aan dat jij zelf al minimaal 10/15/20 jaar daar niet meer op school zit? In 'de cijfertjes' wordt trouwens ook verloop op school meegenomen. Dus hoeveel kinderen die starten halen ook de eindstreep?

Tirza G.
25-01-2012 om 19:36
Precies elisabeth
Ik weet niet of je het 'elitair' moet noemen als er geen allochtonen op zitten, aangezien plattelanders in de regel toch ook niet bepaald als elitair volkje worden ingeschat.
Wat wel een feit is, is dat de schoolfoto's van mijn kinderen (VWO resp gym in de provincie) voor 99% uit blanke kinderen bestaat. Met, hoe vooroordeel bevestigend, hier en daar een Aziaat.
Tirza

Elisabeth B.
25-01-2012 om 21:45
Tirza, apc leerlingen
APC leerlingen is niet synoniem aan allochtoon. Het staat voor het percentage leerlingen van een school dat uit Armoede Probleem Cumulatie gebieden komt (serieuze ambtenarentaal!) oftewel kinderen uit achterstandswijkenwijken. Meer specifiek: "door het CBS aangemerkte postcoderegio's waarin minstens 8,8% van de huishoudens leeft van een uitkering en tenminste 7,2% van de hoofdkostwinners van niet-westerse afkomst is." scholen krijgen extra geld - het zgn leerlingplusarrangement - bij meer dan 30% in het vmbo, 50% havo en en 60% VWO,
Ik verzin dit niet, zo staat het in de wet! Enige tijd geleden heeft de rector van het Barleus wel eens in de pers verteld dat hij zich schaamde dat hij geld kreeg voor achterstandsleerlingen. Echt gebeurd!

Elisabeth B.
25-01-2012 om 23:06
Barleus is achterstandschool
Het leerlingenplussysteem leidt tot verassende resultaten, een bericht uit 2007, het eerste jaar dat het nieuwe systeem is uitgerold. Ook het Montessori Lyceum Amsterdam, in Zuid, volgens mij metvveel kinderen uit kansrijke milieus, ontvangt veel geld voor achterstandsleerlingen. Zie een bericht te vinden op www.aob.nl

M Lavell
26-01-2012 om 09:53
Je hoeft het maar te denken
P"Nou hoe kan je met een school die amper leerlingen heeft afgeleverd nu al de toegang tot een netwerk dat de poort naar succes is?"
Je bent veel te feitelijk, zie de discussie hieronder. Alleen maar denken dat de school de poort naar het netwerk is (of juist denken dat een school dat niet is) is genoeg om de stroom op gang te brengen.
Daar komt geen feitelijkheid of diepgravende onderbouwing aan te pas, ook niet bij mensen die dat wel geleerd hebben op de hoge school.
Groet,
Miriam Lavell

Temet
26-01-2012 om 09:54
Aha!
Ik had die berichtjes gelezen eerder in de draad maar was te lui om dat APC na te zoeken (ik denk bij APC aan mijn favoriete pijnstillers ) maar nu ik dit lees snap ik het ook.
Ik heb dat verhaal destijds ook gelezen, dat het Barlaeus geld kreeg voor achterstandsleerlingen. Er wonen in Amsterdam best veel niet-achterstandsgezinnen in 'achterstandswijken'. Als je dan steden hebt die niet of nauwelijks achterstandswijken hebben dan krijg je daar vanzelf scholen (vrijwel) zonder apc-leerlingen. Maar dat zegt zo goed als niks over de culturele en soc.ec. achtergrond van de leerlingen in vergelijking tot scholen in de grote steden waar meer APC-leerlingen opzitten.
Groeten,
Temet

Evanlyn
26-01-2012 om 11:50
Eigenlijk jammer.
Als die gymnasia nou echt veel slimme leerlingen uit een achterstandssituatie aan een gymnasiumdiploma wisten te helpen, dan wist je dat het goede scholen waren. Nu kun je dat niet weten, want de leerlingen die er nu op zitten redden het toch wel. Desnoods met bijles, betaald door pa en moe.
Maar goed, elitair zijn ze dus wel.

M Lavell
26-01-2012 om 11:58
Sturend effect
Hoewel er in aanvang hard gelachen is over die extra subsidie voor het Barleus (die er inderdaad vooral terecht kwam vanwege hoogopgeleiden in achterstandswijken), heeft die subsidie wel tot verandering geleid.
Scholen zijn op en top burueaucraten. Als er ergens een potje voor bestaat, dan wordt dat gebruikt.
Het effect is dan ook dat meer basisscholen uit achterstandswijken vaker lln van niet hoogopgeleide ouders toch naar het Barleus sturen. De gedachte "Met een beetje extra hulp van school moet het wél lukken"
Overigens wordt dat extra geld wel ingezet voor de doelgroep. Al is dat natuurlijk ook weer een bureaucratisch rondedansje: eerst is er de verantwoording die er alles aan doet om het geld te houden (postcode is van belang), later (bij instroom van meer feitelijke achterstandslln) volgt de meer specifieke toepassing (we hebben er die en die leerlingen mee geholpen).
Het gekke dat blijft is het denken over drempels in het onderwijs en geld als oplossing daar voor. Dit soort subsidies bevestigen dat denken. Elke volgende drempel die bedacht wordt, heeft geld nodig om 'm te slechten.
Maar zo is onderwijs wel te sturen.
Groet,
Miriam Lavell

Elisabeth B.
26-01-2012 om 18:25
Wat is je punt? Het vierde heeft überhaupt nog geen leerlingen afgeleverd.