Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Diana

Diana

01-11-2009 om 20:21

Welke info gaat me naar vo?

We hebben net het rapport van de orthopedagoog ontvangen, waaruit intelligentie en een aantal aandachtsgebieden blijken.

In het rapport wordt in het begin de problematiek uiteen gezet, maar ook vooral vanaf baby tot nu.

Het gaat nu heel erg goed met mijn kind, heeft een grote sprong gemaakt maar er ligt nog wel een rol voor school voor een paar actiepunten. Daarnaast heeft de orthopedagoog een paar kritische opmerkigen die school echt moet oppakken.

Ik wil eigenlijk alleen de test, de conclusie en de adviezen aan school overhandigen, en het eerste deel met toch best persoonlijke info uit het rapport halen voor hen. Dat gaat ze gewoon niet aan, we kijken vooruit, niet achteruit is mijn motto.

Ik vraag me nl. af in hoeverre info wordt gecommuniceerd in de toekomst wanneer mijn kind de stap naar het voortgezet onderwijs maakt. Mag dat uberhaupt, weet iemand hoe dat in de praktijk gaat? Is er dan een soort van overdracht of begint je kind met een blanco dossier (wat ik natuurlijk het liefste zou willen).

Alvast dank voor jullie reacties,

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Diana: rapport aanpassen

Wij zijn daar heel radicaal in geweest. Met alle digitalisering in de toekomst wilden we geen risico lopen. We hebben de aanduiding van het IQ eruit gelaten, de voorgeschiedenis en de deelscores. Alleen een bereik van de IQ score gegeven, nadruk laten leggen op de adviezen op dit moment voor school. Mondeling wel wat meer info maar gewoon aan de juf uitgelegd dat we haar vertrouwen maar het systeem niet.

Het gaat erom dat die gegevens behoorlijk lang ergens (waar dan ook) kunnen zijn en dat er ooit een keer iemand gaat snuffelen. Daar hadden wij geen zin an.

Bij ons heeft de orthopedagoge het rapport gewoon aangepast binnen de offerte, we hebben er ook niet extra voor betaald.

IQ-scores vind ik echt brandgevaarlijk, die wil ik nergens hebben. Ik heb er zelfs voor gezorgd dat mijn zoontje zijn eigen score niet zomaar kan vinden in huis. Niemand kent hem ook behalve mijn man, ikzelf en de orthopedagoge. Mijn schoonmoeder kon zuigen wat ze wou, met de beste bedoelingen, ze kreeg ze niet. Ik hoop eigenlijk dat wij ze ook weer vergeten. Mijn zoon is geen getal.

Had zelf ooit testresultaten die doorgeluld zijn door een rancuneuze schooldirecteur en het heeft met nog jaren achtervolgd. Ie-der-een wist het om ons heen, echt de hele wijk.

Pippin

Pippin

01-11-2009 om 21:54

Hier ook

Wij hebben ook last gehad van een vergeten verslag. Het was allang verjaard, maar de juf van zoon kwam steeds weer terug op de thuissituatie die in dat verslag beschreven stond. Dat is erg kwetsend en contra-producief geweest.
Inmiddels is het verslag uit zoon zijn dossier en zijn wij heeeel voorzichtig geworden met het doorgeven van privacy gevoelige informatie aan de school. Leerkrachten kunnen daar niet mee omgaan. Onze behandelaar heeft echt een super goede samenvatting geschreven. Dat is genoeg.

Vera*

Vera*

01-11-2009 om 22:12

Maar ook: vo

Bij de overgang van bo naar vo wordt er een onderwijskundig rapport gemaakt. Dat ziet er allemaal helder en duidelijk uit en gaat naar het vo. MAAR er is ook onofficiele informatie-overdracht. Het vo neemt contact op met de leerkracht en wat er onofficieel aan informatie wordt uitgewisseld. Ik zou het niet weten maar ook dat kan meer zijn dan je lief is.

ruby

ruby

02-11-2009 om 00:08

Nio

Ook de uitslag van de NIO toets als die gehanteerd wordt, gaat naar het VO. En daar staan de IQscores zwart op wit in verbaal en preformaal en totaal. Dus die krijgt het VO dan gewoon ook. Ze eisen dat (hier) dus zonder NIO kom je er niet eens, als je hem niet hebt dan moet het kind hem alsnog maken op de VO school vóór plaatsing.
ruby

Tja

Mijn zus heeft ooit op een school gewerkt waar twee dossiers van elk kind waren: een officieel dossier, dat de ouders ter inzage kregen als ze erom vroegen en een schaduwdossier, waarin de juffen en meesters allerlei verslagen stopten die vooral over ouders en thuissituaties gingen. Volgens mijn zus waren dat vaak pure speculaties en zij is dan ook om die reden weggegaan van die school. Zij vertelde ook dat er elk jaar mensen van de twee middelbare scholen waar het gros van die kinderen naartoe ging werden uitgenodigd en die kregen dan allerlei info toegespeeld.
Toen ik mijn dochter van haar oude school haalde heb ik haar dossier ingezien, waarin veel dingen niet stonden die er wel in hadden horen te staan en die met de thuissituatie (met name met de toestanden met haar vader) te maken hadden en die behoorlijk effect op dochter hadden gehad. Ik heb toen heel koeltjes naar "het schaduwdossier" gevraagd, maar volgens school was dat er niet. Er waren veel rode hoofden en er was geschuifel met voeten, maar dat kan ook zijn omdat het echte (en enige) dossier zo beroerd was bijgehouden en de belangrijkste dingen er niet in stonden. Ik ben er niet meer achter gekomen. Later heb ik een kopie van het dossier opgevraagd en toen bleken er ineens wel mailtjes van een andere moeder over mij in te zitten. Vergeten tegen de secretaresse te zeggen dat ik die niet mocht zien, waarschijnlijk. Weet ik meteen wie er in mijn gezicht aardig doet maar achter mijn rug een NSB-er blijkt te zijn. Maar dat natuurlijk geheel o.t.
Moraal: je kunt zelf nog zo voorzichtig zijn, als je kind op een basisschool zit waar ze het met de regels niet zo nauw nemen, weet je nooit zeker wat er allemaal naar buiten komt.

Stoepkrijt: inderdaad, de manier waarop is het belangrijkst

Ik ben niet zo thuis in de materie, ik ken geen vaktermen. Maar mijn gevoel zegt dat hoe langer iets bewaard wordt en hoe meer er bewaard wordt, des te groter is de kans dat er iemand bijkomt die er niets te zoeken heeft en/of die zich niet aan fatsoensnormen houdt. Nou ja, fatsoen is nog te licht uitgedrukt, ik vind het neuzen in zaken die je niets aangaan, aanvullen met onjuiste informatie en het doorvertellen terwijl dat niet mag wel meer dan onfatsoenlijk. Dan ga je gewoon tegen heel belangrijke geschreven en ongeschreven regels in.

In ons geval hebben wij uit eigen zak voor een bedrag boven de 1000 euro onze zoon laten testen omdat er op de school geen hb-beleid is en omdat ze ook na een versnelling geen idee hadden hoe ze het het beste konden aanpakken. Het rapport is dan gewoon ons eigendom en als ik kan voorkomen dat het systeem verkeerd gevoed wordt zal ik het niet laten.

Wat jij aangeeft, dat ze dan nog steeds een hoop onzin erin kunnen zetten daar heb je helemaal gelijk in. Wat dat betreft is het een bij voorbaat verloren strijd. Maar IQ-scores zijn kleine makkelijk door te vertellen hapjes - en die gun ik de snuffelaars van de toekomst niet. Nog los van het feit dat ze in de verkeerde handen aanleiding geven tot onzinnige conclusies.

Goed idee

Diana:"Ik wil eigenlijk alleen de test, de conclusie en de adviezen aan school overhandigen,"
Dat is goed. Je hoeft alleen maar die gegevens te verstrekken die je wilt verstrekken. Je hoeft je daarover niet te verantwoorden. Het is inderdaad verstandig om zo min mogelijk gegevens te verstrekken, alleen die gegevens die strikt noodzakelijk zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Diana

Diana

02-11-2009 om 11:33

Dank voor jullie reacties!

Goh, wat fijn zoveel reacties.

Ik vind het een vervelend gevoel zo te werk te moeten gaan, maar ik wil zo ontzettend graag dat mijn kind met een schone lei een nieuwe school gaat beginnen. School heeft echt behoorlijk wat steken laten vallen en dankzij ons eigen initiatief om ons kind te laten testen en cursussen te volgen zijn we nu op een prachtig punt.

Als het om de input van/voor school gaat ben ik toch wel voorzichtig. En eerlijk gezegd ook achterdochtig Tenslotte hebben zij ons kind jaren laten aanmodderen. Vandaar ook mijn vraag, want ik zie de middelbare school ook als een nieuw begin.

Gelukkig hebben we volgend jaar een juf die wat beter met dingen omgaat en met haar zal ik ook duidelijk bespreken wat ons wens is qua informatievoorziening vanuit school.

Ik kijk dus eigenlijk al ontzettend vooruit, maar heb erg het gevoel dat dat ook moet.

Astrid

Astrid

02-11-2009 om 20:53

(te) weinig info ging hier mee naar het vo

Ik vind juist dat er vrij weinig info naar het VO gaat vanaf de basisschool. Zoon had wegens z'n autisme 2 jaar een rugzakje op de basisschool. Nu zou je denken behandelplan van de basisschool mee gaat mee naar VO school voor nog een jaar rugzakje. Nou, dat mag dus niet om privacy redenen. Er is wel een overdracht geweest van de oude en de nieuwe ambulant begeleider en toen zijn er uiteraard wel dingen besproken, maar ik merkte dat de nieuwe ambulant begeleiden eigenlijk bar weinig wist van hem. Ik dacht dat ze gewoon op het oude behandelplan ging voortduren. Bleek dat ze dat dus niet gehad had.

Idem dus de mentor en de brugklas coordinator. Die hadden vooraf helemaal geen info gekregen, alleen van ons. Ik denk dus dat er hier weinig is overgedragen. Op school was hij ook superbraaf, dus echt schokkende dingen zullen er zo wie zo niet in staan. Maar goed, ik had wel gehoopt dat ik niet weer moest uitleggen hoe de basisschool met hem omging ondanks z'n beperkingen. Dat had best in de papieren mogen staan.

Zoon loopt nog steeds bij de GGZ. Elke paar jaar moet hij op de proppen komen met weer een briefje dat hij Asperger heeft (elk jaar het zelfde briefje met steeds een nieuwe datum). Zo nu ook weer voor de herindicatie van een vervolg rugzakje. Dat briefje krijg ik altijd samen met zijn behandelplan. In dat behandelplan staan best schokkende dingen over zijn gedrag thuis en dat behandelplan lever ik dus nooit in. Die info wil ik echt niet in zijn school dossier hebben. Er is mij ook nooit om gevraagd om het ergens bij te leveren. Blijkbaar hebben ze het dus niet nodig. Vanaf nu zeg ik ook tegen zijn zijn psychologe dat ik het behandelplan er niet meer bij hoef. Snapt ze volkomen.

Zijn thuissituatie is alleen bekend bij de G.G.Z. en bij Jeugdzorg (voor het PG. Ik heb echt het idee dat alle info daar blijft. Zelfs na telefonisch contact van zijn mentor met zijn GGZ of Jeugdzorg psychologe werd er weinig info gegeven. Of ik heb net erge integere hulpverleners.

zondo

zondo

08-11-2009 om 20:24

Hier nog een vraag

Als eerste even wat info vooraf, Onze zoon van 14 is al jaren geleden gediagnosticeerd met ADHD. Hij heeft de 2 kleuterklassen op speciaal onderwijs doorlopen en is daarna ingestroomd op regulier onderwijs in groep 3. Hij heeft zonder noemenswaardige problemen het BO gevolgd en is met atheneum advies naar regulier VO gegaan. En toen zijn de problemen begonnen. Vele gesprekken gehad, gesproken over het aanvragen van een "rugzakje" maar school blijft aangeven niet handelingsverlegen te zijn. Dit is vorig jaar geëscaleerd toen bij zijn 3de rapport een briefje mee kwam met VMBO T advies. Hij stond toen 8 onvoldoendes dus niet geheel onterecht. Hij heeft door een strakke planning en veel inspanningen van ons maar ook van hemzelf 7 onvoldoendes opgehaald en ging dus zonder problemen over naar HAVO 3. In die tijd is er op verzoek van ons preventieve ambulante begeleiding aangevraagd om te kijken waar gaat het mis en wat kan school wel en niet bieden. N.a.v dit onderzoek zijn er afspraken gemaakt t.a.v de begeleiding voor dit schooljaar. Wij zijn er vanuit gegaan dat dit dan ook overgedragen zou worden want dat was met ons afgesproken.
Tot onze grote schrik kregen wij echter vorige week een telefoontje van de ambulant begeleider met de vraag of wij wisten hoe het ging op school omdat het dus helemaal niet goed gaat. Hij staat 5 onvoldoendes en volgens haar wist de mentor niets van afspraken. (wij hadden de mentor zelf 1 keer gesproken en onze vragen en bezorgdheid neergelegd waar hij wat mee zou doen)
Wij hebben deze week op ons verzoek een copie van het dossier van onze zoon gekregen en zijn daar erg van geschrokken. Er staat namelijk niets in. Buiten allerlei administratief geneuzel, zijn overgangsrapporten van 1 naar 2 en van 2 naar 3, en de aanvraag van vorig jaar voor preventieve ambulante begeleiding.
Dit terwijl wij de afgelopen 2 jaar regelmatig op school gesprekken hebben gehad met mentoren, intern begeleidster, en coördinator. Hier staat echter niets van op papier. Dus alle afspraken die de afgelopen jaren zijn gemaakt t.a.v de begeleiding van onze zoon zijn niet terug te vinden.
Hierop hebben wij een gesprek aangevraagd met de directie omdat we een klacht overwegen. Wij vinden namelijk dat door de slechte dossier vorming de continuiteit in de begeleiding van onze zoon hij nu weer op 0 begint. De directie vind dat onze verwachtingen t.a.v een dossier niet reëel zijn.
Is dat zo???? Wie kan mij vertellen wat ik mag verwachten van een leerlingen dossier op het VO??
Ik hoop op reacties zodat wij woensdag beslagen ten ijs komen in het gesprek met de directie

Handelingsplan

Heb jij zelf wel nog notities van gesprekken? Kun je (desnoods met je agenda) bewijzen met wie je wanneer gesprekken hebt gehad?
"De directie vind dat onze verwachtingen t.a.v een dossier niet reëel zijn. "
Dat is onzin. Dat dossier dient relevante informatie te bevatten. Dat is natuurlijk _ook_ de weerslag van de afspraken, het handelingsplan, om tot oplossingen te komen. Deze uitleg doet alsof er helemaal nooit plannen gemaakt kunnen worden voor leerlingen.
Maar ik krijg de indruk dat je niet het hele dossier hebt gekregen. Er zijn ook gesprekken gevoerd over jouw kind in de lerarenvergadering. Daar zijn wel degelijk verslagen van. Ook daar mag je een kopie van.
Kom woensdag met zoveel mogelijk bewijzen van de gesprekken die je zelf nog hebt. Data, tijden, personen, duur, globale inhoud, notities die je zelf gemaakt hebt. De school geeft zichzelf gelijk. Er is geen sprake van handelingsverlegenheid, er is slechts sprake van niks doen.
Met een school die niks doet, redt je zoon het ook niet op vmbo-t.
Er moet een handelingsplan komen dat met regelmaat geevalueerd wordt. Als dat niet werkt, moet er een andere oplossing gezocht worden. Niks doen werkt zeker niet.
tip: Kijk hier http://www.epub.nl/titel/50 en dowload dat boek. Achterin staat een vonnis waaruit blijkt dat je recht hebt op financiele vergoeding van bijlessen als de school overduidelijk in gebreke blijft. Dat is aan de hand. Print dat vonnis uit, vraag om een handelingsplan, wees daarbij ook duidelijk in welk aandeel jullie zelf nemen. Zeg dat je bij het uitblijven van een consistente begeleiding van je zoon die zelf zult organiseren, maar dat je de rekening daarvan naar school zal sturen.
Groet,
Miriam Lavell

zondo

zondo

09-11-2009 om 20:47

Re: handelingsplan

Hallo Mirjam,

Bedankt voor je reactie!Het boek hebben we gedownload.
Wat ons dossier betreft dat is redelijk op orde. Wij hebben in ieder geval alle mails bewaard vanaf dat wij T op school hebben aangemeld. Alle data van gesprekken hebben we ook op papier staan en ik weet globaal wat er bij welk gesprek besproken is. Aantekeningen heb ik (wellicht naïef) niet gemaakt omdat er door de mentor en coördinator aantekeningen werden gemaakt en wij er vanuit gingen dat die aantekeningen met afspraken ook in het dossier zouden worden gestopt. Wij weten nu beter en hebben een speciaal schrift er voor aan geschaft.

Het is niet zo dat school niets onderneemt, het staat alleen niet op papier en wordt daardoor dus ook niet geëvalueerd en gecontinueerd. En elk jaar moet het wiel opnieuw uit gevonden worden door een nieuwe mentor lijkt het wel.

We gaan in ieder geval de discussie met de directie niet uit de weg en weten dat zij fout zitten.

Groet,
Zondo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.