Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kiki

Kiki

28-03-2010 om 12:19

Welke juf kan mij uitleggen hoe dit werkt

puur uit nieuwsgierigheid hoor. Ik vroeg het me gewoon af.

Mijn zoontje van 2 jaar 1 maand weet alle letters van het alfabet aan te wijzen. Hij spelt de woorden ook met je mee.
Dus mmm aaa mmm aaa
Maar als het het woord mamma ziet staan, weet hij het niet te herkennen.

Hoe zit dat precies, ik ben er verder niet mee bezig hoor.
Waarom kan hij wel de letters, wel hakken en plakken, maar niet het woord herkennen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heeft die van mij ook

Kiki, er zijn verschillende manieren om te leren lezen en jouw zoon zit nog in een fase dat ie gewoon niet die stap naar de woorden kan maken. Mijn jongste volgde ook dat spellende patroon en hij begint nu met 4 opeens woorden te lezen. Vaak vervlakt de interesse bij het letters herkennen weer een beetje, al die losse letters zien zonder het verband te herkennen is maar beperkt leuk. Dan gaan ze weer met de duplo ofzo.
En dan kunnen ze een tijd later weer het volgende stapje zetten. Dan gaan ze spellend lezen: dus de letters noemen en wél het verband zien. Jouw zoon is natuurlijk nog heel jong.
Mijn oudste heeft het trouwens nooit gedaan. Die las niet tot hij plotseling hele boeken las. Hij leest op woordbeeld, en las ook meteen zinnen in één keer, heeft nooit woorden apart gelezen.

Wie weet of jij bij je jongste dus ook nog een andere stijl te zien zult krijgen...

Het was iig heel schetig om jongste dit weekend te zien lezen...

Zus

Zus

28-03-2010 om 12:44

Ben geen juf, maar..

OK, ben wel een juf, maar niet op de basisschool
Volgens mij herkent je zoon de letters op dezelfde manier als plaatjes van objecten. Dus dat hij eend zegt als je hem een plaatje van een eend laat zien, zegt hij M als je hem de letter M laat zien. Daarom kan hij wel alle letters benoemen en de letters in een woord met je mee spellen, maar het is geen symbool voor hem van een klank, en kan hij niet een woord lezen als mama.
Mijn dochter deed hetzelfde als jouw zoontje op dezelfde leeftijd, maar dan met korte woordjes als opa, oma, papa en mama. Die las ze niet, maar zag ze als plaatje. Maar het was een leuk trucje! Best indrukwekkend dat je zoontje alle letters kan benoemen trouwens.

Vic

Vic

28-03-2010 om 12:47

Dat herken ik bij mijn dochter (maar die is al 5). Letters en cijfers herkent ze al heel lang, en woordjes als 'melk' en 'boom' leest ze binnen 1 seconde. Daar herkent ze dus ook gewoon de vorm van het woord. Als ik opschrijf 'boot', roept ze in eerste instantie 'boom', dus dan moet ik haar er echt op wijzen dat ze letter voor letter moet lezen. Dat zal voor een 2-jarige nog teveel van het goede zijn (althans, is mijn ervaring met mijn kind).

vlinder72

vlinder72

28-03-2010 om 13:37

Heel herkenbaar

Mijn zoontje kende ook voordat hij naar school ging letters en hij herkende ook bepaalde woorden zoals roos, maan, vis, vos en zijn naam. Toch duurde het tot groep 2 dat hij zelf de letters los kon plaatsen tot woorden. Daarvoor leek het alsof hij het maar niet kon onthouden. Dus wel vis herkennen en vos maar vaas weer niet. Geen idee waarom. Nu zit hij in groep 2 en pas nu gaat hij als een tierelier. Zeker de afgelopen maand begint hij alles te lezen. Woorden in de krant, boekjes. Alleen bij langere woorden leest hij de letters los maar heeft hij er moeite mee om er daarna een woord van te maken. Ach, hij hoeft ook nog niet alles te kunnen. Groep 3 wordt anders wel erg saai voor hem. En hij kijkt net zo uit naar groep 3. Mijn neefje van 4 heeft trouwens hetzelfde. Wel letters herkennen en een paar losse woordjes maar mijn schoonzusje loopt met hem vast als zij hem echt wil leren lezen. Het lijkt wel alsof dat een brug te ver is.

krin

krin

28-03-2010 om 14:25

Klinkt als

Mijn nichtje, die op haar vierde of zo, weet niet meer, prima haar naam kon schrijven. Dat meldde ze trots aan mij, dat ze kon schrijven. Dus ik schrijf haar naam op een blaadje en vraag: weet je dan wat daar staat?
Nee! was het verontwaardigde antwoord, "ik kan toch niet lezen!"
Zoals Zus zegt, het is een plaatje, het heeft nog geen betekenis buiten het plaatje voor hem. Nog even wat abstractievermogen kweken

Kiki

Kiki

28-03-2010 om 15:16

Pelle, als je het woord mamma opschrijft

Dan praat hij letter voor letter mee, dus mmm aaa mmm aaa

Dat wat jij zegt vvvviiiissss, deden wij inderdaad ook al.
Maar niet heel actief hoor, maar hij wilt zelf graag letters lezen.
Dan loopt hij naar mijn computer toe en dan moet ik word opstarten en letters tikken.
Of hij gaat letters tikken, dolle pret heeft hij daarmee.
Of hij gaat tekenen en zegt dan op zijn gekras dat het een K is of een M.
Het is een beetje een vreemde vogel

Ik wilde het gewoon weten uit nieuwsgierigheid, waarom hij de individuele letters wel herkent, de letters op de hak en plak manier meeleest, maar niet de woorden herkent.

Maar wat ik me dan afvraag, wanneer komt die klik dat je van letters, woorden maakt en alle woorden kan maken. Is dat de volgende stap? Is zoiets tijdsgebonden of is het gewoon een kwartje wat een keertje gaat vallen.

Ik vind het een fascinerende ontwikkeling moet ik zeggen. Ik heb het volgens mij ook wel eens op school gehad destijds, maar ik ben het een beetje vergeten. Misschien een keer mijn oude studieboeken eens opgraven.

Grillig

Kiki, die ontwikkeling verloopt heel grillig. Je gaat ook een beetje van je eigen brein uit als je aanneemt dat je zoon het met een beetje uitleg wel door moet krijgen. Hij heeft een goed geheugen en kan plaatjes koppelen aan een klank. Maar dat is nog iets heel anders dan de synthese waarbij je uit die klanken woorden vormt. Het is niet logisch (al doe jij dat impliciet voorkomen) dat je het een kunt omdat je het ander kunt. Of dat je het snapt als je moeder het voordoet.

Je hersens moeten er klaar voor zijn. De klik is er nog niet.

Het is ook heel bijzonder (schreef ik boven al geloof ik) om mee te maken dat de 'klik' valt. Dat kan een stuk later zijn dan het herkennen van letters. Het is gewoon een heel ander proces. Ik was bij de dierentuin en keek niet naar de dieren... zat de bordjes te ontcijferen. Mijn moeder weet het nog precies.

vlinder72

vlinder72

28-03-2010 om 17:08

Pelle, ja

Een kind leest dus K U I K E N. En je vraagt daarna "wat staat daar". Kind kijkt vertwijfeld en zegt dan "Kip"? En dat gebeurt. Mijn zoon heeft dat ook een poos gedaan. Wel letters herkennen maar niet kunnen plakken tot woorden. Hij is nu vijf jaar (bijna zes) en hij kan het nu wel. Heel goed zelfs.

Hier ook,

een dochter die al heel vroeg de letters herkende, ook hoofdletters en kleine letters. Ook grapjes als: zo is het een d en zo (boek omdraaien) is het een p! Ze kon vis en pop "lezen". Ze kon de woorden prima spellen, b-oo-m en als je dan vroeg wat er stond zei ze: muis? Dat heeft een hele tijd geduurd, en toen op 25 mei 2006 om kwart over 12 viel het kwartje en vanaf dat moment kon ze echt lezen.

Gerdina

Gerdina

28-03-2010 om 21:58

Idem dito

Dochter kon op haar 2e verjaardag ongeveer 8 letters herkennen en benoemen. Een maand later kende ze ze allemaal. Toch is het leeskwartje pas bij 5,5 jaar gevallen. Daarvoor kon ze dus al wel woorden (fonetisch) schrijven, maar vervolgens kon ze niet meer lezen wat ze geschreven had. Best grappig. Ze kon dus heel goed hakken, maar niet plakken.
Het is dus inderdaad afwachten tot het kwartje valt en dat kan dus best lang duren.

ayla

ayla

29-03-2010 om 09:27

Ja hier ook

Ik zie dat nog veel bij dochter in de kleutergroep, veel kinderen herkennen nu de letters maar kunnen de link van letters naar woord nog niet maken. Dat begint nu pas een beetje. Bij dochter heeft dat ook ene tijd geduurd, voordat ze naar school ging kon ze de letters al maar lezen nog niet, daar begon ze een jaar later pas mee, toen zag ze pas dat woorden uit veschillende letters bestaan. Nu heeft ze vaak nog problemen ermee maar volgens mij heeft dat meer ermee te maken dat ze niet echt naar een woord kijkt.

Jongste doet dat bij cijfers, kan dus de cijfers herkennen tot 10 maar dan gaat het fout, een tien bestaat voor hem nog uit een 1 en een 0 terwijl hij stom genoeg de 11 en de 12 wel weer herkent.
Vreemde wezentjes die kinderen

En (aanvulling op cobi)

Zolang het niet over groep 3-ers gaat, maar over peuters van 2, zou ik me er maar niet te veel zorgen over maken!

Ingrid

Kiki

Kiki

01-04-2010 om 22:17

Hoho, ik maak me geen zorgen

puur nieuwsgierigheid.

Maar dank jullie wel voor jullie reacties. Ik heb ook eens mijn oude studieboeken opgediept, daar staat het ook in.
Ik moet zeggen dat ik dit toch zo'n leuke leeftijd vindt, het is net een spons.
En een papegaai en een heel heel heel ondeugend aapje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.