warhoofd
04-02-2010 om 20:49
Welke middelbare school in ede
ervaringen gezocht!
Wij komen zelf niet uit Ede. Uiteraard hebben we de open dagen bezocht, alleen is het moeilijk om er door heen te prikken. Veel kinderen uit mijn dochters klas hebben broer of zus al op een bepaalde school zitten en gaan automatisch daarheen. Dochter ( enig kind) wil eigenlijk graag naar de school waar de meeste vriendinnen heen gaan.
Toch wil ik graag ervaringen van mensen die bv. Het Marnix College kennen, Het Streek en Pallas Athene.
Alvast bedankt.
Warhoofd

Jet
05-02-2010 om 11:15
Ervaring marnix
Hoi,
hier ervaring met het Marnix, goede school met veel VWO/GYM, in verhouding minder Mavo, 2 klassen per leerjaar.Is in verhouding een meer conservatieve school dan het Pallas.
Het Streek is een christelijke school. Mijn beide kinderen ( en wij ook) vonden de sfeer en de grootte niet fijn.
Jongste(groep 7) is nu aan de beurt om te kiezen en die wil naar het Pallas, sportklas. Dat sprak hem wel erg aan.
Persoonlijk vind ik dat het Marnix een betere naam heeft en ook vind ik de twee gebouwen erg fijn.

wij
05-02-2010 om 20:11
Het streek
Onze zoon zit op het streek( in de 1e).Ik vind het een leuke school, het is vrij gestructureerd.Ze krijgen gewoon huiswerk op voor de volgende keer en hoeven (nog) niet voor heel lang van tevoren te plannen. Leerlingen worden getest op dyslectie in de 1e. Ze doen ook leuke dingen: langlaufen, brugklaskamp, zeilkamp.
Het Marnix vonden wij niet zo leuk, kwam nogal streberig over, ook in de schoolgids.
Het Pallas hebben we niet bekeken, maar de zoon van een vriendin zit erop en die vond het prettig dat het niet zo'n grote school was.

reina
06-02-2010 om 09:43
Jeugdsentiment (ot)
't Streek, 't Marnix, vroeger al concurrenten Ik zat op 't Streek (toen officieel nog Streeklyceum geheten, maar officieus was het 't Streek), ik vond het er superleuk, veel structuur, maar er kon ook heel veel. (Daarna ging ik naar Felua, de Pabo, die nu niet mer bestaat, dat was een crime na het Streek...). Hoe het nu is, geen idee, want ik woon nu heel ergens anders.

warhoofd
06-02-2010 om 17:50
Cito-score
Ik kwam een moeder tegen waarvan de oudste net een jaartje op Het Streek zit. Zij vertelde mij dat ze wel degelijk naar de cito-scores kijken, dat het zelfs zwaar weegt of een kind wel of niet wordt toegelaten.
Op de open dagen heb ik die vraag gesteld, maar daar werd me op beide scholen verteld, dat de cito-score wel meerekend, maar het rapport van de leerling het zwaarst telt.
Tja, wat moet ik geloven??
Ook heb ik gehoord dat Het Streek een nieuw gebouw gaat betrekken ergens in 2010 en dat het dan een hele grote school wordt, van zo'n 2000 leerlingen. Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Eerlijk gezegd, gaat mijn voorkeur uit naar het Marnix, juist omdat ze daar een junior gebouw hebben en het allemaal net wat netter is, maar ja, mijn dochter moet beslissen natuurlijk. Ik hou mijn mening dan ook voor me.
Ik sta open voor nog meer ervaringen, maar Jet, wij en Reina in iedergeval bedankt.
Warhoofd

ijsvogeltje
06-02-2010 om 19:28
Warhoofd
"Ik hou mijn mening dan ook voor me."
Maar waarom? Natuurlijk is de mening van je dochter heel belangrijk, maar die van jou ook. Een ouder let op heel andere dingen dan een kind, en dat hoef je niet voor je dochter stil te houden. Zeker als jullie een afwijkende mening hebben, is het goed om hier samen over te praten en uit te leggen waarom jij voorkeur hebt voor de andere school.

Annet
06-02-2010 om 22:02
Waarom mag dochter natuurlijk beslissen?
Wij hebben het anders aangepakt. Er kwamen drie scholen in aanmerking omdat ze in de buurt lagen en het gewenste niveau aanboden. Eén school is afgevallen doordat wij teveel berichten kregen dat deze school niet de juiste was. Dit besluit hebben wij genomen zonder dochters mening.
Dochter heeft alledrie de scholen bekeken maar ze wist in de loop van de tijd dat één school al afviel. Haar mening zou meetellen maar wij zouden beslissen. Ik vind niet dat een kind van 11-12 de uiteindelijke beslissing moet nemen. Er zijn teveel factoren die meespelen die een kind niet kan overzien. Dochter leek best opgelucht over deze werkwijze. Het leek of zij de verantwoordelijkheid ook te groot vond voor haarzelf.

reina
07-02-2010 om 01:16
Toch
Je kind moet naar die school toe. Ik zou ook niet ergens naar toe willen gaan waar ik me niet thuis voel. Mijn kinderen hebben altijd een grote stem gehad in hun schoolkeuze, natuurlijk telde mijn mening, maar zij hadden een groot aanmdeel in de keuze van de scholen.

warhoofd
07-02-2010 om 09:22
Ik bedoel
dat wij er op dit moment niets over zeggen tegen haar, ze moet eerst een beetje haar eigen mening vormen want uiteindelijk moet zij een goed gevoel bij de school van haar keuze hebben. Zij moet immers zo'n 4 jaar of langer op die school rondlopen!
We gaan wel met haar de plusjes en minnetjes op papier zetten en helpen haar, want inderdaad is de verantwoordelijkheid best nog te groot en overziet ze een heleboel dingen nog niet, maar ze heeft wel een grote stem in het geheel.
Warhoofd

warhoofd
08-02-2010 om 08:19
Nog meer ervaringen graag
over de middelbare scholen in Ede.
Please.....
Warhoofd

margje van dijk
08-02-2010 om 09:40
Die scholen zijn allemaal goed
Ik ben vorige week ook bij het Marnix geweest. Dit jaar niet bij het Streek (ik viel van m'n fiets af die avond door de gladheid en toen zijn we maar thuis gebleven), maar vorig jaar wel. Pallas hebben wij laten zitten (is het verst weg van waar wij wonen). Onze kinderen hebben (om die reden) overigens ook nog andere opties (scholen buiten Ede).
Maar de scholen scoren allemaal goed in de rapporten van de onderwijsinspectie en trouw. Marnix scoort zelfs extreem hoog af en toe (gymnasiumafdeling zat vorig jaar in de top-3 als ik me goed herinner). Maar daar staat tegenover dat ze de leerlingen behoorlijk strak houden. Jij moet eerst inschatten wat voor jouw kind belangrijk is. Mijn oudste zoon bijvoorbeeld is veel meer gebaat bij een wat relaxtere structuur, want dat keurslijvige heeft hij van zichzelf al.
Het Streek is ook behoorlijk gestructureerd in dat opzicht. Maar daar heb je die christelijke sfeer waar je wel van moet houden. Toen ik er vorig jaar op de voorlichtingsavond was met mijn zoon kwam er op de tweede verdieping een gospelzingend groepje leerlingen op ons af die onze zoon meewenkte een lokaal binnen: Kom bij God. Nou, dan haak ik af hoor. En zoon gelukkig ook. Maar ook dat is uiterst persoonlijk. Ik vond aan het Streek wel heel leuk dat ze een technasium hebben: dat technische VWO-leerlingen daar met echt leuke projecten goed aan hun trekken komen.
Van een nieuw gebouw weet ik overigens niets, maar ik heb dan ook verder geen banden met het Streek.
Als het je gaat om de kwaliteit van de school kun je je kind denk ik met een gerust hart naar al die scholen laten gaan, ze zijn allemaal goed.
Margje

Pien
08-02-2010 om 18:22
'ervaring'
Dochter zit nu in de brugklas op het Marnix. Dus echt veel ervaring hebben wij nog niet, maar tot dusver bevalt het haar en ons prima. Wij zijn vorig jaar bij de opendagen van alle drie de scholen geweest, en wat Margje zegt; het zijn alledrie volgens mij prima scholen. Het kiezen was hier dus verder op het gevoel; waar ziet dochter zichzelf de komende jaren rondlopen, hoe zijn de fietsroutes etc. Een + vond dochter het Juniorgebouw (de eerste twee leerjaren in een apart gebouw)en dat is voor haar nog steeds heel prettig. Voor een collega van mij was dat juist een reden om niet voor het Marnix te kiezen. Het is zo persoonlijk, buren en collega's hebben kinderen op alledrie de scholen en voorzover ik ze heb gesproken waren ze tevreden over de eigen school.
Heeft je dochter zich ook opgegeven voor de proeflessen op de verschillende scholen? Geeft ook weer een indruk.
Op een gegeven moment is het gewoon een kwestie van een knoop doorhakken, het is een luxe om uit 3 goede scholen een keus te maken Succes!

Annet
08-02-2010 om 19:58
Didi
Ik begrijp je redenering prima. Ik denk dat het afhangt van de reden. Als een kind voor een school kiest omdat de andere school 5 minuten fietsen verder is of omdat vriendin van de basisschool daar ook heen gaat, dan neem ik die redenen niet zo serieus. Als een kind wel goede redenen heeft, dan volg ik met mijn mening de mening van het kind.
Dochter heeft zelf de verschillen tussen twee scholen omschreven en de conclusie getrokken welke school voor haar dus het beste was. Wij hebben dezelfde verschillen gezien maar vonden beide scholen goed genoeg (met een voorkeur voor één school). Dochter mocht uiteindelijk dus wel kiezen maar dat hebben wij niet zo gebracht.
Het was wel prettig dat dochter zichzelf goed kende en wist welke school voor haar het beste was.
Als ze met minder goede redenen was gekomen, hadden wij niet zo snel naar haar geluisterd. Deze redenen hebben we echt vaak voorbij zien komen bij andere kinderen. Wat mij betreft zijn ze dan niet toe aan het zelf beslissen.

Minna
08-02-2010 om 20:37
Streek
Ik ken eigenlijk alleen Het Streek echt goed. Marnix alleen van horen en zeggen. Het werd hierboven al even genoemd, maar Het Streek is wel echt een school waar je je makkelijker en sneller thuis zal voelen met een christelijke achtergrond. Echt niet alle leerlingen zijn christelijk, maar de school kan op onverwachte momenten wel vrij christelijk uit de hoek komen. Verder ben ik het eens met wat ook eerder gezegd werd: Het Streek heeft duidelijke structuur en grenzen, maar binnen die grenzen kan er ook een hele hoop, dat beschrijft het echt heel goed.
Het hangt op Het Streek erg af van welke docenten je kind treft. Er is een grote groep 'oude garde', oud op alle denkbare manieren: qua leeftijd, lang op school en ook qua ideeën. En een (beduidend kleinere!) groep jonge, enthousiaste docenten, die erg graag op een leuke, actieve en gezellige manier willen, maar de rest van het team daarin niet meekrijgt. De sfeer tussen docenten is niet overal even geweldig, al zal je kind daar in de praktijk niks van merken en geen last van hebben.
Verder is Het Streek qua onderwijs vrij conservatief. Absoluut voordeel daarvan is dat ze niet met alle van bovenaf opgelegde winden direct meewaaien. Nadeel is dat het onderwijs daar toch ook wel een beetje stil is blijven staan. Ook in de bovenbouw is het allemaal nog erg klassikaal, terwijl er op het hbo/wo vanuit wordt gegaan dat leerlingen toch al flink zelfstandig zijn.
Het Streek kan een geweldige school zijn, mits je kind daar echt op z'n plek is en echt baat heeft bij de manier waarop dingen op Het Streek gaan.

Annet
08-02-2010 om 20:38
Kleine aanvulling
Als dochter de verschillen had benoemd en had gezegd daarom liever naar de andere school wilde, hadden we dat ook goed gevonden. Ze hoefde dus niet voor de school te kiezen die voor haar het beste was, het mocht ook worden de school die haar prettiger leek. Maar dit alles wel in relatie tot de verschillen die ze zelf kon benoemen.

warhoofd
09-02-2010 om 13:17
Structuur
is iets waar mijn dochter duidelijk behoefte aan heeft. Echt zelfstandig dingen doen, of echt iets uit zichzelf vindt ze best moeilijk.
Het Marnix lijkt mij voor haar beter ivm het juniorgebouw, alles is wat overzichtelijker.
Maar de sfeer op Het Streek sprak haar meer aan, en dat gevoel had ik ook wel ( alhoewel ik denk dat de docenten in het 'echt'niet zo zijn)
Wat ik een duidelijk verschil vond tussen de 2 scholen was, dat de docenten op Het Streek zich echt richtten tot de kinderen, en op Het Marnix de ouders meer werden aangesproken. Dat viel me echt op, maar ja, dat kunnen ook de instructies zijn van de directie.
Mijn dochter vindt het echt moeilijk om een keuze te maken, wij zelf ook wel.
Jullie allemaal erg bedankt voor de persoonlijke ervaringen die gedeeld zijn, erg fijn!
Warhoofd

Jujube
09-02-2010 om 16:31
Kiezen
Wij wonen in Utrecht-zuidoost en hebben een enorme keus aan scholen; zowel in de stad als in Nieuwegein, Houten, Zeist en Bilthoven.
Mijn kinderen mochten/mogen zelf kiezen. Er zijn maar een paar dingen die ik belangrijk vind aan een school, namelijk: Er moet begeleiding zijn wanneer er iets niet zo goed gaat (huiswerkbegeleiding, dyslexie ondersteuning, faalangstbegeleiding, etc.), aandacht voor creatieve uitingen zijn en geen school waar ze volgegoten worden met een bepaald geloof (school mag best chr./kath. zijn, maar moet niet worden opgedrongen).
Dan vallen er 3 scholen in onze omgeving af. Er blijven dan nog zo'n 10 scholen over om uit te kiezen. Zoon en dochter hebben niet dezelfde school gekozen. Jongste gaat nu kiezen en wil hoogst waarschijnlijk naar dezelfde school als middelste.
We zijn overigens niet bij 10 scholen gaan kijken. Bij alle kinderen zijn we 5 scholen af gegaan waar zij zelf wilden kijken. Percentages geslaagden e.d. zeggen echt heel weinig, want er zijn scholen die alle leerlingen waarvan ze verwachten dat ze het misschien niet zullen halen van school laten gaan én er zijn scholen (en die staan bij mij in een hoger vaandel) die alles doen om leerlingen binnenboord te houden, ook al heeft dat effect op de percentages.
De kinderen mogen zelf kiezen, want zij moeten 5 of 6 jaar onderwijs volgen daar.
Mijn ervaring: bijna iedere school is prima. Elke school heeft voor- en nadelen. De ene school is wat gestructureerder dan de andere, maar de meeste kinderen zullen op de meeste scholen wel aarden. Dat geeft me veel rust
Ik heb overigens wel een aversie tegen erg kakkineuze scholen (ik vind het publiek daar minder), maar da's misschien persoonlijk.
Groet,
Jujube

Jujube
09-02-2010 om 16:35
En over Ede: ik ken wel wat mensen in die regio en volgens hen zijn alle 3 de scholen goed. Het gaat er idd om of je kind zichzelf daar rond ziet lopen....