rietje
07-06-2011 om 17:57
Welke sanctie op slaan?
De vraag hierboven geeft het al aan: wat is een normale sanctie op slaan voor de middelbare school? Het gaat om een brugklas VWO.

Leen13
07-06-2011 om 18:04
Verhaal
Wat is hier het verhaal Rietje. Er is slaan en slaan. Ben je het oneens met een sanctie? Van School? Zoek je zelf als ouder een sanctie?

rietje
07-06-2011 om 18:36
Tja
situatie: kind 1 maakt een rotopmerking over kind 2, kind 2 slaat vervolgens kind 1. Ik wil weten wat een redelijke sanctie is voor kind 2 (een sanctie door school uit te delen).

Wilgenkatje-
07-06-2011 om 18:55
Slaan
er is geen sprake van een docent die slaat. Dat scheelt alweer
Kind 1 maakt rotopmerking over kind 2, kind 2 slaat kind 1.
Je vindt een rotopmerking maken minder erg dan slaan?
Ik vind het allebei niks.
Waar er twee kijven hebben er twee schuld dus wat mij betreft krijgen ze allebei op hun kop.
Gebeurde het in de les?
In de pauze?

Kobalt
07-06-2011 om 20:08
Aannames
Ik ga ervan uit, dat het 'slaan', een enkele, impulsieve klap was, met de vlakke hand. Dan zou ik zeggen: een flinke reprimande, maar ook een voor het kind dat een rotopmerking maakte.
Als het met de vuist is, er meerdere slagen waren en het kind dat geslagen werd letsel heeft, vind ik dat er wel een straf zou moeten volgen. Bijvoorbeeld nablijven en de schoolregels overschrijven.
Ook bij de opmerking vind ik belangrijk of het om een doelbewuste poging gaat om iemand te kwetsen, of een eenmalige impulsieve actie.

rietje
07-06-2011 om 21:02
Goede aannames
Het slaan was inderdaad impulsief een enkele klap. De opmerkingen waren vervelend maar niet doelbewust volgens mij. Straf is er helemaal niet gegeven, en dat is waar ik moeite mee heb. De klas tobt al maanden met gedragsproblemen, en doordat dit soort relatief kleine zaken niet wordt aangepakt suddert het voort. (en worden dit soort zaken door de klas inmiddels min of meer als normaal beschouwd).

Leen13
07-06-2011 om 21:10
Strategisch
Kan strategisch zijn dat de leerkracht relatief kleine vergrijpen laat gaan om niet constant in de clinch te liggen maar de grotere zaken aanpakt. Pick your battles zal ook op school gelden.
Mischien kun je eens aan school vragen wat er nu eigenlijk aan de hand is in die klas. En wat de school eraan doet. En wat jijzelf kan betekenen.

Pennetje
08-06-2011 om 14:15
Eens met bromvlieg
Misschien is kind 2 na maanden van getreiter eindelijk door het lint gegaan en heeft een klap uitgedeeld. Moet kind 2 dan de enige zijn die straf krijgt? Bij mijn dochter in de klas zitten ook een paar van die kinderen die voortdurend op iedereen negatief commentaar hebben. Worden ze erop aangesproken dan is het "Wat doe ik? Ik DOE helemaal niks". Ze zitten gewoon te roddelen over een meisje waar dat meisje bij zit en zegt dat meisje dat ze alles kan horen, dan verwijten ze haar dat ze hun gesprekken afluistert. Laatst heeft dat meisje, na al het hele schooljaar te zijn getreiterd, een van die kinderen gebeten (dat kind hield een arm om haar hoofd geklemd). En wie kreeg er straf? Zij, want bijten mag niet. Grrrr.

inkie1979
09-06-2011 om 12:00
Herkenbaar
ik ben niet van het slaan en niet van agressie...
Maar na de zoveelste fluisterende (voor de leraar niet hoorbare) opmerking, heb ik me omgedraaid en met vlakke hand mijn klasgenoot haar bril van haar neus geslagen...
t voelt nog goed!
en ik heb ook geen straf gehad! (al had ik best wel een uurtje willen vegen)
dit gebeurde ook op het voortgezetonderwijs..
soms kan ej als leraar gewoon een oogje dicht doen misschien speelde dat hier ook wel en was de zoveelste opmerking reden om een keer uit te halen...

Sancy
09-06-2011 om 21:45
Hahaha
Dat is precies ook mijn ervaring In 5VWO heb ik, na herhaaldelijk waarschuwen, me ook eens omgedraaid om iemand een draai om zijn oren te verkopen. De docent keek het eens aan en zei: "Zit je weer te ouwehoeren, *naam slachtoffer*?". Die had al lang gezien hoe ik in mijn rug geprikt werd met een passer.