Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Welke school na 3 havo

Mijn zoon zit in havo 3, hij haalt het waarschijnlijk weer net niet over te gaan. Heeft iemand een tip van een goed alternatief? De meeste scholen nemen blijven zitters niet aan, lange wachtlijsten in Amsterdam. En als hij ergens in mavo 3 start scheelt hij bijna 2 jaar met zijn klasgenoten. MBO willen we liever nog niet aan

Wat zegt de school er van? Hebben zij geen idee? Volgens mij moeten zij alternatieven voor jullie zoeken. Bij ons op school gaat er wel eens iemand van havo3 door naar vmbo4. En dan rekenen ze cijfers om, dacht ik. Maar onze school heeft vanaf vmbo-basis tot en met vwo. Als hij naar een andere school toe moet, zal dat ingewikkelder liggen.

Jenka8

Jenka8

21-06-2023 om 16:02 Topicstarter

School vraagt aan ons of wij al een alternatief hebben, dat hebben we nog niet. Het is het sVPO amsterdam, dit jaar met nieuw bestuur Persoonlijk VO geworden. Beetje chaos daar nog en geen samenwerkingsverband met andere scholen. VMBO 4 kan evt maar dan met taken of opdrachten voor de pta’s in de 4e. Er is alleen nog plek op redelijk zwakke scholen, willen niet weer op een slechte school terecht komen. We denken ook aan het Luzac, maar wat een prijzen!!

Jenka8 schreef op 21-06-2023 om 16:02:

School vraagt aan ons of wij al een alternatief hebben, dat hebben we nog niet. Het is het sVPO amsterdam, dit jaar met nieuw bestuur Persoonlijk VO geworden. Beetje chaos daar nog en geen samenwerkingsverband met andere scholen. VMBO 4 kan evt maar dan met taken of opdrachten voor de pta’s in de 4e. Er is alleen nog plek op redelijk zwakke scholen, willen niet weer op een slechte school terecht komen. We denken ook aan het Luzac, maar wat een prijzen!!

ze zitten wel bij het samenwerkingsverband. Ook heeft de school zorgplicht. Heb je al een gesprek gehad met de zorgcoordinator?

Ik zou liever een plaats hebben op een "zwakkere school" dan gewoon geen plaats.
Tenzij er natuurlijk elke week politie staat of iets dergelijks.

Maar aangezien kind 15 of wat is en gewoon onderhevig aan de schoolplicht mag school toch echt helpen zoeken.

Is buiten Amsterdam gaan zoeken (trein, bus, ...) een optie?

Je schrijft MBO willen we nog niet aan. Daarvoor heb je een overgangsbewijs nodig naar havo 4 en is dus bij blijven zitten ook geen optie.

Beril schreef op 21-06-2023 om 19:05:

Je schrijft MBO willen we nog niet aan. Daarvoor heb je een overgangsbewijs nodig naar havo 4 en is dus bij blijven zitten ook geen optie.

Alleen voor MBO niveau 3 of 4, MBO niveau 2 zou wel kunnen. Wanneer wordt hij 16? Is detacheren op de VaVo voor VMBO-t in 1 jaar al een optie?

Hier in de regio is van 3 havo naar 4 vmbo-tl wel mogelijk. Er is dan wel een schakelprogramma nodig voor vakken als ckv en maatschappijleer die in klas drie worden afgesloten en nog hier en daar een PTA. Dat kan wel alleen als de betreffende school ook vmbo aanbiedt natuurlijk. Bij een andere school is het misschien lastiger.

Verder heeft school een zorgplicht. Ze moeten dus zorgen dat hij ergens terecht kan. Maar dat kan dus ook een zwakkere school zijn. Het zij zo.
Dat de school nog erg chaotisch is vanwege een bestuurswissel etc. kan best, maar dat ontslaat hen niet van hun zorgplicht met betrekking tot het zoeken naar een andere school.

Voor mbo niveau 4 komt hij zonder overgangsbewijs niet in aanmerking. Mbo niveau 2 zou wel kunnen. Maar het is wel erg laat om nu nog aan te melden. Zeker als hij nog helemaal niet bezig is geweest met oriënteren op een vervolgopleiding. Dan wordt het min of meer lukraak wat kiezen en hopen dat dat bevalt. Zou mijn voorkeur niet hebben.

Waar liggen de interesses? MBO2 kan/mag waarschijnlijk wel. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.