Truus
24-07-2012 om 22:43
Welke stof behandelen ze op basisschool?
Beetje suffe vraag, maar het is de beste samenvatting die ik kan verzinnen.
Ik snuffel wat in het Grote Basisschoolboek. Een boek waar je 'alle' basisschoolstof na kunt lezen. Ooit gekregen en met een zoon in groep 7 (bijna) wel interessant om te zien wat hij de komende maximaal anderhalf jaar nog moet leren. Maar ik verbaas me nogal en ik vraag me af of dat allemaal nog aan bod moet komen.
Taal: verschil tussen zelfstandige, hulp- en koppelwerkwoorden, allerlei soorten voornaamwoorden (persoonlijk, bezittelijk, aanwijzende, vragende, onbepaalde, betrekkelijke, wederkerend???), nevenschikkende en onderschikkende voegwoorden (ik heb daar zelf nog nooit van gehoord), werkwoordelijk en naamwoordelijk gezegde, etc
Rekenen: breuken vermenigvuldigen en delen (ik vraag me zelfs af of ik zelf breuken heb gehad op basisschool)
Ik weet dat in groep 7 er verder wordt beborduurd op de werkwoordspelling maar toch nog geen ontleden (verder dan persoonsvorm en onderwerp)?
En breuken vermenigvuldigen en delen?

Vic
24-07-2012 om 23:06
Lekker dan
Zinsontleding was in mijn dochters brugklas (en ook bij een brugklasser die ik ken van een andere school) het grote struikelblok bij Nederlands. Klassegemiddelde een 4 ofzo. Blijkbaar gaat het v.o. er vanuit dat kinderen dat op het b.o. leren, maar in de praktijk komen ze niet verder dan onderwerp en lijdend voorwerp e.d.
Breuken vermenigvuldigen en delen hebben ze hier (gelukkig) wel gehad.

M Lavell
25-07-2012 om 09:33
Hier staat het
Zie http://taalunieversum.org/onderwijs/spelling/download/referentiekader_taal_en_rekenen_referentieniveaus.pdf
Je vindt er de beschrijving van wat lln geacht worden te weten/kunnen aan het einde van het bo. Dat is alles wat onder 1F benoemd wordt.
Het lesniveau moet minimaal op 1S liggen. Dat is het streefniveau. Voor taal ligt dat op het niveau direct volgend op het te behalen niveau: op 2F dus. Voor rekenen is er een aparte beschrijving van het streefniveau.
De eindniveaus zijn voor het bo niet bindend. Je verlaat het bo, ook als je 1F niet haalt, maar dan wel met een vastgestelde achterstand.
In het vo zijn de niveaus wel bindend voor het kunnen halen van een diploma.
2F voor vmbo
3F voor havo/mbo-4
4F voor vwo
De eindmeting van de basisschool is de 0 meting voor het vo. De komende Cito zal de eerste zijn waarbij de functioneringsniveaus vermeld worden.
Je vraag kent vele antwoorden: Moet de school dat behandelen? Ja. Moet mijn kind dat kunnen? Nee. Zijn er kinderen die het kunnen eind bo? Ja. 10% haalt het expertniveau blijkt uit onderzoek (globaal 3F).
Wat gebeurt er als mijn kind het niet kan?
Dan zal de vervolgschool kritisch zijn met toelaten. Vo scholen hebben liever geen leerlingen waarvan onduidelijk is of ze wel een diploma zullen halen. Wie 1F niet haalt krijgt het lastiger met toelating. Wie naar havo of vwo wil zou toch minstens 2F moeten halen.
Tot zover de theorie die met het invoeren van de verplichte referentieniveaus praktijk moet gaan worden.
Nu de praktijk: Het is decennia lang gebruikelijk dat basisscholen bepaalde delen van taal en rekenen helemaal niet behandelen. Dat verschilt ook nog per school.
Het is bovendien gebruikelijk dat vo scholen, met name op havo en vwo niveau, bij het vak Nederlands verwachten dat je al die woordvormen kunt benoemen, terwijl bij de vreemde talen het uitgangspunt is dat je van niks weet.
Wat kun je nu doen?
1: Vraag school wat ze wel en niet behandelen.
2: Kijk wat je kind kan
3: Oefen. Op zijn minst tot het niveau dat binnen de referentieniveaus verlangd wordt.
zie bijvoorbeeld http://www.beterrekenen.nl/website/index.php
en http://www.beterspellen.nl/website/index.php
Maar er zijn nog veel meer oefensites.
Groet,
Miriam Lavell

bibi63
25-07-2012 om 09:52
Onze ervaring
Op bs kwam ontleden (reken- en taalkundig) zeer ruim aan bod. In principe konden ze alle woorden en zinsdelen benoemen (of in ieder geval werd het hen geleerd, of ze het uiteindelijk eind bs goed konden is een ander verhaal).
Breuken vermenigvuldigen en delen kwam ook op de bs aan bod.
Op het VO (heterogene brugklas, dus in principe werd op VWO niveau lesgegeven), werden met wiskunde bij het aanvangen van het onderdeel algebra, eerst de breuken en procenten uitgebreid herhaald.
Vwb ontleden: Dat is zeer zinvol voor de talen. De docent vreemde taal gaat de kinderen niet eerst uitleggen wat een bijwoord of bijvoeglijknaamwoord, hulpwerkwoord, persoonvorm enz. is. Hij legt uit hoe je dat in de betreffende taal gebruikt en vervoegt, m.a.w. het VO gaat ervan uit dat je dat op de BS hebt geleerd.
Gr. Bibi

M Lavell
25-07-2012 om 10:47
Niet compleet
Zus, die slo site geeft alleen de Kerndoelen. Niet de inmiddels in de wet ook opgenomen toevoegingen van de referentieniveaus.
Groet,
Miriam Lavell

Zus
25-07-2012 om 11:14
Inderdaad
Klopt, Miriam, dat zijn alleen de kerndoelen om te laten zien welke onderwerpen op de basisschool aan bod zouden moeten komen (dus ook breuken en delen). Overigens doen de meeste basisscholen niet alles. Kijk bijv maar alleen al naar de kerndoelen voor natuur en techniek.