Truus Radeloos
08-05-2012 om 14:33
Wellicht overstappen andere school; welke vragen stel je?
Zie ook het andere draadje, maar welke vragen zou jij stellen? Zelf wil ik in ieder geval wat uitleg over het klimaat op school, pesten, buiten de groep vallen. Maar wat is nog meer belangrijk?

Elizah
08-05-2012 om 15:35
Lesuitval
Lesuitval en vervanging, contact met de ouders, huiswerkbegeleiding, beleid m.b.t. overgaan en blijven zitten, doorstromen en afstromen. Succes!

Elizah
08-05-2012 om 15:39
Basisschool of vo?
Sorry, ik ging automatisch uit van het vo. Van een basisschool zou ik ook willen weten hoe de contacten met de ouders verlopen, hoe de begeleiding van leerlingen op individueel gebied is geregeld en wat het huiswerkbeleid is.

Knutselkei
09-05-2012 om 11:20
Incidentenprotocol
ik zou ook vragen of er een incidentenprotocol is, dus dat er bij gehouden wordt wanneer er kinderen echt in de fout gaan naar de ander toe. Hier hebben ze dat en aantal jaren geleden ingesteld en het vervelende/uitdehand gelopen gedrag werd een stuk minder.
Wat doen ze aan projecten. Hoe worden de kinderen ingedeeld daarbij.
Hoe denken ze te voorkomen dat kind buiten de boot valt? KUn je zelf daarin bijdragen, mag dat?

skik
13-05-2012 om 22:23
Truus
Gewoon alle vragen die je zou stellen als je een school zou uitzoeken voor je oudste toen hij nog geen kleuter was. Dus ook praktische zaken: overblijf, contracten met bso, studiedagen, schooltijden, inloop of niet, hoevaak en wat voor soort rapporten krijgen de kinderen, ouderbijdrage, ouderparticipatie. Kijk ook even op de themapagina van Ouders Online, daar staat geloof ik ook een stuk over waar je op moet letten als je een school kiest.
skik

Truus Radeloos
15-05-2012 om 11:27
Vanmorgen geweest
En tja, wat moet je er van zeggen. Kijk, in theorie klinkt het natuurlijk allemaal heel mooi. Zij passen klassikaal een soort van Sova-gebeuren toe, al vanaf de kleuters af aan. Dat op zich spreekt me wel aan, aangezien ze op de huidige school alleen dochter op Sova wilden sturen.
Verder zijn de 2 groepen 5 daar ongeveer 24 leerlingen, dus netjes kwa aantal. Eén van deze groepen is een vrij sociale groep, dat klinkt ook wel prettig. Sowieso zijn het beiden geen "probleem"klassen volgens de adjunct. In de ene klas zitten 9 meisjes, in de andere 10. In haar huidige groep zitten er 8, inclusief zijzelf. Het is wel christelijk onderwijs, maar ik begreep dat bijna 60/70 % van de leerlingen op de school niet naar de kerk gaat oid. Dus ze zal daarin niet uit de toon vallen, alleen worden er wel veel verhalen uit de bijbel natuurlijk voorgelezen, en dat lijkt me ook logisch.
Nadeel is wel, de school zal sowieso ook kontakt gaan opnemen met de oude school als wij besluiten over te stappen, en ik ben bang dat er dan toch een te gekleurd verhaal over dochter verteld gaat worden. Verder hebben zij toch wel een "warme" band met de huidige school, al is het alleen maar omdat ze in de andere wijk een gebouw met elkaar delen en ook vaak samen overleg hebben over het brede school verhaal enzo.
Ik denk dat het goed is om nog eens met de huidige school ook om de tafel te gaan, maar na vanmorgen weer een strijd met dochter over het naar school gaan (geen zin, alles is saai enz.) neig ik toch steeds sterker naar wisselen.

Evanlyn
15-05-2012 om 12:11
Warme band is lastig...
maar ja, als ze erin zit, zit ze erin, toch? Als de nieuwe leerkracht echt professioneel is, zal die zich niet laten beïnvloeden door verhalen. En nogmaals: ik zou de huidige school van tevoren stevig onder druk zetten en dreigen met een klacht als ze haar kansen op de nieuwe school gaan verpesten.
Van dat klassikale SOVA gebeuren moet je je trouwens niet teveel voorstellen. dat gebeurt hier ook, en tja...maar het is natuurlijk beter dan als ze het niet doen.
Maar heb je ook gedetailleerde vragen gesteld zoals hierboven aanbevolen, en bevielen de antwoorden (en vooral de manier van antwoorden) je goed? Heb je de "nieuwe" leerkracht gesproken?

Truus Radeloos
15-05-2012 om 12:43
Ik heb inderdaad
diverse vragen gesteld, ook over hoe ze omgaan met pesten ed. Hij was er ook eerlijk in, ze doen alles om het voorkomen, op diverse terreinen, maar beseft ook dat het iets is wat niet altijd te voorkomen is. Maar ze trekken er wel alles voor uit de kast als er toch pestgedrag is. Van gesprekken met de kinderen zelf tot gesprekken met de ouders erbij en indien nodig hulp van buitenaf.
Ik heb niet de leerkrachten van de betreffende klassen gesproken, we zitten ook op een lastig moment, over ene paar weken begint hier de zomervakantie al, en dan ligt alles weer anders natuurlijk, kwa leraren. Komt ook nog een ingewikkeld logistiek probleem bij kijken. In het gebouw waar ik vanmorgen was zit alleen 1 t/m 4 gehuisvest, 5 en 6 zitten in noodgebouwen elders en 7 en 8 zelfs in een heel andere wijk. De school is enorm, 750 leerlingen.
pffff, ik vind het echt een lastig probleem.