Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Alicia

Alicia

14-05-2019 om 09:13

Wel/Niet vervroegd naar groep 3

Goede dag,

Mijn kind scoort op cognitief gebied er hoog, waardoor hij vervroegd naar groep 3 zou mogen. Op gebied van sociaal-emtioneel gebied moet ik hier een beslissing over nemen.

Mijn kind heeft voldoende zelfvertrouwen, weerbaarheid is groter geworden en hij kan gemakkelijk met puur vreemden contact maken.
Pas in juni wordt er een rapport gegeven met een resultaat hoe hij op sociaal-emotioneel gebied scoort. Helaas moet ik voor deze tijd al een beslissing maken.

Heeft iemand nog punten op sociaal-emotioneel gebied waar een kind aan moet voldoen om naar groep 3 te mogen? Hiermee zou ik mijn beslissing gemakkelijker kunnen maken.

Alvast bedankt.

Gr.

Dees

Dees

14-05-2019 om 09:38

Hoe jong

Hangt ook wel een beetje af van hoe vroeg vroeg is. Als het een kind van januari of februari maart 2014 is zou ik zeggen gewoon doen. Als het kind jonger is zou ik echt nog een gesprek met school aangaan over het sociale vlak.

Enna M.

Enna M.

14-05-2019 om 10:08

hoe speels is je zoon?

Kleuters die veel liever spelen dan werkjes maken, zou ik niet vervroegd naar groep 3 doen. Mijn zoon (van november) kon schat ik zo in vóór hij naar school ging cognitief gezien het werk van groep 3 wel aan. Ook was (is) hij is het geheel niet verlegen en kon hij goed met oudere kinderen overweg.
Hij heeft dus kort gekleuterd, maar altijd liever gespeeld. Ook nu nog, en hij is al 13!

Alicia

Alicia

14-05-2019 om 10:17

RE: hoe speels is je zoon?

Bedankt voor je reactie!

's Ochtends vroeg voordat de bel gaat wilt mijn kind nog wel eens spelen, maar kan dan ook al actief leergierig bezig zijn.
In de hoeken speelt mijn kind helemaal niet meer, altijd dan actief met b.v. rekenen.
In de pauzes wordt er natuurlijk wel gespeeld, daar is het ook nog een kind voor.
Mijn kind past zich ook gemakellijk aan naar een ander. Er zijn ook speelafspraakjes met kinderen die 6 en 7 zijn.

Flavia

Flavia

14-05-2019 om 10:51

Enna: spelen vs werkjes doen.

Alle kleuters spelen liever dan dat ze werkjes doen.
Middelbare scholieren spelen liever dan dat ze werkjes doen
Volwassenen spelen liever dan dat ze werkjes doen.

Dan zou niemand ooit naar groep 3 gaan als we dat als criterium nemen.

Rixt

Rixt

14-05-2019 om 13:51

Nou Flavia

Eén van mijn kinderen vond het veel fijner dat ze gericht een werkje moest maken, dan dat ze vrij mocht spelen. Zij heeft anderhalf jaar gekleuterd, ze is van november. Jongste is van begin januari en kon volgens de cito's en de juf na groep 1 wel door naar groep 2, zij was en is een echt speelkind en dus hebben we, wel in overleg met juf, besloten dat ze gewoon naar groep 2 ging. Dat is een prima beslissing geweest, ze gedraagt zich nu nog steeds jonger als veel van haar klasgenootjes terwijl ze bijna de oudste is. In een groep hoger had ze zich waarschijnlijk lastiger kunnen handhaven.

Rixt

Rixt

14-05-2019 om 13:52

Door

Jongste kon door naar groep 3 ipv 2

Wat is vervroegd? Oftewel hoe oud is hij en wanneer verjaart hij? De peildatum van 1 januari is natuurlijk net zo discutabel als vroeger 1 oktober was. Alles wat daar nu tussen valt, zijn de herfstleerlingen en die worden besproken. Maar als je op 5 januari jarig bent, ben je vaak 2,5 jaar aan het kleuteren zonder dat iemand het bespraakbaar maakt dat het kind verder kan. Een zelfde kind van 30 december wordt besproken, schoolrijp bevonden en gaat door. Gelukkig wordt er steeds meer maatwerk geleverd. Dus als de juf cognitief hem niet meer kan uitdagen en hem schoolrijp acht, dan zal (nog) een jaar groep 2 hem weinig brengen. In groep 3 wordt natuurlijk al wat schoolser gewerkt met lezen, schrijven, rekenen. De lesmaterialen zijn tegenwoordig ook leuk vormgegeven om de kinderen te motiveren. Maar er wordt ook nog genoeg gespeeld, met thema's geknutseld/gewerkt. En die kinderen die hij nu achterlaat zijn niet van de aardbodem verdwenen dus afspreken of spelen in de pauze kan gewoon...

Hoe ver loopt je kind voor?

Hoe groot is de voorsprong van je kind? Wat gaat de school straks doen met die voorsprong in groep 3? En wat vereist dat van je kind (qua zelfstandigheid, bereid zijn om 'anders' te zijn, etc). En wat zou school kunnen doen in groep 2?

Als het gaat om een kleine voorsprong (haalt nog geen M3 niveau) en hij heeft goed aansluiting met de kinderen die doorgaan en het leeftijdsverschil is klein, ja, dan kun je hem door laten gaan naar groep 3 en je verder geen zorgen maken.

Maar als het gaat om een forse voorsprong (en dan gaat het dus ook om een fors hoger leertempo), dan moet daar hoe dan ook iets mee gebeuren. De vraag moet niet zijn: versnellen ja of nee. De vraag moet zijn: wat heeft kindlief nodig, welke aanpassingen zijn er in groep 3 nodig om dat te bieden, en welke aanpassingen zouden er nodig zijn in groep 2. En wat daarvan past het beste bij het kind?Sommige voorlijke kinderen worden doodongelukkig als ze te lang tussen de kleuters zitten. Sommige voorlijke kinderen weten zichzelf prima te vermaken bij de kleuters, maar lopen in groep 3 helemaal vast op het schoolse werken beneden hun niveau.

Bij een forse voorsprong kun je ook overwegen om een half jaar tot driekwart jaar in groep 2 te blijven met schrijfonderwijs en smart games / kleuterverrijking, en in de tweede helft van het schooljaar over te stappen naar groep 3.

Alicia

Alicia

14-05-2019 om 16:08

all

Op de school waar hij nu zit werkt nog met de oude methode van 1 oktober.
Mijn zoon is in december jarig.

Nu doet hij in groep 2 al extra rekenwerk en nog aanvullende taken.
Persoonlijk denk ik om hem nog een jaar te laten kleuren, juist averechts gaat werken.

Hij kan gemakkelijk vriendjes maken, zelfs met een puur vreemde heeft hij gelijk een speelkameraad.
Wel is hij wat kleiner dan zijn leeftijdgenootjes...

Als ik het overall bekijk dan schilt het maar een paar maanden, mocht er een kindje van oktober erbij zitten. Maar dit weet ik dus niet.

Fransien

Fransien

14-05-2019 om 16:16

Schrijfonderwijs in groep 2

Mijn tweede las al toen hij 4 was en was met 5 jaar avi-uit. Bovendien kon hij heel goed rekenen en liep ook daarop flink voor.
We hebben toen met de juf gekeken met welke kinderen hij het meeste aansluiting had, dat was met de kinderen van zijn eigen groep, niet met de kinderen van een groep hoger. Wij als ouders vonden dat hij emotioneel gewoon zijn leeftijd was, cognitief liep hij voor.
Het is eenvoudiger om het werk in de klas aan te passen dan om de klas zelf aan te passen, hij is dus niet versneld. Maar omdat we het wel zagen aankomen dat hij een eigen leerlijn nodig had in groep 3 is school in groep 2 al begonnen met schrijfinstructie waar de andere kinderen moesten tekenen. Er is toen ook hard gewerkt aan zelfstandig een kaart met dagtaken afwerken. Weektaken werkte bij hem niet, dat werd altijd op het laatste moment gedaan.

Bo

Bo

14-05-2019 om 16:32

december?

Dan gewoon door naar gr 3, zeker als kind goed mee kan komen. Dat is niet vervroegd, maar gewoon zoals het hoort.

Februari

Februari

14-05-2019 om 16:42

Naar groep 3 laten gaan

Mijn jongste van februari kon na een instroomjaar en een volledig jaar groep 1 ook cognitief makkelijk naar groep 3 maar dat mocht echt niet, want hij was "emotioneel nog zo jong". De juf zei het nog een soort van trots: cognitief is hij er helemaal klaar voor maar ja februarikinderen gaan sowieso niet naar groep 3.
De kinderen met wie hij de meeste aansluiting had mochten wel naar groep 3, woest was hij als 5 jarige. Groep 2 werd een heel moeilijk jaar en eigenlijk bleef het alle volgende jaren ook moeilijk.
Uiteindelijk is hij in groep 7 getest en bleek hij een IQ te hebben van ruim 140. Dat emotioneel jong en vaak taken niet af hebben was een poging van kind om bij het gemiddelde te horen, in ieder geval niet zijn kop boven het maaiveld uit te steken.

Inmiddels is hij 14 en hebben we nog steeds spijt dat we toen niet tot het uiterste zijn gegaan om hem toch in groep 3 te krijgen. Een decemberkind wordt in ieder geval nog besproken, bij een januari of februarikind is bespreken niet aan de orde op de meeste scholen, die gaan niet PUNT.
Dat is jammer dat er niet wordt gekeken naar wat het kind nodig heeft, mijn kind wilde leren lezen en rekenen.

Natuurlijk naar groep 3

Op veel scholen gaan december kinderen sowieso door naar groep 3. Dus ik zou er niet over twijfelen.

Hier gelukkig wel een basisschool, die naar het kind keek. Mijn dochter (van februari) is ook vervroegd naar groep 3 gegaan. Kwam school zelf mee. Als ouder nog wel getwijfeld hoor. Maar toen ik aan dochter vroeg wat ze het leukst vond op school was haar antwoord ‘toetsen maken’. Toen was de beslissing snel genomen. Ze zit nu in de tweede voortgezet en het gaat uitstekend.

Dees

Dees

14-05-2019 om 18:08

Alicia

Jouw kind is van december dus als hij naar groep 3 gaat gaat hij niet vervroegd als hij in groep 2 blijft doubleert hij een jaar.

Enna M.

Enna M.

14-05-2019 om 22:17

Flavia: spelen of werken

ik heb vanwege mijn werk zijdelings enige ervaring met basisonderwijs en daar zie je grote verschillen in werkhouding tussen kinderen. Er zijn daadwerkelijk kinderen op die leeftijd die heel graag boekjes lezen, woordjes stempelen e.d., veel liever dan ze in de bouwhoek of met de zandtafel gaan spelen. Andersom heb je kinderen die al heel jong ver zijn op cognitief gebied (kunnen zelfs al lezen of rekenen voor ze 4 jaar zijn), maar nog heel impulsief zijn en niet langer dan 10 minuten met hetzelfde bezig zijn. Of waarbij bijvoorbeeld de fijne motoriek nog niet voldoende is ontwikkeld.

Verder: een decemberkind gaat officieel inderdaad sneller door naar groep 3.

Alicia

Alicia

26-06-2019 om 11:14

Naar groep 3

Eindelijk het rapport gekregen... en ik ben blij met mijn keuze om hem naar groep 3 te laten gaan. Mijn kind krijgt nu al veel extra werk, met doubleren gaat de interesse verloren.

Doordat er weinig leerlingen zijn, is er nu een combinatiegroep 2/3 gemaakt.
Nog een kind van december gaat niet mee naar groep 3, maar doet ook al rekenwerk.
Kindjes die redelijk ver zijn, gaan dus naar de combinatieklas.

De twijfel natuurlijk of ik mijn kind niet beter (officeel) naar groep 2 had laten gaan.
Kindjes die naar groep 3 gaan worden wellicht in het diepe gegooid doordat nu groep 2 hun kunnen "storen". Groep 2 kan al meedoen met groep 3 waardoor hun versneld dingen oppakken alvorens hun naar groep 3 gaan.

Jullie ervaring met groep 2/3?

Alicia

December? Dan gaat hij niet vervroegd door maar gewoon zoals het hoort. Sinds 1985 is de grens 1 januari.

Groep 2/3

Hier zijn ze een grote voorstander van een groep 2/3. Er is genoeg ruimte om ook de jonge kinderen in groep 3 (de herfstkinderen die bij de start nog 6 moeten worden) te laten spelend leren en andersom versterkt het de kinderen die in groep 2 wat meer nodig hebben. Hier beschouwen ze groep 1, 2 en 3 als een unit met 2 leerkrachten en samen hebben ze een onderwijsassistent en/of stagiaire. Ze werken qua thema's aan dezelfde onderwerpen. Vaak speelt groep 2 wel meer en langer met groep 1 of gaan apart met de juf/assistent naar het speellokaal voor schrijfdans etc, zodat groep 3 hun werktijd hebben. Dus ik zou daar niet zo bang voor zijn.

Groothuizen

Groothuizen

28-06-2019 om 20:27

sociaal emotioneel ook belangrijk voor die overgang

Voor de overgang van 2 naar 3 is het niet alleen belangrijk hoe ver ze cognitief zijn maar vooral ook of ze daar sociaal emotioneel aan toe zijn.
Hebben ze daar ook naar gekeken?
En ook hoe jullie kind nu in de groep ligt. Heeft hij daar veel of weinig aansluiting. Zou jammer zijn dat hij al zijn vriendjes kwijt raakt als hij naar een andere klas gaat.

Het zoontje van een vriendin van me is ook halverwege vervroegd een klas verder gegaan. Cognitief vindt hij dat heerlijk maar verder voelt hij zich nu heel eenzaam en wil hij eigenlijk liever niet meer naar school...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.