Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
06-03-2012 om 13:59
Wie begeleidt kinderen met een rugzak op de gewone basisschool? Tegenwoordig is het de bedoeling dat er inclusief onderwijs is, er waren natuurlijk altijd kinderen met een rugzak op de basisschool.
Op veel basisscholen zijn er dus veel kinderen met een rugzak. Denk maar ADHD, ZMLK niveau, Autisme etc.
Er zijn vaak maar 1 of een paar RT-ers op school (afhankelijk van de grootte van de school)
Worden er op basisscholen onderwijsassistentes ingezet of zijn er andere oplossingen voor bedacht?
Onderwijsassistentes aantrekken kost natuurlijk ook weer geld en dat is iets wat veel basisscholen ook weer niet hebben lijkt me.
Ik ben dus hier heel benieuwd naar hoe het nu is, ik heb geen kind meer met een rugzak, die ging destijds 3x per week naar de RT-er, en zat in een extra groepje voor instructie 4x per week bij de juf.
06-03-2012 om 14:17
Hier
Een zoon met een rugzak. Hij kreeg tot vorige week 2x per week begeleiding van een ambulant begeleider. Iemand die ook op een school voor speciaal onderwijs werkt. Nu nog maar 1x van haar en 1x van iemand anders die hem gaat klaar stomen voor de middelbare school en wat hem dan te wachten staat. Dit is iemand van de ambulante eduactieve dienst (soort van schoolbegeleidingsdienst).
Op school is er geen rt-er, leerkrachten moeten dit zelf organiseren. Ze werken veel met 3 niveaugroepen in de klas (zwak, middengroep en plusgroep).
Bij ons op school zijn geen assistentes. De intern begeleider onderhoudt de contacten met begeleiders van buitenaf.
06-03-2012 om 19:54
En hier
Op de basisschool werd de rugzak van zoon vooral ingezet om ambulante begeleiding van de leerkrachten in te kopen. Zij gaf de leerkrachten aanwijzingen, waarmee deze zoon beter konden begeleiden.
Onze zoon kreeg een keer in de week een gesprek met de ib-er, om lopende zaken door te nemen, maar dat is snel afgeschaft, omdat de ib-er niet in staat was een vertrouwensband met zoon op te bouwen.
Op het vo heeft zoon van de rugzak ook een ambulant begeleider die de leraren verteld hoe ze met zoon om kunnen gaan, klassenvoorlichting heeft gegeven. En zoon heeft een coach die de contacten tussen school en ouders helpt en een keer in de week een gesprekje met zoon heeft. Zij is wel in staat om een vertrouwensband met zoon op te bouwen, dus deze gesprekjes hebben wel zin.
06-03-2012 om 21:32
Hier
Zoon krijgt een of twee keer begeleiding van de rt'er, en verder zo nodig verlengde instructie van leerkrachten zelf. Daarnaast worden er materialen gekocht uit zijn rugzak en bemoeit de logopediste zich met hem (geen idee of dat ook uit de rugzak gaat, denk het niet). Een aantal maal per jaar komt de ambulant begeleider voor hem langs. Daarnaast heeft zij gesprekken met mij, school, en met ons allemaal tegelijk.
06-03-2012 om 22:40
Nu nog wel
maar dat gaat dus allemaal veranderen. Zo ook bij onze zoon, nu in 2e regulier VO. Gaat op zich best, als de leerkrachten een heel klein beetje rekening met hem houden. Dat loopt niet altijd lekker, en dan is het fijn dat de amb. begeleider even met zoon kan babbelen over wat het met hem doet en hoe hij op bepaalde dingen anders zou kunnen reageren. Maar zoals gezegd, dat gaat stoppen, bezuingingen, amb begeleiding zal meer achter de schermen gaan plaatsvinden, en daar maak ik me zorgen over.