Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

05-02-2012 om 11:53

Wie denkt mee over kleuterzoon

ik neem het risico toch maar om onder mijn eigen naam te schrijven

Morgen hebben we gesprek met kleuterzoon zijn juf. kleuterzoon zit in groep 1, hij wordt in maart 5.
Vorig jaar is vanuit school en ons al geconstateerd dat hij op verschillende gebieden voorloopt maar wel nog een kleuter is. Er is toen besloten hem in groep 1 te laten maar hem gedeeltelijk mee te laten draaien met groep 2, oa met lettergroepje, moetwerkjes etc.
Ondertussen is zijn voorsprong vergroot. Hij herkent cijfers tot en met 1000, kan al redelijk klokkijken, kan sommen onder de tien maken, herkent het volledige alfabet en kan met wat hulp eenvoudige woordjes lezen. Zijn interesse ligt echter vooral in cijfers.
Nu echter de maar, hij is ook lekker makkelijk, hij zal niet uit zichzelf moeilijke werkjes doen, blijft hangen in het groep 1 werk. Hij mag kiezen wat hij doet, groep 1 of groep 2 werk en hij kiest dus zelf voor groep 1 want meestal minder werk. Ook gaat hij niet uit zichzelf schrijven want moeilijk. Idem voor lezen, hij doet het niet uit zichzelf want moeilijk. Juf vindt dat je hem vooral niet moet dwingen wat we dus ook maar niet doen terwijl ik wel het gevoel heb dat als er er een beetje dwang werd uitgevoerd hij het zo zou oppakken. Het is gewoon een kind wat je af en toe ene duwtje moet geven.
Hij zit in een 1/2 combi en kan het met alle kinderen prima vinden, ook met de groep 2 leerlingen, zijn beste vriendinnetje zit in groep 2. Zijn concentratie is slecht, maar ik begin toch steeds meer te denken dat dat een familietrekje is en ik denk ook niet dat dat over een jaar verbeterd is. Hij is gewoon nogal een spring in het veld, grote zus kan met haar 7 ook nog steeds geen 5 minuten stilzitten.

Man en ik voelen ons na dit jaar een beetje gefrustreerd, hoe wij dachten dat het dit jaar zou gaan is niet helemaal uitgekomen. Het idee van groep 2 werkjes is totaal weggezakt en hij is en wordt ook gewoon behandeld als een jonge kleuter.
Nu hebben we morgen dat gesprek, onze inzet is eigenlijk om hem vanaf nu te verplichten met groep 2 mee te doen en dan te kijken of hij door kan naar groep 3. Echter, ik ben ook bang dat ik hem te veel vergelijk met grote zus, wil ook vooral niet meer van hem verwachten dan hij kan, dat zou voor hem ook niet eerlijk zijn.
School zegt dat het inderdaad dat het geen standaard kleuter is maar dat hij niet naar groep 3 kan zolang zijn werkhouding zo blijft.
Wat is nou wijsheid hierin.

trouwens, wat we merken is dat hij steeds meer tegenzin begint te krijgen, werkjes zijn moeilijk of eng. School is niet echt leuk meer vanwege die werkjes.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

05-02-2012 om 12:21

Ben blond

daar zal het wel aanliggen

deze school hanteert de oktober grens niet dus alle kinderen tot januari stromen door alles na januari doet nog een jaartje extra.
Dus alles wat komend jaar naar groep 2 gaat is van na januari

Guinevere

Guinevere

05-02-2012 om 12:26

Laat hem toch

Laat hem toch, hij wil helemaal niet. Je bent niet verplicht hem groepen te laten overslaan, kan altijd nog.

ayla

ayla

05-02-2012 om 12:40

Verdere uitleg

ik weet dat hij nog geen 5 is, daarom vind ik het ook moeilijk. en daarom hebben we vorig jaar ook besloten hem gewoon nog in 1 te laten, lekker laten spelen, lekker laten aanklooien. Alleen datgene wat we toen afspraken blijkt in de praktijk moeilijk, fysiek groep 1 en in praktijk groep 2 of op niveau. Als er een betere oplossing is mag hij van mij lekker in naar groep 2 gaan maar daarom vraag ik het ook hier. Ik heb het idee dat mijn blik door dochter haar kleuterjaren wat vertroebeld is en daarom wil ik een neutrale mening.

Verder vind ik het ook moeilijk te bepalen of die tegenzin van hem gewoon onderduikgedrag is of gewoon geen zin. Als het dat laatste is mag het van mij ook maar laat hem dan inderdaad nog maar een jaartje in groep 2 spelen. Als het onderduikgedrag is dan weet ik ook uit ervaring dat je er wel iets mee moet doen.

Flexibeler denken

Ayla, laat nog maar even. Hij groeit nog. Hij kan ook als hij in groep 2 zit alsnog naar groep 3. Je hoeft geen beslissingen voor de toekomst te nemen. Je weet nog te weinig.
Heb geduld en blijf flexibel.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie

Chippie

05-02-2012 om 13:07

Ayla

Lezen, schrijven, etc daar heeft hij nog geen zin in, want moeilijk. Ik zou niet gaan pushen of trekken. Ik ben er van overtuigd dat je alle kinderen een jaar eerder kunt leren lezen (en alle andere vaardigheden die je noemt) met de nodige dwang en drang. Maar wat schiet je daarmee op? En Ayla, je bent gewoon een net iets meer gemotiveerd om de capaciteiten van je kinderen naar boven te halen dan andere ouders (zie het als een compliment, andersom zou ik veel erger vinden). Maar ik zou dus absoluut niet dwingen en dringen, dan creëer je een gekunstelde voorsprong en het is ook bijna een garantie voor faalangst.

Ik begrijp jouw 'onze inzet is eigenlijk om hem vanaf nu te verplichten met groep 2 mee te doen en dan te kijken of hij door kan naar groep 3'. Hoezo heb je het nu al over versnellen? Dat is wel tien stappen vooruit denken. Waarom? De basisschool is geen wedstrijd wie het eerste klaar is. Je kind voelt zich op dit moment prima in groep 1/2 en heeft waarschijnlijk nog genoeg te leren in groep 1/2. Versnellen kan altijd, ook halverwege groep 2, van groep 2 naar groep 4, etc.

Mijn advies is altijd: 'nu doen wat nu goed is'. Versnellen lijkt me nu helemaal nog niet aan de orde.

Ely

Ely

05-02-2012 om 13:35

Mijn advies

Laat je kind kind zijn, hij heeft nog tijd zat om groot te zijn.

Als hij extra uitdaging nodig heeft komen er nog heel veel jaren waarin dat kan.

Adem uit en laat losssss

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ayla

ayla

05-02-2012 om 13:42

Dat is dus het moeilijke he

bij nr 1 zei iedereen dat school veel eerder had moeten ingrijpen, ook school zelf zei dat naderhand. Haar kleutertijd had gewoon een jaar korter moeten zijn. Bij nr 2 wil je vooral die fout niet nog eens maken, vooral omdat je aan hem ziet dat hij steeds minder vrolijk wordt. Je wilt niet te veel druk uitoefenen maar ook niet weer in die situatie terecht komen.
Man en ik zeiden vanochtend nog tegen elkaar, we hebben echt een knauw gehad van oudste haar kleutertijd, dat was zo vreselijk dat willen we gewoon niet nog een keer. Maar daardoor is het wel moeilijk dingen zonder al te veel emoties en neutraal te bekijken.

In ieder geval bedankt voor alle reacties, hier kan ik wel iets mee

Het fijne is wel dat school tot nun toe meedenkt en begrijpen dat dit voor ons best meoilijk is, we mogen dus tot in de treure komen praten

Guinevere

Guinevere

05-02-2012 om 13:54

Ayla

Dat begrijp ik. Maar wat ik lees uit je bericht is dat je zoon zich juist niet lekker voelt met die extra werkjes uit groep 2. Hij begint er weerstand tegen te ontwikkelen: "trouwens, wat we merken is dat hij steeds meer tegenzin begint te krijgen, werkjes zijn moeilijk of eng. School is niet echt leuk meer vanwege die werkjes". Het lijkt me belangrijk dat hij zich lekker voelt op school. Dat hij daarbuiten lekker rekent is mooi, maar daar hoef je niet perse iets mee. Dat betaalt zichzelf uit (later).

ayla

ayla

05-02-2012 om 14:02

Guinevere

Hij doet op dit moment maar zelden werkjes van groep 2 , hij mag zelf kiezen welke werkjes hij doet en kiest dus meestal voor groep 1 werkjes. Alleen als er bij groep 2 een werkje hangt dat hem echt leuk lijkt zal hij daarvoor kiezen. Voor de rest is hij snugger genoeg altijd het werkje te kiezen waar hij het snelst klaar mee is

ayla

ayla

Guinevere

Hij doet op dit moment maar zelden werkjes van groep 2 , hij mag zelf kiezen welke werkjes hij doet en kiest dus meestal voor groep 1 werkjes. Alleen als er bij groep 2 een werkje hangt dat hem echt leuk lijkt zal hij daarvoor kiezen. Voor de rest is hij snugger genoeg altijd het werkje te kiezen waar hij het snelst klaar mee is

ayla

ayla

Guinevere

Vic

Vic

05-02-2012 om 14:10

Maar dat doen ze toch allemaal?

"Alleen als er bij groep 2 een werkje hangt dat hem echt leuk lijkt zal hij daarvoor kiezen. Voor de rest is hij snugger genoeg altijd het werkje te kiezen waar hij het snelst klaar mee is"
Ik moet het eerste kind nog ontmoeten dat voor zijn plezier werkjes doet en dan nog het liefst het moeilijkste kiest. Het is mij dan ook een raadsel waarom juffen zoiets meewegen als het gaat over al dan niet langer of korter kleuteren.

ayla

ayla

05-02-2012 om 14:27

Maar dat is dus waar we nu mee zitten

School is het 100% met ons eens mbt zijn voorsprong, ze zien het ook. Op zijn laatste rapport had hij op groep 2 niveau een uitstekend en bovengemiddeld voor rekenen en taal. Alleen hij doet niet graag werkjes, ook familietrekje denk ik. En in de praktijk is het gewoon heel moeilijk meneer aan get werk te krijgen, want alles is moeilijk of eng. Dat herken ik thuis trouwens wel, alles is de eerste keren moeilijk of eng bij hem. Hij is of gigantisch lui of hij heeft enorme faalangst

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-02-2012 om 14:32

Ayla

Gezien mijn eigen ervaring met een hb kind en versnellen (en ja, ik ben als dat de beste oplossing is absoluut voor versnellen) en je verhaal lezende ben ik het toch net als de rest eens: je zoon gewoon met de rest over laten gaan naar groep 2 en nu beslist niet laten versnellen.
Hij is naast hb ook nog maar gewoon een kleuter met alle bijbehorende eigenschappen. Laat hem nog even lekker kleuter zijn. Versnellen kan altijd nog.
School kan in de tussentijd best wat verdieping/verrijking/verbreding geven maar als je zoon daar (nog) niet aan wil, lekker laten gaan.
Ik begrijp gezien je ervaring met je dochter dat je bepaalde zaken beter wil doen wat school betreft maar je kan je zoon niet vergelijken met je dochter; ze zijn allebei anders en voor allebei moet je verschillende wegen bewandelen en andere keuzes maken.
Als je er nu te veel bovenop zit en te hard aan trekt heb je grote kans dat je zoon een hekel krijgt aan school en leren en zelfs faalangstig wordt en gaat onderpresteren.
Loslaten en hem nog even lekker laten freewheelen. Ik ben blij dat ik dat met mijn zoon ook heb gedaan. Ook hij liep als kleuter behoorlijk voor maar pas in groep 3 is hij versneld. En tot nog toe gaat het dus uitstekend met hem

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-02-2012 om 14:41

Versnellen

Wat versnellen betreft: de "oneven" leerjaren (groep 3, 5 en 7) zijn het belangrijkste qua onderwijs. Laat je versnellen, kan dat het beste met het overslaan (of compacten) van de leerjaren 4 en/of 6. Groep 8 doet niet zoveel meer natuurlijk maar daarin vindt de Cito plaats en er is ruimte voor het zetten van de laatste puntjes op de i.
Mijn zoon heeft wel groep 5 en 7 overgeslagen en dat heeft toch voor behoorlijk wat hiaten gezorgd waar hij heel hard aan heeft moeten trekken; met name schrijven en spelling. Nu op de middelbare school gaat het goed maar achteraf had het beter groep 4 en 6 kunnen zijn.

Welnee

"de "oneven" leerjaren (groep 3, 5 en 7) zijn het belangrijkste qua onderwijs."
Welnee. Er is geen verschil. En als dat er wel is, dan zijn er net zoveel scholen die juist in de even jaren een zwaarder gewicht leggen.
"Mijn zoon heeft wel groep 5 en 7 overgeslagen en dat heeft toch voor behoorlijk wat hiaten gezorgd waar hij heel hard aan heeft moeten trekken;"
Dat is de bedoeling. Daarom helpt een klas overslaan. Hiaten zijn niet erg voor leerlingen die de capaciteit hebben om ze weg te werken. Die dat zelfs liever doen (top down) dan in volgorde alle lesjes afwerken (bottom up).
groet,
Miriam Lavell

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-02-2012 om 14:54

Miriam

Ik had wel begrepen van diverse hb fora en deskundigen dat dit zo is. In ieder geval gold het wel op de school van zoon. Misschien omdat dit een Montessorischool was? Maar goed, ik zou een kleuter dus fijn gewoon groep 1 en 2 laten doen en pas later evt. aan versnellen denken mits verdieping/verbreding/verrijking niet genoeg is of als school daar niet genoeg aan kan doen.

Het is onzin

Er staat wel meer op hb fora e.d.
Er is geen vastgesteld programma voor het onderwijs in Nederland. Alle scholen mogen het zelf weten. In de praktijk zijn er natuurlijk wel de methodes. Die delen de einddoelen gewoon keurig op in 8 stukjes, elk jaar een stukje.
Niks is zwaarder of minder zwaar.
Er zijn natuurlijk wel mijlpalen, maar die zijn toch vooral romantisch bepaald (het eerste lezen, de eerste tafels, de eerste topo). Bovendien is dat niet op elke school in hetzlefde leerjaar.
"Maar goed, ik zou een kleuter dus fijn gewoon groep 1 en 2 laten doen en pas later evt. aan versnellen "
Ik heb daar geen mening over. Het ligt helemaal niet aan de kleuters. Met een school die over 'werkhouding' begint bij een kleuter van 5, zou ik zoveel mogelijk discussie vermijden. Bovendien geloof ik niet in glazen bollen (er is nu geen probleem, maar als ik nu niet dit doe, dan komt dat er misschien wel).
Leef een beetje met de dag. Dat doen die kinderen ook.
Groet,
Miriam Lavell

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-02-2012 om 15:08

Kleuters

Ik ben het met je eens hoor. Je kan een kleuter nog niet betichten van een slechte werkhouding of het zich niet goed kunnen concentreren. Of het liever niet doen van een moeilijker werkje. Die dingen zijn volkomen "des kleuters" ongeacht cognitieve intelligentie. En omdat de ontwikkeling van een jong kind en zeker van een kleuter niet in een opgaande stijgende lijn gaat zou ik daar niet teveel aan trekken. Stimuleren ok maar pushen nee.
Gewoon de doorgaande leerlijn laten volgen en later kijken of een versnelling wenselijk is. Als het erin zit komt het er ook wel uit.

ishtar

ishtar

05-02-2012 om 15:23

Onze zoon

was ook liever lui dan moe. (Zijn moeder overigens ook )
Ik ben nog steeds van mening dat school hem, eigenlijk al in groep 1, en zeker in groep 2, wat meer had moeten verplichten, en wat minder had moeten kijken naar wat kind zelf pakte. (ik pakte een klok waar ik alleen de wijzers van rond hoefde te draaien) Aard van het beestje is ook belangrijk. Veel kinderen pakken inderdaad uit zichzelf wat ze nodig hebben, sommige kinderen niet.
Als ik Ayla was, zou ik dus ook inzetten op meer verplichten. En dat hoeft echt niet elke dag met een zwaar programma, maar iig niet meer dat vrijblijvende, want dat werkt dus niet.

ayla

ayla

05-02-2012 om 15:34

Ik neig naar

Vragen hem toch zoveel mogelijk met groep2 te laten meedoen, ook met lezen. En dan te kijken hoe dat gaat komende maanden. De werkjes van groep twee kunnen gewoon niet te moeilijk voor hem zijn, het zal vooral zijn dat hij misschien moet gaan nadenken. Over komend jaar kunnen we het dan nog eens over een paar maanden hebben

ayla

ayla

05-02-2012 om 15:38

Wat ik bedoel is

Hem nu dat zetje naar moeilijker werk van groep 2 te geven, ook vooral omdat mijn gevoel zegt dat hij er nu echt aan toe is maar wel wat hulp nodig heeft om over die drempel heen te komen. Want eng.
Groep drie if twee zien we dan over een paar maanden

Gaan ze niet doen

Ayla, is het een montessori-school?
Die school gaat jouw kind geen werkjes geven die hij zelf niet pakt. Die mensen denken echt dat kleuters intrinsieke motivatie voor schoolwerk kunnen hebben. Moeten hebben zelfs (werkhouding).
Ze denken echt dat het aan het kind ligt en niet aan de manier waarop het wordt aangeboden.
Dat is heel erg dom, maar daar valt niet tegenop te debatteren. Laat gaan. Zo erg is het nou ook weer niet.
Als ie 15 is ben je het weer vergeten. Hij al als ie 6 is trouwens.
Groet,
Miriam Lavell

ayls

ayls

05-02-2012 om 15:47

Intrinsieke motivatie?

Het enige moment dat mijn kleuter gemotiveerd is is als hij achter de wii of nintendo zit, voor de rest is het vooral lang leve de lol

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-02-2012 om 16:07

Intrinsieke motivatie

Net als iedere kleuter dus. En zelfs net als mijn 11-jarige zoon
Ook op de (Montessori) basisschool pakte hij echt niet uit zichzelf de moeilijkere werkjes hoor. Versneld of niet. Hij is gewoon gemakzuchtig wat dat betreft en dat zal zo blijven. Af en toe had hij en heeft hij een schop onder zijn kt nodig maar ik ga er niet bovenop zitten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-02-2012 om 16:12

Uitdaging

Het is denk ik de kunst om de gulden middenweg te vinden tussen stimuleren en af en toe een zetje geven of pushen en dingen laten doen waar het kind nog niet aan toe is. En zeker bij kleuters ligt dat moeilijk. Uitdaging prima maar geen dingen van hem vragen die voorbijgaan aan het kleuter-zijn.

kaatje43

kaatje43

05-02-2012 om 16:13

Hier geen hb zoon

Maar ik hoor al zijn hele schoolcarriëre dat hij meer in zich heeft. Zelfs op het vo werd het in de vergadering gezegd. Hij heeft vanaf dag 1 een hekel aan werken gehad, wat voor werk dan ook. Meer uitdaging hielp niet, want dan moest hij nog meer nadenken. En dat is vermoeiend
Als je hem hebt laten testen op gehoor etc, wat op zich een goed idee is en daar niets uitkomt, zou ik hem lekker laten spelen en gewoon de dingen laten doen die bij zijn huidige groep horen.

Vic

Vic

05-02-2012 om 16:38

Eens

Ik ben helemaal geen voorstander van versnellen, en zou het in dit geval ook niet doen, maar je kunt rekenen op 'problemen' in groep 3 met een voorlopend kind. Daar valt dan wel weer een mouw aan te passen, en je moet zeker niet nu anders handelen vanwege eventuele problemen in de toekomst. (Och, daar weet jij meer over dan ik Mijn dochter is trouwens nu pas gewend aan het stil zitten en de regeltjes in groep 3. Maar liever nog zou ze buiten gaan spelen met de kleuters.

dubio

dubio

05-02-2012 om 19:18

Hier

Mijn late herfstkleuter van 5 kan ongeveer hetzelfde. Hij schijnt echter totaal niet op te vallen, dus ik neem aan dat er in groep 1 nog meer zitten die dat allemaal kunnen. In groep 2 kunnen er een paar al gewoon lezen, vorig jaar al. Wel apart dat sommige scholen hier wel hyper van worden en andere niet.
Hij begon woordjes te kunnen lezen, maar deed dat niet uit zichzelf en na (voor hem) teveel vragen WEIGERT hij nu absoluut. Hij kan niks meer.
Volgens het schoolbeleid gaat hij volgend jaar naar groep 2 en werkjes zijn strikt gescheiden. Niet dat het wat uitmaakt, want ze zijn beide makkelijk.

Is het echt zo bijzonder

Wat je zoon kan?
Toen mijn dochter in eind groep 1 zat las ze boekjesEn ze was echt niet de enige in haar klas. En ook rekenen onder de tien konden er ook al een heel aantal. Toevallig weet ik dat omdat het een paar vriendinnen van haar waren
Ze zijn allemaal gewoon naar groep 2 gegaan. En daarna naar groep 3, waar ze direct aanvankelijk lezen oversloegen en door gingen op avi 4. En met rekenen deden ze gewoon mee met de rest.m
Nu zittten ze in groep 8 en hebben het hun hele schoolcarriere lekker gedaan. Maar hoogbegaafd zijn ze zo te zien allemaal niet. Wel slim met nu een vwo advies op zak.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.