Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
05-02-2012 om 11:53
ik neem het risico toch maar om onder mijn eigen naam te schrijven
Morgen hebben we gesprek met kleuterzoon zijn juf. kleuterzoon zit in groep 1, hij wordt in maart 5.
Vorig jaar is vanuit school en ons al geconstateerd dat hij op verschillende gebieden voorloopt maar wel nog een kleuter is. Er is toen besloten hem in groep 1 te laten maar hem gedeeltelijk mee te laten draaien met groep 2, oa met lettergroepje, moetwerkjes etc.
Ondertussen is zijn voorsprong vergroot. Hij herkent cijfers tot en met 1000, kan al redelijk klokkijken, kan sommen onder de tien maken, herkent het volledige alfabet en kan met wat hulp eenvoudige woordjes lezen. Zijn interesse ligt echter vooral in cijfers.
Nu echter de maar, hij is ook lekker makkelijk, hij zal niet uit zichzelf moeilijke werkjes doen, blijft hangen in het groep 1 werk. Hij mag kiezen wat hij doet, groep 1 of groep 2 werk en hij kiest dus zelf voor groep 1 want meestal minder werk. Ook gaat hij niet uit zichzelf schrijven want moeilijk. Idem voor lezen, hij doet het niet uit zichzelf want moeilijk. Juf vindt dat je hem vooral niet moet dwingen wat we dus ook maar niet doen terwijl ik wel het gevoel heb dat als er er een beetje dwang werd uitgevoerd hij het zo zou oppakken. Het is gewoon een kind wat je af en toe ene duwtje moet geven.
Hij zit in een 1/2 combi en kan het met alle kinderen prima vinden, ook met de groep 2 leerlingen, zijn beste vriendinnetje zit in groep 2. Zijn concentratie is slecht, maar ik begin toch steeds meer te denken dat dat een familietrekje is en ik denk ook niet dat dat over een jaar verbeterd is. Hij is gewoon nogal een spring in het veld, grote zus kan met haar 7 ook nog steeds geen 5 minuten stilzitten.
Man en ik voelen ons na dit jaar een beetje gefrustreerd, hoe wij dachten dat het dit jaar zou gaan is niet helemaal uitgekomen. Het idee van groep 2 werkjes is totaal weggezakt en hij is en wordt ook gewoon behandeld als een jonge kleuter.
Nu hebben we morgen dat gesprek, onze inzet is eigenlijk om hem vanaf nu te verplichten met groep 2 mee te doen en dan te kijken of hij door kan naar groep 3. Echter, ik ben ook bang dat ik hem te veel vergelijk met grote zus, wil ook vooral niet meer van hem verwachten dan hij kan, dat zou voor hem ook niet eerlijk zijn.
School zegt dat het inderdaad dat het geen standaard kleuter is maar dat hij niet naar groep 3 kan zolang zijn werkhouding zo blijft.
Wat is nou wijsheid hierin.
trouwens, wat we merken is dat hij steeds meer tegenzin begint te krijgen, werkjes zijn moeilijk of eng. School is niet echt leuk meer vanwege die werkjes.
15-03-2012 om 16:47
Dames
hou jullie het een beetje netjes aub?
Voor mij gaat het niet om ziekelijke fantasie of dies meer, wel om iemand die in het ergste geval alleen wil horen wat in het eigen beeld past. Maar kom op, au fond gaat het hier wel om een kind van 7/8 jaar. Dus wees beleefd en anders schrijf je maar niet (of niets meer).
15-03-2012 om 17:32
Griezelig
Ik ken de forumregels niet uit mijn hoofd, maar ik vind het wel een beetje eng idee dat je schijnbaar zo kunt posten dat je op een gegeven moment reacties krijgt als 'ik weet waar je woont en waar je kinderen op school zitten'. Je mag alles denken wat je wilt, en voor mijn part google je ons allemaal bij elkaar, maar sommige dingen hoef je gewoon niet te zeggen.
15-03-2012 om 20:51
Maylise
Er zit nogal wat verschil tussen een psychiater en een psycholoog. Een psychiater zou mij een brug te ver zijn. Maar een onderwijzeres die haar eigen bureau is gestart, tja... daar geloof ik ook niet in. Er zijn zoveel goede psychologen en bureaus.