kersenbloesem
19-07-2010 om 14:24
Wie heeft dat toch verzonnen? [laat vakantie]
Wie heeft toch verzonnen dat basisschoolleerlingen die in de late periode vallen pas eind juli vakantie krijgen? Ook deze week gaat het weer boven de 30 graden worden en deze kinderen moeten nog steeds naar school. Het schoolgebouw van onze kinderen heeft geen airo, is sowieso warm en die kinderen maar bakken. Staat wel tegenover dat ze pas in september naar school hoeven. Maar toch ...
Gelukkig nog maar 4 dagen na vandaag.

*corine*
19-07-2010 om 15:25
Tjeempie
Wij hebben al 2 weken achter de rug en moet echt zeggen dat ik blij ben dat we nu vrij hebben. Eerlijk gezegd dacht ik er niet eens meer bij na dat er nog kinderen naar schoolgaan. Hebben jullie geen tropenrooster?
Succes hoor.

Bastet
19-07-2010 om 15:30
Tja
Wie heeft er verzonnen dat sommige kinderen begin juli al vrij zijn en half augustus alweer naar school moeten?)
Ook dan is het vaak bloedheet!Het heeft dus beide voor en nadelen.
Bastet

Tirza G.
19-07-2010 om 15:56
Wat ik nou wel eens zou willen
Is gewoon alles vrij van 1 juli tot 1 september. Die achterlijke vakantiespreiding, blergh (ik zit dus ook in Zuid).
Tirza

T&T
19-07-2010 om 16:46
Ja tirza!
Dat zou ik ook wel willen. Hier vandaag nog sportdag gehad (bij 28 graden) met een aantal kinderen die helemaal op hun tandvlees lopen )) het zijn dus niet alleen die van mij die het schooljaar nu wel heeeel lang vinden. Gelukkig is de laatste week een beetje ingekort met wat leuke dingen nog... en dan maar hopen dat er nog een beetje zon over is als wij eindelijk vakentie hebben
))
groetjes, Tess

dirksmama
19-07-2010 om 20:20
Hitte
Wie heeft eigenlijk verzonnen dat we soms in mei al een hittegolf hebben? Dan zit iedereen op school!
Verder: helemaal met Tirza eens, ik vind die vakantiespreiding waardeloos. Begin augustus al naar school moeten, terwijl de hele wereld nog op vakantie is of er zelfs nog aan moet beginnen (15 augustus Parijs) heb ik altijd een ramp gevonden.

Guinevere
19-07-2010 om 21:17
Jaaaa
Ja, lekker 2 maanden vrij, goed plan! En dan ook graag lange weekenden, bijv. de vrijdag vrijgeven. Kunnen we tenminste fijn alle weekenden op pad met de familie.
Wij zijn regio midden en ik baal ervan dat we op 15-8 alweer op het schoolplein moeten staan.

kersenbloesem
19-07-2010 om 22:45
Het is meer
Het is meer dat we allemaal toe zijn aan vakantie. De hitte van de laate weken hakt er wel in: slecht slapen, weinig eten, kost veel energie. En hier in Zuid-Limburg is het zelfs een paar keer dik boven de dertig graden geweest. dan is het wachten tot het weer afkoelt.
Wij zijn allemaal toe aan vakantie. En ik weet het, als je vroeg vakantie hebt, dan ga je half augustus alweer naar school of nog eerder en dan kan het ook nog erg warm zijn maar dan ben je al wel wat uitgeruster van vakanie, kun je het wat beter hebben.
Enfin, nog 4 dagen (eigenlijk 3 1/2 dag) en dan is het voor ons toch ook echt zo ver.

Nasha 1st
19-07-2010 om 23:13
Heerlijk
die vakantiespreiding!!! Wij hebben er al bijna 3 weken opzitten omdat we de vroege hebben! Prachtig weer aan de Zeeuwse kust! Volgend jaar weer! En de 1e twee weken nog heerlijk rustig op de camping (nu iets drukker)

reina
20-07-2010 om 01:07
Oervervelend
Ik kan me de pré-vakantiespreidingtijd nog goed herinneren, ideaal! Gelukkig zitten we dit jaar in de middengroep. de meest ideale vind ik! Ook wij wonen in een andere regio dan de rest van de familie, waardoor het grootste deel van de zomervakantie en de herfst-en voorjaarsvakantie vaak al wegvalt voor logeerpartijen, voor mij geen probleem meer, maar wel voor broer en schoonzus , die hun kinderenm graag even bij ons 'dumpen'. Ik ben heel blij dat wij niet doorgaan tot eind juli!!

Maylise
20-07-2010 om 02:35
Helemaal eens met tirza
Ja, gewoon alles dicht van 1 juli t/m 1 september. Die zomervakantie mag best wat langer en gewoon standaard iedereen tegelijk vrij.
Maylise

Bastet
20-07-2010 om 08:49
Mee eens
Alles dicht van 1 juli tot 1 sept. En zonder huiswerk graag..
Bastet

Brianna F
20-07-2010 om 09:35
Gek
Noord en midden hebben 1 week na elkaar vakantie. Zuid moet nog 2 weken wachten. Waarom dan niet ook 1 week later?
Midden 3-7
Noord 10-7
Zuid 24-7

Guinevere
20-07-2010 om 09:42
Didi
Ja, dat is dan wel even lastig met het werk. Moeten ze daar ook maar meer vakantiedagen gaan uitdelen.
Nee, ik doe het dan denk ik grotendeels met BSO, een dagje meenemen naar mijn werk en uitbesteden aan andere ouders, precies zoals nu. Maar dan gaan we wel langer weg natuurlijk, dat compenseert weer.

Wilgenkatje-
20-07-2010 om 10:00
Vakantie vanaf 24/7 is gewoon belachelijk
aan het eind van zo'n zomervakantie wordt het alweer aanmerkelijk vroeger donker en voor het eindelijk vakantie is, is het wekenlang véél te warm om nog iets zinnigs op school te doen.
Dat er énige spreiding is, oke, maar dit is gewoon onzin.

pleun
20-07-2010 om 10:08
Inderdaad brianna
Midden 3-7
Noord 10-7
Zuid 24-7
Inderdaad heel vreemd, waarom dan niet de vakanties in Zuid op 17-7 ipv 24-7 laten beginnen? Heeft iemand hier nog iets over kunnen googelen?
Wij zijn trouwens volgend jaar als laatste aan de beurt met schoolvakanties (ik meen 23 juli) en dan zit mijn dochter ook nog in groep 8, pfff..wat zal dat lang duren!

reina
20-07-2010 om 10:29
Ik vraag me ook al heel lang af waarom er tussen de 2e en 3e groep niet gewoon een week zit, net als tussen de 1e en 2e groep. Dat is al jaren zo en ik vind het al jaren onlogisch!

kersenbloesem
20-07-2010 om 10:34
Middelbare scholen
In het zuiden hebben de middelbare scholen wel op 17-7 vakantie, de basisscholen pas 24-7 en dat vind ik inderdaad erg laat. Ze moeten allebei pas op 6 september weer beginnen. Dan ga je alweer richting het najaar. Ik weet ook niet waarom dat is. Een paar jaar geleden hadden we vroeg vakantie en toen hadden we eind juni al vakantie. Moest je op 11 augustus alweer naar school.
Hebben jullie de weerberichten al gezien? Je gelooft het niet maar dit weekend wordt het rond de 20 graden, althans, dat is nu de verwachting )

Maylise
20-07-2010 om 10:57
Didi
Die paar extra weken zou ik net zo oplossen als nu; met behulp van familie, vrienden, zelf schuiven met dagen en de NSO. Overigens vind mijn zoon de NSO zo leuk dat zelfs zonder dat ik zou werken ik hem daar heen zou laten gaan.
Na twee maanden niet werken heb je echt geen re-integratie traject nodig. Leraren middelbare school hebben ook altijd zo'n 7/8 weken vrij in de zomer en die redden het ook. Mijn ervaring is ook dat je binnen een week weer in die routine van school/werk zit.
Maylise

Judith van Marrewijjk
20-07-2010 om 13:28
Voor kersenbloesem
Hoi,
Hier ook behoorlijke irritatie bij jongste zoon. Alle neefjes en nichtjes hebben al vrij, broer uit het VO zit lekker bij oma aan het strand, en hij is de enige, maar dan ook echt de enige, die nog naar school moet.
Plak plak, weer meer dan dertig graden. Nee, ze gaan niet meer naar het zwembad met de klas, want dat hebben ze drie weken geleden al gedaan. En je kunt niet aan de gang blijven. Dus doen we nog maar eens een saai lesje geschiedenis, terwijl het boek al een kleine maand uit is. Veel creativiteit hoef je van de leerkrachten ook niet meer te verwachten. Zelfs het rapport was minimaal ingevuld. (alleen bolletje kleuren, verder niets)
Toch is er nog wel iets om naar uit te kijken: het grote klassenfeest as donderdag. Op dit feest worden geen juffen uitgenodigd, en er gaat misschien geschuifeld worden. Zoon weet nog niet wat het is, maar hij wordt nu al gevraagd. (17 meisjes, 8 jongens...)Spannend!
Nog een kleine drie dagen!
Judith

amk
20-07-2010 om 14:46
Nou didi
bij veel scholen hier is de NSO toch echt in een heel ander gebouw dan de school. Ons NSO gebouw is heerlijk koel.

kersenbloesem
20-07-2010 om 14:49
Bedankt
Bedankt Pelle voor je compliment. Je maakt mijn dag weer goed. Het is altijd fijn als mensen begrip hebben voor een (wat extremere) situatie.
Overigens houd ik uberhaupt niet van 36 graden want zo warm is het hier geweest maar als het dan toch zo warm is, heb ik dat liever in de vakantie want dan kunnen we nog afkoeling zoeken bij het water dan dat er in en om de school gewerkt dient te worden.

emma43
20-07-2010 om 15:21
Wij balen ook
Dat was het fijne van in Belgie wonen,gewoon juli,augustus vrij,met pasen 2 weken.
Zoon moet ook nog 4 dagen,kind kruipt enorm in zijn gevoel,hij komt duizelig,misselijk uit school,al weken en vraagt zich af waarom hij moet met het warme weer ,want hij heeft het alleen warm en kan niet horen wat de juf zegt.

kersenbloesem
20-07-2010 om 15:24
Judith
Dat is inderdaad ook het gevoel dat hier leeft. Grote zus loopt al 2 1/2 week bij de deur, terwijl ze pas officieel deze week vakantie heeft. De andere 2 gaan een keer naar het park, zwembad of nemen de waterpistolen mee naar school. Dat is een keer leuk, een 2e keer misschien maar niet steeds weer. En in de school is het gewoon heet. Steeds maar water drinken, steeds maar plakken aan je stoel, nee, dat is balen. Mobiele airco's zijn hier nergens meer te huur of te krijgen.
Laten we ook eerlijk zijn, we zijn gewoon allemaal toe aan vakantie. Nog 2 1/2 dag ...

ijsvogeltje
20-07-2010 om 15:26
Tegengeluid
Ik vind het eigenlijk maar wat gezeur eerlijk gezegd. Zouden jullie ook zo lopen te mopperen als het een paar graadjes kouder was? Het is gewoon opvallend warm de laatste tijd, maar dat kan het ook in mei of september zijn. Heeft dus niets met het fenomeen vakantiespreiding te maken. Daarnaast hebben de meeste kinderen amper in de gaten dat hun vakantie eerder of later begint dan van anderen. Hun vriendjes wonen over het algemeen om dezelfde plaats, dus iedereen zit in hetzelfde schuitje. En dat grote broer of zus op het vo al drie weken duimen zit te draaien, staat ook los van vakantiespreiding, helaas pindakaas voor ze, het is nu eenmaal zo.
By the way, wel eens bedacht wat de voordelen zijn van vakantiespreiding? Ik ben blij hoor, dat niet heel Nederland gelijktijdig vakantie viert. Als wij vroeg vakantie hebben (zoals nu) proberen wij ook vroeg weg te gaan. De afgelopen twee weken waren nog niet zo erg druk op campings! Als wij laat zijn, proberen we juist aan het einde weg te gaan, dan wordt het vaak alweer wat rustiger.

Guinevere
20-07-2010 om 15:35
Lastig
Ik vind het wel erg vervelend dat wij dit jaar de eerste waren. We waren zowat nog niet terug van 2 weken Frankrijk (meivakantie) of het was alweer zomervakantie. Daarom gaan wij nu de laatste 3 weken, wat kennelijk de periode is dat iederéén vrij heeft. Maar ja, je moet toch wat pauze houden tussen al die vakanties in. Luxeprobleem, ik weet het.

reina
20-07-2010 om 17:00
Ijsvogeltje
"Daarnaast hebben de meeste kinderen amper in de gaten dat hun vakantie eerder of later begint dan van anderen.'Dat ligt eraan, onze kinderen wilden altijd graag logeren bij nichtjes en neefjes (andere regio), onze neefjes nu bij ons, maar dat is vaak lastiger door de vakantiespreiding. En als je net op de grens van een regio zit of op bijv het S.O., waar kinderen uit veel omliggende plaatsen komen, kan het heel onhandig zijn. Ik snap dat de spreiding voor de recreatiesector voordelig is, maar ik snap nog steeds niet waarom er 2 weken tussen midden en laat moet zitten. Ik vind het altijd jammer dat het bij een late vakantie 's avonds al relatief vroeg donker wordt.

Tirza G.
20-07-2010 om 17:57
Pelle
Heb jij al kinderen op het VO? Zo te lezen niet, want voor zover ik het kan inschatten, klopt er geen hout van je redenering. BO gaat hier door tot 23 juli, VO stopt officieel op 16 juli, een week eerder dus. Echter: 2 juli was de laatste echte schooldag. Dat is maar liefst drie weken voor het BO. En dat is niet soms zo of toevallig zo, dat is altíjd zo.
Tirza

Bastet
20-07-2010 om 18:55
Nee hoor
Ik woon in regio midden,de VOscholen beginnen hier allemaal pas weer op 23 augustus!De BOscholen een week eerder.

Judith
20-07-2010 om 19:06
Eind of begin
Hoi,
Wanneer de regio vroeg vakantie heeft, dan heeft het VO op het eind van de vakantie een week langer vrij, en wanneer de regio laat is, dan heeft het VO aan het begin een week langer vrij. Meestal. Bij ons tenminste.
Jammer voor de kinderen van groep 8 in onze regio. Die hebben gewoon 6 weken. In een andere regio zouden ze dan dus 7 weken hebben.
Het is trouwens geen klagen wat Kersenbloesem doet. Het is in het Zuiden echt nog een paar graden warmer en benauwder dan in de rest van Nederland. Scholen zijn niet ingericht op deze warmte. Als het dan een paar weken duurt, dan is dat gewoon te lang. Dan willen ze gewoon niet meer, die kinderen. Zou jij er nog zin in hebben? Vroeger bestond er nog wel eens zoiets als een tropenrooster, maar dat kan organisatorisch allemaal niet meer.
kersenbloesem: ik voel hem ook hoor. Weet je nog in 2003? Toen waren we ook laat en hadden we precies dezelfde hitte. Ik weet het nog, want ik lag in het ziekenhuis weg te smelten. Ik had al koorts toen in het hospitaal aankwam, en de operatie nog moest beginnen...haha. Ze wilden me bijna niet opereren.
Enfin, we zetten nog een tandje bij en we gaan straks een heerlijke vakantie tegemoet. En reken maar niet dat we eerder terugkomen dan 6 september!!
Succes, Judith

reina
20-07-2010 om 19:24
Pelle
Nu ik jouw stukje lees begrijp ik die logica Ik vind juist de middenperiode het fijnst ( dit jaar!) Ik ben aan het eind van het schooljaar zo op dat ik minstens een week de tijd nodg heb m'n lijf weer bij elkaar te rapen, dan is de goedkope week al voorbij
En helemaal tot het eind weg vind ik erg onpraktisch, vieze was wegwerken etc.. Mijn man heeft een bedrijf in de GWW-sector, voor hem is die spreiding erg onhandig, hij werkt met bedrijven door het hele land en er is dus een lange periode waarin dan het ene, dan het andere bedrijf er niet is (gespreide bouwvak). Laten we dan naar 2 periodes gaan, hebben zowel voor- als tegenstanders een beetje hun zin!
Ik kan me trouwens niet meer herinneren welke weken het vakantie was voor de vakantiespreiding, vanaf half juli?? Wanneer was dat eigenlijk, zo'n 20 jaar geleden? Ik kan het me niet meer herinneren.