kersenbloesem
19-07-2010 om 14:24
Wie heeft dat toch verzonnen? [laat vakantie]
Wie heeft toch verzonnen dat basisschoolleerlingen die in de late periode vallen pas eind juli vakantie krijgen? Ook deze week gaat het weer boven de 30 graden worden en deze kinderen moeten nog steeds naar school. Het schoolgebouw van onze kinderen heeft geen airo, is sowieso warm en die kinderen maar bakken. Staat wel tegenover dat ze pas in september naar school hoeven. Maar toch ...
Gelukkig nog maar 4 dagen na vandaag.

Brianna F
20-07-2010 om 23:11
Lastig
Ik ken nog een leuke. Mijn broer is leerkracht op een school in het midden, heeft dus 3 juli vakantie gekregen. Hij woont in Zuid, dus zijn kinderen die daar naar school gaan, krijgen pas de 24e vakantie. Hij moet de 15e augustus weer beginnen, terwijl z'n kinderen nog tot 6 september vrij hebben.
Ik hoor het me nog zeggen, handig joh dat je op een school werkt, heb je geen opvang nodig in de zomervakantie. Ahum.

Brianna F
21-07-2010 om 09:35
Pelle
**daar heeft hij toch echt ergens zelf voor gekozen**
Ben ik het niet mee eens hoor, je pakt wat je krijgen kunt en als dat iets verder rijden is/andere regio, moet je het er mee doen.

Nasha 1st
21-07-2010 om 09:57
Brianna
je kan ook verhuizen....
Nogmaals ik vind die spreiding ook prima. Volgend jaar weer vroeg, daarna (Pelle dat weet jij denk ik wel?) weer midden volgens mij....persoonlijk vind ik laat niks, maar dat heeft meer te maken dat bij vroege vakantie de avonden nog lekker lang licht zijn....Ik weet dat we vanzelf weer vroeg en midden worden....

Judith
21-07-2010 om 10:52
Pelle
Hoi,
Het zal allemaal best wel eerlijk zijn, en het systeem hoeft van mij ook niet meteen op de schop, maar dit jaar is het gewoon zwaar als je als laatste aan de beurt bent. Daar ging het kersenbloem ook om, volgens mij. Even mopperen op de hitte, de uitgewoonde kinderen, de vermoeide leerkrachten, het slaapgebrek en ga maar door. Bij de FNV waren ook veel klachten binnengekomen over mensen die tijdens het werk last hadden van de hitte: hittestress wordt dat genoemd. Enkelen waren naar het ziekenhuis gebracht vanwege flauwvallen ect.
Veel bedrijven hebben airco maar niet allemaal. En een school is zo ongeveer de rotste plek om te moeten verblijven als het 32 graden is.
Het is een fabeltje om te denken dat wij in het Zuiden beter bestand zijn tegen een paar graden warmer.
Snap, Pelle??
Groet, Judith

Bastet
21-07-2010 om 11:39
Judith
Wij waren vroeg met vakantie,maar ook hier exact dezelfde problemen in de laatste weken: hitte,vermoeide leerkrachten,slaapgebrek,etcetc.Gewoon heel kenmerkend voor de laatste weken,is mijn ervaring,of je nu vroeg of laat bent met vakantie.
Bastet

emma43
21-07-2010 om 12:50
Bastet
Maar dan waren jullie ook vast blij dat het vakantie was,toen was het hier ook al warm,dus hitte,vermoeide leerkrachen,slaapgebrek.Jullie kunnen je dagritme al een poosje verschuiven,wij moeten nog.En het duurt gewoon te lang.
Bij mij gaat nu warschijnlijk door de vermoeidheid en het lome warme weergevoel alles irriteren.
Ik had bv voor zoon korte broeken gekocht van het voorjaar,toen het nog koud was,dus wel kort,maar iets de dikke katoen.Kind wordt er gek van op school.Hij had 1 broek van dunnere stof,die ik dus steeds uitwas en hem meteen weer aandoe.Ik leef een beetje van dag tot dag en ik besef gisteren dat we volgende week op vakantie gaan,erg lastig met 1 fijne korte broek.Ik de stad in,geen korte broek meer te krijgen,de winkels hangen al vol met herfstkleding,TRUIEN!!!!!!!Onze ZOMERvakantie moet nog beginnen.
En dat verspreid op vakantie gaan werkt toch ook niet.Als wij nu de laatste weken van augustus nog gaan dan zitten we al bijna in het naseizoen,tussen de oude mensjes.Dat was vorig jaar al zo,toen hadden we de eerste 2 weken van augustus en halverwege de tweede week,kwamen de oudjes,een medewerker van het hotel vertelde ons dat de week erop,geen gezinnen meer kwamen alleen oudere.Gezellig,wij zorgen wel dat we vroeg in onze vakantie gaan.En september vind ik geen vakantie maand meer.Zoon komt thuis,nog 2 dagen.............

Bastet
21-07-2010 om 13:03
Emma
Hmm,ja dat schrijf ik,wij hadden er hier net zo goed last van dus.Die laatste weken vallen vaak zwaar,vroeg of laat.
Ik persoonlijk vindt het wel fijn,heel vroeg of heel laat op vakantie gaan,scheelt enorm in de kosten,is mijn ervaring..
We zijn meestal toch te kort op een plek om echt vriendschappen te zien ontstaan tussen kinderen.
Groetjes,bastet

reina
21-07-2010 om 14:25
Emma
"Dat was vorig jaar al zo,toen hadden we de eerste 2 weken van augustus "Dat zal dan gewoon pech geweest zijn De meeste oude mensjes gaan nl helemaal niet in het hoogseizoen, die kiezen lekker voor voor- of naseizoen! Wat dat betreft zou ik best al een oud mensje willen zijn

emma43
21-07-2010 om 14:26
Warme weken
Het scheelt echt wel of je nu 3 warme weken school hebt of 6.Of je 3 weken niet kunt slapen door de warmte of 6.Mijn zoontje is nu sinds ee nweek misselijk en duizelig van vermoeidheid en de warmte.Als wij vroeg waren geweest had hij 3 taaie weken gehad,maar was hij nu niet misselijk geweest.
En gelukkig kun je zelf kiezen wanneer je op vakantie gaat.Wij geven liever meer geld uit ,zodat we niet het risico lopen tussen oude mensen te zitten,die zich ergeren aan kinderen.

reina
21-07-2010 om 14:29
Wennen
"En natuurlijk zijn jullie wel "gewend" aan de hogere temp. " ach, ik geloof niet dat je daar aan went in die paar hete weken per jaar. Trouwens, weet je wie de meeste last van de hitte hadden de laatste schoolweken? Mijn collega's die op de Antilen of Suriname gewoond hebben, die zijn toch wel wat gewend, zou je denken De een kan er gewoon beter tegen dan de ander, ik bloei op bij warmte, terwijl mijn vader, wonend in het oosten des lands, er nooit goed tegen heeft gekund.

reina
21-07-2010 om 14:30
Emma
"Wij geven liever meer geld uit ,zodat we niet het risico lopen tussen oude mensen te zitten,die zich ergeren aan kinderen."
Oei, je generaliseert ook helemaal niet. Heb je een hekel aan oude mensen ? Ik ken veel jongeren die zich juist ergeren aan kinderen tijdens hun vakantie .....

emma43
21-07-2010 om 14:35
Reina
Het na-seizoen begint blijkbaar al echt de derde week van augustus,dat is geen pech.Een medewerker van het annimatieteam vorig jaar vertelde ons dat we nog net optijd waren.Dat de week na ons geen gezinnen meer kwamen.Was in dat hotel(Mallorca)ieder jaar.
En wat dat betreft ben ik nog liever jong.Ook niet fijn voor de kinderen.Die mensen komen voor de rust en dan van die spetterende kinderen in het zwembad terwijl zij hun baantjes willen trekken,echt verkeerde combinatie.Nee,liever hoogseizoen,met veel rennende spetterende kinderen rond het zwembad.Veel annimatie,kinderen die in de weg lopen bij het buffet en pubers die indruk willen maken op elkaar.En ik geniet wel op m'n ligbedje aan het zwembad,heerlijk.

Bastet
21-07-2010 om 14:37
Maar emma
de laatste schoolweken van ons was het hier ook behoorlijk warm,en hadden wij last van precies die zaken die jij noemt....overigens,de keren dat ik vroeger of wat later op vakantie ging,waren er altijd kinderen,maar dat was meestal op park of camping.Tuurlijk mag je zelf weten wanneer je gaat,maar sommige keuzes hebben kennelijk consequenties.

emma43
21-07-2010 om 14:45
Reina,
Onze berichten kruisen elkaar.Ik heb absoluut geen hekel aan oude mensen,juist niet,ik weet wel,dat die mensen moeite hebben met jonge kinderen om hun heen en dat begrijp ik wel.Die mensen worden voorzichtig,vinden rennende kinderen niet fijn,komen voor hun rust,willen baantjes trekken zonder gestoord te worden enz enz.Daarom gaan die mensen in het laagseizoen en ik dus in het hoogseizoen,lopen we elkaar niet in de weg...en jonge mensen die zich ergeren aan jonge kinderen kom ik weinig tegen op vakantie-accomodaties die wij uitzoeken.
Ik vond toen ik nog geen kinderen had kinderen ook niks,dus kwam je mij ook niet tegen in een hotel met kinder-annimatie.

emma43
21-07-2010 om 14:55
Bastet
Of i kben niet duidelijk of je wilt me niet begrijpen.Ik snap het dat jullie laatste weken ook warm waren.Maar die weken waren hier ook al warm.En terwijl het noorden al 3 weken vakantie heeft en wij nog niet,moeten onze kinderen 3 weken langer in de warmte.En dat wordt juist TE veel.Mijn zoon is echt al een week misselijk en duizelig.Dat had hij na 3 weken warmte nog niet.Of je nu 3 weken slecht slaapt of 6 weken,dat scheelt heel veel.3 weken in een hete klas of 6.Okeee,de laatste weken zijn altijd zwaar,ook gewoon omdat je weet dat het vakantie wordt.Maar ik heb andere jaren nooit meegemaakt dat hij de laatste weken echt beroerd was ,zijn brood mee terug naar huis nam,want eten lukt hem niet.op de bank hangt en te moe,te misselijk,te duizelig om ergens op te reageren is of iets te doen.Hij is op.

Bastet
21-07-2010 om 15:18
Emma
Of je wilt me niet begrijpen....kijk,op die manier wil ik geen discussie voeren,stellen dat ik je niet WIL begrijpen,dat vind ik flauw.De kans is groot dat mijn kinderen half augustus met vergelijkbare hitte weer naar school moeten.Ik vind het lood om oud ijzer,we zijn allemaal een keer het flensje als het gaat om hele late of hele vroege vakantie.Overigens,heeft je zoontje niks onder de leden?Want dat zou ik me eerder afvragen in jouw geval,sterkte!
bastet

kersenbloesem
21-07-2010 om 15:51
Hittegolf
Ik vind het voor iedereen vervelend als het een hittegolf is zo laat aan het schooljaar. Dus als er in de zomer van 2006 of 1994 of wanneer dan ook iemand uit een andere regio had gezegd: "pffff, wat is het warm en wat valt dat schooljaar toch zwaar zo laat" dan zou ik die persoon zeker een hart onder de riem gestoken hebben. Of iemand die vroeg begint en het half augustus warm heeft. Ik kan slecht tegen hitte, zit onder de hittebultjes etc. Ondanks airco op het werk.
Ik kan zelf nog 1976 herinneren. Toen was het al vroeg in het jaar erg warm. Het was in ieder geval nog voor de zomervakantie. In die tijd heb ik zelfs een tropenrooster gehad (zat toen in de 5e klas). Dan was je rond een uur of 12 a 1 klaar. Kun je daarna pogingen doen om koel te blijven ipv dat je op het heetst van de dag in een schoolgebouw zit te broeien en te plakken.
Zoals al eerder gezegd, in augustus kan het ook warm zijn maar dan zit je aan het begin van het schooljaar. Kun je wat meer hebben dan aan het einde. Ik hoop in ieder geval voor jullie niet dat het dan 36 graden is want dat is echt afzien.
Verder vind ik flauw om te zeggen dat mensen in het zuiden wel gewend zijn aan hitte, vind ik geen argument. Bovendien is er nog altijd een verschil tussen hoe 32 graden in het binnenland aanvoelt dan 32 aan de kust.
Enfin, nog 1 1/2 dag ....

emma43
21-07-2010 om 18:57
Thuisblijven
De een kan nu beter tegen hitte dan andere.Waarom wordt iemand in een trein zonder airco bevangen door de hitte en een ander niet!!!Hoe komt het dat er in een warme periode meer ouderen sterven???
Mijn kinderen en ikzelf kunnen niet tegen de warmte.Ik ben zelf ook duizelig,sponzig hoofd,slappe benen.Voor mijn dochter is dit de derde week vakantie,deze week officieel,vorige week alleen boeken inleveren en rapport ophalen en de week daarvoor was voor de herkansingen en die had ze niet.Zij kreeg ook al last van de warmte,maar ligt nu aan het zwembad of aan de oosterschelde aan het water.Dus zij houdt zich wel staande.En natuurlijk ben ik met zoon naar de huisarts geweest,2 keer zelfs,om ziek zijn buiten te sluiten en advies.Maar het hoort gewoon bij zijn gevoeligheid,we zijn niet zo een sterk gezinnetje.Ik zou hem thuis mogen houden,ook van school,maar hij wordt in de gaten gehouden,zolang het gaat laat ik hem gaan.Later kan hij ook niet thuis gaan blijven als het te warm voor hem is.
Dus ik hoop echt dat het af gaat koelen,ook al moet onze vakantie nog beginnen.

Bastet
21-07-2010 om 20:26
Emma
Ik ken het probleem helemaal,join the club!
Drinken jullie wel genoeg?Ik heb zelf minder dorst met deze hitte,en dat is een valkuil.Ik drink nu meer dan ik wil,bleeeh,maar het helpt wel.Mijn zoon van dertien kan er ook slecht tegen,en die heb ik ook weleens een dagdeel thuisgehouden,overigens.

reina
21-07-2010 om 20:39
Kersenbloesem
"Zoals al eerder gezegd, in augustus kan het ook warm zijn maar dan zit je aan het begin van het schooljaar. Kun je wat meer hebben dan aan het einde.' Die ervaring heb ik juist niet. Ik heb gewerkt in bloedhete lokalen aan het eind van het jaar (ik heb toevallig zo'n lokaal waar het ook in juni al meer dan 30 graden was) , maar ook aan het begin. Dat vind ik lastiger, aan het eind kun je je wat meer veroorloven de teugels te laten vieren, de vakantiesfeer komt al, aan het begin wil ik dat niet doen, want dan is het moeilijk daarna weer serieus aan het werk te gaan en gewoontes af te wennen die ontstaan zijn door de warmte.
Overigens hoeft het geen officiele hittegolf te zijn om het heel heet te hebben op school. Al kan ik goed tegen de warmte, ik ben heel blij dat ik al vakantie heb! Nog even, dan zijn alle Nederlandse scholen vrij!

Kaaskopje
22-07-2010 om 00:55
Knuppeltje
Ik zit me af te vragen of ik vaker zoveel klachten heb gelezen uit de hoek van de laatste regio die op vakantie mag. Ik kan me best voorstellen dat het dit jaar extra zwaar is vanwege de hitte, zeker in het zuiden.
Ik vind het altijd een lekker gevoel als iedereen al vakantie heeft gehad en jij mag nog twee weken.

Puck
22-07-2010 om 08:55
Kaaskopje, ik knuppel mee
Ik vind het ook geen probleem om als laatste op vakantie te gaan. Toen de kinderen nog niet naar school moesten, gingen we vaak pas in september, lekker als iedereen al weer aan het werk is. Heerlijk, en vaak nog heel mooi weer. De afgelopen jaren was onze regio vroeg en gingen wij als eerste op vakantie en toen was het iedere keer in juli slecht en koud weer en in augustus als wij alweer naar school/werk gingen werd het heel warm. Dit jaar is het toevallig in juli mooi weer en moeten we nog maar zien wat het in augustus wordt. Eigenlijk zou ik dus tegen vakantiespreiding moeten zijn omdat het klimaat zich niet aan vakantiespreiding houdt en dat ik daardoor al 2 keer en misschien dit jaar ook wel weer geen mooi weer heb op vakantie. LOL

Bastet
22-07-2010 om 11:34
Cobi,alhier
Juist de BO leerlingen gingen gewoon door tot het eind,incl. toetsen enzo,pas de laatste twee dagen niet meer.Mijn VO-zoon zat al twee weken thuis in officiele schooltijd.
Bastet

krulleke
22-07-2010 om 11:56
Hier ook zuid
En hier wordt wel degelijk rekening gehouden met de hitte, zo wordt er extra ranja rondgedeeld en s'middags mogen ze afkoelen onder de sproeiers en kleine zwembadjes op het plein, is altijd een dolle boel.
Gisteren heeft krullekedochter afscheid genomen van de basisschool en heeft nu lekker vrij.
krulleke

Bastet
22-07-2010 om 13:37
Klopt cobi
H&M is altijd bizar vroeg met die gidsen.
Ik ken het probleem wel van die lange of juist korte schooljaren,kan echt heel vervelend zijn.
Bastet

emma43
22-07-2010 om 13:38
Nog even
Vanochtend zei zoon,'Morgen de leukste dag van het jaar!!!!!'Dan gaan we 6 weken genieten,heerlijk.En het is nu aangenaam buiten.
krulleke,mooi moment afscheid van de basisschool,een hele stap weer,leuk.
Bastet,hebben jullie ook last van de warmte??Vervelend!
Het geeft ook wel komische momenten en ook wel vervelende.Ik raak echt een beetje in een roes ,zeg maar,Krijg overal moeite mee.Kon van de week niet o pde geboortedatum van zoon komen,zo voor schut,ik heb het warm,is dan oo kzo een dom excuus.Gisteren zat ik een puddinkje te eten ,gaat m'n lepel tegen m'n wang inplaatst van in m'n mond.Das dan wel weer lachen aan tafel.Zoon is nu al een poosje zo.
We drinken genoeg,wat extra zout.De kinderen op school hebben ee nflasje water op hun tafeltje staan en om het half uur,moeten ze wat drinken.Zoon zit o pspeciaal onderwijs,daar wordt meer rekening gehouden met een kind zelf,hij had nog een paar toetsen mogen maken,maar die blijven liggen tot volgend jaar ,omdat het nu geen nut heeft.Hij krijgt ook al een week of 4 geen huiswerk meer mee.Super hoe school er rekening meehoudt.
Ach ,een voordeel van laat vakantie is dat de periode van zomer tot kerst niet zolang is.Voor we het weten is het winter en dan ga ik weer klagen over de gladde wegen en de sneeuw die maar blijft liggen........

Brianna F
22-07-2010 om 16:11
Vanmiddag
Afscheid van de 8e groepers. De school had er een heel programma omheen gevlochten. Een beetje teveel van het goede als je het mij vraagt, op het laatst moest elke leerling onder een ereboog doorlopen zo het schoolplein af. En dat 70 keer 1 voor 1. Sommigen duurde het ook echt te lang, emoties liepen hoog op en veel kinderen huilden lekker uit bij mama of papa nadat ze hun ererondje hadden gelopen.

kersenbloesem
22-07-2010 om 16:16
Vandaag
Vandaag is het prima te doen. De temperatuur is behoorlijk gezakt (Pelle, wij zijn hier ook niet 36 graden gewend, gelukkig gebeurt het niet al te vaak). De energie bij de kinderen is terug. Ze kwamen met een volle tas en de gymspullen thuis. Ik heb net alles opgeruimd, de tassen zitten al in de was.
Wat betreft hitte aan het begin of aan het einde van het jaar, daar verschillen we dan in van mening. Laten we het er maar op houden dat hitte en schoolgebouwen gewoon niet samen gaan of dat nou in juni, juli of augustus is. En ik snap nog steeds niet dat scholen niet daarvoor beter zijn uitgerust. Maar ik geloof dat dat hier gaat veranderen maar dan zijn mijn kinderen al van deze school af.
Zo laat vakantie blijft gewoon niet mijn voorkeur houden. Gelukkig zijn we er na deze zomer weer voor 4 keer vanaf en de volgende late periode zitten ze allemaal op de middelbare school, hebben ze toch nog wat eerder vakantie.
We gaan laat op vakantie wegens omstandigheden. Ook dat heeft niet mijn voorkeur maar dat is maar 1 keer. Ik heb er nu al zin in, vakantie.
Nog een halve dag ....