Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
hoezitdat?

hoezitdat?

28-03-2012 om 17:41

Wie is verantwoordelijk?

Vandaag gebeurd, drie leerlingen van jaar of 9 oud van cluster vier school verschijnen niet op school, worden even later in de buurt van de school gevonden.
Er zijn al wat langer problemen met onrust bij de kinderen, ze worden om vijf over acht bij school afgezet terwijl school om half negen begint en de deuren om tien voor half negen opent. Van vijf over acht tot tien voor half negen dwalen de kinderen zonder toezicht over het schoolplein (of er vanaf dus).

Wie is in dat gat tussen afzetten door taxi en openen van de school nou eigenlijk verantwoordelijk voor deze kinderen en voor het toezicht op ze?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mea Proefrok

Mea Proefrok

28-03-2012 om 18:21

Misschien is de school op papier niet verantwoordelijk voor de leerlingen voor het tijdstip waarop men besluit de deuren te openen, maar op een cluster-4-school komen nu eenmaal veel busjeskinderen. Daar mag men wel rekening mee houden, lijkt me. Het valt me sowieso op dat basisscholen die deuren angstvallig dichthouden tot vijf minuten voor de lessen beginnen, terwijl je op veel VO-scholen al een half uur eerder in de aula mag zitten. Daar is dan meestal ook een concierge aanwezig, misschien is dat het verschil?

De school

Ik zou ervan uitgaan dat de school verantwoordelijk is. Dat is niet alleen het adres waar de kinderen worden afgeleverd, maar het is ook de partij die met het taxibedrijf om tafel kan om eventueel afspraken over aflevertijden te maken.
Een andere verantwoordelijke partij is de gemeente. Feitelijk alle betrokken gemeentes waar de leerlingen vandaan komen. De gemeentes zijn verantwoordelijk voor het organiseren van leerlingenvervoer.
Maar juist omdat er zoveel partijen bij betrokken zijn, zal de school daar een spil in moeten spelen. Spreek de school aan. Die kan, als de school een eerdere begintijd voor die paar vroege leerlingen niet kan organiseren, met de betrokken gemeentes en het taxibedrijf om tafel.
Groet,
Miriam Lavell

Taxi

Dus als ouder regel je dit met de taxi. De taxi mag bij onze school de kinderen niet eerder dan een kwartier van tevoren afleveren. Dit betekent dus, dat soms de taxi moet wachten met de kinderen in de bus bij school.

Hoe werkt dat?

Mamarijke, dat snap ik niet. Die drie kinderen komen hoogst waarschijnlijk van drie verschillende ouders. Hoe kan daar dan één afspraak uit rollen? En bovendien: die taxi heeft vermoedelijk nog meer kinderen in de wagen en moet door naar een volgende school. Hoe kun je daar dan als ouders afspraken over maken? Last but not least: ouders huren die taxi niet. Dat doet de gemeente.
Kortom: leg uit.
Groet,
Miriam Lavell

Maar niet van jou toch?

Ouders zijn geen opdrachtgever toch? Waar staat dat overdracht een verplicht onderdeel van het taxiwerk is?
Groet,
Miriam Lavell

Aanbesteding

Inderdaad,vraag bij de gemeente het programma van eisen op. Daarin staat meestal een bepaling hoeveel wachtijd toelaatbaar is. Een taxibedrijf moet zich daaraan houden. Een taxibedrijf wil echter zo goedkoop mogelijk werken, dus vervoer naar verschillende scholen combineren. Dat kan, mits aan de eisen van de aanbesteding wordt voldaan. (ook mbt reistijd e.d.) Wat betreft de overdracht, hier is het zo (ZMLK) dat de meeste kinderen tot aan het hek worden gebracht en dan de speelplaats opgaan waar pleinwacht is. Voor sommige,door school aangegeven kinderen, zoals zoon, geldt dat ze overgedragen worden aan de pleinwacht zelf of de leerkracht in het gebouw.
Een invalchauffeur die 's ochtends te laat op school arriveerde (kan gebeuren, route niet zo bekend e.d.) presteerde het om zoon met een medeleerling naar binnen te sturen, die medeleerling moest hem maar naar de klas brengen. Gevolg zoon zocht het speellokaal op en zat heerlijk in zijn eentje te bouwen. Deze man zal mij nog lang kunnen herinneren.....

Toelaatbare wachttijd

"Daarin staat meestal een bepaling hoeveel wachtijd toelaatbaar is. Een taxibedrijf moet zich daaraan houden."
Dat mag zo wezen, maar dat kan natuurlijk alleen als de school op die wachttijd inspeelt. Als kinderen een kwartier van te voren worden afgeleverd (toelaatbare wachttijd) en de poorten zijn nog dicht, dan ligt het probleem toch bij het feit dat die poorten dicht zijn. Taxichauffeurs kunnen niet op alle scholen stipt om 10 voor half negen voor de deur staan.
Kortom: naast de gemeente en het taxibedrijf, moet de school ook wat.
Groet,
Miriam Lavell

angelina ballerina

angelina ballerina

29-03-2012 om 21:27

Taxibedrijf

op de school waar ik werkte was de afspraak duidelijk. de bel gaat 8.55 uur, er is toezicht op het plein vanaf 8.30, kinderen mogen niet eerder worden gebracht, tot 8.30 is de taxichauffeur verantwoordelijk. als chauffeurs soms eerder waren moesten ze de kinderen tot 8.30 in de taxi houden, of toezicht houden bij de taxi, gingen ze eerder weg dan volgde een telefoontje naar het taxibedrijf en werd chauffeur hierop aan gesproken. school was hierop wel allert en ving in dat geval de kinderen eerder op.

angelina ballerina

angelina ballerina

29-03-2012 om 21:38

En verder

sorry was nog niet klaar.
taxibedrijven hielden zich hier bijna altijd aan. ik denk overigens dat het ook een regel was van de gemeente. in de taxi zaten meestal alleen kinderen van onze school of een andere school in de stad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.