*Twinkel*
01-12-2009 om 09:46
Wie kan ik aanspreken?
Gisteren tijdens het rapportgesprek van zoon (7 jaar, groep 3) werd door de juf aangegeven dat ze geen toekomst meer zien voor hem in het rguliere onderwijs. Nu komt dat niet als een hele grote verrasing, hij is al 2 jaar een zorgleerling maar we hadden hierover regelmatig contact ook met de IBer als het niet goed ging. Nu hadden we al 2 maanden niets vernomen (niet van de iber en niet van de juffen) en warenw e in de veronderstelling dat geen nieuws goed nieuws zou zijn. Helaas blijkt dat dus niet zo te zijn en ik vind het toch wel vies tegenvallen dat zoiets tijdens een rapportgesprek van 10 minuten wordt megedeeld en dat je na het bericht zo de klas uit wordt gezet, want de volgende is aan de beurt. Tja... daar sta je dan met die mededeling!
Ligt het aan mij of is dit een normale gang van zaken? Aangezien we veel gesprekken met de IBer hebben gehad over zijn voortgang en de te nemen stappen, had ik dit bericht wel eerder van haar willen vernemen.
anna van noniemen
01-12-2009 om 10:09
Tssss.....
belachelijk zeg! Hadden ze je niet even op een aparte afspraak kunnen zetten? Jeetje....en dan? Waarheen kan hij dan?
*Twinkel*
01-12-2009 om 10:21
Ons idee
... om hem op het startblok te krijgen. Gisteren ook meteen een mail naar DGR en heb dat dus ook meteen gevraagd of het mogelijk is om hem daar te krijgen.
Maar het is wel een fikse kater hoor!
PDD-ertje
01-12-2009 om 11:38
De andere kant
Even de andere kant van het verhaal bedenken. We hebben de ouders al zo vaak gesproken, ze weten dat het niet helemaal gaat zoals we willen, ze weten waar we nu mee bezig zijn. Het handelingsplan loopt. Het blijft zoals het is het is niet anders geworden. En dan komt het 10 minuten gesprek en wordt het weer besproken en de vragen waar de juf mee zit worden hardop uitgesproken.
En dat hardop uitspreken is niet het handigste moment maar ik kan me voorstellen dat het gebeurd is. Maar dan zal er toch een vervolg afspraak gemaakt moeten worden om te bespreken hoe nu verder? En dat is nog niet gebeurd?
*Twinkel*
01-12-2009 om 11:54
Nee pdd-ertje
De laatste keer dat we de juf spraken ging het boven verwachting goed. De clusteraanvraag is wel gedaan maar kwam van onze kant van school was dit niet eens echt nodig op dat moment. Wij waren dus in de veronderstelling dat het wel goed ging omdat wij geen andere berichten hoorden. Zijn rapport zag er zelfs goed uit en dan word in het gesprek gesproken over dat hij alle toesen onvoldoendes heeft gehaald, maar op zijn rapport is dat dus niet terug te zien... De reactie van juf was dat het zo sneu is om onvoldoendes te geven en ze dus in principe maar wat hebben ingevuld.
Nou ja... misschien voel ik me een beetje genaaid...
PDD-ertje
01-12-2009 om 12:55
Hmmm
Dacht het zou zo kunnen zijn, maar totaal niet dus. Van zo'n rapport daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Ben altijd voorstander van een pedagogisch rapport als iedereen daarvan op de hoogte is tenminste. En er op andere momenten wel gesproken wordt over de moeilijkheden en mogelijkheden. Maar nu wordt ik wel nieuwsgierig naar het handelingsplan enzo en de cluster aanvraag. Voor welk cluster hebben jullie een rugzak aangevraagd? En als de juf zegt dat ze geen toekomst ziet dan zou ik wel graag in een vervolg gesprek het een en ander willen weten............
*Twinkel*
01-12-2009 om 13:43
Clusteraanvraag
De clusteraanvraag is een verhaal op zich. We hebben een cluster 3 aangevraagd op grond van zoon zijn motorische handicap (DCD). Daarbij is door school een onderwijsrapport ingevuld waarbij ze de nadruk hebben gelegd op zijn sociaal emotionele problematiek (er lopen dus 2 problemen door elkaar). Maar op grond van die problemen kan hij geen rugzak krijgen want er zijn nog geen onderzoeken en diagnoses gedaan. Daar zitten we al wel 2 jaar achteraan bij de GGZ. Een complexe problematiek dus. Maar goed, die cluster 3 indicatie gaan we niet krijgen (ik heb vanmorgen gebeld en op grond van de informatie die ze nu hebben kunnen ze hem die indicatie niet geven).
Nu is hij dus al wel bekend bij de GGZ en hebben ze een dagbehandeling voor kinderen die nog geen diagnose hebben maar wel vastlopen. Daar heb ik gisteravond direct een mail over gestuurd naar de ambulant begeleider bij de GGZ, die helaas momenteel ziek is, anders hadden we daar vanmiddag een afspraak staan.
Het enige wat met de juf is afgesproken is dat we een groen formuier krijgen voor de aanvraag van PCL. Natuurlijk hadden we wel in ons achterhoofd dat dit een keer zou gebeuren, maar een signaal vooraf had wel erg wenselijk geweest. Begin oktober is het laatste gesprek geweest en stonden we na 5 minuten weer buiten want het ging eigenlijk wel lekker, goede resultaten en "we houden contact" ... Toevallig dat ik 2 weken terug tegen mijn man zei dat we al even niets gehoord hadden en dat hij ookzoiets had van dat het dan wel goed zou gaan en de rapportgesprekken kwamen eraan, dus dan wacht je daarop. We kregen het rapportgesprekbriefje gewoon terug met 10 minuten tijd ingevuld dus dat maakte ook van, het zal wel goed gaan, want maar 10 minuten... Hoe fout kun je het hebben. Kijk, ik wil het beste voor mijn zoon, het is dus niet dat ik hem koste wat het kost op deze school wil houden, maar het viel zo rauw op mijn dak...
PDD-ertje
01-12-2009 om 14:36
Bezwaar maken
Ik snap dat het je rauw op je dak valt.......
Je kunt wel bezwaar maken tegen de negatieve beslissing voor een cluster 3. Dan schrijf je er zelf een bijlage bij waar je vind dat je zoon tegen aan loopt, overdrijven mag altijd. En waardoor jij vind dat je zoon en de school in aanmerking komen voor extra begeleiding vanuit een rugzak en dat er op dit moment zelfs zulke problemen zijn dat er mogelijk uitgeweken moet worden naar speciaal onderwijs. Dan heb je misschien als het op deze school zo niet lukt meer mogelijkheden.
PDD-ertje
01-12-2009 om 14:36
Vergeten
als je een bijlage schrijft overleg dan even met school of zij hem ook willen tekenen en schrijf erbij dat je het graag mondeling wil toelichten.
anna van noniemen
01-12-2009 om 16:55
Bezwaar
gaan maken op die cluster 3 inderdaad. Laat school ook die DCD-problemen maar gaan aandikken. Daarnaast de gang naar Startblok in gaan zetten. En toch een pittig gesprek met school aangaan, waarom ze niet sneller aan de bel hebben getrokken. En ja, toetsen....Hij heeft al een faalangst.....en toetsen zijn bij uitstek iets waar faalangstige kinderen het erg benauwd van krijgen....geen wonder dus dat die niet zo goed zijn gegaan....
*Twinkel*
01-12-2009 om 19:58
Bezwaar
School heeft zelf de indicatie om zeep geholpen, dat is het "mooie" ervan. Het onderwijskundig rapport is ingevuld volledig op de gedragsproblematiek, terwijl het een aanvraag voor een lichamelijke handicap betrof. Ik moest een eigen deel invullen en heb hier en daar ook wat aangedikt. Bijvoorbeeld over aankleden. De vraag is kan uw kind zich zelf aankleden. Heb ik "nee" ingevuld en wel hierom: Hij heeft bij het aankleden 1 op 1 begeleiding nodig. er moet iemand naastzitten die hem verteld wanneer hij wat aantrekt en wat de goede kant is. In het deel van school staat:"ouders geven aan dat kind zichzelf niet kan aankleden, bij de gym kan hij dit echter wel"... Maar als hij gegymt heeft, mag hij zich thuis weer opnieuw uitkleden en aankleden want hij is zijn hemd vergeten, zijn trui zit binnenstebuiten en achterstevoren, sokken heeft hij vaak niet aan... Maar dáár heeft school geen oog voor.
Dus ik heb geen zin om in bezwaar te gaan omdat de motorische problemen nu dus minder belangrijk zijn bij de gedragsproblemen die nu spelen. Misschien dat de GGZ er nog een spoedje van kan maken, we zijn daar tenslotte al even bekend.
En anders zorg ik dat er binnen 2 maanden een onderzoek is gedaan (dan gaat het spaargeld er maar in) en op grond van wat daaruit komt kunnen we een cluster 4 aanvraag doen. Anna, dat weet jij vast wel: Kun je je kind pas inschrijven nadat de clusterindicatie er is op een school? Als ik me goed herinner was de wachttijd bij jullie toch nog redelijk te overzien (binnen 6 maanden)
anna van noniemen
01-12-2009 om 21:42
Ggz
heeft toen alles in gang gezet en in principe had zoon toen al na de meivakantie naar het startblok gekund, ik heb alleen toen zelf aangegeven het schooljaar te willen afmaken, meer duidelijkheid voor zoon zelf. De indicatie voor cluster 4 is ook helemaal via het startblok geregeld toen....
M Lavell
02-12-2009 om 08:54
En nu?
Twinkel, ik begrijp dat er geen indicatie is, maar dat de school je kind toch kwijt wil.
Met kromme tenen lees ik ook nog eens hoe jij wel boos bent over de manier waarop dat gecommuniceerd wordt, maar tegelijkertijd op zoek gaat naar een andere school.
Maar dat gaat echt niet lukken. Zonder indicatie komt jouw kind niet in het speciaal onderwijs. Met deze problematiek komt je kind niet op een andere school.
Je moet de school/directie aanspreken over de communicatie. Brief op poten. Vraag meteen wat dan nu de oplossing moet zijn. Waar kan je zoon terecht zonder indicatie?
Groet,
Miriam Lavell
*Twinkel*
02-12-2009 om 14:40
Nu...
Hij wordt aangemeld voor PCL, om hem naar een SBO te laten gaan. Dat is de weg van school. Daarnaast hebben wij zelf een traject lopen bij de GGZ en via hun wil ik hem op een RMPIschool laten plaatsen voor diagnostisering en behandeling.
We (school en wij) zijn al 3 jaar aan het werk met hem. Omdat het wel een slim mannetje is, maar hij geblokkeerd wordt door faalangst komt er niet uit wat erin zit. We hebben eigenlijk altijd wel goed contact gehad met school, minder zijn we te spreken over de ervaring van de IBer, maar het contact met de juffen was altijd goed. Maar vrij snel na de start van het scooljaar moest 1 van de juffen geopereerd worden. Invaller in de klas. De andere juf werd overspannen, andere invaller voor de klas. Ik had verwacht dat de IB wel de communicatie over zoon dan zou overnemen en dat is dus niet gebeurd waardoor het nu als een verrassing kwam. Het komt natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen maar ik begon het juist wat positiever in te zien. En het valt zo vies tegen als je 3 jaar lang goed contact hebt en dat nu het laatste stukje op deze manier gaat vind ik heel erg jammer.
Omdat wel alle hulpplannen en dergelijke vastliggen zal hij zonder al te veel moeite doorstromen naar de SBO. Maar onze voorkeur gaat uit naar de RMPI school, met mogelijk een cluster 4 indicatie.
M Lavell
02-12-2009 om 14:56
Ik help het je hopen
"Omdat wel alle hulpplannen en dergelijke vastliggen zal hij zonder al te veel moeite doorstromen naar de SBO."
Dat is niet helemaal waar helaas. SBO is een beperkte voorziening, niet naar behoefte maar naar beschikbare ruimte. Op = op.
Ik zou me (en je kind) wel mentaal voorbereiden op de mogelijkheid dat de PCL om die reden een negatieve beschikking afgeeft.
En dan? Dan blijft je kind gewoon op deze school.
"Maar onze voorkeur gaat uit naar de RMPI school, met mogelijk een cluster 4 indicatie. "
Als dat je voorkeur is en als het mogelijk is om na die cluster 3 afwijzing alsnog een cluster 4 indicatie in te gaan, dan zou ik dat gewoon doen.
Groet,
Miriam Lavell
*Twinkel*
02-12-2009 om 16:08
Maar
Ik ga er ook niet vanuit dat het voor het einde van het schooljaar rond is. Zoon weet ook nog van niets, ik wil eerst duidelijkheid hebben en het geeft alleen maar onrust als ik hem nu vertel dat hij van school af gaat.
Ik ben alleen wel benieuwd, dat wanneer de eigen juffen weer terug zijn, of zijn prestaties dan ook weer beter worden. Nu is dat natuurlijk alleen uitstel van executie, maar kan het nog wel even leuk blijven voor hem op school.
purk
02-12-2009 om 21:22
Instroomdata
op de sbo school van mijn zoon zijn er twee officiele instroomdata. Na de zomervakantie of na de kerstvakantie. Mijn ervaring daarnaast is dat als de nood hoog is dat tussentijds ook kan. Zoonlief is namelijk begonnen vorig jaar op 29 september. Het ging gewoon niet meer in het regulier onderwijs. Hij was dolblij dat er een uitweg was. Hij blokkeerde volledig in het regulier onderwijs door o.a. faalangst. Toen ik hem vertelde dat er ook scholen zijn met kleinere klassen en waar je rekent op niveau dat jij kan, keek hij zo opgelucht. Ik zal het nooit meer vergeten. Zelf had ik gedacht dat hij boos zou zijn dat hij van school zou moeten veranderen. Het tegendeel was waar...opluchting...er was een uitweg.
Veel succes en sterkte de komende tijd.
groetjes van Purk
Jessica de Vries
03-12-2009 om 11:55
Twinkel
Het lijkt me een vervelende situatie als je tijdens een 10-minutengesprek wordt verteld dat je zoon naar een andere school uit moet kijken. Uit jouw verhaal begrijp ik wel dat jullie al geruime tijd op de hoogte waren dat er (grote) problemen waren op zijn huidige school. Ik vind twee dingen onhandig: dat de school je twee maanden lang blijkbaar niet op de hoogte heeft gehouden en ten tweede dat jij ervanuit ging dat als je niks hoort dat het dan wel goed zou gaan. Ik begrijp je reactie en herken het gevoel van onmacht helemaal.
Zonder uitgebreid psychologisch onderzoek wordt er mijns inziens geen cluster-4 indicatie afgegeven. Omdat wij min of meer in dezelfde situatie hebben gezeten als jij wil ik je graag een advies meegeven waar je uiteraard helemaal mee moet doen wat je wilt want wat voor ons geldt dat hoeft voor jullie natuurlijk niet zo te werken. Onze zoon (met Asperger) zou in eerste instantie op de reguliere basisschool blijven maar had wel extra hulp nodig. Om die reden hebben we een rugzakje aangevraagd en kreeg hij een cluster-4 indicatie. Na veel toestanden wilden we onze zoon graag op een sbo-school hebben maar deze staan niet te springen om kinderen met rugzakjes. Een cluster-4 indicatie is een vrij pittig "stempel" omdat het past bij kinderen met ernstige psychische problemen en/of ernstige gedragsproblemen. Voorheen heette het ZMOK-leerlingen (zeer moeilijk opvoedbare kinderen). Met het oog op het voortgezet onderwijs (duurt voor jou nog even maar toch) is het soms beter om dat stempel niet te hebben omdat het je beperkt in je keuze. Is het echt nodig dan is het mooi dat het er is maar anders kan het je aardig in de weg zitten.
Onze zoon is uiteindelijk op een heel leuke en goede sbo-school terecht gekomen en heeft de proefperiode (dat was een eis vanwege zijn cluster-4 indicatie) glansrijk doorstaan want zijn problemen waren niet dusdanig ernstig dat ze cluster-4 waardig zijn. Dus mochten jullie een sbo-school overwegen, wacht dan nog even met de cluster-indicatie aanvraag. Voor een sbo-school heb je een positieve beschikking de pcl nodig en geen cluster indicatie. Laat je goed informeren want het is een ingewikkelde materie als je er weinig vanaf weet.
Ik wil met dit bericht overigens geen rugzakjes afkraken maar denk wel aan de gevolgen die er op de lange termijn kunnen zijn. Succes! Groetjes Jessica
anna van noniemen
03-12-2009 om 21:23
Jessica
>>Een cluster-4 indicatie is een vrij pittig "stempel" omdat het past bij kinderen met ernstige psychische problemen en/of ernstige gedragsproblemen. Voorheen heette het ZMOK-leerlingen (zeer moeilijk opvoedbare kinderen). Met het oog op het voortgezet onderwijs (duurt voor jou nog even maar toch) is het soms beter om dat stempel niet te hebben omdat het je beperkt in je keuze. Is het echt nodig dan is het mooi dat het er is maar anders kan het je aardig in de weg zitten. < <
Wel erg negatief Jessica, gelukkig is mijn ervaring heel anders....
PDD-ertje
04-12-2009 om 09:39
Andere ervaring
Ook mijn kind heeft een cluster 4 indicatie vanaf de basisschool. Uiteindelijk heeft hij hem daar bijna niet nodig gehad. Maar vanwege de overstap naar het VO hebben we hem toch maar aangehouden. Alhoewel het ook eerst mijn angst was dat je hem dan met een stempel overdraagt aan een andere school en hij niet met een schone lei kan beginnen. Maar juist in het begin met het starten op een nieuwe school is het zo prettig als de docenten rekening kunnen houden met zijn stoornis. Ipv achter de feiten aan te lopen en pas te reageren als er problemen zijn. Alles valt en staat met het meewerken van een docent maar toch met een rugzak net iets meer mogelijkheden om te begeleiden.
Ik begeleid zelf ook met cluster 4 leerlingen en vele ouders maken de "fout" door op een nieuwe school met een schone lei te beginnen. Dat betekent dat als er problemen zijn een indicatie pas aangevraagd word en voordat je dan hulp krijgt ben je zo weer maanden verder. En stapelen de problemen zich alleen maar op. En by the way een school die mijn kind niet wil omdat het een rugzak heeft zal waarschijnlijk niet ingesteld zijn op zorgleerlingen en daar wil ik mijn kind niet eens hebben. De school waar mijn zoon op zit heeft wel aangegeven dat ze voor alle rugzak leerlingen een gesprek willen voordat ze beslissen of het kind toegelaten wordt. Dat heb ik zelf als erg prettig ervaren. Redenen die zij aangaven waarop ze kinderen met een rugzak weigeren is als de school niet de begeleiding kan geven die het kind nodig heeft. Stel het kind heeft veel 1 op 1 begeleiding nodig en zij kunnen dat niet bieden dan nemen ze het kind niet aan. Alleen maar terecht dat verkleint de kans op teleurstellingen aan beide kanten.
Jessica de Vries
04-12-2009 om 12:45
Anna
De enigszins negatieve reactie komt bij mij voort omdat mijn ervaring ermee niet (alleen maar) positief is. Ik wil er een andere kant mee belichten die niet altijd aan de orde komt en ook zelden wordt opgenoemd op de basisschool. Als jouw kind is geholpen met de hulp uit cluster-4 dan is dat natuurlijk fantastisch en gelukkig geldt mijn ietwat slechtere ervaring niet voor iedereen. Dat het stempel verwijst naar een leerling met psychische en/of gedragsproblemen is gelukkig niet voor elke school een groot probleem maar kan wel een bezwaar zijn. De belangrijkste reden daarvoor is dat een basisschool of middelbare school huiverig is voor de ernstige gedragsproblemen en/of intensieve zorg die het kind met zich mee kan brengen. Niet dat kinderen zonder indicatie geen problemen geven maar door je cluster-4 indicatie komt het vaak voor dat men bevooroordeeld is bij het toelaten van een leerling. Een school kan een leerling niet weigeren alleen om zijn cluster-4 indicatie maar als zij aan kunnen tonen (en dat kun je relatief snel) dat ze niet de juiste zorg kunnen bieden dan hebben ze daarmee een gegronde reden om een leerling te weigeren. Natuurlijk wil je je kind dan niet eens meer op die school hebben, dat kan ik me voorstellen. Omdat er op de huidige school van mijn zoon weinig tot niks met zijn rugzakje wordt gedaan (is ook niet nodig) is hun advies om de indicatie volgend jaar te laten verlopen. In plaats van dat het hem helpt zou het hem in de weg kunnen zitten. Hij is een intelligente leerling en zou prima in staat zijn om regulier voortgezet onderwijs te gaan volgen. De situatie van mijn zoon hoeft natuurlijk helemaal niet voor een van jullie kinderen te gelden en bij ons kan ik ook niet in de toekomst kijken. Ik wilde alleen even een andere kijk geven op het rugzakje/cluster-4 indicatie om de voor- en nadelen op een rijtje te kunnen zetten.
*Twinkel*
04-12-2009 om 14:58
Gesprekken
Volgende week hebben we op woensdag een gesprek op school om opheldering te vragen. En op vrijdag bij de GGZ. In de tussentijd neemt school contact op met de GGZ en hebben we op de BSO ook gevraagd om een verslag te maken.
De kans dat hij naar de RMPI kan is klein omdat hij niet op alle fronten vastloopt. Wij hebben het thuis onder controle, maar daarbij heeft onze oudste dochter een ASS en zijn we behoorlijk consequent en gestructureerd. Maar omdat hij thuis niet vastloopt is zijn problematiek niet ernstig genoeg... (dat hij 2 overspannen ouders heeft tellen we voor het gemak ook maar even niet mee!)
anna van noniemen
04-12-2009 om 22:38
Jessica
wat me tegenstaat is dat je het als norm beschrijft en dat vind ik niet prettig....ongetwijfeld zal het in sommige gevallen zo gaan, maar ik zie steeds vaker dat cluster 4 echt geen eindstation is....
anna van noniemen
04-12-2009 om 22:40
Twinkel
wat lastig zeg....ja, rmpi zou mooi zijn geweest, ook omdat je daar alles in 1 hebt, en je dus sneller duidelijk hebt wat er zou kunnen zijn...maar dat er iets moet gebeuren is wel duidelijk, voor je zoon is dit ook allemaal vreselijk....ja, thuis is het dan wel onder controle, maar vraag niet hoe! Gaat niet vanzelf toch? Je hebt niet zomaar een PGB voor je oudste toch? Zou ik dus ook aangeven!
Jessica de Vries
05-12-2009 om 13:53
Mijn ervaring is gelukkig niet de norm
Nogmaals ik vind het fijn om te horen dat jouw ervaring beter is en gelukkig zijn er meerdere goede ervaringen met cluster-4. Mijn mening/ervaring is zeker niet de norm maar belicht alleen een andere kant van de zaak. Omdat ik op school ook "gewaarschuwd" ben voor de keerzijde, leek het me goed om dit te delen met ouders die nu in hetzelfde schuitje zitten als wij twee jaar geleden zaten. En ik kan het niet vaak genoeg zeggen: Mijn ervaring hoeft niet te gelden voor andere mensen. Groet Jessica
anna van noniemen
05-12-2009 om 16:01
Niet je ervaring
want jouw kind heeft nooit op een cluster 4 school gezeten, het is jouw beeld van kinderen met een cluster 4 indicatie, dat is toch even wat anders....
>>Een cluster-4 indicatie is een vrij pittig "stempel" omdat het past bij kinderen met ernstige psychische problemen en/of ernstige gedragsproblemen. Voorheen heette het ZMOK-leerlingen (zeer moeilijk opvoedbare kinderen). Met het oog op het voortgezet onderwijs (duurt voor jou nog even maar toch) is het soms beter om dat stempel niet te hebben omdat het je beperkt in je keuze. Is het echt nodig dan is het mooi dat het er is maar anders kan het je aardig in de weg zitten. < <
heli
05-12-2009 om 17:27
Gesprekken vastleggen
Lieve Twinkel,
Als eerste... pfff... moeilijk! Zou zo graag willen dat het allemaal eens anders, soepeler ging bij jullie. Dat zou nu toch wel eens tijd worden...
En verder, zonder op alles was hierboven allemaal al gezegd is; zodra J. op school kwam en duidelijk werd dat het toch allemaal niet zo 'normaal' verliep, heb ik (vanuit mijn ervaring in het sbo) meteen gevraagd of we standaard om de (ongeveer) twee maanden een gesprek konden hebben met de IB-er en de juf. Eerst werd daar een beetje moeilijk over gedaan, maar werd het toch gepland. Meteen voor het hele jaar. Het werkte prima! Vaak zat onze fysio er ook nog bij. Alle drie jaren hebben we dit volgehouden. Vooral het laatste jaar hadden we tussendoor ook nog gesprekken; vnl. over aanpassing van de medicatie en de aanvraag van de LGF (cluster 4), of mailcontact (met de IB-er dan).
Tien minuten gesprekken hebben we voor hem nooit gehad (binnen die tijd zouden we het toch niet redden.)
Zou er misschien bij jullie op school geen mogelijkheid zijn net zoiets te doen. Het is misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar op die manier kom je niet voor vervelende verrassingen te staan. (En er komen straks nog twee kids achteraan...)
Liefs, heli
Jessica de Vries
06-12-2009 om 07:57
Anna
Mijn zoon heeft wel een cluster-4 indicatie maar zit niet op een cluster-4 school. Deze heeft hij gekregen omdat we op zijn vorige school een rugzakje hebben aangevraagd omdat hij daar in eerste instantie had kunnen blijven. Bij het zoeken naar een nieuwe school heb ik ook de cluster-4 school in onze regio bezocht om wel een beeld te krijgen van een dergelijke school. Dit beeld was niet al de positief en daardoor hebben wij uiteindelijk voor een sbo-school gekozen. Door zijn cluster-4 indicatie en goede intelligentie was dit niet de "eigenlijke" weg voor hem maar nu na een jaar ben ik blij dat we hem wel ingeslagen zijn.
anna van noniemen
06-12-2009 om 12:03
ik snap dat je zoon cluster4 indicatie heeft, maar je hebt niet de ervaring van een cluster 4 school en wat het vervolg traject is, dat bedoel ik, je kunt daar dus ook niet spreken van een ervaring, slechts van een indruk die jij hebt gekregen van die ene school. Dat is natuurlijk niet representatief....
Jessica de Vries
06-12-2009 om 21:09
Cluster-4
Met een cluster-4 school heb ik geen ervaring, ik heb daarvan alleen een indruk. Wel heb ik op de huidige school van mijn zoon gesproken met enkele andere ouders die hun kind van de cluster-4 school hebben afgehaald omdat hun ervaring helaas ook niet positief was. De directrice van deze cluster-4 school zei me zelf dat kinderen die deze school bezochten vanwege hun ernstige problematiek meestal op geen andere school terecht konden. Als je dat hoort dan trek je wel even wit weg.
Een rugzakje met cluster-4 indicatie betekent dat je toelaatbaar bent voor een cluster-4 school en dat ben je niet zomaar. Er zijn scholen die (vaak samen met de ouders) de problematiek in het dossier aandikken omdat er anders misschien een negatieve beschikking komt. Op korte termijn misschien slim maar op de lange termijn weet ik niet welke gevolgen dat eventueel kan hebben.
Of het vervolgtraject met een rugzakje anders is dan dat je een cluster-4 school hebt doorlopen dat kan ik niet zeggen want dat weet ik niet. Op een dergelijke school heb ik geen ervaring en dat zal ik ook niet beweren.
Ik kan alleen melding maken van de ervaring die wij tot nu toe hebben met de indicatie. Natuurlijk begrijp ik dat alleen mijn mening niet representatief is voor heel Nederland. Ik kan alleen spreken vanuit mijn ervaring met mijn kind.
anna van noniemen
06-12-2009 om 21:50
Jessica
je blijft maar hameren op jouw ervaring met jouw kind, maar dat is nu juist het punt, je hebt die ervaring niet. Jij hebt gekozen voor een SBO ipv een cluster 4 school, en je hoopt daarmee een betere start voor je kind te hebben. Ik heb gekozen voor wel een cluster 4, met diezelfde hoop. En deze gaat voor ons ook waarheid worden. Als alles gaat zoals we willen zal onze zoon volgend schooljaar op een normale reguliere VO-school gaan starten....Dat is mijn ervaring en die berust dus op echte ervaring en niet op horen zeggen.