Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wie kan mij helpen?Dochter moet naar SBO

Hallo,
Ik hoop dat ik mijn vraag hier in de juiste rubriek stel
Zoals het nu staat moet onze dochter van regulier onderwijs naar speciaal basis onderwijs Bij ons in de stad zit een school voor speciaal basis onderwijs en speciaal onderwijs Dit hebben ze 2 jaar geleden gefuseerd
Kinderen met leerproblemen zitten dus bij kinderen in de klas met gedragsproblemen
Hoor van de ene ouder goede verhalen van een andere ouder slechte verhalen over deze fusie
We hebben op deze school een rondleiding gehad
10 km verder op zit een een school voor speciaal basis onderwijs (alleen voor leerproblemen)Ook daar zijn we geweest voor een rondleiding Onze voorkeur gaat uit naar sbo 10 km verderop Ik heb de gemeente hierover gebeld (leerlingenvervoer) en mij werd verteld dat ik geen recht hierop heb want bij ons in de stad kunnen ze onze dochter dit onderwijs bieden Nu mijn vraag of er iemand is die ditzelfde heeft mee gemaakt en wel zelf de school mocht uitkiezen en vergoed kreeg(leerlingenvervoer) (Ik weet dat dit mogelijk is)
School zelf biedt niet veel hulp aan helaas

Sofia

Sofia

11-01-2020 om 21:35

Gaat het je nu m gratis vervoer?

Als er dichterbij een passende lek is en je kiest zelf voor een school die ver weg zit, waarom zou iemand anders dan vervoer moeten regelen voor jouw kind? Eigen keuze dus zelf samen gaan fietsen f je kind brengen is geen optie?

Per gemeente een beetje anders

"Nu mijn vraag of er iemand is die ditzelfde heeft mee gemaakt en wel zelf de school mocht uitkiezen en vergoed kreeg(leerlingenvervoer) (Ik weet dat dit mogelijk is)"
Daar heb je alleen maar wat aan als dat ook in jouw stad/gemeente is. Wat in een andere gemeente mag, hoeft niet in jouw gemeente te mogen.
Je zou advies kunnen vragen bij het Juridisch Loket in jouw gemeente. Waarschijnlijk hebben zij ervaring met de gemeente en weten zij of jouw kind misschien niet toch in aanmerking zou kunnen komen voor vervoer.
Ik zou daar niet op rekenen.
De kortste weg naar de meest wenselijke oplossing is dat je zelf op zoek gaat naar een oplossing voor het vervoer. Als dat werkelijk niet kan, dan moet je genoegen nemen met de school die er in de gemeente is.

Gemeentebeleid

Ben je al op de school wezen praten? Dat al deze kinderen op 1 school zitten, wil niet zeggen dat ze in een klas zitten. Bovendien is het ene gedragsprobleem het andere niet. Daarnaast is het echt gemeentebeleid om te bepalen wat ze wel en niet vergoeden dus met verhalen over andere plaatsen heb je niets te maken. Je zult in ieder geval hard moeten maken dat de plaatselijke school niet geschikt is maar die in de andere plaats wel. Dus rapporten van therapeuten, basisschool etc. Het gaat gewoon over heel veel geld en met jouw vooroordelen en gemengde gevoelens kunnen ze niet veel.

Tamar

Tamar

12-01-2020 om 02:04

sfeer op school

Je hebt een rondleiding gehad, hoe voelde dat aan? Was er rust , vriendelijkheid, en was de sfeer goed? En wat stelden ze voor dat ze gingen doen om je kind te begeleiden? Bij het SBO dat ze voorstelden voor mijn kind leek iedereen wel depressief. Toen het schoolhoofd ook nog zei "Tja, ze zitten hier niet voor hun zweetvoeten, he" en niemand me concreet kon vertellen wat ze nou precies gingen doen dat mijn zoon verder zou helpen, behalve "hier is meer aandacht", besloot ik dat hij op regulier zou blijven. Dat had nogal wat voeten in de aarde, maar het is wel gelukt. Dat "meer aandacht" geloofde ik ook niet zo. Als je 15 kinderen in de klas hebt die allemaal meer aandacht nodig hebben, dan krijgt hij dus net zoveel aandacht als in een "gewone" klas met 30 kinderen. Bovendien vroeg ik naar de uitstroom en toen zeiden ze "er is er wel eens een naar de HAVO gegaan", terwijl ik toch eerder aan VWO dacht. Dat zijn allemaal elementen die mee kunnen spelen.

Overigens zitten ook op een SBO veel kinderen met gedragsproblemen. En op een SO zitten veel stille kindjes die juist wegvallen op een gewone school. Dus aan die fusie zou ik op zich niet veel ophangen, behalve dat ervaringsverhalen van ouders natuurlijk altijd nuttig zijn.

Bo

Bo

12-01-2020 om 21:42

ga kijken!

Ga sowieso bij allebei de scholen kijken en vertrouw niet te veel op de verhalen van anderen. Ook bij reguliere scholen verschillen de meningen van ouders heel sterk en vaak heeft die mening alles te maken met de situatie van hun eigen kind. Het zegt dus niks over jouw kind.

Als de school in je eigen woonplaats dan nog steeds echt niets is, zul je met relevante argumenten moeten komen waarom dit zo is. Alleen dan lukt het om de gemeente te overtuigen. Anders moet je zelf iets regelen.

Mijn ervaring is wel dat SBO scholen vaak een eigen doelgroep hebben en zelf al duidelijk kunnen aangeven of jouw kind daar passend is of niet. Als jouw dochter niet passend is op de school in je woonplaats, is het probleem snel opgelost.

Enna M.

Enna M.

13-01-2020 om 11:55

Nou, dat is helpend :-/

"Als er dichterbij een passende lek is en je kiest zelf voor een school die ver weg zit, waarom zou iemand anders dan vervoer moeten regelen voor jouw kind? Eigen keuze dus zelf samen gaan fietsen f je kind brengen is geen optie?"

Tjonge. Misschien is het geen kwestie van geld maar van tijd? Elke dag je kind 10 km verderop moeten brengen, terwijl je nog andere kinderen hebt die ook naar school moeten, werk etc. Je bent er in het gunstigste geval 3 kwartier mee kwijt om kind te brengen, en dan moet ze ook nog worden opgehaald. 10 kilometer fietsen, daarmee ben je een half uur mee kwijt als je flink doortrapt (heb een kind op vo 10 km verderop). Is toch helemaal niet praktisch.

Ik denk net als Bo dat als je goed kunt motiveren dat je dochter veel beter op die school verderop past, er wel iets te regelen moet zijn met het leerlingenvervoer. (zegt zij optimistisch

Ad Hombre

Ad Hombre

14-01-2020 om 09:02

Enna M.

"Misschien is het geen kwestie van geld maar van tijd? "

Misschien.

"Ik denk net als Bo dat als je goed kunt motiveren dat je dochter veel beter op die school verderop past, er wel iets te regelen moet zijn met het leerlingenvervoer. (zegt zij optimistisch "

Dan wordt het alsnog een kwestie van geld. Andermans geld, wel te verstaan...

Tamar

Tamar

14-01-2020 om 10:55

leerlingvervoer

kun je waarschijnlijk vergeten, of je moet wel een heel soepele gemeente hebben. Als er een school dichterbij is, is het verder einde verhaal, en ook als kind oud genoeg is om zelf te reizen. Dus daar moet je rekening mee houden als je kiest voor de verre school: tijd in halen en brengen, of taxikosten als dat niet gaat.

Daarom noem ik ook de optie om op regulier te blijven. Geen idee hoe het met je kind en met de school gesteld is, maar bij ons waren ze wel heel makkelijk met kinderen naar SBO sturen. Ik ben er achteraf nog verbaasd over.

Leerlingvervoer

Om in aanmerking te komen voor leerlingvervoer zul je HEEL duidelijk moeten kunnen motiveren waarom de school dichtbij echt ongeschikt is voor jouw kind. En dat weet je helemaal nog niet. Hoe was de rondleiding? Hoe vond je de school? Wat zeggen de ouders die positief zijn? Wat zeggen de ouders die negatief zijn? Wat zegt de onderwijsinspectie?

Ik vind het volledig terecht dat de enorme kosten van leerlingvervoer niet worden gemaakt puur gebaseerd op jouw idee dat je dochter niet gaat passen op die school. Maar dat zou dan gelden voor alle kinderen die leerproblemen hebben maar geen gedragsproblemen (het gaat overigens ook vaak samen).

Ik zou ook doorvragen op de reguliere school: hebben ze in het kader van de wet Passend Onderwijs echt alles gedaan om jouw dochter op het regulier onderwijs te houden en zijn ze nu echt handelingsverlegen?

Overigens heeft de de dochter van vrienden twee jaar op een speciale school voor hoogbegaafden gezeten omdat de reguliere school echt niks meer kon met dat meisje. Die school zat ook 20 kilometer verderop en de ouders hebben die twee jaar gehaald en gebracht. Met allebei een drukke baan en veel gedoe en geregel. De gemeente zag geen probleem met een kind dat zich diep ongelukkig voelde en zwaar begon te onderpresteren dus er werd niets vergoed. De ouders zagen het kind kapot gaan en hebben het weten te regelen. Natuurlijk wil je liever dat het niet nodig is, maar als jouw kind ECHT niet past op de school dichtbij en de gemeente wil niet betalen, zul je het toch echt zelf moeten regelen.
Dat is duur, dat is gedoe. Maar dat is dan de consequentie.

Maar nogmaals, zorg dat je een goed verhaal hebt, gebaseerd op feiten, waarom de school dichtbij niet past. Zijn ze niet te overtuigen, dan is de keuze aan jou: zelf regelen, of toch de school dichterbij.

mamav2boefies

mamav2boefies

14-01-2020 om 19:23 Topicstarter

bedankt

voor het reageren
We zijn idd bij beide scholen wezen kijken
Ik krijg de indruk dat de huidige school van onze dochter haar zo snel mogelijk van school af wil hebben
We hadden toen een afspraak gemaakt met de school bij ons in de stad en dat vonden hun te laat en hebben ze de afspraak vervroegd ivm de tlv aanvraag
We hebben toen een rondleiding gehad van de ib-er
Dit was ook echt een rondleiding en we hebben geen 1 keer gezeten en het verder over onze dochter gehad
Heb hierover de directrice gesproken en gezegd dat ik nogmaals wilde langs komen voor een rondleiding en dan bij haar
Dit gaat volgende week plaats vinden
De ene ouder die ik spreek is tevreden over deze school een andere ouder die een kind op deze school heeft gehad zegt ik geef nog liever thuis les dan dat onze dochter terug gaat naar deze school

Bij de school 10 km verderop verliep alles veel gemoedelijker
Dit was ook met de ib-er maar we hadden van te voren een gesprekje over onze dochter
Dit vond ik fijn

We hebben straks 3 kinderen op 3 verschillende scholen
Onze jongste dochter zelf brengen is (bijna) geen optie
Onze oudste gaat al met leerlingenvervoer maar dit is naar een andere school

We wachten nu eerst het gesprek volgende week maar weer af maar diep van binnen gaat mijn voorkeur uit naar de school 10 km verderop

Tango

Tango

14-01-2020 om 22:41

Is er wel plek?

Toevallig sprak ik iemand hier in de omgeving die ook een SBO plek zoekt. Hier in de stad zit ook een SBO/SO school en dan SO voor kinderen met gedragsproblemen. Niet helemaal passend maar de school zat ook nog vol. En dan is er ineens wel meer te regelen met de gemeente dan wel leerlingenvervoer want een kind moet natuurlijk naar school. Werd geloof ik ook nog lastig, want ook in de regio zitten er veel scholen vol en staan er kinderen op de wachtlijst.
En wat is de reden dat ze naar SBO moet? School wil snel van haar af, maar hebben ze echt wel genoeg gedaan? Want zo klinkt het niet, eerlijk gezegd. Een afspraak die jullie gemaakt hebben vervroegen vind ik werkelijk schandalig! Mogelijk kan een andere reguliere basisschool ook nog iets bieden...

Tamar

Tamar

15-01-2020 om 16:05

andere reguliere basisschool

Als je daarvoor gaat, pas dan wel op dat de oude school je daar niet zwart maakt. Dreig alvast met een aanklacht wegens smaad, of zoiets. Want dat heeft destijds onze kansen verpest.

En natuurlijk ga je dan voor een school met goed passend onderwijs.

Wat is de reden?

Ik ben ook wel benieuwd wat dan de reden is voor speciaal onderwijs en of de school echt alles heeft gedaan. Tegenwoordig moet er echt heel wat aan de hand zijn wil een kind niet mee kunnen op regulier onderwijs. De school zou heel veel moeten kunnen opvangen, als ze dat willen. Het klinkt een beetje alsof dat niet zo is maar zolang we niet weten wat er speelt bij je dochter is dat moeilijk inschatten. Vind je zelf dat ze op het SBO beter op zijn plaats zou zijn, alleen niet op deze school? Want dan blijft mijn eerdere post onverminderd mijn mening. Maar als je het hier niet mee eens bent zou ik stappen ondernemen.

Een basisschool kan niet zomaar beslissen dat een kind niet op school mag blijven. Daar moet het samenwerkingsverband Passend Onderwijs over beslissen en daar moet een goed onderbouwd dossier onder liggen. Als je er met de school niet uitkomt kun je contact opnemen met het samenwerkingsverband en als dat ook niet lukt zijn er ook nog onderwijszorgconsulenten die je gratis kunt raadplegen.
Hier vind je wat informatie
https://www.onderwijsconsument.nl/speciaal-basisonderwijs/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.