maggietel
27-08-2009 om 11:16
Wie kan mij het voordeel uitleggen van de nieuwe rekenmethode's
Mijn dochter is zojuist gestart in groep 5. Ze wilde mij wel eens laten zien hoe makkelijk ze "grote" getallen op kon tellen (net geleerd op school). Dus ze zegt "hoeveel is 85 + 73??" en gaat mij voorrekenen. Je doet eerst 5 bij de 85 want dan heb je een rond getal, dus dat is 90 en dan 5 bij de 73 dus dat is 78 (moest er natuurlijk vanaf gehaald worden maar dit was dus haar denkfout), dus antwoord is 168!! Klopt natuurlijk niet door haar denkfout. Maar wat is er mis met ouderwets onder elkaar zetten en optellen vanaf achter. Dan heb je naar mijn idee minder kans op dit soort fouten doordat je minder tussen stappen hebt. Of zie ik heen heel logische reden over het hoofd. Ze gebruiken de methode rekenrijk op school.

Mickey
01-09-2009 om 11:50
Dat klopt
"Wiskunde is echt niet zo moeilijk, maar je moet het wel goed uitgelegd krijgen."
In de brugklas en de 2e had ik een prima wiskundeleraar. Mijn talenten zitten niet echt op dat vlak maar ik wist toch altijd rond een 6,5-7 uit te komen op mijn rapport. In de 3e en 4e klas kregen we een andere leraar. En die wist het voor elkaar te krijgen om de hele klas, inclusief de beste leerlingen (die irritante figuren met altijd tienen voor de exacte vakken ) 1 tot anderhalf punt te laten kelderen.
In 5 en 6 Gym hadden we gelukkig weer de leraar uit de 1e en 2e. Ik ben weliswaar eerst voor mijn eindexamen wiskunde gezakt (deels door faalangst), maar na zijn uitleg snapte ik het weer, zag waar ik de fout in was gegaan en haalde op mijn her alsnog een 6. Hoera, geslaagd
Die zin over sinus en gonio zegt mij dus wel wat , ik zou het alleen nu niet meer voor elkaar krijgen om zo'n berekening te maken. Misschien als oudste zo ver is, dat ze het me nog een keer kan uitleggen. Ik vond wiskunde niet echt een leuk vak. Maar ik herinner me nog wel heel goed hoe leuk het was als de berekening inderdaad uit bleek te komen

Tihama
02-09-2009 om 22:14
Dochter dolgelukkig
Ze blokkeerde elke keer als ik haar de 'truc' wilde uitleggen. Dus vanmiddag koos ik voor een afleidingstactiek. Ik heb de laptop opgestart en een mooi scherm in Excel geopend. Dat hielp.
We zijn begonnen met 1 som met 2 cijfers en binnen 5 minuten maakte ze een som met 10 cijfers plus 10 cijfers. Dus ik vertelde haar: je hebt zojuist sommen van een MILJARD gemaakt.
Wow, ze straalde van blijdschap. Een half uur geleden dacht ik dat ze sliep. Maar neen, ze was een blaadje aan het volpennen voor de juf met allemaal moeilijke optelsommen.
De aftreksom hebben we ook nog even kort gedaan, maar die bewaar ik nog even. Ik ben in elk geval ontzettend blij dat ze nu een echte succeservaring heeft.
Tihama

Bellefleur
08-09-2009 om 12:43
Tihama,
Wat is jouw truc? Ik ben geen ster in rekenen en wiskunde, mijn dochter ook niet. Als er sprake is van rekenen zie ik de paniek in haar ogen. Ik oefen nu elke dag met haar, maar ik zie nog weinig vooruitgang. Wat heb je precies in excel gemaakt?
Nog even en we krijgen Claudia-toestanden in dit draadje

Tihama
08-09-2009 om 14:00
Excel
Oh, dat was heel simpel. Het ging namelijk niet echt om Excel. Ik had een soort ruitjespatroon nodig, maar zodra ik een ruitjesblaadje nam, dan sloeg ze dicht.
En de computer is altijd leuk
Dus ik heb de rijen en de kolommen in Excel zo aangepast dat het ruitjes vormde. Toen de randen vetgemaakt en de achtergrond een kleurtje gegeven. En daarna een getal ingetypt met 1 cijfer per vakje. Daaronder een ander getal met 1 cijfer per vakje.
Dikke streep eronder. Vervolgens van rechts naar links op laten tellen. Dus
1 3 5
2 8 6
Dus 5 + 6 = ???
11
Goed, dan schrijf je nu de achterste 1 onder de 6 en de eerste 1 boven de 3.
Dan tel je op 1 + 3 + 8 = 12
Goed, dan schrijf je nu de 2 onder de 8 en de 1 boven de 1
Dan tel je op: 1 + 1 + 2 = 4
Klaar!!!
Zo hebben we een som in de miljarden gedaan. Daarna die hele som achter elkaar gezet. Ze kwam niet meer bij van het lachen. Ze had dus een som gemaakt van de vorm 1234567890 + 5678901123. Dat was het soort som waarvan ze eerder zwaar in de stress schoot.
Het aftrekken hebben we ook gedaan. Vermenigvuldigen komt nog.
Tihama

sierlo
08-09-2009 om 16:35
Link
Per groep sommen en nakijkbladen, werkt hier perfect.
http://rekenhulp-basisschool-pabo.nl/groepen/groep4.html
Deze link heb ik trouwens van OO gehaald bij het stukje over Prem. En laatst had iemand een mooie link naar een site waar je hokjes en lijntjes papier naar wens kan downloaden en uitprinten. Samen komen we er wel en leren ze toch nog rekenen.

mar-ank
09-09-2009 om 16:47
Nog even terughalen
Nog even over het rekenen. Mijn dochter heeft vanaf groep 5 problemen met rekenen gehad (nu groep 7). Het bleek dat ze in groep 5 nog op haar vingers rekende, en dat gaat op een gegeven moment natuurlijk mis. Daardoor heeft ze een achterstand opgelopen. Maar dat lijkt nu aardig ingehaald. Probleem is dat ze haar methodetoetsen goed maakt (9's en 10-en), maar de CITO's vallen iedere keer weer tegen (C en D nivo). Volgens school heeft ze gewoon moeite met de manier waarop de CITO vragen stelt. Die is heel anders dan in de methode (leessommen tegenover 'gewone' sommen). Iemand enig idee hoe ik haar hiermee kan helpen? Het gewone rekenen gaat dus nog wel (ook niet meer dan dat hoor!), maar zodra er een verhaaltje omheen gebouwd wordt haakt ze af. Dan gaat ze er veel meer achter denken dan nodig, of ze heeft gewoon absoluut geen idee meer wat ze nou eigenlijk moet uitrekenen.