koffiekopje
14-02-2010 om 12:46
Wijziging wet kleuterverlengen?
Hallo,
De afgelopen jaren heb ik heel wat 'gestoeid' met school omdat mijn kinderen van november zijn en zij 3 jaar "moesten" kleuteren. Nu lees ik in de nieuwsbrief van school dat de wet recentelijk is gewijzigd en de 1 oktober grens niet meer bestaat.
Volgens mij bestond die grens al 20 jaar niet meer en nu ben ik dus even benieuwd of iemand hier weet hoe dat zit. In de schoolbrief staat: "...bla bla... van het feit dat de wet rondom doorstroming van kleuters is gewijzigd. Voorheen was 1 oktober de grens."
Wie weet hier meer van?
groeten,
koffiekopje
Nasha 1st
14-02-2010 om 12:56
Het klopt
"voorheen" was 1 oktober de grens....je school vergeet alleen te vertellen wanneer het "voorheen" was afgelopen (20 jaar geleden ongeveer)....Ws is je school op de vingers getikt....
M Lavell
14-02-2010 om 13:14
Er was een grens
Pelle:"Eigenlijk is er nooit een grens geweest"
Wel. Kinderen die na 1 oktober 6 werden mochten niet naar de lagere school. Althans, de overheid gaf voor die kinderen geen subsidie meer.
Die grens bestaat eigenlijk nog steeds. Kinderen moeten 4 zijn om als leerling (subsidie) te kunnen worden aangemerkt.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
14-02-2010 om 16:00
Nee
Pelle:"Dan is het dus geen grens, het heeft altijd gemogen!"
Nee, het mocht niet (tenzij ontheffing). Het was echt een grens net zoals die nu voor kleuters geldt. 3 jarigen mogen niet naar school (uitgezonderd de in de wet omschreven wenperiode). 4 jarigen wel.
Pelle:"Kinderen die wel jarig waren op 1 okt en net voor hun zesde verjaardag naar de eerste klas gingen: ging dat geld dan nog naar de kleuterschool of hield de overheid dat geld op zak? "
Dat laatste. Zoals de overheid dat nu ook doet voor 3 jarigen die niet naar school gaan.
Groet,
Miriam Lavell
koffiekopje
16-02-2010 om 11:45
Grenzen en grenzen ![]()
Hallo,
Nou, wat wel duidelijk is voor mij is dat de "grens" dus niet veranderd is in de afgelopen maanden... want dat is wat de school impliceert in de tekst in de nieuwsbrief. (wat er leterlijk staat: "Enige tijd geleden hebben wij melding gemaakt van het feit dat de wet rondom doorstroming van kleuters is gewijzigd. Voorheen was 1 oktober de grens. Kinderen die na deze datum op school kwamen “kleuterden” langer dan kinderen die in de zomermaanden zijn geboren. De wet zegt nu dat de school zorg moet dragen voor een ononderbroken
ontwikkellijn").
Rest mijn ergernis om jongste die vorig jaar als najaarskind dus nog een keer moest kleuteren.
Daarnaast stoor ik me eraan (maar dat zal wel mijn persoonlijkheid zijn
) dat alle argumenten die wij destijds inbrachten om door te laten stromen en van de tafel werden geveegd, nu als argument worden gebruikt om juist wél te laten doorstromen.
Ik ga een kop koffie drinken, word ik vast minder brommerig van...
groeten,
koffiekopje
vlinder72
17-02-2010 om 11:12
Hier op school
Gaan alle kinderen tot 1 januari inderdaad naar groep 2. Pas eind groep 2 gaan ze kijken of de kinderen er aan toe zijn om naar groep 3 te gaan. Een paar november kindjes gaan nog wel naar groep 3 maar eerlijk gezegd blijven de meeste kinderen toch nog een jaar langer in groep 2. En ik moet zeggen, ik denk dat ik dat als ouder ook zou doen. Mijn oudste zoon is van juni en zit nu als 7 jarige in groep 4. Heel normaal maar hij is toch een van de jongste. Alle kinderen van oktober, september etc. zijn al ergens "gestruikeld". Mijn derde is van 31 augustus. Zij gaat nu door naar groep 2 (geen enkele twijfel, ze is snel en leergierig). Eind groep 2 ga ik er specifiek naar vragen of zij aan groep 3 toe is. Bij twijfel blijft ze gewoon nog een jaar in groep 2. Ik zit niet te wachten op te jonge leerlingen in groep 3, 4, 5 etc. Ik zie het voordeel er niet van in. En waarom zou je nou toch je kind zo snel door de lagere school willen jagen. Dan zijn ze ook veel jonger op de middelbare school.
Astrid
17-02-2010 om 14:19
Dochter moest langer kleuteren, later versneld
Dochter van december mocht ook niet door. Zoveel argumenten tegen. Bijna 3 jaar gekleuterd. In groep 3 ging ze als een trein door de stof heen en halverwege groep 4 kwam de juf en meester zelf met het idee om haar over te zetten naar groep 5. Het argument was: ze had nooit bijna 3 jaar moeten kleuteren. Kind verveelt zich dood. Kind zit nu met net 9 in groep 6.
Ik zie het probleem van jonge kinderen op de middelbare school niet zo. Bij zoon op het VWO (brugklas) zitten er per VWO klas 5 kinderen die nu nog 12 moeten worden. De laatste wordt pas 12 jaar in juni. Zoon overigens eind mei. Dat is weer een half jaar jonger. Kinderen die in november of december 12 zijn geworden zijn er ook genoeg. Er zit er zelfs maar 1 bij hem in de klas die tussen 1 oktober en 31 december al 13 is geworden. De rest van de a.s. 13 jarigen zijn allemaal van het voorjaar.
Dochter gaat dus in december in de brugklas pas 12 worden. Op onze basisschool een uitzondering. Op de middelbare school blijkbaar heel gewoon.
Nasha 1st
17-02-2010 om 19:49
Vlinder
het gaat niet om per se snel door de basisschool....het is gewoon de normale route....Daarbij, ik laat mijn kinderen (nu) liever doubleren in een klas waar ze ook ECHT wat leren en niet dat vage geneuzel wat in veel kleuterklassen gebeurd....