Annejet
20-09-2011 om 22:47
Wiskunde
Mijn dochter is sinds 2 weken brugklasser en heeft nu al een hekel aan wiskunde. Ze heeft woensdag benoemd tot beste dag van de week, omdat dat de enige dag is dat ze geen wiskunde heeft. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen, heb zelf ook altijd een hekel gehad aan het vak Daarbij heeft ze ook altijd bergen huiswerk, niet moeilijk maar wel vreselijk veel. Ik zie nu hetzelfde gebeuren als in groep 8. Ook daar was ze geen liefhebber van rekenen en dan wil ze het zo snel afraffelen dat ze niet goed leest en fouten maakt (had altijd een lage B voor cito's, terwijl ze de stof prima beheerste).
Waarom vindt 'men' wiskunde belangrijker dan andere vakken (die zijn maar 2 of 3 uur per week)? Is er nog een manier om het leuk te houden?

Tinus_p
21-09-2011 om 11:09
Abstract
Annejet:
'Waarom vindt \'men\' wiskunde belangrijker dan andere vakken (die zijn maar 2 of 3 uur per week)? Is er nog een manier om het leuk te houden?"
Ik weet niet of t 'belangrijker' is (daar kun je lang over praten); het punt lijkt me eerder, dat wiskunde abstract is en dus ingaat tegen de intuitieve denktrant van veel mensen -het kost dus veel tijd om die abstracte denktrant aan te leren, en dat is tegelijk ook het grote nut van wiskunde. En misshcien, bij je dochter, ook het probleem.

Tirza G.
21-09-2011 om 14:40
Niet belangrijker
Moet je eens aan ouders van disleten voorleggen, die vreten je op Op het VWO wordt wiskunde verplicht als eindexamenvak en daarnaast TWEE talen. Waarom in vredesnaam TWEE?
Tirza

Marit
21-09-2011 om 17:25
Twee talen
Omdat wij in de wereld nergens komen met alleen Nederlands. Engels is werelddeel nr 1, Duitsland ons belangrijkste exportland, Frankrijk vakantieland.
Marit
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.
21-09-2011 om 19:06
Ja, en dus?
Leren wij Frans omdat we naar Frankrijk op vakantie gaan? Schei es uit. Ik ben er nog nooit geweest, en dat wil ik graag zo houden. Als we kinderen willen voorbereiden op functioneren in de wereld, kunnen we ze beter Spaans, Russisch en Chinees aanleren. Frans en Duits staan op het curriculum uit traditie, die talen slaan echt nergens meer op.
Tirza

Annejet
21-09-2011 om 20:01
Heel persoonlijk
Dat snap ik ook wel, dat dat persoonlijk is. Ik heb mijn dochter verteld dat ze er maar mee moet leren leven, de komende 6 jaar moet ze het vak nog blijven volgen. Overigens heeft ze alle talen (Ne, En en Fr) maar 3 uur per week. Ik geloof dat Latijn er vanaf de herst- of kerstvakantie bij komt. Het is een echte alpha dus die talen gaan wel lukken.

Marjolein
21-09-2011 om 21:20
Ha, annejet,
Ik voel mee hoor met jouw dochter, maar nog even een reactie van mijn twee zonen (beiden dyslectisch), die lachen zich rot hier.....
2 Havo met Nederlands, Duits, Frans, Spaans Engels (totaal 11 uur) en maar 3 miezerige uurtjes wiskunde. Wij gaan binnenkort proberen vrijstelling te krijgen.
Maar wens je dochter heel veel succes! Want iedereen heeft zijn of haar talenten en voorkeursvakken. Dat weten wij als geen ander en inderdaad is het tegenwoordig verplicht om examen te doen in Wiskunde, Nederlands en Engels en die drie vakken ook af te sluiten met een voldoende. Sterkte!

Marjolein
21-09-2011 om 22:08
Nogmaals, annejet.
Beide banjers liggen in bed nu. Dus nu even een reactie van mijzelf.
Wiskunde staat of valt bij een goede uitleg. Zelf altijd een geweldige leraar gehad, daardoor zonder veel talent toch goede cijfers gehaald. Het laatste jaar een slechte leraar en ik was helemaal de weg kwijt, het is nooit meer goed gekomen met mij en het differentieren, integreren en de ln sommen.(?)
Is er een uur waarin ze extra uitleg kan gaan vragen? Bij ons is er een VIP uur eens per week, dan mag je binnenlopen met je vragen. Vaak is een extra toelichting heel prettig, al is het maar een zetje in de rug. Mocht dat niet helpen, dan een uurtje met jou in het weekend. Als je het eenmaal snapt dan is het minder verschrikkelijk. En anders een leuke bijles leraar zoeken.
En misschien hoopvol, het schijnt dat sommige slechte rekenaars wel goed zijn in wiskunde. Het is echt anders.

Annejet
21-09-2011 om 22:13
Marjolein
Volgens mij is ze er niet eens slecht in, hooguit een beetje onzeker en ze vind het gewoon heel veel werk. Daar ben ik het mee eens. Ik denk dat ik met haar huiswerk ook een half uur bezig zou zijn, waar dat voor de andere vakken vaak maar een paar minuutjes is.

Tirza G.
21-09-2011 om 22:15
Wat een onzin, dat oefenen van het Italiaans gebeurt natuurlijk net zo als dat wij Engels, Frans en Duits oefenen. Met woordjes en geluidsopnames en met een beetje mazzel een docent. Of gaan jullie ieder jaar naar Engeland, Frankrijk en Duitsland op vakantie?
Ik ben een paar keer voor een congres in Parijs geweest (dat kun je geen Frankrijk noemen.....) en verder nog nooit. Toch spreek ik tamelijk behoorlijk Frans. Duits idem dito.
Tirza

kobalt
21-09-2011 om 23:40
Veel werk
Ik was altijd dol op wiskunde, maar ik kon echt niet goed rekenen. Ik sta soms nog steeds te knoeien bij de kassa. Het is echt heel anders.
Wiskunde is overigens echt een vak,bwat je, als je het niet van nature ziet, heel veel moet oefenen. Dan kweek je in je hersenen vanzelf de logische verbindingen die je nodig hebt.
Zo is mijn dochter bijvoorbeeld heel erg veel tijd kwijt aan het leren van die talen. Wiskunde huiswerk is altijd in een paar minuutjes klaar.
Op de infoavond van dochter (vwo4), zeiden ze dat de school week, net zo lang duurt als een fulltime werkweek. Dat is dan weer een beetje overdreven, vind ik, maar het kan geen kwaad dat er werk verzet moet worden.

Yvonne
22-09-2011 om 12:47
Boek
Er is een boek dat wiskunde wat 'plezieriger' maakt en ook veel op een andere manier uitlegt. Ook wordt op een leuke manier verteld hoe je wiskunde in het dagelijks leven tegenkomt. Het heet "De Telduivel".
Misschien aardig?

Tirza G.
22-09-2011 om 12:58
En p?
Hoe vaak kijk je naar Duitsland, Frankrijk en Italie? Ikke nooit. Ik kan me zomaar voorstellen dat er in Australie een grote Italiaanse community is, net zo als er een grote Nederlandse community is.
Tirza

dirksmama
22-09-2011 om 21:48
Italiaans in australie
Italiaans is een van de officiele community languages in Australie.
Alle kinderen in Australie moeten minstens 2 jaar les krijgen in een vreemde taal, en de overheid heeft een lijst gemaakt van talen die relevant zijn vanwege het feit dat ze ofwel van economisch belang zijn (Japans en Bahasa Indonesia) ofwel een community language zijn (dus een taal die door een redelijk grote migrantengroep ooit gesproken werd). Uit mijn hoofd zijn het de talen: Japans, Indonesisch, Mandarijn, Italiaans, Grieks, Spaans, Frans, Duits en misschien nog Vietnamees. Meestal wordt op een school een taal aangeboden waarvan in de schoolomgeving een wat grotere groep aanwezig is.
Nederlands heeft nooit een echte status weten te bereiken, Nederlanders hadden zo'n haast met integreren en vooral hun eigen achtergrond te vergeten dat ze zelden hun kinderen Nederlands leerden, laat staan dat er een taallobby was (die was er tot een aantal jaar geleden ook niet vanuit de Nederlandse overheid), terwijl begin jaren 90 Nederlanders toch de 5e groep in grootte waren van niet Engelstalige migranten.
Italianen hebben het toch wat anders aangepakt. Tijdens mijn onderzoek in de jaren 90 kwam ik in communities die vlak na de eerste wereldoorlog naar Australie waren gekomen. De vierde generatie gebruikte nog steeds wat Italiaans.

beta
23-09-2011 om 13:16
Hoe kan je leven zonder wiskunde?
Ik zie deze draad nu pas. Grappig, want ik heb net hieronder de vraag gesteld waarom culturele vorming belangrijk zou zijn.
Ik vind wiskunde ontzettend belangrijk. Het is voor heel veel beroepen nodig. Niet iedereen hoeft het even goed te leren, maar een bepaalde basis is m.i. noodzakelijk. Ook in het dagelijks leven. Hoe moet je zonder wiskunde bepalen hoeveel water er in je aquarium moet? En welke hypotheek je moet kiezen? En hoe kun je nu een leuke surprise maken zonder goniometrie? En hoe kun je zonder wiskunde zeker weten dat homeopathie niet kán werken?
Bovendien vind ik het erg belangrijk om op een analytische manier te leren denken. Daarmee is het een gereedschap, bijna een taal, waarmee je allerlei andere vakken kunt leren. Wat mij betreft dus belangrijker dan veel andere vakken. Als je wiskunde leert dan gaat er een wereld voor je open.

IngridT
23-09-2011 om 13:34
Beta....
Ik ben het ab-so-luut met je eens, maar ik weet zeker dat het niet zo moeilijk is net zo kort & overtuigens betoog te schrijven over het belang van cultuur.
Er zijn zat mensen die gewoon een kannetje extra water halen als het aquarium nog niet vol is, en voor het kiezen van de hypotheek vertrouwen op een goede adviseur. Maar die bv wel vinden dat muziek een onmisbare verrijking van je bestaan is.
Overigens kan ik als keiharde beta die pas na haar 40 heeft leren pianospelen wel vertellen dat de wereld die voor je open gaat als je zelf leert musicieren misschien wel net zo mooi en inspirerend is als de wereld van de wiskunde. En heel stiekem zijn er zelfs wel overeenkomsten...de hele systematiek van accoorden en toonladders heeft een hele perfecte wiskundige schoonheid. En wiskunde kan trouwens net als muziek op een bijna ongrijpbare manier een soort emotionele impact op een mens hebben. Echt 'mooi' zijn of ontroerend.
Denk er maar eens over na!
Ingrid (met een VO zoon die ab-so-luut niet kan tekenen. En net als jij vind ik tekenen stiekem een vreselijk onbelangrijk vak. Gelukkig kun je ook daar vaak wel een beta-draai aan geven. Denk aan Mandelbrot's fractals, of dingen in perspectief. Escher-achtige motieven, of alles wat op technisch tekenen lijkt...)

ayla
23-09-2011 om 13:40
Zo probeerde
Ik vorig jaar mijn oudste dochter (net als de rest van de familie een echt talenkind) uit te leggen wat het belang is van rekenen. Dat ze later als ze dokter wil worden ze facturen moet kunnen berekenen etc. ppffhhh was haar antwoord, daar heb ik dan toch een secretaresse voor/

Annejet
23-09-2011 om 13:51
Leven zonder wiskunde
Ik ben zelf heel slecht in wiskunde. Heb er geen eindexamen in gedaan en heb in mijn latere opleiding met veel pijn, moeite en spieken een 6 gehaald. Toch lukt het heel aardig om te leven zonder wiskunde, met een beetje gezond verstand. Uit onderzoek is gebleken dat ik over een bovengemiddeld analytisch vermogen beschik, zomaar 'vanzelf' ontwikkeld.
"Ook in het dagelijks leven. Hoe moet je zonder wiskunde bepalen hoeveel water er in je aquarium moet? En welke hypotheek je moet kiezen? En hoe kun je nu een leuke surprise maken zonder goniometrie? En hoe kun je zonder wiskunde zeker weten dat homeopathie niet kán werken? "
Water in je aquarium is LxBxH. Een hypotheek kiezen is een kwestie van de maandlasten vergelijken en eventuele addertjes onder het gras. Een surprise maken lukt ook wel, terwijl ik niet eens weet wat goniometrie is. En de werking van homeopathie is nog nooit middels een dubbelblindonderzoek onderzocht omdat de gevestigde medische orde daar het belang niet van inziet.

Serwe
23-09-2011 om 14:18
Wiskunde
Natuurlijk kan je best leven zonder kennis van wiskunde (net zoals je kan leven zonder kennis van vreemde talen, geschiedenis en aardrijkskunde) maar ik zie wel degelijk het belang van wiskunde in. Wiskunde is veel meer dan rekenen. Kunnen rekenen is inderdaad ook handig/belangrijk. Het is handig om even vlug iets uit je hoofd te kunnen rekenen of een schatting te kunnen maken van of je wel de juiste hoeveelheid wisselgeld terug krijgt. Wat wiskunde echter zo interessant maakt is dat je er een bepaalde analytische manier van denken mee eigen mee kan maken. Dat is waardevol.
Het nadeel van wiskunde op school is dat veel wiskunde leraren gewoon niet erg goed zijn in lesgeven. Voor hun is het allemaal zo vanzelf sprekend dat je het snapt en goed uitleggen waarom het nou zo is kunnen ze vaak niet.
Dat is heel jammer want juist bij een vak waarbij voor een deel ook gewoon inzicht nodig hebt is het zo belangrijk een goede leraar te hebben die de leerlingen dat inzicht bij kan brengen.

Annejet
23-09-2011 om 15:17
Oooh, dat was een grapje! Leek me zo duidelijk dat ik er geen smiley achter heb gezet. Ik heb me overigens nog nooit bemoeid met (anti) homeopathiedraajes maar ik lees wel altijd met genoegen mee.
Gefeliciteerd met de 10 van je zoon. Volgende week heeft mijn dochter haar eerste toetsen, w.o. wiskunde, dus ik ben heel benieuwd hoe dat gaat.

snicksel
23-09-2011 om 15:18
Maandlasten vergelijken dan
Dat is toch ook een historische versimpeling van de zaken?

Tirza G.
23-09-2011 om 15:56
Hoe kun je leven zonder wiskunde?
Nou, gewoon, ademin-ademuit. Rekenen, dát kan ik wel. Maar ik heb het wiskundig inzicht van een komkommer.
Tirza

dirksmama
23-09-2011 om 17:13
Wat is wiskunde dan?
Al die praktische toepassingen die genoemd worden, ik draai er mijn hand niet voor om. Al heb ik geen flauw idee van gyniometrie is. Oppervlakten, inhouden, bakrecepten omrekenen, totaal geen probleem.
Maar die wiskunde uit boekjes...ik hoor meteen de cynische stem van meneer Boer weer 'dat leg in niet uit, dat leer je volgend jaar maar' (oftewel, blijf maar zitten) en 'sommige mensen kunnen wiskunde, sommigen kunnen het niet' (en gek he, die het kunnen moesten een piemeltje hebben). Ik krijg helemaal de kriebel als ik de woorden sinus en cosinus hoor.
Ik pas dagelijks wiskunde toe, heel praktisch. Maar schoolwiskunde? BAH!

skik
24-09-2011 om 10:22
Leven zonder wiskunde
In de brugklas haalde ik er al onvoldoendes voor, de beide keren dat ik mavo-2 deed kwam ik toch echt niet verder dan een drie gemiddeld. Godzijdank kon ik het toen al laten vallen. Maar ik leef nog steeds! En als ik tegels voor mijn wc koop heb ik niet teveel en niet te weinig, als ik een aquarium moet vullen houd ik hem gewoon onder de kraan tot hij vol is en ik heb geen schulden, dus omgaan met geld lukt ook. Het enige nadeel van het niet snappen van wiskunde is dat ik mijn dochters niet kan helpen met hun huiswerk.
Wiskunde is trouwens niet verplicht op de havo bij het profiel Cultuur en Maatschappij.
skik

Tirza G.
24-09-2011 om 11:21
Skik
Maar dat wórdt het wel, als ik het goed begrepen heb. Wiskunde, Nederland en Engels op de havo en op het vwo nog een tweede taal. Vanaf 2012 ofzoiets.
Tirza

skik
24-09-2011 om 13:28
Tirza
Op het vwo is een tweede vreemde taal in elk profiel al verplicht, naast Engels.
skik

Tirza G.
24-09-2011 om 16:48
Ja maar
het worden ook verplichte eindexamenvakken. Waar je dan ook nog verplicht een voldoende voor moet halen. Zoiets
Tirza

skik
24-09-2011 om 18:38
Dat zijn het al tirza
Ik neem aan dat je zoon toch ook naast engels een andere taal heeft in zijn pakket waarvoor hij ook examen moet doen?
http://profielkeuze.qompas.nl/profiel.html?pro=5
skik

Tirza G.
24-09-2011 om 23:43
Yes
Hij heeft heel veel talen zelfs Maar er gaat iets veranderen miv 2012. Ik denk dat het de voldoende is. Dus: je moet (VWO) zowel voor NL, Eng, Wisk én nog een taal minimaal een 5,5 halen op je CSE. Ik moet daar nog over worden voorgelicht
Tirza