Lena
27-04-2010 om 12:03
Wisselen van school, ik blijf twijfelen.
Hoi, de titel zegt het al, ik twijfel! We zijn een paar jaar geleden buiten de stad gaan wonen maar hebben zoon in de stad op school gehouden (Montessorischool). Hij kan daar mooi op eigen niveau werken (redelijk), en zijn vader woont in de buurt van school. Ik moet daarentegen iedere dag een kwartier met de auto heen en weer terug, en bij speelafspraken soms vaker (de meeste ouders daar hebben geen auto), ik vind het soms een hele opgave. Ik werk thuis, dus rijd heen en weer tussen school en thuis, 4 dagen per week. Nu zit er recht tegenover ons ook een school, maar dan een 'traditionele' school. Ze hebben al wel aangegeven zoon te willen aannemen (hij heeft een rugzakje), en ook wel te willen kijken naar evt. verrijkend werk / werk op niveau. Maar toch durf ik het niet aan, ik vind het zo zielig voor zoon die nu vriendjes heeft op de oude school, en hij heeft het naar zijn zin. Maar.. na de vakantie moet ik bevallen, en ik zie mezelf nog niet 4 keer per week met baby op en neer crossen. Het voelt alsof ik moet kiezen tussen mijn belang en zijn belang, en ik ben dan geneigd zijn belang voor te laten gaan, terwijl ik dat misschien in dit geval niet moet doen. Ik blijf een beetje in hetzelfde rondje rondraaien, dus mocht iemand een verhelderende denkrichting hebben.... Groetjes, Lena

M Lavell
27-04-2010 om 12:29
Wat wil/vindt vader?
Hij heeft ook een stem. Misschien ziet hij wel een oplossing.
Ter relativering overigens: Een school op een kwartier rijden is doodnormaal in de buitengebieden. Mama's met baby's kunnen niet anders.
Groet,
Miriam Lavell

Lena
27-04-2010 om 13:06
Antw.
Hoi. Wat betreft de speelafspraakjes, dat begint nu te komen, dat vantevoren afspreken. Eerder lukte dat niet. Zoon heeft geen vriendjes in de buurt, dus speelt vooral met schoolgenoten. het is vooral dat als iemand hier wil spelen ik dat kind ook meestal weer terug moet brengen. Verder zit hij nu in groep 5, het gaat dus om nog 3 jaar.
groetjes, Lena

Sera
27-04-2010 om 14:57
Lena
In jouw geval zou ik mijn zoon op de school ver weg laten. Hij zit al in groep 5 dus zolang duurt het niet meer voor hij van school af is. Daarnaast schrijf je dat hij een rugzakje heeft dus ik neem aan dat er ook enkele problemen zijn (geweest) op school gebied. In dat geval zou ik wisselen zeker niet doen als hij nu goed meekomt en sociaal ook zijn plaatjes heeft.Je weet immers nooit wat er gaat gebeuren als je gaat wisselen van school. Wie weet gaat hij op leer gebied helemaal vast lopen of op sociaal gebied. Dat zo zonde zijn. Zolang het nu lekker gaat zou ik hem dus gewoon op die school laten.
Ik heb zelf mijn kinderen op twee verschillende basisscholen zitten en om iedereen te brengen en op te halen zit ik ook wel een kwartier in de auto per keer (dus in totaal 1 uur per dag met brengen en halen) en dat valt best op te brengen; ook met een baby erbij. Juist babies vinden autorijden volgens mij helemaal niet zo erg. Als de baby wat ouder is dan zal hij of zij vast het niet zo leuk meer vinden maar dan zijn we al weer een jaar verder. Overigens mijn peuter vindt autorijden ook helemaal niet erg. Ik heb een dvd speler in de auto en als hij zich echt verveelt dan doen we die even aan. Meestal hoeft dat niet eens want hij vermaakt zich met boekjes, speeltjes en we kletsen gezellig samen.
Speelafspraakjes worden hier ook vaak van te voren gemaakt. Onze kinderen spelen veel met kinderen in de straat maar ze hebben ook vriendjes/vriendinnetjes een stuk verder weg. We maken de afspraken vaak 1 of 2 dagen van te voren en dan spreek ik met de ouders de logistiek door. Soms halen ze hun kinderen op bij ons maar soms breng ik ook. In dat geval doen we het vaak zoals Cobi schrijft. Dan wacht ik tot mijn man thuis is en dan kan hij bij de andere kinderen blijven.
Met een paar vriendinnen van mijn oudste dochter maken we vaak speel/eet/slaap afspraken. Dat is heel ideaal want de meisjes hebben dan de hele middag/avond samen en niemand hoeft extra te rijden. Dat doe ik alleen bij mijn oudste dochter omdat zij al 11 is en dus het voor mij geen extra werk is als er kinderen komen slapen. Bovendien gaan ze wel op tijd naar bed dan als er de volgende dag school is.
Verder kan je het vriendjes uit nodigen tot bijvoorbeeld 2x per week beperken als het echt lastig is met halen/brengen.

Hanne.
27-04-2010 om 15:32
Zou het niet snel doen
Ik zou niet zo snel van school wisselen. Je zoon heeft het nu naar zijn zin en dat vind ik (maar dat is misschien persoonlijk) een heel belangrijk argument. Ik zou niet zo snel de gok nemen om weg te gaan en het risico te lopen dat hij het op een volgende school niet zo naar z'n zin heeft.
De 'problemen' met het halen en brengen zou ik niet zo zwaar laten wegen. De besparing in reistijd zou wel eens tegen kunnen vallen. Als je dichter bij woont zal je misschien eerder gaan fietsen oid, waardoor je per saldo net zo lang bezig bent als je'm bij een vriendje op gaat halen. Ik woon op 5 minuten fietsen van school, maar ben toch ook al snel 10 minuten per keer bezig (enkele reis).
Dat de baby mee moet vind ik een onhandige maar niet te overkomen moeilijkheid. De baby zal wel vaker mee moeten naar iets van grote broer. Sporten, clubjes etc. Helaas, da's het nadeel van de jongste zijn.... Ik zou daar niet zijn school op aanpassen (maar ik zou wel overwegen om de baby tzt naar de lokale school te brengen)

Lena
27-04-2010 om 18:37
Kwartier
Hoi, nou de meningen zijn duidelijk Maar toch een paar kanttekeningen mijnerzijds: een kwartier met de auto betekent in de praktijk drie kwartier tot ik weer thuis ben, en is dus anderhalf uur per dag. De school hier in 't dorp ligt op 300 meter van ons huis, ik hoef dan niet meer mee, levert mij dus zeker een uur per dag op (hij komt dan vaker tussendemiddag thuis, hij heeft nu een continurooster). Betere afspraken over spelen vindt ik een hele goede. Maar ouders die komen halen, ik vrees dat daar niet veel van komt. Een aantal hebben geen auto, of ze vinden het teveel gedoe. Of ze kunnen pas na het eten, maar dat vind ik te lang voor een speelafspraak. Ik vind het ook gewoon jammer dat zoon helemaal geen vriendjes hier in de buurt heeft. Hij heeft wel op voetbal gezeten, en tennist nu hier in 't dorp, maar de vriendschappen ontstaan hier toch vooral op school. Ik deel de meeste van jullie argumenten, dat maakt het ook zo lastig. Ik denk nl. zelf dat het echt een stuk zwaarder gaat worden volgend schooljaar, maar goed, misschien valt het mee. Wat voor mij ook meespeelt (en wat ik nog niet had gemeld) is dat ik de wijk waar zijn school staat vreselijk vindt, gewoon geen fijne buurt, en de meeste ouders heb ik ook niks mee. Ik erger me dus iedere dag aan het rijden, de wijk waar ik steeds door moet en de mensen die er zitten (veel aso). Maar het moge duidelijk zijn dat zoon van dit alles geen last heeft. Verder heeft hij een lieve juf, en dat is natuurlijk ook de reden dat ik nu al drie jaar heen en weer rijdt. Maar nog drie jaar... In ieder geval bedankt dat jullie in zo'n grote getale reageren! Groetjes, Lena

Tineke
27-04-2010 om 19:10
Wel wisselen
Alleen al omdat ik vóór het behoud ben van dorpsscholen, zou ik gaan naar de dorpsschool. Vaak zijn dorpsscholen ook vrij goed bekend met rugzakleerlingen en verwijzen ze veel minder snel door naar speciaal onderwijs.
Om je lekker te voelen in een dorp, zijn sociale contacten belangrijk. Voor jou en voor je kind. School kan daarin veel bepalen. Dus ga er vooral eens kijken, vraag of je kind een dagje/ weekje mag proefdraaien. En ja, ik vind dat je je eigen belastbaarheid een grote rol mag laten spelen. Als jij het niet meer trekt, is dat voor niemand goed.
Het is heerlijk als je kind straks zelf lopend uit school kan komen, of nog even lekker met z'n vriendjes op het schoolplein kan blijven spelen. Dat is toch een fantastisch vooruitzicht? En over een paar jaar, met z'n vrienden uit het dorp, samen naar het voortgezet onderwijs fietsen. Ik zou het wel weten!

Hanne.
27-04-2010 om 20:48
Bijkomende argumenten
Tja als je halverwege extra argumenten in de strijd gooit wordt het natuurlijk moeilijk om te adviseren.
Tussen de regels door proef ik nu dat het feit dat je de buurt waarin de school staat niet fijn vind zwaar mee weegt. Dat kan natuurlijk heel belangrijk zijn, maar ik vraag me wel af waarom je zoon dan op die school zit. Is de wijk ineens heel erg veranderd?
De lieve juf zou ik daarentegen weer niet zo zwaar mee laten wegen. Die houdt hij neem ik aan niet tot groep 8. Bovendien, juf kan morgen zomaar een nieuwe baan hebben!
Je hebt het trouwens over en kwartier met de auto, maar hoeveel kilometer hebben we het concreet over. Kan hij vanaf pak'm beet groep 7 niet zelfstandig naar school fietsen?

Vic
27-04-2010 om 21:24
Ideaal
Mijn oudste heeft tot en met groep 5 op een school gezeten die op ca 10 autominuten was. Ik werd dat heen en weer rijden goed zat op een gegeven moment. Het was ook niet handig met speelafspraken. Inmiddels wonen we zo ongeveer naast de school en ik vind het heerlijk. De kinderen ook want alle schoolvriendjes wonen in de buurt en ze kunnen overal zelf heen.

Geerdientje
27-04-2010 om 21:47
En de dicht bij school wonende pa?
En zijn vader dan? Die woonde dicht bij de huidige school, zeg je. Waarom haalt die hem niet van school (met speelafspraak) en brengt hem thuis, zodat jij niet op en neer moet? Al is het maar 1x in de week.

liora
27-04-2010 om 21:52
Niet wisselen
Hoi,
Herken veel in jouw verhaal. Mijn zoon zat eerst op een school die niet paste en ver was. Verruilt voor een school veel dichterbij maar wel in een andere buurt, die beter was, maar ook best veel aso's. De nso was trouwens wel ver.
En sinds dit jaar dan eindelijk op een school om de hoek en dat is inderdaad heerlijk.
Ik heb ook een baby sinds juni vorig jaar en ja dat maakt het lastiger. Maar een baby maakt alles lastiger gewoon.
Ik zou aansturen erop dat hij wat vaker bij zijn vriendjes speelt, en inderdaad niet teveel afspreken volgend jaar. En heb je ook een man die misschien af en toe eens kan halen en brengen?
Voor mij is toch altijd het belangrijkste argument geweest hoe zoon het op school vond. En dat was op beide vorige scholen maar zozo. Ik wist dat het beter kon, en dat is het ook geworden.
Succes met je beslissing!
Liora

Carmen
28-04-2010 om 11:20
En nogmaals de reacte van miriam: wat vindt en wil vader?
Want dat is volgens mij nog niet duidelijk.
Carmen.

mirreke
28-04-2010 om 12:13
En ook, hoe vaak is zoon bij vader?
Is hij vooral bij jou, vooral bij hem, de helft bij jou en de helft bij vader?
Als je kind het voor de rest prima naar zijn zin heeft, en je wilt vooral wisselen omdat het voor jou plus baby onhandiger wordt, misschien kun je dan andere dingen wisselen. Bv. kijken naar wat er met vader kan worden geregeld. Misschien kun je hem van maandag tot donderdag bij vader laten, zodat je veel minder vaak hoeft te halen en te brengen.
Je bijkomende argumenten vind ik inderdaad vooral dat: bijkomende argumenten. Maar geen hoofdzaak, en op zich geen reden om hem van school te laten wisselen. Bedenk dat het voor hem sowieso al heel erg wennen zal worden, een babybroertje of zusje erbij. En dan ook van school wisselen...
Ik ben overigens niet tegen school wisselen, maar zou zoiets alleen doen als kind het zelf er niet naar de zin heeft.

Lena
30-04-2010 om 19:11
Vader
Er beginnen nu ook verhalen te komen van ervaringsdeskudigen merk ik, toch wel positief! Wat vader betreft, die haalt op donderdag, en brengt en haalt op vrijdag. Ik doe dus 4 dagen, en ga op donderdag of vrijdag vaak nog een keer naar school (gesprek bijv. ). Vader meer inzetten voor halen / brengen zit er niet in. Voor hem is het natuurlijk het handigst als hij daar blijft, dat wil hij dan ook liever. Maar ik breng / haal dus wel veel vaker. Ik zou ook nog eerst kunnen uitproberen hoe het volgend jaar bevalt i.p.v. nu al een beslissing nemen. Zoon zit dan ook in een nieuwe klas , op de Montessori hebben ze combigroepen dus hij wordt dan jongste in een groep 6/7/8. Groetjes, Lena