Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wisselen van school in april

Beste mensen,

jullie mening graag 💐

dochter zit in groep 8.  Vinden jullie het een goed idee om nu van school te veranderen? Nog 3 maanden en dan is het vakantie en daarna mag ze naar de middelbare school.

vandaag is ze thuis gebleven en ze zou maandag ook willen doen. 

Wat zijn jullie meningen? Is het handig om een nieuwe school te gaan zoeken ?


Dit is veel te weinig informatie. Waarom wil ze niet naar school? Wat is er aan de hand? Bij een pestprobleem zou ik het bijvoorbeeld wel overwegen.

Nee. Wat denk je in 3 maanden nog te bereiken?

Sunny mom

Sunny mom

09-04-2021 om 09:48 Topicstarter

Het is inderdaad een soort van pestgedrag . Sorry dat ik het moet zeggen, wil ik geen bepaalde groep aanwijzen. Maar ze zit in een zwarte school, vol met brutale kinderen en ouders.  Bijna helft van de klas heeft een groep gevormd en ze bepalen alles. Het gebeurde ook afgelopen week bij een andere meisje. 

Persoonlijk zou ik niet drie maanden voor het einde van de basisschool gaan wisselen. Dan heeft ze net een beetje haar draai gevonden op de nieuwe school en in de klas en dan moet ze weer wisselen. Sowieso kom je dan in een groep die al jarenlang een groep is en waar de sociale structuur al zo'n beetje vast ligt.
Is dit pestgedrag iets van de laatste tijd of speelt het al jaren? Ik zou het sowieso met de school bespreken. Ook dat het blijkbaar zo erg is dat je dit overweegt. Niet dat ze opeens vrienden moet worden met die kinderen die de boel verzieken, maar dat er wellicht een manier gevonden kan worden om de tijd uit te zitten.

Misschien kan je best eerst met de school bespreken of ze oplossingen hebben om de drie maanden op een goede manier door te komen.  Ik neem aan dat het pestgedrag vooral tijdens de pauzes voorkomt? Is er mogelijkheid om haar 's middags thuis te laten eten? 

Of kan je dochter tijdens de pauzes met enkele rustige kinderen in de klas blijven om bijvoorbeeld gezelschapspelletjes te spelen? Er zijn blijkbaar nog slachtoffertjes die best van die groep pesters afgeschermd worden.

Sunny mom, 

Maar welke basisschool wilt jullie kind nu nog binnen halen? Dat gebeurt m.i. alleen nog bij scholen binnen eenzelfde bestuur en op verzoek van de oude basisschool ipv op verzoek van ouders. Of er moet sprake zijn van verhuizing naar andere woonplaats.

Hier wel een kind dat laat in schooljaar enigszins gedwongen van school veranderde. De verplaatsing plakte goed uit; wij zeiden tegen elkaar dat we dit veel eerder hadden moeten doen. Ons kind werd met warmte ontvangen, wat goed was voor het gevoel van er ook mogen zijn.

In ons geval een prima fase voor de overstap van PO naar VO; net wat meer ruggegraad.

Sunny mom schreef op 09-04-2021 om 09:48:

Het is inderdaad een soort van pestgedrag . Sorry dat ik het moet zeggen, wil ik geen bepaalde groep aanwijzen. Maar ze zit in een zwarte school, vol met brutale kinderen en ouders. Bijna helft van de klas heeft een groep gevormd en ze bepalen alles. Het gebeurde ook afgelopen week bij een andere meisje.

Ik herken wat je schrijft. Mijn kinderen hebben op verschillende scholen gezeten waar, ook tussen de klassen onderling op dezelfde school, sprake was van verschillen in hoe de kinderen met elkaar omgingen. Ik heb nooit de indruk gehad dat je het gedrag van kinderen kunt voorspellen aan de hand van hun afkomst of het milieu waar ze in opgroeien. Wel dat veel “van hetzelfde soort” problemen geeft, vooral in combinatie met een zwak schoolbestuur. De problemen die jij beschrijft op de zwarte school hebben mijn kinderen meermaals gehad met, op een geval na, kinderen van vermogende ouders die elkaar kennen van de... dure hobby’s. Wellicht kennen de brutale kinderen (en hun ouders) uit jouw dochters klas elkaar onderling ook van buiten school of is er een andere reden waardoor ze heel erg een klik met elkaar hebben. 

Ik zou, gezien de Coronamaatregelen, nu niet voor drie maanden een andere school zoeken. Misschien zitten de kinderen volgende week ineens weer allemaal verplicht thuis. Je mag het helaas niet te hard zeggen, maar er zijn kinderen (en hele klassen) die enorm opgebloeid zijn van het thuis leren, niet in de eerste plaats omdat ze op school met hele andere dingen bezig waren. (Bij mijn jongste vooral met ruzies onderling)

Ik weet niet of je het nog overweegt. Op grond van de ervaringen in de groep 8 van een van mijn kinderen raad ik het af. 

In deze klas zijn twee leerlingen de laatste weken niet meer op komen dagen. Er speelden problemen met een groepje hondsbrutale leerlingen die het vooral op deze twee had gemunt. 
Het meisje kwam vervolgens met haar pesters weer op dezelfde middelbare school en de jongen niet, maar hij durfde op zijn nieuwe school (bij mijn eigen kind) niet in de les te zitten, hij zat meestal zelfstandig op de gang en bleef toen het eerste jaar zitten. 

Ik moet zeggen dat mijn kind steeds aangaf geen idee te hebben waar deze twee leerlingen  de laatste weken hebben doorgebracht. Zij werden vooral gemist bij de afscheidsmusical. Maar het is duidelijk dat het niet meer naar deze klas komen bij beiden niets heeft opgelost. (Tenzij je het bij het meisje ziet als een time-out van haar pesters.) 



Over bovenstaande wil ik wel opmerken dat er met dat groepje pesters daadwerkelijk sprake was van terreur in de klas vanaf groep 6 of groep 7. Mijn kind werd ook door hen gepest, maar zei daarover “het interesseert mij niet”. 
De school probeerde het wel op te lossen met de pestende kinderen laten nablijven en hun ouders op het matje roepen, dat hielp dus keer op keer niet. 
Ik snap wel dat die twee leerlingen niet meer kwamen opdagen in deze klas, waarvan een al voor het schoolkamp was verdwenen, maar zij hadden eigenlihk een jaar eerder naar een andere school moeten gaan met begrip voor pestslachtoffers, gezien de intensiteit van de problemen. 



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.