Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-11-2011 om 14:40

Woordjes leren

Zoon (10, hb en ADHD) zit dus net in 1 Gym. Het gaat heel goed maar hij heeft nu vooral moeite met woordjes leren voor vreemde talen (Spaans, Duits, Frans, Latijn).
Uiteraard heeft hij dat nooit eerder hoeven doen en hij is er nu wel achter gekomen dat je het met een paar keer doorlezen niet redt.
Ik heb hem uitgelegd hoe ik dat vroeger leerde: op tijd beginnen; eerst 10 woordjes leren, de dag erna deze herhalen en dan weer 10 woordjes leren etc. De woordjes opschrijven en uitspreken.
Toch krijgt hij het niet "te pakken" zoals bijv. wel bij rekenen, tafels en automatiseren. Dat frustreert hem ontzettend en hij begon al te roepen dat hij "nu eenmaal meer heeft met getallen en hij hier niet zo goed in is". Ik heb hem gezegd dat dat onzin is en dat hij dit ook kan maar dat hij nu moet leren leren.
Iemand handige tips? Ik heb wel al dat programma wrts maar dat vindt hij niets.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Godelieve

Godelieve

21-11-2011 om 14:49

Kaartjes

Mijn dochter, die moeite heeft met automatiseren, heeft het meeste baat bij het maken van kaartjes: ene kant het woord (inclusief geslacht, mv, werkwoordvervoeging en dergelijke), andere kant betekenis. Dan kan het van 2 kanten geleerd worden en de stapel wordt steeds kleiner doordat de woorden die je al kent op een andere stapel legt. Dochter kan ook niet met wrts en woordjes leren (of zoiets) uit de voeten maar zo met die kaartjes leert ze ze wel.

Kobalt

Kobalt

21-11-2011 om 14:53

Leerstijl

Iedereen heeft een andere leerstijl en wat bij de een werkt, werkt bij de ander niet.
Bij mijn kinderen werkt wrts niet. Zoon wordt er ongeduldig van en dochter haalt na met wrts geleerd te hebben, een vrolijke 4 voor haar toetsen.
Bij dochter werkt het het beste als ze de woordjes aan zichzelf leert. Briefje op het antwoord en dan steeds dat rijtje maar af gaan. Ze moet het woord 'zien', en dan heel veel keer herhalen. Ook het werken met flash kaartjes wilde wel lukken. Dan schreven we al die Franse #$%#$ werkwoorden op notitieblaadjes, met het antwoord op de achterkant. En dan maar draaien en kijken wat je al weet.
Bij zoon werkt het beter als wij hem overhoren. Hij is meer op het gehoor in gesteld. De spelling leert hij door de lastige woorden vijf keer op te schrijven. Hij heeft het grote geluk dat hij, als hij een woord eenmaal geleerd heeft, het niet meer zo snel vergeet. Dochter was altijd de week na de toets, 75% van de woordjes weer kwijt. Zo zonde van het werk!
Maar het gaat er dus om: experimenteren met truukjes en dan uitvogelen welke voor zijn hersenen het beste werkt.

Yura

Yura

21-11-2011 om 15:05

Overhoren tot in den treure

Bij dochter komen de woordjes ook niet aan mn bij Frans, maar geloof het of niet ze had een 9,6 op haar rapport voor Frans. Het enige wat helpt is continu overhoren. Het is dus wel handig moet ik zeggen als je eigen Frans nog een beetje is blijven hangen, want dan ken je de woorden zelf ook. Ik ga met haar zitten nadat ze het geleerd heeft en geoefend via wrts en dan kent ze ca. 75% van de woorden nog niet. Dan overhoor ik de woorden door elkaar waarbij ik de vergeten woorden herhaal, daarna weet ze ca. 50%. Daarna roep ik ze overal, ik klop gewoon op de wc-deur bij wijze van spreke en roep: " wat is misschien?" Of in de auto of onder het eten, man en zoon (1 klas hoger) doen het ook de hele dag door. En werkwoordvervoegingen opdreunen dat laat ik haar ook overal te pas en te onpas doen. Geloof niet dat we het zo tot haar eindexamen gaan redden haha, maar we slepen haar er vast wel ver genoeg door op deze manier. Het gekke is dat ik merk dat het nu ook beter begint te gaan als ze zelf geleerd heeft of via wrts. Mevrouw zegt nu zelfs (na die 9,6 op haar rapport) dat ze toch wel erg goed in Frans is en het zo leuk vindt en of ze ook straks in 3 talen eindexamen kan doen, heb maar ja gezegd, maar poeh dat wordt een zware dobber dan voor ons als ouders (heb zelf t/m 4 vwo Frans gehad).

Hes@

Hes@

21-11-2011 om 15:14

Niet?

ten minste dat deed ik op de middelbare school. Koste veel te veel tijd. De 1 die je dan haalde compenseerde ik wel weer met andere digen.
Maar weet niet of je daar tegenwoordig nog mee wegkomt.

Hierboven beschreven methodes zijn allemaal erg arbeidsintensief dus niet zo geschikt voor een hb'er en ook niet voor een adhd'er. Laat de techniek voor je werken. Als een kind auditief ingesteld is: inspreken op de telefoon (of een andere voicerecorder) en een paar keer afluisteren. Natuurlijk wel beide kanten uit, hè. Schrijfwijze pas daarna oefenen.

Nou ja hes@

Hoe kan je nou een 1 voor een SO Frans compenseren met andere dingen? Als je dan een repetitie Frans krijgt (weging 4 hier) dan moet je toch die woordjes weten.

Overigens

vond mijn zoon (3 VWO) dat hele stampen sowieso heel lastig. Op de basisschool kwam alles hem aanwaaien, met één oog overlezen wat genoeg, en toen moest hij in de brugklas echt leren leren. Inmiddels heeft hij het aardig onder de knie, overschrijven tot vervelens toe werkt bij hem het best.

Marit

Marit

21-11-2011 om 15:29

Wrts

Hij zou het kunnen proberen op wrts. nl: je kunt hier zelf lijstjes maken en jezelf op verschillende manieren overhoren.

Groet en succes,
Marit

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-11-2011 om 16:18

Hier wel wrts

Hier wel wrts, al voor het derde jaar.
Kaartjes maken lijken mij op het gymnasium veel te arbeidsintensief. Als ik alleen al die enorme woordenlijsten voor Latijn langs zie komen... Ik zou hem dus toch proberen te verleiden een programma als wrts te gaan gebruiken, het is echt heel erg handig. Voordeel is ook dat je de woorden niet alleen steeds weer leest, maar ook steeds weer schrijft (typt). Die stap mis je met kaartjes.

MoederVan3

MoederVan3

21-11-2011 om 17:12

Teach2000

Hier Teach2000, dat is net zoiets als wrts, maar moet op de PC geïnstalleerd worden. Vooral jongste heeft hier veel baat bij gehad met het leren van Engelse woorden, weliswaar op een heel ander niveau dan de zoon van G., maar stampen = stampen.
Aan het begin moest ik er naast zitten omdat hij niet overtuigd was van het nut. Hij riep dat het niet hielp en werkte. Ik heb het zelfs een tijdje losgelaten, maar toen zijn Engelse cijfers rood dreigden te kleuren, toch weer van stal gehaald en er braaf naast gezeten terwijl zoon oefende. Op een zeker moment had hij door dat het echt hielp en oefende hij zonder morren zelf. Ik controleerde toen alleen nog of hij de te leren woorden correct had ingetypt. Uiteindelijk is hij met een 8 voor Engels geslaagd, dus het was een succes.
Overigens scheelt het bij Engels dat kinderen op een bepaald moment Engels gaan oppikken uit hun omgeving. Bij andere talen heb je dat veel minder.
Link: http://www.teach.nl/

Annet

Annet

21-11-2011 om 19:31

Hier weer een ander programma (en een dochter in 3 gym met moeit

Dochter gebruikt Vocatude. Ze voert zelf de woorden in (helpt in leerproces), spreekt zelf de woorden in (in de brugklas deed ik dat, nu luister ik mee bij het inspreken en verbeter haar indien nodig).
Ik zou in ieder geval een programma nemen dat ook auditief is. Nu typt ze, leest ze, hoort ze en spreekt ze uit, alles vanuit NL-taal en andersom. Helaas kun je woorden niet ruiken, anders hadden we dat ook gedaan.....
Ondertussen kijkt ze uit naar de 4e waar de 2 talen gaan sneuvelen en de 5e waar nog een taal gaat sneuvelen.
Oja, Grieks leert ze met kaartjes. Die woorden blijven jaren achter elkaar terugkomen dus die kaartjes zijn dan best handig.

Je kunt ook kijken naar de website: lereniseenmakkie
Daar worden verschillende methoden aangereikt.
Of zoek eerst uit welke type je kind is qua leren. Dat is ook ergens uit te zoeken (visueel, auditief, etc)

Annet

Annet

21-11-2011 om 22:23

P, zou best kunnen

Wrts hebben wij nooit grondig uitgeprobeerd omdat we al gewend waren aan dit andere programma.
Mijn tip is alleen om een programma te nemen dat ook auditief is. Geen idee welke het beste is.
Ik vind het wel leuk dat dochter de woorden nu zelf inspreekt. Zo kunnen we beiden ook volgen welke woorden qua uitspraak vanzelf goed gaan en welke woorden correctie nodig hebben.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-11-2011 om 22:45

Ja, wrts heeft ook audio-functie

.

Yura

Yura

22-11-2011 om 08:14

Wrts app

Heb een wrts app op mijn iphone gezet, zo kunnen ze ook oefenen als we in de auto zitten of op een saaie verjaardag ofzo.

lennest

lennest

22-11-2011 om 13:31

Woordjes leren

Ik herinner me nog het vak Engels in havo 5. We hadden een woordjesboek, 24 hoofdstukken, dat werd in 6 stukken gehakt, 6 keer proefwerk. Hiervan werd het gemiddelde bepaald en dat telde voor 1/4 mee van de totale schrijfvaardigheid Engels. Schrijfvaardigheid Engels telde voor 1/3 of zo mee voor het totale tentamencijfer Engels. En samen met het centraal eindexamen (delen door 2), was dit mijn eindcijfer. Mooi dat ik die 24 hoofdstukken NIET geleerd heb. Al die moeite, al die tijd; tekstverklaren oefenen had veel meer nut; dat maakte onderdeel uit van het examen! Ik weet natuurlijk ook wel dat een goede woordkennis helpt, maar ik haalde uit de context toch wel wat het woord betekende. En als ik dan toch dingen uit m'n hoofd moest leren, dan maakte ik een spiekbriefje, wat ik vervolgens niet nodig had omdat een heel klein spiekbriefje zoveel aandacht vroeg, dat ik alles goed kon onhouden. Later leerde ik bij timemangement dat het niet belangrijk was dat je de dingen snel doet, maar dat je de juiste dingen moet doen; wat is belangrijk, waar kun je mee scoren, wat moet je echt doen om je doel te behalen. Nou ja, dat deed ik dus ook al op de havo. Pedagogisch verantwoord? Neuh, maar wel effectief!

Marjolein

Marjolein

22-11-2011 om 14:43

Lennest, ot, lol, idem, en on topic elisa: heel vaak samen doorn

Lennest, LOL, dat kan ik me ook nog herinneren van Engels op de heao. Een afgrijselijke hoeveelheid woordjes leren, die werden bestraft met 1 fout (ook schrijffoutjes) een punt. Mensen waren daar weken mee bezig en het telde slechts voor een vijfde van het cijfer mee.
Na 1 keer keihard leren en een 4 halen, dacht ik dat is wel heeeeel veel inspanning voor maar 3 puntjes meer dan de 1 die ik krijg als ik er niets aan doe. Klaar, nooit meer gedaan, dus. Maar zover zijn onze kinderen nog lang niet en zij zullen nog wel vele woordjes moeten leren.
Elisa, on topic, hier ook een zoon met enorme automatiseringsproblemen (in zijn geval vanwege dyslexie). Natuurlijk is het voor jouw HB zoon weer heel anders, maar wie weet heb je iets aan mijn aanpak of kun je er iets uithalen waar jij iets mee kunt:
Herhalen, herhalen, herhalen, op dit moment is 1 op 1 begeleiden echt nodig. We doen het nu echt helemaal samen.
Ik verdeel het in kleine hoeveelheden, liefst maximaal 15 woorden per dag. Hardop vinger erbij en stampen. Elk woordje vier keer hardop voorlezen, dan de volgende ook vier keer, tot aan het vierde woord en dan vanaf woordje 1 overhoren. Weet hij het niet dan nog eens herhalen. Puntje zetten bij de moeilijke. Elke keer vier woordjes vooruit. Als alles is door genomen voor die dag dan doen we mondeling overhoren, heel vaak. Nooit langer dan een kwartier per keer. Wel meerdere keren per dag. Tussendoor schrijft hij ze een keer over, ik kijk dat na en dan bespreken we de foutjes. Daarna nog zo vaak als mogelijk is tot de toets/SO en per dag dus elke keer wat nieuwe woordjes erbij nemen. Dus ver van te voren beginnen, anders red je het niet.
Bij jongste neem ik alles (tot 30 woordjes in 1 keer) een keertje samen door, dan leert hij het alleen en daarna overhoor ik hem een keertje, dan kent hij het vaak al wel. Dan schrijft hij het over en Jongste laat ik zichzelf ook schriftelijk overhoren. Blaadje op de Duitse/Franse/Engelse kant en schrijven maar. Dat kijk ik voor hem na met een kleurtje en dan laat ik hem de foutjes nog eens doen. Voor oudste doen we die laatste stap niet, volstrekt zinloos helaas.
Stap trouwens niet te snel over WRTS heen, dat is best een fijn programma. Zoon vond het eerst ook niets, maar dat ging toch steeds beter. Vorig jaar gebruikten we wel Wrts, met voorleesfunctie!, even goed experimenteren met de wijze van overhoren. Alleen multiple choice is niet genoeg, dan kennen ze het nog niet goed genoeg. Toets is het einddoel, maar hier vaak toch te moeilijk en dat levert frustraties op. Elk schrijffoutje is een fout en dan haalt hij nooit een voldoende of is hij uren bezig.
Wat heel goed werkt in de aanleerfase is "in gedachten". Kind kan dan hardop zeggen, wat hij denkt dat het zou moeten zijn en de computer laat zien en spreekt uit, wat het moet zijn. Wel vereist dat zelfdiscipline, je kind moet zelf eerlijk aangeven of hij het goed heeft(!).
Wrts werkt bij ons alleen met kleine hoeveelheden, dus zeker geen hele woordpakketten invoeren. Beter hoeveelheden van 15 woordjes maximaal.
Klein hart onder de riem: een vriendin van mij heeft ook een HB zoon die in 1 gym echt moest leren leren. Dat had hij nog nooit gedaan, hij was ook echt boos en beledigd, wat was dat nou? Moeite doen voor leren? huh? Na een moeilijke start pikte hij het toch ook wel heel snel op. Ik hoop dat dat voor jouw zoon ook opgaat. Het is natuurlijk ook echt volkomen nieuw voor hem om iets te moeten leren en daar moeite voor te doen. Succes!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-11-2011 om 14:50

Reactie

Dank voor de tips. Ik heb het programma Teach gedownload op zijn computer. Het spreekt wat meer aan dan wrts. Hij moet zich er echt wel overheen zetten om al die woorden in te voeren maar zo leert hij het wel.
We gaan het samen doen en ik blijf ernaast zitten totdat hij het gedaan heeft en kent.
Ik heb eindexamen gedaan in alle talen en ik vind woordkennis dus wel heel belangrijk. Juist als je veel talen doet vanwege de context en de herleiding.
Zoon blijft veel talen houden (hij wil in 2 Gym waarschijnlijk ook Grieks erbij gaan doen) en hij vindt het wel interessant en vooral Frans vindt hij leuk dus hij moet zich er maar bij neerleggen dat je er dan wel wat voor moet doen

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-11-2011 om 14:57

Marjolein

Tuurlijk is dat het grootste punt: leren leren. Zoon heeft nooit hoeven te leren, nooit huiswerk hoeven maken en dan is dit toch wel andere koek. Na een wat moeizaam begin gaat het dus eigenlijk hartstikke goed; hij haalt geen hoge cijfers (op rekenen na) maar met vrij weinig doen toch wel voldoendes en die enkele onvoldoende.
Hij begint nu toch weer teveel in zijn comfortzone te hangen (ik kijk het een keer in; dan heb ik een 6 en dus ga ik straks gewoon over) dus weer even achter zijn broek aan zitten en leren leren. Het gaat er mij niet om dat hij perse hogere cijfers moet halen maar dat hij wel moet leren leren en ergens moeite voor moet kunnen doen.
Hij is juist hartstikke goed in automatiseren, tenminste als het om rekenen, tafels en getallen gaat. Dan moeten woordjes ook kunnen maar daar moet hij dan wel iets voor doen (die gemakzucht ligt erg op de loer) en uitvogelen wat voor hem het beste werkt.

caton

caton

22-11-2011 om 16:24

Overhoren

dochter in groep 7 moet ook voor het eerst engelse woordjes leren, 30 in de week. In het begin vond ze dat lastig en daarom liet ik haar mij overhoren. Dus zij las de woordjes voor (ik verbeterde haar in haar uitspraak) en ik vertaalde. Vond zij erg grappig en zij leerde er van.
Vroeger maakte ik voor mezelf kaartjes. Werkte al een tierelier en ik haalde altijd goede cijfers voor woordjes. Kon ik mijn gemiddelde weer een beetje mee opkrikken.

Vic

Vic

22-11-2011 om 16:45

Hoe ik het deed

Ik las de woordjes een keer of 3 door, en daarna ging ik mezelf overhoren (met een velletje papier op de ene of de andere kant, twee kanten op). Wat ik nog niet wist schreef ik op en dat blaadje las ik dan elke dag een keertje door.
Mijn dochter zag ik laatst met kaartjes in de weer. Dat gaat natuurlijk niet meer werken als je 10 blz. woordjes moet leren maar voor nu haalt ze er prima cijfers mee.

Godelieve

Godelieve

22-11-2011 om 17:12

10 pagina's

Gelukkig hoeft dochter niet in 1 keer 10 pagina's te leren. Ze maakt per hoofdstuk kaartjes (dus dat is al een keer heel bewust overschrijven, is ook leren) en bewaart die kaartjes. Moet ze bijvoorbeeld voor de proefwerkweek 4 hoofdstukken leren, dan heeft ze de kaartjes al (of nog, ligt eraan hoe je het bekijkt ) Ze herhaalt de woordjes totdat ze ze kent.
Ik heb haar naar aanleiding van een opmerking eerder dit draadje gevraagd of het niet te veel werk is, die kaartjes maken maar volgens haar is het al leerzaam om ze te maken. Zij maakt ze inmiddels ook voor begrippen van bio, geschiedenis of ak. Ze doet gymnasium, dus ook zij heeft te maken met latijnse en Griekse woorden. Helaas heeft ze zoiets niet voor wiskunde, dat vak gaat niet lekker.
Zoon is auditief ingesteld. Hij vindt het het fijnste als ik hem overhoor en als het ware hem aanleer, dochter wil dat weer niet. Ik moet zeggen dat zoon de woordjes op deze manier erg snel en goed leert.
Wrts vinden ze allebei niet fijn. Ze dachten dat ze het goed kenden (een score van 95% op wrts) maar dat blijkt dan in de praktijk niet zo te zijn. Bovendien, er staan ook wel eens fouten in de lijsten, aldus dochter. Ik weet niet of dat echt zo is.

Annet

Annet

22-11-2011 om 18:30

Automatiseren en schrijven/typen

Hier een kind dat op de basisschool geweldig kon automatiseren. Helaas werkt het woordjes leren anders bij haar. Ondanks echt werken, blijft het moeizaam gaan. Heel veel herhalen dus.

Als dochter kaartjes zou schrijven (in plaats van het typen dat ze nu doet) is het grootste nadeel dat haar handschrift erg slecht is. Dat gaat niet werken bij het herhalen.
Nu typt ze zowel bij het invoeren als bij het oefenen. Ze kan snel blind typen, dus het gaat snel. Het programma reageert ook op verkeerd getypde woorden (met de juiste instelling)

Godelieve

Godelieve

22-11-2011 om 18:54

Ha, ha, annet

Ja, bij mijn zoon zouden handgeschreven kaartjes ook onleesbaar zijn, hij heeft zo'n slecht handschrift. Mijn dochter daarentegen, als enige van ons gezin, heeft een duidelijk en leesbaar handschrift. Zij kan in ieder geval haar eigen handschrift lezen, dat is in ons gezin al heel wat )

Valkyre

Valkyre

23-11-2011 om 09:28

Uit onderzoek blijkt:

Om nieuwe woordjes in je actieve woordenschat op te nemen, moet je ze minimaal zeven keer bestuderen. En met bestuderen bedoel ik niet "lezen," maar er iets actiefs mee doen: overschrijven, er een zin mee maken.

Wat ik mijn studenten altijd aanraad is om een schrift te maken en daarin woorden te groeperen zoals zij dat logisch vinden, op thema bijvoorbeeld. Hij kan een spindiagram maken (bijv in het midden "transport" en daaromheen "car," "bus," "subway/metro/tube," "motorcycle," "road," "train track," etc. Vaak helpt het ook om plaatjes te tekenen/bekijken/knippen en plakken van het internet waar de woorden bij staan. Een Advanced Learner's Dictionary heeft bijvoorbeeld vaak plaatjes van auto's met woorden voor de onderdelen (bonnet/hood; boot/trunk; tyres; steering wheel, etc). Het helpt om extra informatie te geven/zoeken bij een woord. Laat hem tijdens het leren dus niet alleen maar stampen, maar stel vragen over de woordjes, vertel anecdotes, laat hem grappige zinnen maken (My uncle has a spare tyre around his waist = een zwembandje; tyre = band), dat helpt om het woord te onthouden. Zoek songteksten waar de woorden in voorkomen (google op het woord + lyrics) en luister samen naar het liedje. Snapt hij de tekst?

Wat ook belangrijk is: verbanden leggen. Als je ziet dat een woord een beetje lijkt op een woord uit een andere taal, helpt het erg om dat op te schrijven. Wel oppassen voor zgn. "false friends"; dat zijn woorden die lijken op een nederlands woord, maar die iets anders betekenen. Een voorbeeld is "eventually," wat erg lijkt op "eventueel," maar dat "uiteindelijk" betekent. Vooral voor HBers die niet gewend zijn te stampen, helpt verbanden leggen goed.

Verder: ik begrijp wel dat mensen (niet Elisa, maar in het algemeen) vaak alleen bezig zijn met het vak halen, maar als je geen woordjes leert, kun je nooit de taal goed leren spreken. En dat zou toch het uiteindelijke doel moeten zijn. Ik kom in mijn werk vaak mensen tegen die ook zo'n selectieve leermethode hadden op school, en die nu in hun werk steeds struikelen over hun gebrek aan woordenschat. Ze doen dan op latere leeftijd een cursus, maar woordjes leren is veel makkelijker als je jong bent. Vaak hebben ze spijt als haren op hun hoofd dat ze op school niet doorgezet hebben met die woordjes (of grammatica; mijn eigen Duitse grammatica is ook niet om over naar huis te schrijven helaas). Elisa's zoon heeft gelukkig nog het voordeel dat hij, itt de meeste middelbare scholieren, nog in de zgn "kritieke fase" voor het aanleren van een taal zit (pre-pubertijd). Dus ik ben het met je eens, Elisa, dat hij nu moet leren leren. En hoe meer woordjes en grammatica hij erin krijgt voor hij vol in de pubertijd komt, hoe meer profijt hij daar later van heeft. Dit is dus inderdaad HET moment om een goede studiemethode te ontwikkelen; je kunt hem uitleggen dat hij het straks makkelijker gaat krijgen als hij nu veel experimenteert met studiemethodes om uit te zoeken hoe hij het meest effectief en efficient kan leren. Nu twee jaar investeren is een leven lang profiteren.

Nog even in het algemeen: ook (of juist) beta's hebben talen nodig (vooral Engels), want de meeste Masteropleidingen zijn tegenwoordig in het Engels. Maar ook de andere talen kunnen natuurlijk een goede aanvulling op je cv zijn (Duitsland is nog steeds onze belangrijkste handelspartner; Spaans is een van de grootste wereldtalen).

Veel succes, Elisa!

groet, Valkyre

Valkyre

Valkyre

23-11-2011 om 09:29

Sorry voor het lange verhaal - beroepsdeformatie

groet, Valkyre

MoederVan3

MoederVan3

23-11-2011 om 10:31

Bedankt valkyre en vraagje

Bedankt voor de lange uitleg. Ik wist niet dat een gemiddelde mens zo vaak moet oefenen. Ik heb altijd gedacht dat ik heel zwak was in woordjes leren, omdat ik zo vaak moest herhalen.
Ik zal dit ook aan jongste vertellen, want die zit altijd te zuchten dat hij zo lang moet oefenen omdat hij niet goed kan leren, maar als hij woordjes 7 keer per woord geoefend heeft, vindt hij van zichzelf dat hij erg hard heeft geleerd. Dus dat is gemiddeld.
Nog een vraag: er zijn op deze lijst programma's gesuggereerd met en zonder geluid. Hoe belangrijk is om gelijk de uitspraak van het te leren woord te horen? Ik ken zelf nogal wat Engelse woorden, waarvan ik niet weet hoe ze uitgesproken moeten worden, maar ik herken ze vaak wel als ik ze hoor, maar kan ze dan niet correct spellen. Ik kwam er zo onlangs achter dat het woord wat ik auditief kende als "jenjewn", geschreven werd als genuine.

Fransien

Fransien

23-11-2011 om 11:43

Valkyre

Wat een fantastisch heldere uitleg, ik kan er met mijn bijlessers ook wat mee, twee daarvan hebben flink moeite met het onthouden van de betekenis van nieuwe nederlandse woorden en ik ga ze deze methode uitleggen.

dc

dc

23-11-2011 om 17:54

Uitspraak

Heel veel woordenboeken online hebben de mogelijkheid om het woord af te luisteren.

Ik vind het heel lastig als ik een woord verkeerd leer (dus uitspraak of schrijven) om dat later weer recht te brijen. Je kunt dus maar het beste zorgen dat je iets gelijk goed leert spellen en uitspreken.

Marjolein

Marjolein

23-11-2011 om 22:30

Valkyre, dank! en aanvullend de tips van school:

voor je heldere uitleg.
Met zoon ben ik al erg van de anekdotes en ik weet van bijna alle Engelse woorden wel een liedje. "niet weer, he, maaaaaam!" Maar dat houdt het ook een beetje leuk. Ook voor mijn zoon zal 7 keer aktief er iets mee doen een hele opgaaf zijn ivm zijn schrijf- en leesbeperking, maar wel nuttig.
Zoon is deze week gaan vragen aan de MVT docenten op school hoe hij het beste woordjes kan leren.
Twee keer advies: WRTS en zelf intypen door zoon. En van de docent Duits: Aviertje in de breedte ernaast en overschrijven. Na 1 x lijstje wegvouwen en dan de foutjes nog een keer. Weer nakijken en wegvouwen. Etc.etc. en dan kom je ook wel uit op 7 keer denk ik. Hij vond het allemaal erg bewerkelijk, maar gaat het wel proberen.

Valkyre

Valkyre

28-11-2011 om 10:23

Moedervan3

Je geeft zelf haast het antwoord al (en dc ook): als je de uitspraak er niet meteen bijleert, is het moeilijk dat later weer recht te breien. Je kunt op het internet een woordenboek zoeken dat de uitspraak erbij geeft, bijvoorbeeld www.dictionary.cambridge.org (je kunt o.a. selecteren op Britse uitspraak = luidsprekertje met UK, of Amerikaanse uitspraak = US).

Ook is het oefenen van de uitspraak een manier om het woord te leren. Bijvoorbeeld: je zegt eerst het Engelse woord na, "genuine" en daarna zeg je de Nederlandse vertaling, "oprecht, echt."

Je hoeft niet zeven keer te stampen trouwens - beter is het om (bijvoorbeeld) drie keer de woordjes met een briefje door te nemen, daarna een oefening te doen waar ze in voorkomen, een tekeningetje te maken, zinnen te schrijven met die woorden, en daarna nog eens checken of je ze kent. Variatie helpt echt!

Succes ermee.

Tango

Tango

28-11-2011 om 16:02

Fijn voorbeeld, valkyre

genuine....ik zou dat zelf dus nog niet eens goed uit kunnen spreken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.