Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Woordjes van buiten leren

Mijn zoon zit (in België) in groep 7, vanaf dan krijgen ze Frans. Hij moet hier best hard voor werken, hij heeft nu eenmaal geen taalknobbel. Hij heeft verder een lichte vorm van ass en er is een vermoeden van dyslexie (op mijn vraag dit jaar extern getest omdat school hier geen reden voor ziet – zelfs met de uitslag van de achterstand van de logo wil school er niet in geloven).

Gisteren was hij lichtelijk in paniek bij ondervraging van de woordjes en zinnen omdat ik ze door elkaar vraag. Hij zegt dat hij ze telkens helemaal in de volgorde van het boek moet afgaan om tot de juiste oplossing te komen. Als we lang genoeg oefenen gaat het uiteindelijk wel maar heeft iemand hier tips voor? Is dit nu een ‘visueel geheugen’ maar dat lijkt mij ook niet want dan zou hij meteen naar de juiste ‘plaats’ kunnen springen in zijn hoofd? Ik heb hem al vaker gezegd alles kris kras door elkaar te leren en ik weet niet of hij dat echt doet. Hij begint altijd bovenaan.

Dus als iemand een goed advies of tip heeft, hoor ik het graag.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yura

Yura

12-01-2012 om 11:10

Wrts

Hier in nederland gebruiken veel kinderen de site van wrts om woordjes te leren. Je voert ze in en kunt daarna blijven oefenen. Verder had mijn dochter het in het begin (brugklas in Nederland) ook veel moeite met Franse woordjes. Ben tot in den treure blijven herhalen. Dus als ze op de wc zat klopte ik bij wijze van spreke nog op de deur en vroeg: " wat is zus?" oid. En als ze onder de douce stond dreunde ze de vervoeging van het werkwoord etre op. In de auto op weg naar de musicalles gooide ik er nog een paar woorden uit en zo de hele dag door, ook haar vader en broer (1 klas hoger) deden mee, ze werd echt gek van ons allemaal, maar opeens viel het kwartje en nu we een half jaar op weg zijn, leert ze ze eigenlijk vrij makkelijk, Frans is haar hoogste vak, staat ze geloof ik een 9,4 voor.

dc

dc

12-01-2012 om 15:05

Paar tips

Ik denk niet dat je hieruit kunt opmaken of je zoon al dan niet een visueel geheugen heeft. Ik onthou volgorde van woordjes, maar ben niet visueel.

Hij zal toch af moeten leren om de woordjes op volgorde te leren. Ik deed vaan eerst van boven naar beneden, dan van onder naar boven, en de woorden die ik dan nog niet kende in willekeurige volgorde op een ander briefje.

Ik moet woorden een aantal keer opschrijven om ze te onthouden trouwens.

Het kan ook helpen om de woordjes op post-it's te doen en hier en daar op te hangen. (En het woordje voor stoel dan op een stoel enzo). Of memo mee spelen.

bibi63

bibi63

12-01-2012 om 16:08

Tip van onze mentor

(brugklas/frans). Schrijf alle woordjes op een kaartje. Aan de ene kant in FR, aan de andere kant in NL. 1e voordeel: je hebt het al een keer opgeschreven. Vervolgens pak je de hele stapel (met NL kant naar boven) en probeer de FR vertaling te bedenken. In eerste instantie zullen dat er nog niet veel zijn. Die leg je af op een stapel 'weet ik nog niet'. De woordjes (misschien een paar) die je wel weet, leg je af op een stapel 'weet ik'. Vervolgens pak je een klein stapeltje (stuk of 10) van de stapel woordjes die je niet weet. Die ga je hardop oefenen: NL zijde hardop lezen en vervolgens omdraaien en FR zijde hardop lezen. Vervolgens hussel je dat stapeltje doorelkaar en kijk je wat je nu wel weet en die leg je af op de stapel 'weet ik' Dan hou je van die 10 kaartjes er misschien 7 over en begin je van voor af aan, totdat dat stapeltje helemaal op de 'weet ik' stapel ligt. Vervolgens pak je de volgende 10 kaarten van het 'weet ik nog niet stapeltje' en vervolg je dezelfde procedure. Als je dan helemaal klaar bent, pak je de volgende dag de hele stapel en leg je weer af op de 2 verschilleden stapels. Als het goed is zal nu de 'weet ik nog niet stapel' een heel stuk kleiner zijn. Wat overblijft ga je nog eens volgens die procedure oefenen.
Gr. Bibi

Sasvangent

Sasvangent

12-01-2012 om 16:16 Topicstarter

ik kan wel wat met de tips. Maar het gaat natuurlijk niet enkel om woordjes maar ook om zinnen bouwen. Opschrijven doet hij ook (ze krijgen natuurlijk ook dictee en het moet juist geschreven zijn).

Ik veronderstel dat als je via zoiets als wrts werkt, je wel nog alles apart moet leren schrijven, dus dan is dat misschien dubbel werk. En zoon kan ook helemaal niet blind typen en wie weet staat het wel vol fouten (zeker met die speciale accenten op de /e/ enzo in het frans). Ik ken het niet maar zal er eens naar gaan kijken. Ik vermoed dat hij liever de kaartjes aanpak zal hebben.

Sas

Bij wrts moetbje de woorden juist ook spellen! Je kan je fr nl maar ook nl fr overhoren via wrts. En het gaat steeds door elkaar. Ideaal. Ook komen de woorden die je fout doet steeds weer terug, net zo lang tot je ze goed doet.
Echt, probeer het eens. Dan zie je wat wr allemaal mogeljk is. Mijn dochter doet alles met wrts en haalt bijna altijd een 10 .....

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-01-2012 om 19:25

Inderdaad:wrts

Kijk nou echt even naar wrts, want het is een ideaal programma. Juist doordat kinderen steeds weer de woorden moeten opschrijven, slijt het veel beter in dan alleen maar lezen. Snelheid maakt niet uit, je kind hoeft echt niet blind te kunnen typen. Ja, 't zal best even wennen zijn met leestekens, maar dat went toch zo? Hij zal het toch moeten leren, dat typen
Met kaartjes kun je wel denken dat je het weet, maar als je het moet de toets moet opschrijven, kan dat toch tegenvallen.

Marjolein

Marjolein

12-01-2012 om 23:21

Ook toevallig... en sini?

ik ben net klaar met een hoofdstuk Engels invoeren in WRTS. Mijn dyslectische kind kan niet foutloos intypen, dus dat doe ik.
Hij leert eerst met "in gedachten" dan kijkt hij goed naar de spelling. Als dat lukt dan kiest hij voor "toets".
Eerst leerden we alleen mondeling vanwege de dyslexie, maar dat bleek onvoldoende. Er actief mee bezig zijn levert veel betere resultaten.
Sinilind heeft als docente Frans hier ook eens tips gegeven, de belangrijkste daarvan was voor mij, dat het nodig is om wel 7 (?) keer ACTIEF met woordjes bezig te zijn voordat het echt blijft hangen. Dat was voor mij een eye opener.
En: Hoe moeilijk ook, het heeft echt zin. De toets met wrts geleerd, ging veel beter. (eindelijk een voldoende voor Engels, hoera!!!)

Sasvangent

Sasvangent

13-01-2012 om 11:07 Topicstarter

Wrts dus

met zoveel beschreven enthousiasme moet ik wrts wel gaan bekijken dit weekend.

Overigens zijn zijn punten goed en heb ik me misschien wat laten misleiden dat hij er veel voor moet werken, ik heb de indruk dat hij het graag doet. Maar het gaat hier om een taal en taal leer je door te oefenen. Het is niet als wiskunde dat je gewoon gelijk door kan hebben en helemaal geen oefeningen voor hoeft te maken als je de beginselen snapt. Als ik lees dat je 7 keer actief moet bezig zijn met de woordjes, dan valt het blijkbaar allemaal wel mee. Maar ik vind het wel stevig vooruitgaan het Frans.

Desalniettemin zal de hoeveelheid woordjes en werkwoorden enkel maar meer worden dus we zoeken de minst tijdrovende methode met de meeste opbrengst.

Dus allemaal bedankt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.