Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Worden er nog woordenboeken gebruikt?

Ik wil onze woordenboeken weg doen, en vraag me af of ik ze bij het oud papier moet doen of dat ik er misschien nog iemand een plezier mee kan doen. Vandaar de vraag, worden die dingen nog gebruikt op middelbare scholen?


Zelden tot nooit is mijn ervaring. We hebben ze beneden in de boekenkast staan en ik heb mijn zoon die in de 2e van het VWO zit nog nooit een woordenboek zien pakken. Ze staan echter wel op de lijst van benodigde spullen. Gelukkig heb ik ze goedkoop 2e hands gekocht.

Ze staan hier nog wel op de lijst, al worden ze niet gebruikt…laatst voor het eerst omdat ik hielp bij tekst Duits begrijpen, en dat was voor zoon in 3 Havo. Ze doen hier alles met Google Translate of wat er in het boek/online boek staat. 

Er moest vorig jaar een woordenboek Duits mee naar school voor een proefwerk. Moest ik toen even kopen.

Ze kosten tegenwoordig maar een paar euro bij de Action en dat zijn dezelfde als de vroegere voorgeschreven Prisma-woordenboeken.

Voor zoon hebben we alleen Duits opnieuw gekocht. De exemplaren thuis waren van 1974. Engels en Frans hadden we nog redelijk recent vanuit onze eigen cursussen als volwassene.

Zoon heeft er volgens mij nooit ingekeken.

Braaf aangeschaft voor de middelbare. Tweedehands gekocht en zo goed als nieuw. Dat begrijp ik nu, want hier zijn ze de kast ook nog niet uit geweest.

In augustus/september voor een heel zacht prijsje op Marktplaats zetten?
Bij De Slechte of een andere tweedehandsboekwinkel brengen?

met de (school)examens had zoon ze als 1 van de weinigen mee en heeft ze ook gebruikt.

Bij de examens heb je niets aan Google translate.

Onze pubers moe(s)ten ze meenemen naar schoolexamens en naar het eindexamen. Dus wel gebruikt, maar zeer sporadisch. 

Ja met eindexamens hier, verder nooit. En toen hadden ze op verschillend niveau met de school examens,die school zelf indeeld,tegelijk duits en engels….

Hier wel. Er staat regelmatig met een leestoets “neem je woordenboek mee”. 

Hier een paar weken terug een woordenboek Frans gekocht voor een toets. 4 vwo

Hier staan ze maar ongebruikt. De school waar ik werk levert bij toetsen en examens de woordenboeken zelf (ivm mogelijk spieken). 
Mijn NT2 leerlingen moeten wel zelf een woordenboek meenemen van hun eigen taal naar Nederlands. Deze hebben we niet op voorraad. 

Als je ze kwijt wilt, kun je ze ook in een straatbieb zetten.

Ik werk in een bieb en rondom examentijd wordt er zeker nog naar gevraagd en zijn ze allemaal uitgeleend. Dus ik zou ze zeker niet weggooien maar als het voor jezelf of familie niet meer nodig is inderdaad in een straatbieb oid zetten.

Bij mijn man op school wel. Tijdens reguliere toetsen krijgen ze die in het lokaal, maar met toetsweken en eindexamens zit je niet altijd in een lokaal van het betreffende vak en dan moeten ze wel zelf een woordenboek meenemen voor sommige toetsen.
Er is op school wel een voorziening voor broers/zussen die gelijktijdig hetzelfde vak hebben en beide een woordenboek nodig hebben. Die kunnen dan bij de administratie een exemplaar lenen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.