Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wendelmoed

Wendelmoed

16-09-2019 om 20:05

Young adult boeken in Frans of Duits

Mijn jongste zoon moet dit jaar voor een aantal talen boeken gaan lezen en ik was benieuwd of mensen tips hebben over leuke young adult boeken in Frans of Duits?
Dit jaar worden er nog geen inhoudelijke eisen aan de boeken gesteld dus ik wilde hem nog niet lastigvallen met de Blechtrommel of Les miserables...

mediatheek

Heeft zijn school geen mediatheek? Daar hebben ze namelijk precies de boeken die hij zoekt. En voor advies over het niveau etc. kan hij het best bij zijn docent(en) terecht.

margaretha

margaretha

16-09-2019 om 20:44

re wendelmoed

Heb jij zelf de Blechtrommel gelezen? Ik vond hem niet om door te komen en heb het verschillende malen geprobeerd. Bovendien veel te dik voor een beginnende lezer. Lang geleden toen ik eindexamen deed, mochten we ipv het boek lezen de film zien en het dan toch toch op de lijst zetten (mocht alleen bij de Blechtrommel en die werd speciaal op school vertoond)

mirreke

mirreke

16-09-2019 om 21:56

Le petit Prince

lekker dun, en echt mooi...

Over young adult fiction in het Duits:

Level 4 - Die Stadt der Kinder, van Andreas Schlüter... gaat over een computerspel, science fiction. Erg succesvol in Duitsland.

Een tip, je zou je kind op amazon.de kunnen laten kijken, en dan de afdeling Duitse jeugdboeken. De Duitse site is ook (deels) in het Nederlands vertaald...

Klaus Korden

Als hij van historische fictie houdt, dan zijn de boeken van Klaus Kordon allemaal fantastisch.

Tine Winkel

Tine Winkel

17-09-2019 om 10:36

Frans

Heb ik thuis wel wat titels staan, ik laat t je vanavond weten

Tine Winkel

Tine Winkel

17-09-2019 om 17:24

gekeken

maar zie nu dat ik je vraag niet helemaal goed gelezen heb. Niet young adult boeken, zijn het, maar boeken uit de Lijsters-serie (Merles Blancs, voor de Franstalige boeken).
La classe de neige (Emmanuel Carrere) vond ik denk ik t meest 'young adult'.
Een ander mooi boek uit die serie vond ik La petite fille de Monsieur Linh van Philippe Claudel.

Maar, eens met een van mijn voorgangers hier, wellicht kan hij op school ook iets vinden via de mediatheek. Mocht hij een van mijn boeken willen lezen, voor verzendkosten zijn ze van hem.

site met lijstjes

https://www.goodreads.com/list/show/36316.YA_Books_by_German_Writers

https://www.goodreads.com/shelf/show/french-ya

Van de Franse ken ik er niet zo veel, van de Duitse zijn hier de boeken van Cornelia Funke en Ursula Poznanski populair, Kerstin Gier ook maar zijn misschien meer 'meiden'boeken. Michael Ende staat er ook bij zie ik nu.

Wendelmoed

Wendelmoed

23-09-2019 om 16:17

Dank voor de tips!

Het heeft mij verder op pad geholpen en ik heb in ieder geval de boeken van Michael Ende besteld (die verhalen kent hij en daar had hij wel zin in).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.