Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ypenburg Lyceum na ISK taal steun?

Hallo allemaal,

Mijn kinderen kwam terug van Brazilië (Portugees)  gingen eerst naar ISK om Nederlands studeren en na een jaar ze gaan naar een normaal school.
Inspannende want het is nog korte tijd om een taal leren op een hoge niveau.

Heeft iemand ervaring met the Ypenburg Lyceum als ze bieden extra steun voor anderstaligen studenten? 
Speciaal voor Nederlands als tweede taal?
Groetjes

op Facebook zijn er hele actieve groepen van expats. Ik denk dat de kans groot is dat je daar ervaringsdeskundigen vindt. Expats Amsterdam ofzo. Succes!

Joszy schreef op 14-04-2022 om 10:00:

op Facebook zijn er hele actieve groepen van expats. Ik denk dat de kans groot is dat je daar ervaringsdeskundigen vindt. Expats Amsterdam ofzo. Succes!

Aangezien ze vraagt naar het Ypenburg Lyceum gok ik dat ze in de omgeving Den Haag / Delft wonen, dan lijkt een Amsterdamse groep me niet zo nuttig.

BR-NL, ik denk dat dit forum de verkeerde plek is voor je vraag. De groep leerlingen die naar een ISK gaat en daarna naar het Ypenburg Lyceum is natuurlijk niet zo groot. Je hebt waarschijnlijk meer aan een gesprek met de mentor van de ISK, die weet ook waar leerlingen naartoe uitstromen na de ISK. En een gesprek met de coördinator van het Ypenburg Lyceum, die kan je precies vertellen welke ondersteuning er is. Zij kunnen je ook vertellen of er eerder kinderen zijn geweest die dezelfde route hebben gevolgd en je misschien in contact brengen met die ouders.

Promethium schreef op 14-04-2022 om 10:17:

[..]

Aangezien ze vraagt naar het Ypenburg Lyceum gok ik dat ze in de omgeving Den Haag / Delft wonen, dan lijkt een Amsterdamse groep me niet zo nuttig.

Sorry je hebt gelijk. Ik was in de war met IJburg. Expats den haag dan! Als er leerlingen zijn die dit traject doen zullen het wel vaak expat kinderen zijn denk ik.. 

Joszy schreef op 14-04-2022 om 10:27:

[..]

Sorry je hebt gelijk. Ik was in de war met IJburg. Expats den haag dan! Als er leerlingen zijn die dit traject doen zullen het wel vaak expat kinderen zijn denk ik..

Nee veel expats rondom Den Haag kiezen voor één van de internationale scholen.  Op welk niveau en in welke klas stromen je kinderen in?

Ik zou dit even vraag op de ISK school aan degene die deze stap  begeleidt. Zij weet vast wat nog normaal is om aan ondersteuning te krijgen en wat er mogelijk is als ze op het regulier onderwijs verder gaan. 

Ik ben begeleider van NT2-leerlingen in het reguliere onderwijs. Niet elke school heeft dat dus voor specifiek die school weet ik het niet. 

Wel goed om te weten is dat jouw kinderen tm het schooljaar waarin ze zes jaar in Nederland onderwijs hebben gevolgd, recht hebben op extra tijd bij toetsen.
Dit omdat het nu eenmaal langer tijd kost om een tekst eigen te maken.
Als je kinderen op 1 april 2021 voor het eerst naar school gingen, dan hebben ze tm 31 juli 2027 recht op extra tijd bij toetsen. 
Gingen ze naar school op 20 juli 2020 dan hebben ze recht op verlenging tm 31 juli 2026. Maar gingen ze voor het eerst naar school op 2 augustus 2020, dan geldt dat het hele schooljaar meetelt en dan mag het tm 31 juli 2027. Dit komt omdat een schooljaar loopt van augustus tm juli. 

Ook hebben zij die zes jaar altijd het recht om een woordenboek (papieren woordenboek) te gebruiken. Dit mag een woordenboek Portugees-Nederlands en Nederlands-Portugees zijn. 

Wat ik aan begeleiding doe is oa pre-teaching. Dat betekent dat ik de lesstof met de leerlingen doorneem voordat de daadwerkelijke les gegeven wordt. Zo krijgen ze de uitleg twee keer. Ik geef dan voornamelijk aandacht aan de taal, de vakdocent aan de inhoud. 
Normaal gesproken grijpt een docent terug op de voorkennis van een leerling maar veel NT2-leerlingen hebben of die voorkennis niet of hebben nog te weinig kennis van de gebruikte woorden om de voorkennis te activeren en te kunnen gebruiken. 

Mijn ervaring is dat veel leerlingen de taal goed oppakken wanneer ze het veel gebruiken. Ik zou ze dan ook stimuleren als ouders om ze ook thuis veel Nederlands te laten spreken. Daarnaast blijft ook de moedertaal belangrijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.