Suzan
08-07-2012 om 17:59
Zelf huiswerk beleiden (brugklas) - tips?
Dcohter gaat na de zomer naar het VWO. Denk dat ze er flink aan moet trekken (qua intelligentie moet ze het kunnen, maar is slordig, gemakkelijk).
We willen haar niet meteen op huiswerkbegeleiding zetten hoewel we zelf veel werken, maar haar in eerste instantie zelf begeleiden, kijken hoe dat gaat.
Iemand tips?
We zijn zelf ook hoog opgeleid (universitair). Kunnen wij dat met onze eigen ervaring (lang geleden) en gezond verstand zo doen, of hebben jullie nog tips i.v.m. de huidige tijd (afleidingen), ander soort boeken, internet etc etc?
Ik zag bijv bij Iddink dat ze een bloq (whatever that may be) hebben "Huiswerk? Dat doe je zo!" En "Zo help ik mijn kind met schoolwerk". Kent iemand dat? Heeft dat nog toegevoegde waarde?
Ik wil in het begin wel proberen er af en toe 's middags te zijn, weet nog niet of dat vaak gaat lukken. Er is wel regelmatig oppas (voor de jongste kinderen), maar die zal niet meer kunnen doen dat vragen of ze haar huiswerk gaat doen c.q. gedaan heeft. Nog tips op dat vlak?

Wiske71
08-07-2012 om 18:14
Belangrijk hier
belangrijk hier was het om de digitale afleidingen en het huiswerk zo veel mogelijk uit elkaar te houden.
Dus gsm wegbergen in een andere kamer en alleen bij pc/laptop in de buurt als dat echt nodig is voor het huiswerk.
Hier mag er dus geen gsm, computer, tv op de slaapkamer. Al maakt puber liever huiswerk aan de eettafel.

Annet
08-07-2012 om 19:00
Plannen is het belangrijkste
In de agenda schrijft de dochter straks op wat voor welk vak op welke datum klaar moet zijn (als je geluk hebt, sommige kinderen schrijven niets op).
Dit huiswerk moet omgezet worden in concrete acties, zoals 3x woordjes leren vooraf. Of 5x werken aan werkstuk voordat het af is. Of 1x huiswerk maken, dat in één keer gemaakt kan worden.
Wij zijn in de 1e klas begonnen met een planner voor de hele week. Al het huiswerk werd in deze planner opgeschreven, inclusief alle andere verplichtingen zoals de sporttrainingen, muziekles e.d.
Dit was een excel-overzicht per dag. Dit hebben we gemaakt na de eerste ca 6 weken school zodat duidelijk werd wat het patroon was, voor welk vak meestal leerwerk en voor welk vak meestal praktisch werk of een combi. Uiteraard is het schema aangepast aan het rooster.
Dit werkte prima en dochter gebruikt het nog steeds (gaat nu naar de 4e).
Daarnaast is het slim om geregeld te praten over: hoe leer je. Dat is voor iedereen anders. Er zijn verschillende sites om hier achter te komen. Er zijn zelfs (betaalde) testen voor.

Suzan
09-07-2012 om 22:25
Goed idee
Bedankt alledrie voor jullie tips. Dat plannen goed aanleren lijkt me inderdaad een goede investering.
Annet en P, zouden jullie een voorbeeldje van jullie (week)schema willen toemailen? Wetende dat het bij jullie werkt, en zien hoe jullie het precies doen, zou ik heel fijn vinden. Als jullie het willen, graag aan [email protected].
Mochten anderen nog meer tips hebben (ook over die bloq en zo), die zijn allemaal welkom!

Nely
10-07-2012 om 12:19
Of gewoon een extra agenda
voor het inplannen en verdelen van het huiswerk. Dit naast de agenda die mee naar school gaat.

Marjolein
10-07-2012 om 12:59
1blik
agenda hebben we hier. Aparte ruimte voor het inplannen en verdeling van het huiswerk. Met kleurensysteem, werkt goed.
www.1blik.nl

Annet
10-07-2012 om 21:56
Het schema is inderdaad eenvoudig
Wij zijn er pas mee begonnen na ongeveer 6 weken onderwijs. Dochter wist toen wat ze per vak kon verwachten (maakwerk, leerwerk, beiden, hoe intensief was leren nodig). De periode ervoor heb ik helemaal los gelaten.
Het planningschema is een excelbestand met een kolom per dag van de week. Per dag staat het verwachte maakwerk, leerwerk vermeld en de eigen activiteiten per dag zoals sporttraining, verjaardagen en dagjes uit in een weekend.
Onderaan is nog genoeg ruimte voor bijzonderheden van de week. Werk dat er niet is, wordt enthousiast doorgestreept.
Dochter is niet in de buurt dus ik kan nog geen voorbeeld mailen.
Een aparte agenda kan natuurlijk ook. Zelf vind ik een A4 makkelijker, juist zolang je als ouder meekijkt.

msnl
19-07-2012 om 19:19
Tips
Beste Suzan,
Als mentor (en ook als docent Engels) op de middelbare school krijg ik vaak deze vraag van ouders. Daarom heb ik voor ouders een speciale pagina aangemaakt op mijn website waarop ik handige informatie zet.
Ook voor tips bij het helpen van het huiswerk kun je hier terecht.
Mijn website is: http://www.msebel.yurls.net/en/page klik op 'ouders' in de linker kolom.
Veel succes! Mocht je meer vragen hebben, let me know.
Groet,
MSNL

Yura
20-07-2012 om 08:39
Niveau
Qua niveau is het wel te doen, hoewel ik meestal met wiskunde eerst even tijd nodig heb om me de stof weer eigen te maken. Na het eerste trimester snapte ze het en regende het achten en negens en bereidde ze zich voor op een proefwerk door een middag bij een vriendin door te brengen die er niets van snapte, waarna ze beiden achten en negens hadden. Steeds meer klasgenoten begonnen haar te vragen om bijles, maar daar is ze wijselijk niet op in gegaan, zou teveel tijd kosten. Ook zoon in 2 vwo hebben we veel met wiskunde moeten helpen omdat hij de leraar niet kon volgen, wij moesten dus echt alles nog een keer doornemen thuis, was ook nog te doen, maar ik hoop toch wel dat hij straks in 5 en 6 vwo een leraar heeft die wel uit kan leggen, anders wordt het lastig vrees ik