Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zie nu al op tegen volgend jaar

Zoon gaat volgend jaar naar de laatste groep van basisschool. Hij krijgt een hele vervelende meester die ontzettend bovenop de jongens zit. Zo eentje van de oude stempel. Dus strafregels schrijven en in de hoek staan, ja het bestaat nog echt. De andere ouders lijken er niet mee te zitten. Die denken ouderwets staat voor goed gedegen onderwijs. Mijn zoon vindt het vreselijk en ik dus ook. Heeft iemand dit hier ook aan de hand gehad? Het is dat het het laatste jaar is maar ik baal als een stekker. We zien er alletwee tegen op.


Miss Sas

Miss Sas

19-07-2015 om 18:42

In de hoek staan in groep 8?

In de hoek staan was toch vroeger toch alleen voor de kleuters en de lagere klassen toch niet in de hoogste klassen? Ja strafregels dat wel. Maar als ik jou was zou ik gewoon het in begin even aan kijken en tegen je zoon zeggen dat hij zich rustig houd.

Jamie

Jamie

19-07-2015 om 21:41

Niet vooraf druk maken

Dat heeft geen enkele zin en vaak valt het wel mee. Een meester die streng bekend staat valt vaak wel mee en een juf die leuk zou zijn valt vaak toch tegen.

Als je een kind hebt wat nogal braaf is kan dit toch juist goed uitpakken en als je kind dat niet is leert het dat wel af. Gewoon een leuk jaar van maken.

Niet druk maken

Ben het met Jamie eens, het valt misschien wel mee. Mijn zoon had in groep 5 ook een 'juf van de oude stempel' waar vooral veel ouders zich vooral op het speelplein druk over maakten (en dus de kinderen ook).
Ik had mijn zoon verteld dat hij het er maar mee moest doen, druk maken van te voren lost niets op. Neem het zoals het komt.
Uiteindelijk viel het allemaal erg mee. Ja, een jolige meester is misschien leuker, of een gekke en kekke juf ook, maar het is wat het is. En veel aandacht gehad voor rekenen, internaliseren van tafels, schaken. Hij heeft er nu nog steeds profijt van!

eefy

eefy

20-07-2015 om 10:05 Topicstarter

pff

dank jullie wel. Voelt toch goed dat jullie even input geven. Het zit hem gewoon niet mee in zijn schoolcarriere. Verleden jaar werd zijn juf overspannen en toen kreeg hij deze meester al een paar weken. Die blijft dus volgend jaar. Hij is nieuw, 63 jaar oud en wilde nog wel een jaartje doen na ergens anders schoolleider geweest te zijn. Maar wat een neuroot is die man. Ik word zelf ook bloednerveus van hem. Mijn zoon vindt hem dus echt vreselijk. Ik hou hem maar steeds voor dat het nog maar 1 jaar is en dat hij er dan vanaf is maar een jaar voelt wel heeeuuuuuul lang zo. Maar jullie hebben wel gelijk. ik kan er toch niets aan veranderen en we moeten gewoon het beste ervan maken.

mirreke

mirreke

20-07-2015 om 12:36

Nou, ik zou dit toch gaan bespreken

Strafregels en in de hoek vind ik niet kunnen. Bespreek het met de meester, en anders met de directie.

Verkeerde boodschap geef je je zoon zo ook mee, alsof je niet kunt proberen aan nare omstandigheden iets te doen. Je hebt dus al ervaring met hem, en je zoon ook. Je hoeft dus ook niet meer af te wachten eerst.

mama2

mama2

20-07-2015 om 13:03

wachten

Ik zou het ook nog even afwachten. Kijk, de "straffen" zijn vooroorlogs, absoluut en als je zoon een "lastig" kind is, zou ik ook vrezen of als deze meester onredelijk is en de kinderen te pas en te onpas straft zou ik ook wel aan de bel trekken.

Hier kreeg zoonlief afgelopen schooljaar "zo'n" meester....uiteindelijk is het reuze mee gevallen en ben ik enkel (en voor het eerst in de school carrière van zoon) naar de meester gegaan omdat ik er niet van gediend ben dat iemand loopt te schreeuwen tegen de kinderen.

Nur

Nur

20-07-2015 om 13:08

Niet te druk maken

Met in de hoek zetten en strafregels is niks mis zolang het maar rechtvaardig is. Persoonlijk zou ik het belangrijker vinden dat ze ook echt iets leren in de klas. En of dat nou met een zachte hippie meester met gitaar is of een strenge meester van de oude stempel zal me minder uit maken. Zolang hij ze maar de juiste kennis bijbrengt.
Overigens kan het allemaal loslopen. Een invaller is weer wat anders dan permanent. Sommige leraren zijn strenger in het begin of ze een klas maar een korte periode hebben dan als ze de vaste leraar zijn en hun leerlingen goed kennen. En misschien blijkt dat onder de ouderwetse houding wel een fantastische leraar zit met hart voor zijn leerlingen. Dat weet je allemaal niet.
En misschien is het ook inderdaad niet zo'n leuke leraar. Dat is dan jammer. Soms heb je gewoon pech. Je moet het er maar mee doen en er het beste van maken.
Ik zou dus gewoon afwachten en zien hoe het uiteindelijk gaat lopen. Om op voorhand al naar de directie te stappen lijkt me heel overdreven. Met welke reden zou je dat doen? Hij zet leerlingen in de hoek en laat ze strafregels schrijven als ze zich misdragen? Tenzij dit door de school expliciet verboden wordt lijkt me dat de directie hier weinig mee kan en mee wil doen. Het zijn tenslotte vrij gangbare straffen verder.

eefy

eefy

20-07-2015 om 15:23 Topicstarter

dank

vind het fijn om hier deze input te krijgen. Ook van mensen die het niet zo erg vinden. Dat helpt me om te relativeren. Mijn zoon is niet vervelend maar er zitten maar 5 jongens in die klas dus die krijgen constant negatieve aandacht van die man. Ik heb erbij gestaan en werd er eerlijk gezegd bloednerveus van hoe hij tegen ze deed. Ik heb wel al afgesproken om aan het begin van het jaar een gesprek te hebben met hem omdat zoon er zo tegenop ziet dus hopelijk helpt dat. Wat niet helpt is dat ik het zelf ook echt een vreselijke (onsmakelijke) man vind. Ik weet dat dat erg klinkt maar hij zweet vreselijk heeft vieze kleren etc. en dat helpt niet echt. Ik ben maar gewoon eerlijk tegen jullie. Ik zit er zelf wel mee dus dat ik dat allemaal zo erg vind. Maar jullie reacties helpen me wel. Ik moet er gewoon overheen stappen en er inderdaad het beste van maken.

eefy

eefy

20-07-2015 om 15:25 Topicstarter

gangbare straffen

Ik lees net van Nur dat je dat gangbare straffen vindt. Ik moet zeggen dat ik er van opkeek toen ik dat hoorde dat er kinderen in de hoek werden gezet of met hun neus naar het bord en strafregels kregen maar jullie vinden dit dus normaal? Ik ben niet een jonge moeder meer maar ik herinner me dat in mijn tijd vroegguh we dit al rare straffen vonden. Hoe wordt er bij jullie op school gestraft? (gaat dus om groep 8)

Thomas

Thomas

20-07-2015 om 15:44

Wat ga je zeggen?

Wat ga je dan zeggen in dat gesprek aan het begin van het jaar? Dat je vind dat hij anders moet straffen en dat hij bovenop de jongens zit en dat hij niet zo'n leuke leraar is? Dat zal een goede toon zetten voor de rest van het jaar!
Wacht nou maar af en pas na het eeste incident kun je gaan klagen.

Bespreken

Bij mijn dochter ging het als volgt. Ze vroeg op aanraden van de IB-er zelf een gesprek aan met de juf. Daar besprak ze wat ze ervaarde als de juf de klas onderuit de zak gaf. In een een op een gesprek met een kind heb je meer kans dat iemand zich terugtrekt en in de verdediging schiet. Ook vullen volwassenen vaak in voor een kind wat het dan ervaart. Wat in feite heel anders kan zijn.
Ik zou het even afwachten en met je kind bespreken hoe het gaat en samen bedenken hoe hij het gesprek met de meester aan kan gaan. Zonodig gesteund door een directeur of IB-er op de achtergrond, niet bij het gesprek zelf.
Maar ik zou het wel scherp monitoren. Of het je kind lukt en of het voldoende zelfvertrouwen blijft hebben en met jou blijft bespreken wat er zich op school afspeelt en hoe hij dat ervaart. Het kan goed zijn om hier samen een weg in te vinden en het kan het inzicht en de vaardigheden van je kind vergroten.
Maar je waakt er wel voor dat een kind niet klemgezet wordt en machteloos.

eefy

eefy

20-07-2015 om 16:56 Topicstarter

wil niet gaan klagen

De insteek zal niet zo zeer zijn dat we komen klagen maar meer hoe gaan we samen zorgen dat het een goed jaar wordt voor zoon. Hij verveelt zich o.a. de rimbam in de klas. Meester heeft natuurlijk al gezien dat zoon niet erg enthousiast reageert op hem dus het begin gesprek is er al geweest. Met klagen over hem kom ik toch nergens, die man is al 63 dus veranderen gaat ie toch niet. De insteek gaat dus zoon zijn die het een jaar vol moet houden en hoe er het beste van te maken. Ik kan niet eerlijk zijn uiteraard maar wel het meeste er proberen uit te halen voor hem (bijvoorbeeld af en toe op de gang werken zodat hij even rust heeft van deze man, die vreselijk hard praat en ook nog eens heel veel).
Als iemand anders nog tips heeft hoe dit tactisch te doen dan heel graag (dit is trouwens de 6e leerkracht in een jaar, dit even terzijde maar wel om aan te geven dat de kinderen en zoon al helemaal niet, niet meer zo staan te springen om zich te verbinden met iemand).

eefy

eefy

20-07-2015 om 16:57 Topicstarter

AnneJ

goede tip, dank!

Moni

Moni

20-07-2015 om 20:35

Je kunt ook naar een andere school

Dan wel vóór 1 oktober overstappen, anders krijgt de school geen financiering voor dat jaar.
Misschien wil je zoon graag naar een andere school, misschien naar een groep 8 waar hij kinderen kent uit de buurt of van de sportclub. Of laat hem een dagje meedraaien op een andere school.

Een jaar is inderdaad erg lang. Wij hadden ook redenen om groep 8 ergens anders te doen. Uiteindelijk niet gedaan maar wel spijt van gehad. Zo'n overstap kan veel makkelijker zijn dan een heel slecht jaar.

Niet te snel overstappen..

Een bs heeft een beeld van een ll dat reeds 7 jaar aan die school gebonden is. Dat is bepalend voor het advies.
Een ll dat in groep 8 van school wisselt, krijgt snel te maken met een bs dat geen volledig beeld heeft en zodoende sneller geneigd is de ll een lager schooladvies voor het VO mee te geven.
Met name de ' middelmatige' ll kunnen hier hinder van ondervinden.

Kijk het even aan en bespreek het dan met de direkteur. 'In de hoek staan' wordt pedagogische gezien niet erg gewaardeerd. Zelfs als een kind dit maar zwak vindt, kan een onderwijskundige/ direkteur dit achterhaald en ouderwets vinden. Als meerdere ouders dit melden, wordt dit meestal in een werkoverleg aangekaart.

Jamie

Jamie

20-07-2015 om 22:15

Moni

De teldatum van 1 oktober geldt voor het bedrag wat de school krijgt voor het schooljaar daarna, dan is dit kind dus toch al van school af. Het aankomend schooljaar krijgt de oude school nog het hele jaar geld voor dit kind en de nieuwe pas als het kind in de brugklas zit.

Moni

Moni

20-07-2015 om 23:28

Ja en nee Jamie

De financiering loopt inderdaad een jaar achter.

Stel kind blijft op huidige school. Dan telt de 1 oktober telling in groep 8 voor de financiering van het jaar erna. Ook al zit kind dan niet meer op de basisschool maar op het VO.
Als kind van school verandert in groep 8 vóór 1 oktober, dan krijgt de nieuwe basisschool een jaar financiering.

Als kind van school verandert in groep 8 ná 1 oktober, dan krijgt de oude school een jaar later de financiering en krijgt de nieuwe school niets.
Vandaar mijn tip om bij verandering van school dat te doen vóór 1 oktober zodat de nieuwe school de terechte financiering krijgt van dat jaar.
De oude school zal het niet erg vinden als zij de financiering nog krijgen. Voor de nieuwe school zal de financiering een rol spelen in hun bereidheid om een nieuwe leerling in groep 8 in te schrijven.

tomaatje

tomaatje

21-07-2015 om 15:28

rustig aan

eerst maar eens kijken hoe het gaat. Als zoon zich positief opstelt, helpt dat vast. En dat jij die beste man hélemaal niet ziet zitten, helpt niks.
Probeer het wat realistisch te bekijken.

Een jaar is lang, hoewel, er gaan heel wat vakantieweekjes af.

Je zoon zal vaker irritante docenten/klasgenoten/collega's treffen in zijn leven, leren omgaan met mensen die niet direct je favoriet zijn.

Als er incicenten zijn die echt niet kunnen, is het vroeg genoeg om aan de bel te trekken. Je kunt de man niet verwijten dat hij is zoals hij is, en inderdaad zal iemand van 63 niet meer veranderen. Dat hij nog een jaar werkt, tja wie weet heeft hij nog studerende kinderen of een hoge hypotheek, kan allemaal.

Adrienne

Adrienne

21-07-2015 om 18:06

nee

De tips om af te wachten en niet te negatief te beginnen vind ik op zich goed van mijn voorgangers. Aan de andere kant zou ik volstrekt niet gediend zijn van een leerkracht die mijn zoon zou vernederen. In de hoek zet en zo.
Ik zou naar school gaan zodra ik het hoorde en leerkracht en directeur duidelijk maken dat het nooit meer mag gebeuren.

Weliswaar wil ik niet zo'n ouder zijn die zeurt tegenover de leerkrachten en die nooit een straf tegen kind mag geven omdat de ouders dan op de stoep staan, maar er zijn grenzen.
Ik vind het namelijk respectloos, en ik geloof er ook niet in.

Tureluurs

Tureluurs

23-07-2015 om 09:32

ik zou er eerlijk

Ik zou er eerlijk gezegd niet van gediend zijn als mijn kind zich in de klas zou misdragen.
Dan zou mijn kind niet alleen een probleem met de leerkracht hebben.

Als strafregels schrijven al te erg is en er al bijna geen consequenties aan gedrag mag worden gegeven omdat bijna alles vernederend en ouderwets en zielig is, wat laat je een leerkracht dan nog over?
Een korte tijd geleden nog een gesprek met een psycholoog gezien, waarbij deze zei dat er aan gedragingen duidelijke gevolgen moeten zitten.
Ze krijgen niets van strafregels schrijven. Heeft het zin? Soms wel degelijk; een bepaalde leraar liet mensen hoofdstukken overschrijven die nog zouden worden overhoord. Had je meteen geleerd.
Daarna een kort duidelijk gesprek over het gebeurde, hoe en waarom, de verwachtingen en nog een keer de regels herhalen en met een schone lei weer verder. En soms helpt even afzonderen de situatie af te laten koelen zodat deze niet escaleert.

Als je als ouder de leerkracht zo duidelijk niet de positie geeft die nodig is, sta je in feite al op achterstand vwb orde en veiligheid in de klas.

Ik ken nog steeds een strafregel die ik 100 keer moest overschrijven toen ik 13 was en dat was geen korte en nee, daarna vergat ik mijn boek niet meer

Wilma

Wilma

23-07-2015 om 12:19

misdragen

En ik zou best eens willen dat mijn kinderen zich zouden misdragen in de klas. (met grenzen natuurlijk) Mijn kinderen zijn altijd super braaf.
Mag best iets minder, er mag best ruimte zijn in de klas vind ik om ook eens een mindere kant van jezelf te laten zien. Zeker op bs.
Daarbij vind ik dat je bij écht misdragen in de klas je ook mag kijken naar wat er aan de hand is, kinderen misdragen zich toch niet zomaar? Als je echt een fijn leerklimaat verzorgt in de klas waar iedereen aan zn trekken komt dan zal het met het misdragen wel meevallen. Wijzen naar misdragende kind is wel makkelijk, hoef je zelf niet na te denken over wat je moet verbeteren.
Heeft straffen zin? Tsja, bij kinderen van het kaliber als die van mij vast wel. Die zouden zich rotschrikken en er echt wel voor zorgen dat het nooit meer gebeurt. Die zouden het nl wél als vernederend beschouwen. Maarja, mijn kinderen kijken wel uit,scannen op dag 1 al de regels en zorgen dat ze zich eraan houden. Op de dag dat ze ooit met straf thuis komen geef ik een feestje.
In de praktijk zie je dat het steeds dezelfde kinderen zijn die keer op keer straf krijgen. Dus tsja, heeft het zin? Geloof er zelf niet zoveel van.
(En *een* psychoog zei...proest, al veel te maken gehad met psychologen? Ik helaas wel.)

Nur

Nur

23-07-2015 om 13:43

rechtvaardig

Ik zie niet in waarom strafregels schrijven of in de hoek staan een verkeerde straf is. Ik heb in mijn leven regelmatig strafregels moeten schrijven en ik leef echt nog steeds Het enige punt wat ik wel belangrijk zou vinden is dat het rechtvaardig is. Een strenge leraar is prima maar het is wel belangrijk dat hij dan ook gewoon streng is voor iedereen. Niets vervelender voor de sfeer dan dat sommige kinderen een voorkeursbehandeling krijgen of juist achtergesteld worden. Maar gewoon af en toe straf krijgen is echt niet erg. Het is niet leuk maar dat is natuurlijk ook het hele punt. Straf krijg je als je iets verkeerds heb gedaan. Het hoeft ook niet leuk te zijn.

Als ik reacties als die van Adrienne lees ben ik trouwens heel blij dat ik geen leraar ben. Die kinderen zijn het probleem niet maar je krijgt de ouders er ook gratis bij.

Wilma

Wilma

23-07-2015 om 13:57

precies Nur

Een leraar moet het kunnen doen met alle ouders. De kinderen zijn idd het probleem niet, zeker op die leeftijd. Die weten niet beter en moeten het ermee doen. Ouders zijn natuurlijk veel beter in staat voor hun belang en mening op te komen. En als leraar zul je rekening moeten houden met die meningen. Ten slotte sta je in dienst voor de kinderen van die ouders.

Nur

Nur

23-07-2015 om 14:52

Wilma

Dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen. Ik dacht dat de leraar er was om de kinderen te leren rekenen, lezen en schrijven en dat als de kinderen in de klas klieren of hun huiswerk niet maken de leraar ingrijpt zodat de rust in de klas weer terugkomt. Nu snap ik dat het allemaal om de mening van de ouders gaat. Nogmaals ik ben echt zo blij dat ik geen leraar ben.

Toen ik kind was ging dat toch anders. De leraar was gewoon de baas. Was je vervelend kreeg je straf. Ging je daarover klagen bij je ouders dan kreeg je als je pech had nog een keer straf. Ouders gingen er vanuit dat als je straf kreeg je wel wat verkeerds zou hebben gedaan.

eefy

eefy

23-07-2015 om 15:33 Topicstarter

Is toch wel iets anders

Het is toch wel wat anders dan dat het lijkt. Mijn zoon gedraagt zich in de klas. Heeft dus ook nooit straf gekregen van deze man. Alleen heeft hij echt diepe minachting voor hem omdat hij ziet dat deze man ten koste van andere kinderen zich populair maakt. Het is niet zo dat ik tegen straffen ben. Maar het een gaat vaak moet het andere samen. Ben je een goede leerkracht, dan straf je ook "goed en rechtvaardig" zodat kinderen het accepteren en proberen de volgende keer te proberen niet meer de fout in te gaan. Ben je een slechte leerkracht dan accepteren de kinderen dus ook niet de straffen. Ze ervaren het als onrechtvaardig of vernederend of ze trekken zich er niets van aan. Ze gaan dus door met ongewenst gedrag. Deze man heeft lang niet voor de klas gestaan, is een neuroot, blijft maar doorpraten en daarnaast deelt hij ook nog eens constant straffen uit. Er wordt nu gefocust op die straffen maar die vind ik nog niet eens zo belangrijk, immers mijn eigen kind krijgt geen straf. Maar ik ben ook niet gek, ik zie dat er een incapabele leerkracht voor de klas staat en mijn kind heeft ook hersens en ogen meegekregen. Van daar dat we opzien tegen volgend jaar.

eefy

eefy

23-07-2015 om 15:38 Topicstarter

En Nur

Ik ben toch wel zoooo blij dat de tijden veranderd zijn en dat meneer Pastoor en de leerkracht ook maar gewoon mensen blijken te zijn die ook verkeerde dingen blijken te kunnen doen waar zo veel jaar na dato heel wat kinderen beschadigd door zijn, achteraf gebleken. Wellicht hebben enkele van die kinderen van toen ook wel het een en ander aan nun ouders gezegd en reageerden die precies zo als de jouwe ; de pastoor en de meester hebben altijd gelijk. Kom op joh, je kan toch niet serieus menen dat het vroeger beter was?!!!

Tureluurs

Tureluurs

23-07-2015 om 15:48

Wilma

"(En *een* psychoog zei...proest, al veel te maken gehad met psychologen? Ik helaas wel.)"

Wat een vervelende manier om een aanname duidelijk te maken.
Misschien ben ik er wel eentje, wie weet heb ik er zelf en/of met de kinderen of anderzijds mee te maken gehad. Proesten om een opmerking doe je maar in je eigen tijd.

Verder eens met Nur en daarom vind ik dat je als ouder net zo goed van de leraar het verhaal moet horen als van het kind. Die hoge poten moeten op stal blijven. Als je ziet hoeveel agressie er van ouders naar school komt dan schrik je. Ambulancebroeders, conducteurs, overal de kreten over het geweld tegen deze beroepsgroepen. Daar mogen leerkrachten wat mij betreft ook bij horen.
Ik ben het ook niet eens met dat de leraar in dienst staat van de kinderen. Kinderen hebben recht op onderwijs, niet op een persoon die naar hun pijpen danst want kinderen zijn niet de baas. Noch de ouders. De leraar moet de pikorde, rust en veiligheid in de groep handhaven. Daarbij is hij of zij geen psycholoog en hoeft ook dat werk niet te verrichten zoals tegenwoordig wel wordt verwacht. Hij of zij moet onderwijs geven. En anders moet dat loon maar eens flink omhoog.

Eefy ik snap je punt, soms liggen leerling en leerkracht elkaar niet, zonder overduidelijke reden of omdat het ene karakter niet bij het andere past. Dan is het zaak het jaar zo goed mogelijk door te komen en een vinger aan de pols te houden. Wie weet heeft deze leraar wel heel veel met je zoon en al heeft je zoon dat niet met hem, wie weet gaan ze elkaar leren waarderen.
Blijf opletten maar maak er niet tevoren een halszaak van, dan leg je de druk op dingen die nog niet zijn gebeurd of niet gaan gebeuren.

Nur

Nur

23-07-2015 om 15:49

Eefy

Ik weet niet of vroeger beter was. Maar ook niet slechter. Het was anders maar niet slechter. De kwaliteit van het onderwijs was goed. Ja, de leerkrachten waren streng en je kreeg af en toe een tik maar dat was verder ook niet zo'n punt. Ik heb daar in elk geval nooit moeite mee gehad en ik heb ook niet het idee dat mijn klasgenoten hierdoor trauma's hebben opgelopen. Gelukkig maar want in grootste deel van de wereld gaat er een stuk strenger aan toe op school dan in Nederland.

Overstappen

Eens zag ik in een tabel dat ll die 1x van school gewisseld waren meer kans liepen op een lager schooladvies. Kinderen die 2 x waren gewisseld, kwamen niet eens voor bij het percentage VWO-advies. Nu zal je altijd uitzonderingen hebben. Maar dat tabel gaf aan wel invloed overstappen kan hebben op het schooladvies. Vaak als gevolg van onvolledig overdracht van het leerlingdossier.

Gelukkig heeft de zoon van Eefy niet snel bonje met de meester maar hij moet ook leren dat hij niet de wereld kan verbeteren, hoe oneerlijk de meester ook is. Het gedrag van de meester is namelijk een taak van de direkteur, in belang van de sfeer en het eindresultaat. De kinderen die oneerlijk worden behandeld, zullen dat met hun ouders moeten bespreken.
Het is triest maar niet verstandig om de hete kolen voor een ander uit het vuur te pakken.
Toen mijn kind een gepest kind hielp, kwam hem dit duur te staan. Het heeft hem de ogen geopend hoe de mensen kunnen zijn. Daarom telt hij tegenwoordig eerst tot drie.

Jamie

Jamie

23-07-2015 om 16:13

nou nou

Dus omdat er geen VWO'ers zitten onder kinderen die twee maal van school wisselen heeft schoolwissel invloed op het advies? Dat vind ik toch wel erg kort door de bocht.

Ik denk gewoon eerder dat als het prima gaat met kinderen, ze hoge cijfers halen er niemand gaat wisselen van school!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.