Silone
13-10-2011 om 09:26
Ziek en weer naar school
Lastig toch. Zoon (2 HAVO) is ziek. Begint zich iets beter te voelen. Maar ja, wanneer hij naar school gaat, komt alles patsboem weer op hem af. Achterstanden, inhaaltoetsen, uitleg gemist, en dan ook nog de drukte, geren en gevlieg en herrie aan zijn zere hoofd. Ik vind dat altijd maar lastig hoor. Je wilt niet dat je kind te veel mist op school, maar met te vroeg weer heen laten gaan, verknalt hij zijn inhaaltoetsen waarschijnlijk.
Zoon is maandagmorgen ziek thuis gekomen, en ligt nu ook nog op één oor. Ik laat hem maar wat huiswerk maken en leren als zijn hoofdpijn het wat toelaat, zodat hij een beetje bijblijft.
Hoe doen jullie dat?

Foo
13-10-2011 om 10:03
Inderdaad lastig
Op de basisschool was het geen probleem: dan stuurde ik ze al vrij snel weer naar school. Op de middelbare school ligt het toch anders, vind ik. Als ze weer op school terug zijn, dan kun je niet even weer rustig opstarten. Ik heb wel eens gehad dat een van de kinderen toch een overhoring mee moest maken ondanks mijn "sorry geen huiswerk kunnen maken want ziek"-briefje. En aan de ander kant precies zoals je beschrijft, ze moeten ook weer niet teveel missen want dat gaat een heel stuk sneller dan op de basisschool.
Wat ik nu doe, is dat ik ze lekker laat uitzieken en zoveel mogelijk en zo goed en zo kwaad als het kan, het huiswerk laat bijhouden. Soms komt een klasgenoot langs, dan kunnen we wat copietjes maken van het gemiste huiswerk/de gemiste lessen. Meestal wordt het huiswerk doorgebeld. Kunnen ze er weer vol tegenaan, dan gaan ze naar school. En dan moet(en) er inderdaad werk(jes) ingehaald worden.
In het geval van jouw zoon, zou ik hem waarschijnlijk maandag weer naar school laten gaan. Dan is hij weer helemaal fit en heeft hij nog 3 dagen om alles zoveel mogelijk in te halen. Dan kan hij maandag weer volop aan de bak.

Jolanda123
13-10-2011 om 10:08
Mentor
Wat ik meestal doe: Ik leg het balletje bij de mentor neer met het verzoek om de ziekte door te geven aan de andere leerkrachten, en de vraag om huiswerk door te geven.
Dit kan tegenwoordig gelukkig via de mail, en die mailtjes bewaar ik dan ook.
Kind kan dan en uitzieken en huiswerk maken en bij blijven met de lesstof.

Silone
14-10-2011 om 08:05
Tja
Hij belt idd aan het eind van de dag een klasgenoot (eentje die de boel een beetje op orde houdt ) voor huiswerk, maar hij komt er nog niet heel veel aan toe. Hij woont met deken op de bank, gaat zelfs liever niet naar bed. Ik kan me van mezelf herinneren dat dat ook wel heel lekker was als je ziek bent. Dommelen op de bank met alle huisgeluiden om je heen.
Hij leest trouwens wel een boek die voor school nog gelezen moest worden. Komt hij eindelijk daar aan toe, het is absoluut geen lezer. Maar eens zien of hij dit weekend opknapt, ander ga ik me echt zorgen maken om die hoofdpijn.

albana
14-10-2011 om 09:12
School stuurt klasgenoot
Hier regelt school het zo (dit idee is geopperd door de ouderraad) dat als kinderen voor de 2de dag ziek zijn dat de mentor van de klas een klasgenootje stuurt, mét huiswerk dat wel....
Is mentor er niet (b.v. ook ziek) dan gaat het nog wel eens mis heb ik gehoord, maar soms neemt de 'klas' of het groepje vrienden/vriendinnen dan zelf die verantwoordelijkheid. Bij voorkeur een vriendje/vriendinnetje of iemand die er dicht bij woont natuurlijk. Jongste heeft het momenteel dus bijzonder druk, want 1 vriendin/klasgenootje heeft al vanaf maandag griep en dinsdag heeft andere vriendin/klasgenootje een ongelukje gehad met gym en zit dus met gekneusde enkel ook thuis. Het gaat ook een beetje 'automatisch' want andere leraar deelt b.v. de s.o.'s nagekeken en wel uit en vraagt aan de klas : "En wie brengt dit s.o. bij die en die?" En dan zal er iemand dus zijn die is aangewezen door mentor, zo niet dan kan die leraar daar mentor op aanspreken of zelf iemand aanwijzen voor dat klusje(of allebei).
De regeling werkt voortreffelijk, voor zover ik daar zicht op heb en is ingevoerd ong. 3 jaar geleden en dus bij alle leraren nu wel bekend.
Misschien ideetje om te opperen op jullie scholen?
groeten albana

Marjolien
14-10-2011 om 13:52
Hier gaat het telefonisch of
via MSN, hyves of wat is er nog meer....
Trouw vriendje belt het altijd even door en andersom doet zoon dat bij vriendje (nadat ik hem even had helpen herinneren.
Wel leuk Albana, dat systeem bij jullie. Heel sympathiek!

Fiorucci
14-10-2011 om 18:22
Mja
Ik heb de ervaring dat klasgenoten joviaal brullen: Nee,hoor,geen huiswerk! en vervolgens heeft zoon een hoop gezeur omdat er toch iets af moest zijn. Zoon houdt dus fronter in de smiezen en omdat leraren daar soms laks mee zijn,ook de planners, waarin staat wat af moet zijn in welke week.

albana
15-10-2011 om 15:20
Ja hoor ook online
Het grootste gedeelte huiswerk staat ook hier wel online, maar er zijn heel vaak 'aanvullingen' die er dan niet op komen. B.v. dinsdag is 1 onderdeel van huiswerk slecht gemaakt want niemand snapte het en dus wordt het herhaald (zelfde opdracht op donderdag). En als je er dan dus dinsdag al niet was...kan het maar zo zijn dat je dat dus voor donderdag dat hebt overgeslagen.
Ja, ik vindt het ook sypathiek. En ook gezellig voor de zieke, je spullen worden je nagebracht (gymtas vergeten ofzo) en je cijfers die je terugkrijgt....Soms krijg je briefjes mee van klasgenoten vindt ik ook 'gezellig' voor zo'n zieke.
En 8 km omfietsen zouden ze hier niet om malen. Zo ver vinden ze dat hier niet hoor....Mijn oudstes vriendin woont ong. zover en dat fietst oudste zo hoor voor 2 uurtjes, geen probleem. En jongste is al net zo. En dan zou je je áls je dat een groot probleem vindt, de eerste keer kunnen bellen en dan alsnog de dag erna erheen, dan weet je in ieder geval dat je niet voor 'niks' gaat. Het gaat volgens mij vooral erom dat iemand contact met je opneemt en zorg draagt voor evt. spullen. Dat iemand gewoon ook belangstelling toont. Ik vindt het ook wel 'sociaal' vanuit school.
Nu vrijdag kregen ze b.v. de handenarbeid opdracht mee....jongste kreeg er 3 mee, 3 helicoptertjes. Een groene, rode en blauwe dat wordt weer fietsen dus vandaag .(of ze neemt 1 van die helicoptertjes....
groeten albana

kaatje43
15-10-2011 om 20:53
Helaas kun je er niet op vertrouwen dat als het niet op ITS staat, het er ook niet is.

kaatje43
16-10-2011 om 14:46
Klopt. De so's en toetsen wel. Maar niet iedere leraar zet trouw het huiswerk op ITS.

Silone
17-10-2011 om 07:14
Weer naar school
Gelukkig is zoon opgeknapt. Hij gaat straks weer naar school. Ik ben benieuwd of hij met onze tactiek wat is bijgebleven. Overigens ken ik het hele its-systeem of ander online huiswerkbijhoudsysteem niet.

mia
17-10-2011 om 09:13
Gelukkig
Hopelijk is hij nu over zijn ziektes heen. Hier ook geen its of online huiswerksysteem. We moeten het hier doen met de goodwill van iedereen en meestal gaat dat goed. Je moet wel weten wie je moet benaderen en soms wijst de mentor of vakdocent iemand aan.

kaatje43
17-10-2011 om 20:05
Ja ze zitten op dezelfde school.
"Als mijn kind dan een onverwacht so krijgt terwijl het huiswerk er niet op stond als hij ziek is dan denk ik toch dat dat geen stand houdt"
Dat kan dus niet. De eerste schooldag hoeven ze geen so te maken, tenzij proberen en het dan later eventueel overdoen. Geldt dus niet voor de 2de dag. Ze gaan er vanuit dat je dan de kans hebt gehad om helemaal up-to-date te komen.

IngridT
17-10-2011 om 21:22
Hee silone....
Fijn dat ie weer beter is, maarre...hier is het nu herfstvakantie...bij jou niet?
Ingird

Tijgeroog
17-10-2011 om 21:51
Indridt
Hier in het zuiden moeten we nog een week wachten op de herfstvakantie.

IngridT
17-10-2011 om 21:58
Ja tijgeroog,
dat weet ik!
maar volgens mij horen Silone & ik allebei bij 'Noord'! Vandaar mijn verbazing!
Ingrid

Silone
18-10-2011 om 07:24
Haha
Nee, de basisscholen en 2 vo's hier in de gemeente hadden het lumineuze idee de vakantie een week naar achteren te schuiven. Beetje jammer dat de mbo's etc. niet mee doen. Heel lollig als je kinderen op verschillende scholen hebt. Hebben wij in het gezin gelukkig geen last van.
Het ging wel op school. De toetsen moet hij inhalen als hij de tweede keer deze week dat vak heeft.

Tijgeroog
18-10-2011 om 11:32
Dat deden ze hier vorig jaar ook. Opzich niet gek, als je laat zomervakantie hebt, om dan ook laat herfstvakantie te hebben.

Silone
18-10-2011 om 16:19
Schrik!
Kijk ik vanmiddag op zijn online cijferlijst, zie ik een één staan op een Frans proefwerk, en keldert zijn mooie 7,8 tot een dramatisch gemiddeld 3,2.
Blijkt dat de leerkracht er eerst een 1 neerzet tot zoon het proefwerk heeft gemaakt, dan komt zijn echte cijfer in beeld. Blijkbaar moet er iets in het systeem ingevuld worden. Pieuw.
Wat een gedoe, Cobi met die meivakantie. Ik ga er maar vanuit dat er van die 3 weken wel 1 overlapt met de grote jongens? Zo heeft zus 2 jaar geleden de meivakantie naar Italië moeten schrappen, omdat oudste zoon ineens 1 ipv 2 weken meivakantie had.