Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Verbaasde moeder

Verbaasde moeder

11-09-2012 om 17:07

Zieltjes winnen

Zojuist haalde ik zoon (3 vwo) van school omdat hij door een blessure even niet kan fietsen. Net buiten het hek stond een statafel met 2 mensen, die lolly's uitdeelden. Ik zag een biljet hangen en zag dat ze van een Evangelische gemeente hier uit het dorp zijn, waar ik niet heel erg gecharmeerd van ben. Zoon reageerde laconiek hierop, ze blijken er elke dinsdag te staan en de truc is zo snel mogelijk een lolly te pakken te krijgen en voor ze je kunnen vragen hoe het met je gaat weg te zijn, anders ben je de pineut en beginnen ze een heel gesprek. Is het raar dat ik dit raar vind en dat ik hier niet van gediend ben? Kan de school hier iets tegen doen eigenlijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ouder

Ouder

11-09-2012 om 17:13

Ja, dat werven aan de poort

Dat verbaast mij ook wel eens. Mijn kinderen krijgen wel eens kortingsbonnen voor de lokale friture uitgedeeld bij de poort: friet voor een euro of een gratis snack bij een friet. Hartstikke populair bij die pubers. Slim bedacht en een populaire plak om van alles te promoten.
Je zoon pakt het slim aan: hij pakt de worst die hem voorgehouden wordt maar laat de boodschap liggen. Zo zullen er een hoop doen.

Tja

Dat je hier niet van gediend bent lijkt me terecht, maar ze staan op de openbare weg. Net buiten het hek, en dat is natuurlijk niet toevallig.

Je zou hooguit de school kunnen vragen of ze die lui kunnen vragen om honderd meter verderop te gaan staan.

En je kan zelf die gemeente aanschrijven en ze meedelen dat je je kinderen altijd geleerd hebt dat ze geen snoep van vreemde mannen mogen aannemen.

Overigens is het wel weer een nuttig lesje "hoe om te gaan met opdringerige types" met als keuzeonderdeel "hoe een gesprek te beëindigen waar je tegen je zin in verzeild bent geraakt". Dat laatste is een nuttige vaardigheid die ook erg van pas komt bij telefonische verkopers.

Groeten,

Temet

Verbaasde moeder

Verbaasde moeder

11-09-2012 om 18:10

Dochter gevraagd

Inmiddels ook dochter gevraagd die in de tweede zit, die was echt stomverbaasd toen ze hoorde waar ze van waren, zij dacht dat ze van jeugd en jongerenwerk waren en dat je met ze kon praten als je problemen had ofzo. Nou ja die loopt nu met een grote boog om ze heen, want ze heeft een gruwelijke hekel aan deze gemeente (een vriendinnetje van haar zat erbij), ze vindt de voorganger een "enge man".

Tirza G.

Tirza G.

11-09-2012 om 22:08

Niet alleen bij school

Maar ook bij het busstation, waar elke ochtend busladingen vol kinderen uit alle omliggende dorpen worden afgeleverd. Meestal wordt de Strijdkreet uitgedeeld. Tja, het is openbare weg he.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

12-09-2012 om 07:48

Klopt

Of in de binnenstad, ook zo fijn. Scientology, evangelische groepen, noem maar op. Mijn dochter van 12 kreeg gisteren CDA troep in haar handen gedrukt. Ze ziet er toch echt niet uit als 18..

krin

krin

12-09-2012 om 09:32

350 meter

Moeten zieltjeswinners dezelfde regel opgelegd krijgen als coffeeshophouders? Niet binnen een straal van 350 meter rond een school? (Weet niet of dat al wet is, maar het was een voorstel). Wil je dat dan ook voor partijleden die in verkiezingstijd door de stad lopen met folders en rode rozen?
Ik denk niet dat je er wat tegen kan beginnen. Iets met vrijheid van godsdienst en recht van vergadering, of zo. Alhoewel: een ijscoman moet ook een vergunning hebben om zijn waren te slijten.
Zolang het niet om een sekte gaat (en dat kun je natrekken door informatie over die kerk te zoeken), lijkt zo'n stand me geen gevaar voor de puberziel. Wel inderdaad een mooi aanknopingspunt voor een lesje mensen afschudden, zoals Temet zei.

Ook verbaasd

Ik heb hier echt nog nooit van gehoord. Gebeurt dat echt zo regelmatig her en der? Of wonen jullie allemaal in de biblebelt ofzo? Hoewel ik zelf gelovig ben, vind ik dit ook wel heel apart. Vooral die combinatie snoep-schoolplein-blijde boodschap. Ik word er ineens een stuk minder blij van. Of school er iets mee kan, behalve een paar leuke lessen maatschappijleer eraan vast knopen weet ik niet eigenlijk. In elk geval wel slim om die lolly mee te pakken
Heb je als volwassene niet te neiging een praatje te maken over het hoe en waarom van deze (ongetwijfeld als ludiek bedoelde) actie?
Overigens heb ik als gelovige bijna de neiging om plaatsvervangend excuses aan te bieden...

Tsssk

Ooit kregen mijn kinderen (toen 5 en 8) op straat een folder voor een snoepwinkel in de handen gedrukt. Dat ik die dag Zeer Slechte Zin had heeft ongetwijfeld meegespeeld, maar ik ben naar de student die de folders stond uit te delen gelopen, en heb haar de folder terug in de handen gedrukt met de mededeling dat mijn kinderen nog te jong waren om zelf hun boodschappen te doen.
Zoals gezegd, ik had toen al mijn dag niet, maar als ik dit hoor, ik denk dat ik de zieltjeswinners toch wel heel stevig zou aanspreken.

Verbaasde moeder

Verbaasde moeder

12-09-2012 om 12:29

Geen biblebelt

Nee, zeker geen biblebelt hier. Ja ik vind deze gemeente inderdaad wat sekte-achtig, vandaar misschien mijn grote bezwaar. Het vriendinnetje waar ik het eerder over had, dat hier lid van was, is helaas overleden, vandaar dat ik met dochter naar een herdenkingsdienst ben geweest bij deze gemeente, wist ik veel, we werden uitgenodigd. Tijdens deze herdenkingsdienst werden vriendinnen en vrienden van het meisje ook al steeds opgeroepen om met 1 van hun "jongerenwerkers" te gaan praten. "Mijn dochter wilde daarna eigenlijk niet meer naar de begrafenis, vanwege die "enge man". Ik denk dat hopen dat ze als gevolg van dat overlijden misschien voet aan de grond kunnen krijgen binnen deze school, er zijn nu nog wat kinderen die bij GGZ lopen hierdoor. En mijn dochter gaf dus al aan dat zij dacht dat ze van jeugd- en jongerenwerk ofzo waren.

Fiorucci

Fiorucci

12-09-2012 om 12:37

Maar...

Wat vindt de school hiervan??

Negatief

Wat een negatieve berichten over die gemeente die daar bij de schoolpoort staat. Het zou ook niet mijn manier zijn (ik reken mezelf ook bij de christenen) maar ik merk wel dat veel jonge mensen op zoek zijn. En als de boodschap ze niet aanstaat, lopen ze toch gewoon door? Deze jongeren komen gewoon uit school. Je hoeft niet in gesprek te gaan en dat leren ze dan inderdaad ook meteen.
Er zijn ook initiatieven voor hangjongeren, waarbij door een kerk een alternatief en een gesprek aangeboden wordt. Dat doet mijn kerk dus ook. Niet zo evangeliserend, maar wel om deze jongeren te laten merken dat zij ertoe doen. Ook voor mensen die ze helemaal nog niet kennen - omdat zij een bepaalde geloofsovertuiging of levensovertuiging hebben. Soms praat je op die puberleeftijd makkelijker met iemand buiten het gezin. Heb ik liever dat ze met iemand van een kerk zouden praten (als het mijn kinderen zouden zijn, maar ja, ik ben dus ook een christen) dan dat ze met de plaatselijke drugsdealer of een sekte of zo in gesprek zouden gaan... die struinen soms ook die hangplekken af.

Fiorucci

Fiorucci

12-09-2012 om 18:28

Kajoes

En waarom ga je ervan uit dat die kinderen denken dat ze er niet toe doen? Wat een rare aanname...en als moeder van een kind wat soms 'hangt' wil ik je toch even vertellen dat het feit dat een kind buiten 'hangt' niet betekent dat ze dus probleemkinderen zijn die niemand hebben om mee te praten. Wat jij negatief ziet en hangen noemt is voor hen gewoon buiten kletsen met elkaar.

krin

krin

12-09-2012 om 21:23

Ariola, sekte

Sekte heeft voor jou blijkbaar een andere waarde dan voor mij. Ik zie daar een nieuwe stroming in een bestaande religie bij, onder leiding van een (charismatisch) type dat mensen zover krijgt in een eindtijd of andersoortige verlossing te geloven en ze via hun geloof in hem dwingt hun salaris, huizen en geliefden aan hem over te dragen. Niet een redelijk reguliere kerk die zieltjes staat te winnen.
Ik begrijp ook heel goed dat je er kriebels van krijgt, maar kriebels alleen vind ik niet genoeg om ze weg te jagen. Ze maken reclame, ja. Met een lokkertje, net als de Viva die vibrators weggeeft aan nieuwe abonnees.
Ze zijn geen bloedzuigers, geen oplichters in de juridische zin van het woord, en ze zijn geen groot gevaar voor de puberziel (integendeel, zouden ze zelf zeggen).
Ik zou het als overtuigd atheïst (of was ik nou agnost?) vervelend vinden zoals ik daklozenkrantverkopers en stemmenwervers en reclamespotjes vervelend vind. Dat ze god proberen te verkopen, vind ik geen verzwarende omstandigheid.

Fiorucci

Tja, ik bedoel natuurlijk niet dat alle hangjongeren denken dat ze er niet toe doen. Helemaal niet. Maar er zijn er toch wel bij die wel veel problemen hebben. En ja, jongeren met problemen zitten overal, ook thuis als ze nooit hangen. Maar als ze op straat hangen kun je ze aanspreken en dat maakt dat er contact gelegd wordt tussen deze groep en allerlei mensen. Van kerken of van andere kanten.

Arheist (atheist)?

Nogmaals, ik zei dat ik er zelf niet zou staan, bij een schoolpoort. Ik verwacht dat dus ook niet van atheïsten.
Maar iedereen heeft het recht op vrije meningsuiting, christenen en atheïsten. F
Overigens denk ik niet dat een gemiddelde christenjongere onder de indruk is van het argument dat de maatschappij beter af is zonder geloof.
Fijne avond nog!

Egel

Egel

12-09-2012 om 23:05

Kajoes

En ik denk dat het gemiddelde atheistenkind niet onder de indruk is van die zalvende christenpraatjes.
Pf, waar bemoeien die lui zich mee zeg. Laat die pubers toch met rust.

Fiorucci

Fiorucci

13-09-2012 om 07:12

Kajoes

Ik geloof niet dat men zo zuiver op de graat is dat men er alleen staat om in alle oprechtheid jongeren te helpen. Ik geloof dat men daar staat om te bekeren, onder het mom te willen helpen.

Fiorucci

Je zult ongetwijfeld mensen hebben met een ongezonden scoringsdrang waar het gaat om evangeliseren. Maar er zijn ook heel veel mensen die vanuit hun eigen achtergrond en ervaringen oprecht begaan zijn met anderen en daarom proberen om ze te helpen. Vaak vanuit hun eigen overtuiging en zonder meteen anderen over te willen halen tot hun geloof. Als je ze vraagt waarom ze dat doen vertellen ze het waarschijnlijk wel. Daar associeer ik me meer mee.
Het verbaast me echt dat veel 'andere' overtuigingen op het voordeel van de twijfel kunnen rekenen, terwijl het christendom direct en zonder meer afgewezen wordt. Jammer.

Maar dat is dus wat anders dan in het eerste bericht genoemd wor

Er is m.i. wel een verschil tussen mensen opzoeken die zelf wellicht op zoek zijn en mensen die gewoon uit school naar huis gaan over proberen te halen om op dat moment in gesprek te gaan. Zou ik zelf niet doen.

Fiorucci

Fiorucci

13-09-2012 om 11:46

Kajoes

Er zijn maar weinig overtuigingen die wat mij betreft op het voordeel van de twijfel kunnen rekenen....ik hou van openheid. Niet het een doen terwijl je het ander wilt bewerkstelligen. Hoe zou jij het vinden als jouw kinderen op een chr. school zitten, en elke dag bij het naar buiten lopen aangesproken worden door atheisten, die erop uit zijn jouw kind te bewegen tot niet geloven?

Verbaasde moeder

Verbaasde moeder

13-09-2012 om 13:18

Staat er duidelijk

Volgens mij staat er toch vrij duidelijk dat men bij de uitgang van de school lolly's stond uit te delen hoor, men ging niet op zoek naar ronddolende jongeren. Maar volgende week is informatie-avond dan zal ik vragen wat de school hiervan vindt. De school is officieel interconfessioneel en komt voort uit een samenwerking van een katholieke en een pc school. Mijn kinderen zijn katholiek.

'zoon reageerde laconiek hierop'

dat lijkt me de beste houding.

En natuurlijk kun je vragen wat ze er op school van vinden. Ik vind trouwens alle mensen die je op straat aanklampen irritant. Of ze nou een krant aansmeren, een omroeporganisatie, een Goed Doel of een nieuw product dat ik mag proeven.

Kinderen

Ik zou niet zozeer vallen over het de manier hoe ze zieltjes willen winnen, maar over het feit dat het kinderzieltjes zijn. Ik probeer mijn kinderen op te voeden met een open doch kritische blik op het leven en als er dan mensen zich als het ware tussen mij en mijn kinderen werpen (zo dramatisch zie ik dat dan , dan denk ik, laat ze met rust! Paaien met lollies, bah.
Ik was overigens van de zomer in Frankrijk, op een groot evenement. Daar kwam ik terecht op het terras van een engelse kerk. Er stonden allemaal jonge mensen gebak en thee te verkopen, zo gezellig was die sfeer (en ik houd van thee en gebak). Er was niets wervends aan, ik kon alleen zien dat ze van de kerk waren omdat ze shirtjes daarvan droegen. Mocht ik de neiging tot geloof hebben (die heb ik niet) dan zou ik veel eerder daar mijn licht opsteken. Het was niet opdringerig en daardoor veel uitnodigender.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.