moeder van meid
14-11-2011 om 10:55
Zijn cijfers dochter wel goed genoeg?
Onze dochter van net 13 zit in 2 vwo. We hebben erg getwijfeld of we haar wel naar het vwo zouden laten gaan of toch beter havo (ze zat in vmbo-t/ havo brugklas vanwege advies basisschool: vmbo-t).Haar nieuwe VO school gaf aan het eind van de brugklas aan dat vwo moest kunnen, dus we zijn met hun advies mee gegaan. Nu zijn we een paar maanden onderweg en heeft dochter haar eerste toetsweek gehad. Haar cijfers voor deze proefwerken waren allemaal rond de 6 met een uitschieter naar boven en een naar beneden. We kunnen nu haar eindcijfers zien van deze periode en dat zijn 3 x een 6, 6x een 7 en 2x een 8. Op zich niks mis mee, maar is het goed genoeg om het vol te houden op het vwo. We zijn bang dat haar cijfers zullen kelderen, omdat dochter het zwaar heeft. Ze zit erg lang aan haar huiswerk, heeft erg veel moeite met plannen, vooruitdenken en gestructureerd werken. Ze gaat vaak in verzet en de verleiding van lezen, tv en pc zijn erg groot. We hebben best wat strijd met haar. Haar cijfers gaan per vak ook alle kanten op. Niet echt stabiel dus. We helpen waar we kunnen en zijn elke dag wel meer dan een uur (oms wel een paar uur 's avonds)met haar samen bezig, overhoren, plannen etc.
Doen we er wel goed aan om haar op het vwo te laten.
Mijn vraag is nu: is dit normaal en hoe doen jullie kinderen het in 2 vwo qua huiswerk en qua cijfers. Maken we ons voor niks zorgen of moeten we wel in gesprek met school.

M Lavell
14-11-2011 om 11:03
Ik twijfel bijna of je vraag wel serieus is. Met een gemiddelde 6 overgaan is ook goed. Jouw dochter staat bijna een volle 7. Dat is niet gewoon voldoende of met de hakken over de sloot. Dat is goed.
Ik zou je dochter wat meer vertrouwen.
Groet,
Miriam Lavell

Kobalt
14-11-2011 om 11:19
Tuurlijk
Dat klinkt als prima cijfers.
Mijn dochter moest ook even aan het idee wennen, een paar jaar terug. Als je op de lagere school steeds bij de bovenste van de klas zat, en je gaat dan naar een schooltype met mensen waar jouw niveau wel bij past, kun je niet meer verwachten bij de bovenste van de klas te zitten.
Maar deze cijfers klinken prachtig.

Vic
14-11-2011 om 11:59
Prima
Een dergelijk rapport zou ik zonder terughoudendheid een goed rapport noemen.

ook zo'n meid
14-11-2011 om 15:16
Wat ik denk
Is dat de dingen die jij noemt waar ze moeite mee heeft vaardigheden zijn die ze waarschijnlijk gaandeweg steeds beter onder de knie krijgt. En dat zijn vaardigheden waar ze haar hele leven profijt van zal hebben.
Ook denk ik dat een stapje terug in een later stadium ook nog kan.
Maar ik heb een zeer gekleurde mening: ik fietse ook niet met tien vingers in mijn neus door het vwo, maar wel volgehouden, eindexamen met zessen en zevens (had eerlijk gezegd ook geen drive voor hogere cijfers). Ik had mavo advies op de lagere school. Daarna naar de technische universiteit gegaan en daar zag ik mensen stranden die heel slim waren maar nooit hadden hoeven werken op school en geen idee hadden hoe, en dat waren er niet weinig. Ook daar volgehouden. En daar ben ik nog steeds heel blij mee.
Mijn motto is altijd geweest: een niveautje lager kan altijd nog. En ik heb het nooit hoeven doen.
Heel veel succes
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.
14-11-2011 om 15:33
Och
Mijn zoon werkt zich al zes jaar lang met minimale inspanning door het gymnasium heen. Hij heeft zelfs een docent weten te overtuigen dat een 5,45=een 5,5=een 6 is - en dat is voldoende en dus is hij over. Hij kan het, echt waar. Hij doet het alleen niet. Hij coordineert op de 5,5 en die bereikt-ie tegen het overgangsrapport met horten en stoten (en mijnerzijds hoge bloeddruk en hartkloppingen) en kunst- en vliegwerk. Het allerallerallerbelangrijkste wat ik in de loop der jaren heb geleerd, is zorgen dat er op zondagavond om half 11 papier in de printer zit. Want dán moet het gaan gebeuren: dat ene rapport/verslag/werkstuk waar Zijn Cijfer Van Afhangt. En vreemd genoeg komt het altijd goed. Rapporten met zevens en achten: daar droom ik wel eens van.
Tirza

Kobalt
14-11-2011 om 17:05
P heeft een punt
Ik denk dat je er goed aan doet, om je te verdiepen in leerstrategien en desnoods haar naar een huiswerkklas te laten gaan. Dan kunnen zij je dochter misschien helpen met het plannen en organiseren.
Onze dochter is overigens 15 en zit in VWO4. Het plannen gaat nu redelijk goed, maar zoals laatst, bij haar eerste PTA week, ging het toch mis. Het kind vluchtte in allerlei andere activiteiten, om maar niet aan die enge PTA te hoeven denken.
Een dikke onvoldoende voor tekenen (!?) is het gevolg. Verder viel de schade gelukkig wel mee, vooral omdat ze weinig leervakken heeft in haar profiel.
Maar helemaal los kunnen wij haar nu dus nog niet laten.

Primavera
14-11-2011 om 18:35
Grijns, tirza (ot)
Tirza:"Het allerallerallerbelangrijkste wat ik in de loop der jaren heb geleerd, is zorgen dat er op zondagavond om half 11 papier in de printer zit."
Jaaa, die ken ik. Alleen was dochterlief nog een graadje erger, die begon op maandagochtend 5 minuten voor ze wegmoest te gillen dat er nog een verslag geprint moest worden, wat ze open op de PC had laten staan en waarom wij die nu 's nachts uitgezet hadden. Tja, waarom zouden we nu 's nachts de PC uitzetten
In alle haast printer aangeloten, nog enigszins printbaar papier opgescharreld. Helaas, bij het afsluiten van de PC was er een Windows Update van start gegaan en computer vertikte om iets te doen voordat dat allemaal geinstalleerd is. Dochter had dus de keus tussen bus missen of werkstuk missen.
Ze koos voor werkstuk later inleveren wat haar dus een minnetje opleverde, waarover ze verontwaardigd was dat dat helemaal die schuld van ons was, want wij hadden 's avonds die PC niet zomaar mogen afsluiten en volgens haar volstrekt logisch moeten begrijpen dat haar werk natuurlijk nog geprint moest worden. Tuurlijk, meid.
Inmiddels heeft puberella begrepen dat deze rotouders die verantwoordelijkheid van zich afschuiven en 'heel oneerlijk' helemaal bij haar neerleggen. Dochter mikt op een 7,5 gemiddeld, die ze dus ook prima haalt, maar ook dàt zorgt dat je als ouder niet zonder hartkloppingen en springende bloeddruk zit. Plannen blijft lastig, maar er zit verbetering in.
Tegenwoordig horen we zondagavond 'al' dat er nog een niewe geodriehoek nodig is voor de volgende dag of dat ze al een week geleden de opdrag heeft gehad om overtrekpapier mee te nemen voor kaartje van aardrijkskunde of iets dergelijks.
Primavera

Tirza G.
14-11-2011 om 21:31
Primavera (ot)
Ooooooooo, dat is al een verbetering van een dikke 12 uur, van maandagochtend naar zondagavond! Hier zijn de ochtenden gereserveerd voor het moeten invullen van Belangrijke Briefjes danwel het schoon en droog tevoorschijn toveren van gymspullen. En weet je: de oudste was net zo (hoewel iets gedisciplineerder) en die woont nu al jaren op zichzelf en dat komt gewoon goed
Tirza

moeder van meid
15-11-2011 om 10:07
Gelukkig
Jullie hebben mijn zorgen wel weg genomen. Ik ging er eigenlijk vanuit dat kinderen op het vwo gewoon allemaal goede cijfers haalden. Omdat ze niet voor niks op het vwo zitten en dus in mijn ogen echte slimmeriken zijn. Gelukkg is dat dus helemaal niet zo. Ik sprak toevallig gister een moeder van school die een zoon heeft ook in 2 vwo. Kind haalde in de brugklas extreem hoge cijfers, maar nu heeft hij het ook erg moeilijk. Stond er ook iets minder goed voor dan dochter. Volgende maand hebben we tafeltjesavond en dan zullen we vast nog wel wat meer horen hoe docenten over dochter denken.
Bedankt voor de reacties.

Marjolein
15-11-2011 om 10:49
Lol primavera!
Hoe kunnen jullie ook zo idioot doen en de pc zomaar afsluiten....
Geweldig verhaal!

Tirza G.
16-11-2011 om 19:40
Moeder van een meid
Kinderen op het VWO zitten op hun niveau. En waar ze op de basisschool met niksdoen een 7 haalden, met een keer doorkijken een 8,5 en met even goed lezen een 10 - halen ze op het VWO met diezelfde activiteiten een 4, een 5 en een 6. Ze moeten aan de bak voor dezelfde resultaten
Tirza

Coco
18-11-2011 om 09:58
Vwo-normen
"Ik ging er eigenlijk vanuit dat kinderen op het vwo gewoon allemaal goede cijfers haalden."
Als de cijfers van het kind op het eindrapport voldoende zijn om mee over te gaan heeft het kind VWO-niveau. De moeilijkheidsgraad van de toetsen is daarop aangepast. Als de VWO-kinderen toetsen op Havo-niveau zouden doen zouden ze misschien allemaal hoge cijfers halen (hoewel dat nog maar de vraag is; sommigen zouden dan misschien minder hard werken en nog steeds gemiddeld scoren).

Elisa Gemani
18-11-2011 om 17:17
Cijfers
Ik hebzelf Gymnasium gedaan en zoon zit nu ook op het Gym. Het is een misvatting te denken dat kinderen op het VWO/Gym overwegend hoge cijfers halen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals degenen die zonder veel moeite te doen negens en tienen halen of degenen die met heel hard werken hoge cijfers halen omdat ze daar op "kicken" maar in het algemeen geldt dat veel leerlingen (vooral in de bovenbouw) net genoeg doen om voldoende te staan en om over te kunnen gaan.
Toen ik onlangs met de mentor van zoon sprak over zijn cijfers en over cijfers in het algemeen zei ze dat een 6,5 met uitschieters iets naar boven (7,5) of naar beneden (5) echt een heel mooi gemiddelde is. Zeker voor een kind dat net is begonnen en moet wennen aan huiswerk maken, plannen, leren, toetsen etc. Zolang de cijfers hoog genoeg zijn om over te gaan is er niets aan de hand.
Zoals ik begrepen heb is dochter van de draadstartster net begonnen in 2VWO dus ze moet nog wennen aan het hogere niveau, huiswerk, een andere klas, andere manier van vraagstelling bij toetsen etc. dus die cijfers zijn gewoon naar verwachting en niets om je zorgen over te maken. Dat ze er (nu nog) veel moeite voor moet doen is ook volstrekt normaal.
Overigens is het gemiddelde eindexamencijfer op het VWO een 6,5. Idem voor het Mavo en het Havo. Kortom, laat die vooroordelen van hoge cijfers op het VWO maar lekker los. Een voldoende is voldoende en alles wat hoger is, is mooi meegenomen. Mavo, Havo of VWO.

Astrid
18-11-2011 om 22:07
Hier wel hele hoge cijfers, maar die zakken nu ook langzaam
Ik dacht tot voor kort ook dat de gemiddelde VWO'er gemiddeld een 8 staat, maar dat schijnt helemaal niet zo te zijn. Dat ligt een stuk lager.
Mijn vertekende beeld komt door zoon en z' n vrienden in 3 VWO. Die staan nog steeds voor alles een 8. Mijn zoon staat op dit moment zelfs een paar negens voor vakken en dan heeft hij al meerdere cijfers voor zo' n vak.
Bij zoon zie ik nu echter ook een kentering. Op duits en frans is hij uitgekeken. Saai! Hij staat daar nu een 6,8 voor, terwijl dat vorig jaar ook nog voor beide vakken een 8,5 was. Ik vind dat wel grappig, mist het niet nog lager wordt, dat hij nu eindelijk niet alleen paar achten of hoger scoort en eindelijk een voorkeur krijgt wat hij wel en niet leuk vindt. Wie weet haalt hij straks ook nog zessen op z' n eindlijst.

Yura
19-11-2011 om 08:34
Vergelijkbaar
Hier gister rapport gekregen van zoon 2 vwo, die heeft vergelijkbare cijfers als dochter van draadstartster. 2x een 5,8, verder bijna alles tussen een 6 en een 7, met als uitschieter natuur- en scheikunde met een 8,3. Andere vakken waarvoor hij meer dan een 7 staat zijn de pretvakken als muziek, lo, levensbeschouwing. Vond het ook een beetje tegenvallen eigenlijk, zeker gezien zijn cijfers van vorig jaar, verschil is wel dat hij bar weinig doet en dat vind ik zonde. Maar ja de school stelt zo belachelijk lage overgangseisen, gemiddeld een 6 en maximaal 2 tekorten (1x5 of 2x4), daarvan max 1 tekort op Engels, Nederlands of wiskunde. Heb je meer tekorten dan kun je dat ook nog weer compenseren. Het is bijna onmogelijk om te blijven zitten zo en ja daar gaan ze dus naartoe werken om dit te halen. Vind het zonde, want er zit duidelijk meer in, maar goed zo deed ik het zelf vroeger ook, wie niet. Heb wel gezegd dat hij zo niet naar Harvard kan (als grap, maar met een serieuse ondertoon), maar hij zegt dat hij gewoon naar een normale universiteit gaat. Was wel weer blij met de vanzelfsprekendheid waarmee hij dat zei overigens.

Vic
19-11-2011 om 20:45
Examencijfers
Ik heb eens nagekeken wat bij dochter op school (alleen vwo) het gemiddelde examencijfer is. Het verschilt per vak en ligt tussen de 5.9 en de 7. Ik vind dat best laag. Ik had zelf destijds (1990) gemiddeld een 7.1 en was geen hoogvlieger. Er waren meerdere leerlingen die examen deden in 8 vakken (uitslovers en dan gemiddeld boven de 8 haalden.

Coco
20-11-2011 om 09:42
Yura
"Maar ja de school stelt zo belachelijk lage overgangseisen, gemiddeld een 6 en maximaal 2 tekorten"
Bij mijn weten was dat vroeger bij mij op school (Stedelijk Gymnasium, waar vrijwel iedereen die eindexamen deed slaagde en, in tegenstelling tot de meeste andere scholen, de cijfers voor het Centraal Schriftelijk gemiddeld hoger waren dan die voor het Schoolonderzoek, dus als je uiteindelijk de zesde klas haalde was dat echt niet onterecht) ook al de norm.
Ik neem aan dat de school de moeilijkheidsgraad van de toetsen op die eisen aanpast. Ze kunnen moeilijk zeggen "je moet een acht gemiddeld staan". Een zes staat voor "voldoende". Als een zes niet voldoende is om mee over te gaan moet de beoordeling van de toetsen strenger worden en moeten ze een onvoldoende geven voor een toets waar nu nog een zes voor gehaald wordt en wordt een acht een zes etc. Kale cijfers zeggen niets: de context maakt ze betekenisvol.
"Het is bijna onmogelijk om te blijven zitten zo" vind ik een beetje arrogant klinken trouwens. Er zijn genoeg kinderen die toch blijven zitten en heus niet allemaal omdat ze niet hard genoeg werken.

Yura
20-11-2011 om 11:15
Coco
Ja daar heb je wel gelijk in je weet helemaal niet hoe moeilijk de toetsen zijn inderdaad. Op school van zoon kun je pas sinds kort examen vwo doen, dus hoe de cijfers van het centraal schriftelijk liggen tov de schoolonderzoeken weet ik nog niet. Als ze dus gewoon heel moeilijke toetsen hebben dan heeft zoon inderdaad een geweldig rapport. En in dat geval begrijp ik je laatste opmerking ook wel, maar ik had het niet zo bedoeld. Misschien ligt het niveau van de toetsen gewoon erg hoog en dan zullen er genoeg zijn die er flink moeite mee hebben. Nou bedankt, ben opeens een stuk blijer met dat rapport

Yura
21-11-2011 om 14:54
Niet helemaal juist
Ik had het niet helemaal goed geformuleerd. Met 2 tekorten (1x4 of 2x5) ga je sowieso over, dan hoef je helemaal niet gemiddeld een 6 te staan dus (rapportcijfers worden niet afgerond dus een 5,6 is voldoende), heb je echter 3 tekorten, dan pas hoef je gemiddeld een 6 te staan. Heb je nog meer tekorten dan kun je nog met een taak ofzo over gaan. Vind je dat echt geen lage eisen dan P? Hij heeft nu de vakken: ned, eng, fr, du, nask, wis, ak, gs, bio, eco, tekenen (is examenvak bij ons). De vakken als gym etc heb ik het even niet over. Dat zijn dus 9 vakken, ik vind het vrij veel hoor als je op 3 daarvan een onvoldoende mag staan en misschien wel 4 zelfs. Dan blijven er maar 5 of 6 over met een voldoende. Ook al heb je dan op die andere vakken zevens ofzo. Ik verwacht wel een stukje algemene ontwikkeling ook hoor van iemand met een vwo-dilploma, dus dat je in ieder geval als je volwassen bent een brood kunt kopen op vakantie in Frankrijk ook al heb je daar geen eindexamen in gedaan. Kan me voorstellen dat in bepaalde gevallen vrijstelling wordt gegeven. Dochter heeft een jongen met asperger in de klas, gym is voor hem, de rest van de klas en de leraar een kwelling omdat hij de hele les loopt te huilen. Volgens mij moet je zo'n jongen gewoon vrijstelling geven, zou zonde zijn als hij om die reden geen vwo zou kunnen doen, daar zou een potentieel veelbelovende wetenschapper mee verloren gaan. Zo ook iemand anders hier op het forum, die vrijstelling voor zoon probeert te krijgen voor Frans, omdat hij erg dyslectisch is, dat kan ik me voorstellen. Maar iemand met een intelligentie op vwo-niveau zonder aandoeningen als autisme, dyslectie of lichamelijke handicaps moet echt wel in staat zijn om aan de overgangseisen te voldoen die op onze school gelden.

Yura
21-11-2011 om 17:03
vriendin
Ik had op het gymnasium een vriendin (is nog steeds mijn beste vriendin overigens) en die voldeed altijd net aan de overgangseisen. Een keer voldeed ze zelfs net niet (0,1 te weinig ofzo), maar streek de lerarenvergadering met de hand over het hart en mocht ze toch over, want ze werkte altijd zo hard (hahaha die heeft nog nooit wat gedaan), bijna 30 jaar later moeten we er soms nog om lachen en zijn we er nog steeds niet achter waarom de leraren blijkbaar dat beeld van haar hadden. Weet alleen niet meer wat de eisen toen waren hoor, voor mijn gevoel toch wel iets hoger dan bij zoon nu.

Yura
22-11-2011 om 08:16
Ja dat had Coco ook al uitgelegd, dat je niet weet wat het niveau van de toetsen is en dat daarom de overgangseisen niet zoveel zeggen en daar had ik ook al op gereageerd.

Isabella
22-11-2011 om 08:41
Ander geluid
Waar iedereen overheen lijkt te stappen is het feit dat jij aangeeft dat ze erg lang aan haar huiswerk zit. En bovendien dat jullie best wat strijd met haar hebben en dat jullie elke dag wel meer dan een uur met haar bezig en soms zelfs wel een paar uur 's avonds. Dat lijkt me echt niet gezond. Heeft dochter wel tijd om naast school nog leuke dingen te doen zoals afspreken met vriendinnen en hobby's? Dat is op haar leeftijd ook erg belangrijk! En wat wil ze eigenlijk zelf?
Ik herken in jouw verhaal heel erg mijn dochter die na een Havo-advies van de basisschool door hard werken goede cijfers haalden en vervolgens naar het VWO mocht. Daar moest zij nog harder werken en haalden zij gemiddeld zesjes. Docenten van school vonden dit prima maar niemand zag wat zij er thuis voor moest doen en laten. Allemaal zesjes (en wat zevens) is natuurlijk prima maar niet als dat zoveel inspanning van haar en vooral ook van jullie kost. Maar dat zie je niet op een rapport. Dochter kreeg in 3 VWO steeds meer last van faalangst en uiteindelijk hebben we haar tegen het advies van school in over laten stappen naar 4 Havo. Nu terugkijkend en wetend wat we toen niet wisten zijn we echt heel erg blij dat we die beslissing toen hebben genomen.
Ik vind dat je je kind tot op zekere hoogte best mag helpen met huiswerk maar zeker een kind op het VWO moet in de tweede toch wel bijna zelfstandig zijn anders zit hij of zij gewoon niet op de goede plek. En het wordt er in 3 VWO en verder ook niet gemakkelijker op.

Isabella
22-11-2011 om 11:05
En bovendien
Er wordt gezegd 'een niveau lager kan altijd nog' maar vaak is daar dan wel een moeilijk beroerd schooljaar aan vooraf gegaan. En je bent maar één keer jong en een beetje genieten hoort zeker ook bij deze leeftijd. Bovendien wat is er mis met een Havo-diploma? Als ze wil kan ze mits met het juiste pakker alsnog de overstap maken naar het VWO, maar dan al wel met een diploma op zak. Of na een HBO-opleiding een universitaire Master gaan doen (niet bij alle richtingen).

dc
22-11-2011 om 11:29
Nou
In de eerste jaren ben je nog bezig met te leren hoe je efficient moet leren. Na het derde jaar kun je je al meer gaan richten op de vakken waar je goed in bent, dan wordt het toch wel makkelijker. Ik vond van het VWO de eerste 2 jaar het moeilijkste.

Fransien
23-11-2011 om 11:38
Ook luisteren naar je kind
Als je kind aangeeft het te moeilijk te vinden, als je kind aan niets anders dan school meer toekomt, als je kind in paniek raakt bij een onvoldoende, heb je heel veel reden om naar de moeilijkheidsgraad te kijken.
Ik heb mijn ouders gevraagd om 4 vwo over te mogen doen, gewoon omdat ik op mijn tenen liep en zesjes en zeventjes haalde dankzij ongelooflijk hard werken. Ik vind het nog jammer dat het niet mocht, mijn ouders zagen het niet.
Als je kind verzuipt in het huiswerk, ga eerst kijken of het met wat hulp bij het plannen wel goed te doen is. Als je kind faalangstig wordt (paniek bij onvoldoendes en dergelijke) is het de hoogste tijd om een goed gesprek aan te gaan, faalangst kan liggen aan het feit dat kind nooit iets heeft moeten doen op de lagere school, maar ook aan dat het zo boven niveau aangesproken wordt dat het het nauwelijks kan bolwerken.
Het zijn niet de cijfers die niet goed zijn, maar wel het leven van je dochter wat niet meer in balans is.

Yura
24-11-2011 om 10:49
2 vragen
Je vraagt, zijn de cijfers wel goed genoeg? Het antwoord daarop is duidelijk ja. Maar je eigenlijke vraag is of je dochter niet te hard moet werken om die cijfers te behalen. Dat kan ik me wel voorstellen. Mijn dochter zit in de vwo-plus brugklas (krijgt ze nog extra vakken zoals Latijn, filosofie, Spaans steeds in blokken), ze heeft hele mooie cijfers, maar ik heb tot voor kort met dezelfde vraag gezeten. Ze moest er heel hard voor werken, zeker in vergelijking tot wat we van haar broer gewend waren. Het is ook regelmatig huilen geweest en veel stress. Ik heb regelmatig gedacht, waar zijn we aan begonnen. De verwachtingen waren hoog vanuit de basisschool cito 548 en vwo advies, waar haar broer veel minder opviel cito 544 en havo/vwo advies. Uiteindelijk lijkt het hem veel makkelijker af te gaan dan haar. Hij is ook veel makkelijker en relaxter dan zij, maar het belangrijkste is dat hij zich veel beter kan concentreren, als hij iets doorleest blijft het hangen, terwijl zij ondertussen met honderd andere dingen bezig is, waardoor ze veel meer tijd kwijt is. Het stampen van woordjes was een ellende bij haar. Maar sinds een week of 3/4 lijkt er een kentering te onstaan, het kwartje lijkt gevallen. Ze is minder gestresst, besteedt ook minder tijd aan haar huiswerk, vergeet wel eens iets waardoor het op het laatste nippertje moet gebeuren en de cijfers zijn nog steeds goed. Blijkbaar heeft ze opeens door hoe ze dingen in haar hoofd moet krijgen en nu zijn we toch overtuigd dat ze op haar plek zit. Jouw dochter is pas dit jaar in vwo begonnen, dus misschien moet je haar nog even tijd geven. Ze moet misschien wat inhalen wat extra tijd kost.

Mare
02-12-2011 om 21:31
Herkenbaar!
Ik snap je zorgen wel hoor!
Ik kan er alleen mijn ervaring tegenover zetten.
Oudste (flink dyslectisch en ook geen studiehoofd) heeft VMBO-T gedaan, terwijl VMBO gemengd geadviseerd was. Na 1e jaar middelbare kreeg ze zelfs HAVO advies, maar gezien haar karakter (erg van de gezelligheid zeg maar haha), achteraf blij dat we dat niet gedaan hebben. Ze zit nu alsnog (na MBO) op HBO.
Onze jongste is gestart in (tweetalig) VWO. Geen geweldige CITO maar een stevig VWO advies van leerkracht lagere school. Eerste jaar ging zogezegd 'met 2 vingers in haar neus' - heel goede cijfers, alleen maar lof van leerkrachten. Tweede jaar liet een enorme dip zien. Daar kwamen we wat laat achter; omdat het bij haar altijd zo goed en probleemloos ging zaten we er niet zo 'bovenop'. Bij 3e rapport had ze 4 x een 5... aii... Bij de determinatie kreeg ze dan ook een HAVO advies. En zijn wij enorm gaan aarzelen en twijfelen. Zit ze wel op de goede plek? MIsschien toch maar naar de HAVO? Je wilt je kind ook niet nog 4 jaar laten ploeteren en zwoegen als 't gewoon te hoog gegrepen is. Aan de andere kant; zij was zelf vastbesloten dat ze het wel kon, en wilde het ook perse afmaken (1e 3 jaar is dus engelstalig).
Mentor was heel duidelijk, kind was geen VWO kind, had niet de juiste VWO houding etc etc.
Ik heb toen (erg) veel aan het forum gehad moet ik zeggen. Alhoewel de reacties verschilden was de algemene teneur toch; als 't er waarschijnlijk wel in zit en ze wil het zelf gun haar dan die kans.
Dus zij wilde zelf, maar ... wel een puber dus ook hier de nodige ruzies, gestampvoet ..Dat was wel heel vermoeiend. Strakker op huiswerk sturen, wel weer gaan overhoren, nou ja, ook hier heeft het veel tijd gekost.
Maar: bij rapport 4 was er nog maar 1 vijf, en waren de meeste andere cijfers indrukwekkend opgehaald. Mentor schreef zelfs kaartje 'you always believed you had it in you, I didn't, and wow, did you prove me wrong!'. Geweldig eind van een lastig en zwaar schooljaar.
Nu zit ze in VWO 3, net 3 maanden 14 dus ook nog eens de jongste. En het gaat hartstikke goed. Bij haar 1e rapport wel een 5.3, maar dat is gebaseerd op 1 cijfer (en die toets was nadat ze naar een concert van Rihanna was geweest en dus heel laat ging slapen). Moet ook kunnen, vinden we, 1 keer per jaar haha. Er is een bepaalde rust over haar gekomen. En soms, net als hierboven beschreven, start ze te laat aan een project en scoort daardoor beduidend minder goed dan had gekund. Maar dat heeft ze steeds beter in de gaten; en ze heeft vooral vorig jaar zo gevoeld hoe lastig het is als je zo'n onvoldoende lang laat staan dus gaat dan extra hard aan de slag om 'm op te halen.
Ook is ze wat meer 'smart' geworden waar ze makkelijk(er) hoge cijfers kan halen. Het is alsof ze het ineens door heeft zeg maar, en we zien een meisje dat gewoon lekker in haar vel zit, het erg naar haar zin heeft en het gewoon prima doet.
En dat is voor ons ook fijn, want het was best even een lastige periode; wat is wijsheid?
In ons geval; de 2e jaarsdip bleek ook bij haar het geval. En alhoewel de 3e niet nu ineens a piece of cake is, is het wel meer solide en rustiger.
Vanuit bovenbeschreven ervaring zou ik ook zeggen; je hoeft nu nog niets te beslissen, ze zit pas net op het VWO. Geef haar nog een paar maanden, en jullie zelf ook. BLijf haar steunen, en geef desnoods wat studiebegeleiding. Hebben we bij onze jongste ook gedaan - mede om het geruzie thuis te beperken zodat het daar rustig zou zijn - en dat hielp heel goed. Ook om de structuur en leervaardigheden te verbeteren.
Succes!