Gijsje
08-08-2012 om 10:44
Zijn de scholen bereikbaar in de vakantie?
Mijn zoon is niet blij met de groep waar hij in geplaatst is en het zit hem nu al de hele vakantie dwars. Nu zijn we op een punt dat ik zie dat hij af gaat haken en totaal gedemotiveerd zal zijn. Kan ik nog actie ondernemen dat hij in een andere groep (een groep hoger) geplaatst wordt. Nog 2 weken en de scholen beginnen weer. Alle voor en nadelen zijn afgewogen door zoon en zelfs een eventuele terug plaatsing als het niet lukt ziet hij als minder erg als de verveling waar hij bang voor is. Het is een slim kind die erg graag de uitdaging aan wil en sociaal emotioneel meer aansluiting vind bij oudere kinderen. Zoon is van maart 2003. Hij was al teleurgesteld toen hij vlak voor de vakantie hoorde dat hij toch in zijn leeftijdsgroep geplaatst zou worden. Ik als moeder dacht het gaat wel weer over, hij zal het accepteren. Maar het zit hem zo dwars... Hij wil zo graag. Help, graag tips wat te doen en hoe overtuig ik de school.

suus36
08-08-2012 om 11:19
Hangt af van regio
Ik ben juf in regio Midden. Ik begin maandag met klaarmaken van alles. Mijn mail lees ik va zaterdag weer dagelijks. Als het je heel hoog zit, zou je al een mail kunnen sturen aan de leerkracht en evt. iBer. Om te vragen of je zsm en afspraak kunt hebben. Wat mij betreft is altijd alles bespreekbaar. Maar normaal gesproken is dit al veel eerder besproken en gewogen. Hij zou groep 6 overslaan dan? Je kunt natuurlijk ook bespreken dat hij behoefte heeft aan verdieping/uitdaging.
Ik had vorig jaar een kind die groep 6 ging overslaan. Ik heb toen in groep 5 met hem alle stof van 6 (in sneltrein) doorgewerkt. Dat ging goed, maar was wel nodig om die stap te doen.
Groetjes en hopelijk krijg je ze te pakken
Suus
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hanne.
08-08-2012 om 12:04
Per mail
Bellen zal waarschijnlijk lastig worden, maar als de vakantie in jouw regio nog maar 2 weken duurt zullen de voorbereidingen waarschijnlijk wel zo langzamerhand gaan starten.
Ik zou een mail sturen met dat het je hoog zit en dat je dit graag zsm wilt bespreken. Grote kans dat de mail wel gelezen wordt (al is dat misschien niet dagelijks)

Tango
08-08-2012 om 12:30
Mailen
Ik zou inderdaad ook mailen naar de juf en ib-er en hoor je niets dan kun je volgende week proberen te bellen want dan zijn de juffen zeker op school om alles voor te bereiden. Hier is dat altijd wel het geval in de laatste vakantieweek.
Wat ik wel vreemd vind is dat dit niet vooraf aan de vakantie is besproken. Als jullie nooit hebben aangegeven dat jullie een versnelling wilden en school hier ook geen noodzaak voor zag, is het toch logisch dat jouw zoon gewoon bij zijn leeftijdsgenoten blijft zitten? Maar misschien begrijp ik het verkeerd en is het wel door jullie besproken.

bibi63
08-08-2012 om 14:44
Bij de meeste bs scholen
is er vanaf de laatste week van de vakantie al weer het nodige aanwezig. Ik zou in ieder geval nu alvast een mail sturen. Krijg je geen reactie, dan zou ik vanaf de maandag van de laatste vakantieweek gaan bellen.
Gr. Bibi

skik
08-08-2012 om 15:58
Ik zou wachten
Ik zou gewoon wachten tot de eerste dag na de vakantie. Het zou niet in me opkomen om in de vakantie te bellen of te mailen naar school. Ik zou de juffen daar echt niet mee lastig durven vallen, ook al zijn ze al aan het werk met de voorbereidingen. Straks zijn de juffen al weer moe voordat de school goed en wel begonnen is.
skik

Hanne.
08-08-2012 om 16:15
Belangrijk
Het hangt er maar vanaf hoe belangrijk je 'probleem' is. Een kind dat de hele vakantie ongelukkig is lijkt mij reden genoeg om voor het einde van de vakantie aan de bel te trekken. Mail lijkt me dan een prima medium. Als juf/directie de mail leest zijn ze dus weer aan het werk.
Wachten tot de eerste schooldag lijkt me niet handig. Ga je dan tussen 8.15 en 8.30 rustig een gesprek voeren over of je kind wel of niet naar een andere klas kan? Als je vooraf mailt kan school er in iedergeval alvast over nadenken.

gruffalo
08-08-2012 om 17:06
Kan
ik ben 1 week voor de scholen weer zouden beginnen, een keer bij een school gaan praten om over te stappen. Ik twijfelde voor de vakantie al zo erg over de huidige school, tijdens de vakantie nog wat meer dingen gehoord en hele goede verhalen over een andere school. Maandag daar gaan praten en een week later begon oudste op de nieuwe school.
ik had niet eerder kunnen bellen, want dan was de school dicht geweest. ik heb het idee dat meeste leraren de week voor de school weer begint, zo nu en dan op school zijn. Je zou het dus volgende week kunnen proberen. wel zo fijn om het geregeld te krijgen voordat hij weer moet beginnen.

Gijsje
08-08-2012 om 20:06
Het is een lang verhaal.....
Ik kan helaas niet het hele verhaal vertellen ivm privacy van zoon. Eerst is zoon getoetst en daarvan zou afhangen of hij naar groep 7 mocht. Het bleek dat hij volgens de toets het aan zou kunnen. Helaas heeft de school besloten dat ze toch slechte ervaringen hebben met andere slimme kids en het niet aandurven. Ik heb van een ouder gehoord dat een van de kinderen waar het om gaat helemaal niet gemotiveerd was maar dat zijn ouders dachten dat dit het beste was. Zoon wil het juist heel graag! Ik heb geaccepteerd dat zoon toch naar groep 6 gaat met extra uitdaging. Zoon is degene die hier mee zit. Hij wil nu niet meer terug naar school. Hij zegt liever groep 7 zonder extra uitdaging dan groep 6 met uitdaging. Hij zegt gewoon een kans te willen. Nogmaals ik kan niet alles vertellen en daarom is het niet helemaal duidelijk.... Hoop dat jullie het een beetje kunnen volgen. De ib-er heeft besloten dat zoon naar groep 6 gaat, ik ga de email dan ook aan haar richten. Het komt bij de emailadres van de school want ik heb niet haar persoonlijke email adres. Iemand nog tips wat te schrijven? ik ben daar niet zo goed in..... Dank voor alle reacties, Oja zijn juf van vorig schooljaar staat helemaal achter hem en zegt dat als hij het graag wil, zal hij hard werken en kan hij het! Ze zegt het zelf gezien te hebben. Helaas heeft ook zij meegemaakt hoe zoon kan afhaken als hij niet wordt uitgedaagd. Dat vond ik echt super, een juf die hem helemaal begrijpt.

Gijsje
09-08-2012 om 12:04
Vraagje aan p.
Wat fijn dat het bij jullie gelukt is! Volgende week is de laatste vakantieweek. Ik heb een email geschreven en nog niet verzonden. Ik ben nogal bang dat ik het verkeerd overkomt en ik school niet goed kan overtuigen. Even een vraagje. Zou jij de brief aan de Ib-er richten of aan de directeur? De kans is groot dat ze het allebei lezen want het komt bij het emailadres van de direcie. Wat is gebruikelijk. De ib-er heeft besloten dat hij naar groep 6 gaat, met haar heb ik contact gehad. Stuur ik dan de mail aan de ib-er?

Geerke
11-08-2012 om 23:02
Ik als juf
Ik als juf regio Noord heb nog 3 weken vakantie, maar kijk dagelijks naar mijn schoolmail. Er is nooit wat, en toch kijk ik elke dag. De hinderlijke tic om nooit iets te willen missen
Je weet het dus maar nooit. Ik zou mailen. Maar ik zou er rekening mee houden dat het niet alsnog wordt omgegooid. Alleen al omdat zoiets als het goed is heel, heel gedegen wordt besloten, alles per kind goed wordt overwogen. Als je daarana twijfelt zou ik zeker mailen, wie weet. Proberen kun je altijd, succes!

Geerke
11-08-2012 om 23:10
Nu ik je uitleg lees
Nu ik je uitleg lees denk ik, tja, het is dus besloten, je hebt het geaccepteerd, er is extra uitdaging beloofd. Zoon zag het niet zitten, waarom is daar dan niet voor de vakantie al over gesproken? Ik zou het toch eerst een kans geven om groep 6 met extra uitdaging aan te gaan. Schiet de juf aan aan het eind van de 1e schoolweek, vraag hoe het gaat, vraag aan je zoon hoe hij de eerste week heeft ervaren, en spreek met de juf een volgend gesprek af (na 4 weken of zo). Je zoon kan nu wel erg tegen school opzien, maar hij moet ook leren dat niet meteen bij iets wat je niet zint, je moeder op de stoep van school staat. Jullie hebben het nog geen kans gegeven.
Succes, want het is natuurlijk wel heel moeilijk dat hij zich nu zo naar voelt in de vakantie.

Twijfelgeval
12-08-2012 om 10:58
Ik zou
het ook eerst proberen, wie weet valt het allemaal nog mee, mocht dit niet zo zijn, dan kan je ook zeggen dat hij het daadwerkelijk geprobeerd heeft. Het draadje hieronder is van mij, mijn zoon heeft na een fusie 2 jaar lang bij kinderen in de klas gezeten die hij best aardig vond, maar er was geen klik, hij heeft met ze afgesproken (het geprobeerd) maar sprak uiteindelijk alleen maar af me kinderen uit de andere klas, de kinderen waar hij voor de fusie al een vast vriendengroepje mee vormde. Wij wilden ook dat hij het eerst zou proberen, nieuwe vrienden maken etc....na 2 jr blijkt dat het niet heeft gewerkt, vandaar dat ik alsnog de directeur gemaild heb, in het begin van de vakantie, ik ging er van uit dat hij in de laatste week de mail zou lezen, dit heeft hij dus al eerder gedaan vanuit zijn vakantieadres, maar in de laatste week (afgelopen week) is er overleg geweest en hebben ze unaniem besloten om mijn zoon alsnog naar de klas te gaan waar al zijn vriendjes zitten.
Dus ik zou het eerst proberen, en dan kan je alsnog proberen het te veranderen.

Mea Proefrok
13-08-2012 om 13:14
Geerke (ot)
Blij om te lezen dat ik niet de enige mafketel ben die de schoolmail in de gaten houdt tijdens de vakantie.

Gijsje
13-08-2012 om 19:31
Bedankt allemaal...
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de email verzonden. Bedankt voor alle reacties. Aardige juffen zitten hier trouwens op het forum Nu maar hopen dat de ib-er ook nieuwsgierig van aard is. Ik hou jullie op de hoogte! Zoon krijgt trouwens niet in alles zijn zin, maar ik volg hierin mijn gevoel dat hij weleens gelijk zou kunnen hebben.

Gijsje
20-08-2012 om 13:21
Hoe het afgelopen is......
Zoon mag naar groep 7 wat hij zo graag wil, yes! Ik ben heel erg blij. Je had zijn gezicht moeten zien vanmorgen. Hij kwam beneden met een grote glimlach op zijn snoet. De ib-er heeft de mail gelezen en is tot de conclusie gekomen in overleg met de directeur dat zoon beter af is in groep 7. Ze kijkt naar het geheel, wat zegt zijn vorige juf, hij zelf en ouders. Wat komt er uit de toetsen. Dus het is weloverwogen en we gaan ervoor. Ik ben blij dat zoon op een school zit waar ze ook naar de kinderen en ouders luisteren! Ik heb bijna de neiging om een bloemetje aan de ib-er te geven, dat ze dit in de vakantie nog geregeld heeft voor zoon. Dank voor het advies van iedereen. Ik vind het toch makkelijker om een email te schrijven dan meteen te praten. Je vergeet toch een hoop tijdens zo'n gesprek.... Nu heb ik het heel duidelijk uitgelegd en de school snapt helemaal wat er speelt.

Temet
20-08-2012 om 13:39
Gijsje
"Ik heb bijna de neiging om een bloemetje aan de ib-er te geven, dat ze dit in de vakantie nog geregeld heeft voor zoon. "
Dat is dan misschien helemaal geen gek idee. En anders nu gewoon een mooie "Bedankt" kaart die dan na de vakantie op haar ligt te wachten.
Een mens hoeft niet te slijmen, maar je oprechte dank uitspreken voor inspanningen die net even verder gaan dan je mag verwachten, dat lijkt me eigenlijk nooit een slecht idee.
Groeten,
Temet