Brugmam
08-03-2012 om 15:02
Zijn er nog brugklassers zonder onvoldoendes?
Mijn zoon wil weten of er nog brugklassers zonder onvoldoendes zijn, dus niets lager dan 5,5?

Elisa Gemani
08-03-2012 om 15:19
Onvoldoende
Zoon (1Gym) staat voor alles voldoende behalve voor Duits; daar staat hij op dit moment een 3 voor. Hij vindt Duits van alle talen die hij heeft (Latijn, Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans) het moeilijkst en hij heeft er gewoonweg niets mee. Voor het overgaan moet hij van die 3 wel een 4 maken maar dat lukt hem wel.
Duits laat hij dan ook met een zucht van verlichting vallen met ingang van het tweede jaar Komt er wel Grieks bij maar hij vindt de klassieke talen interessant dus niets aan het handje...
Van zijn klas zijn er misschien 3 of 4 leerlingen die op dit moment voor alles voldoende staan.

Coco
08-03-2012 om 15:31
Als mijn zoon (gymnasium) voor zijn herkansing van het proefwerk voor beeldende vorming een voldoende heeft (hij kan maximaal een 6 halen, ze mogen voor ieder vak alleen de allereerste toets van het schooljaar herkansen en voor BV heeft hij dus nog maar één toets gehad), dan heeft hij geen onvoldoendes (hij staat nu 5,4; hij is zo'n verschrikkelijke sloddervos, dat hij steeds slechte cijfers krijgt voor zijn "werkjes").

voldoende
08-03-2012 om 15:49
Bedoel je,
gemiddeld? of nog geen onvoldoende gehaald? Het laagste is 6.8 gemiddeld voor muziek en engels in een HV klas met een krap Havo advies.... Ik verwacht ook nog steeds dat de klappen wel gaan komen. Alleen wiskunde gaat op stoom, maar voor veel andere vakken vraaag ik me af of het boek wel uit komt voor het einde van het schooljaar of dat er dan onmogelijk veel verwacht gaat worden.
voldoende

Compumam
08-03-2012 om 15:57
Ja..
Ja, die zijn er
Mijn kind (1 vwo) staat gemiddeld een heel ruime 8, voor alle vakken voldoende. Allemaal voldoendes gehaald tot nu toe.

Gertruida
08-03-2012 om 16:14
Hier
Hier 2 brugklassers. 1 in h/v brugklas met geen 1 vak gemiddeld onder de 5,5 (wel eens een onvoldoende gehaald (4 nog wat)), het meest boven de 7, voor de ander in t/h brugklas hetzelfde. We hebben het maar niet over oudste, die moet flink werken om het nonchalante gedrag van begin dit schooljaar op te halen. Maar daar is ze goed mee bezig, hoewel we wel rekening houden met een onvoldoende voor wiskunde.

Vic
08-03-2012 om 17:58
Natuurlijk zijn die er
Bij mijn dochter in de klas zitten kinderen die alleen nog maar 8+ hebben gehaald.

Brugmam
08-03-2012 om 18:12
Mooi
Mijn zoon wilde dat gewoon weten, hij heeft ook nog geen enkele onvoldoende gehaald. Eén keer een 5,5 dus.
Kinderen vonden dat nogal raar geloof ik maar hij is dus niet de enige en dat wilde hij weten. Hij dacht dat iedereen wel een onvoldoende heeft gehaald voor bijv gym of een bepaald vak wat hij/zij moeilijk vind. Tenminste dat vonden sommige vrienden van hem.

akka
08-03-2012 om 18:44
Ja hoor
zoon heeft 1 keer een 5,5 gehaald, baalde hij stevig van. Hij is pas tevreden vanaf 6,5.

wil40
08-03-2012 om 20:15
Wel onvoldoendes
Gemiddeld ziet alles er redelijk uit, maar er zijn zeker al wel onvoldoendes voorbij gekomen.

Karmijn
08-03-2012 om 20:19
Ook onvoldoendes
Hier scoort zoon lekker als een echt adhd-er. De ene keer een negen, de andere keer een 5.5 of zo. Het houdt de spanning erin.
Ik merk dat ik wel een beetje dwangmatig op de cijferwebsite van de school kijk, ieder dag.... Mijn zoon zou zeggen: 'levenloos'.

Elisa Gemani
08-03-2012 om 20:27
Karmijn
Ha ha, heb je het over mij en zoon?? Zoon scoort ook als een echte ADHD'er; er vliegt vanalles voorbij aan cijfers, er valt werkelijk geen peil op te trekken. En ook ik kijk zowat iedere dag op de online cijfersite om te zien hoe hij nu weer heeft gescoord LOL. Ach hij gaat naar alle verwachting toch wel over en die cijfers zullen waarschijnlijk ook alleen maar beter worden als hij doorheeft hoe alles werkt en er ietsje meer moeite voor gaat doen (doet nu gemiddeld maar 30-60 minuutjes per week huiswerk; that's it).

Egel
08-03-2012 om 21:06
Elisa o.t.
Hoi Elisa, ik vroeg me af, hoe zit dat met de talen op de school van je zoon?
1. Duits al in de brugklas ? Dat gebeurt niet vaak dacht ik!
2. Alleen in de brugklas Duits en het dan verder mogen laten vallen? Mag dat, bestaan er geen lesurentabellen meer van het ministerie?
3. Spaans, was dat een extra keuze of voor de hele klas?
Gewoon benieuwd ! (interne discussie hier
Groeten, Egel

Elisa Gemani
08-03-2012 om 21:18
Egel (ot)
1. Ja, Duits wordt hier (Gymnasium+/Leonardo) al in de brugklas gegeven. Wel maar 1 uurtje per week en het wordt niet zwaar getoetst/meegerekend. Zie het maar als een "snuffelvak".
2. Leerlingen mogen een van de talen Frans, Spaans of Duits laten vallen als ze naar 2 Gym gaan aangezien ze dan naast Latijn ook Grieks erbij krijgen.
3. Spaans wordt ook standaard gegeven vanaf de brugklas; zit net als Duits gewoon in het lespakket.
Ze hebben in totaal 24 vakken; het is niet voor niets een Gymnasium+ (voor mb- en hb kinderen) dus een behoorlijk pittig pakket en een vol rooster (nooit voor 14.45 uit school en twee middagen tot 16.20 school. Daarnaast doen de meeste leerlingen nog een extra plusprofiel zoals Expressie, Natuurtalent of Sport. Oftewel je vervelen is er echt niet bij

skik
08-03-2012 om 21:51
Hier ook duits en onvoldoendes
Mijn dochter presteert op sommige vakken heel grillig. Ze haalt ook wel eens een twee of een drie, maar staat nu voor 1 vak een 5 en voor de rest voldoende.
Ze heeft trouwens ook Duits in de (havo/vwo)brugklas, naast Frans en Engels. Mijn oudste had op het (gewone, zonder extra's) ook Duits in de brugklas, naast Frans, Engels, Latijn en Grieks.
skik

Egel
08-03-2012 om 23:23
Bedankt!
Bedankt Elisa!
En ook Skik.
Heel interessant. We zijn ons aan het oriënteren ....
Groeten, Egel

Prakje
09-03-2012 om 06:59
Hier een...
Die staat gemiddeld alles tussen een 6 en een 8. Op individuele toetsen, repetities en SO's lippen de cijfers van een 1 tot een 9.
Hij doet zijn uiterste best om heel zorgvuldig te leren zodat hij op zijn gemiddelde geen onvoldoende staat

Elisabeth B.
09-03-2012 om 10:37
Gemiddeld niet nee
Gemiddeld alles (ruim) voldoende maar als je kijkt op micro niveau heeft mijn brugklasser alle cijfers tussen 3 en 10 de revue laten passeren. Soms even schrikken, maar ik merk dat hij steeds beter en gelijkmatiger scoort.
Niet zo vreemd ook vind ik, er zit ook wel een groot verschil tussen eind groep 8 en eerste klas VWO.

Nely
09-03-2012 om 14:44
Erg wisslend
want bijna alle cijfers heb ik hier al voorbij zien komen variërend van bijna een 3 t/m een 9. Gemiddeld voor 1 vak een 5. En hier dus ook zo'n moeder die zowat elke dag de cijferlijst bekijkt, al worden de cijfers me ook wel verteld door brugklasser zelf hoor.

Elisabeth B.
10-03-2012 om 18:56
Andere zaken?
Behalve de cijfers, volgen jullie ook andere zaken zoals aanwezigheid (uitgestuurd), te kaat, huiswerk of boeken vergeten e.d.?
Wordt jullie kind er wel eens uitgestuurd of zijn ze wel eens te laat? Mijn brugklasser wordt er weleens uitgestuurd maar te laat komen, dat niet

Elisa Gemani
10-03-2012 om 19:15
Elisabeth
Ja, ik hou alles nauwlettend in de gaten Dat is dan weer het voordeel van die digitale leeromgeving, cijferlijst en absentielijsten. Nu vertelt zoon het gelukkig braaf als bleek dat hij iets vergeten was of als hij te laat was oid maar ik vind het erg fijn om als ouder de boel in de peiling te kunnen hebben en houden. Dat zal ik het komende jaar ook nog zeker blijven doen!
Hij is er nog maar een keer uitgestuurd tijdens de les (klasgenootje zat te geinen en schopte hem; zoon schopte terug en helaas zag de docent dit) en hij is maar twee keer te laat gekomen in het begin van het jaar. Sindsdien niet meer.
Eigenlijk is hij best braaf voor een brugpieper LOL Er zijn jongens in zijn klas die een abonnement hebben op het "straflokaal"

Elisabeth B.
10-03-2012 om 20:23
App
Ik heb de app Meta op m'n iPhone, dus ook ik kan alles realtime volgen.
Als mijn ouders toch zo'n app hadden gehad toen ik puber was ...

Nely
11-03-2012 om 16:30
Andere zaken
die bekijk ik ook wel maar is tot nu toe nog niet aan de orde geweest. Zoon is nog niet te laat geweest, heeft nog niet gespijbeld, is er nog niet uitgestuurd maar heeft wel eens (een deel) van het huiswerk niet gemaakt of een verkeerd boek mee. Maar zulke dingen vertelt hij uit zichzelf nog wel.

Knutselkei
14-03-2012 om 12:41
Wel onvoldoendes
zoon heeft wel 1 keer een 1 gehaald( daar was ie zelf gruwelijk van geschrokken dus dat overkomt m niet meer),
de andere onvoldoendes zijn tussen de 5 en de 5,4.
Gemiddeld staat hij er netjes voor. Ik merk dat ie nu meer weet wat van hem verwacht wordt.

Marjolein
14-03-2012 om 13:21
Wel onvoldoendes, maar
het gaat goed. Ik ben erg blij met mijn havo brugpieper.
Hij heeft wel wat moeite met wiskunde en frans, maar hij doet het heel zelfstandig en haalt keurige gemiddeldes.
Gelukkig zit hij op het goede niveau.
Met zijn broer blijft het een drama, nu 2 havo. Hij wil en hij zal nog steeds, maar hij gaat het denk ik niet redden, wij zien het vmbo inmiddels bijna graag komen.