Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
willie

willie

07-02-2019 om 10:59

Zijn jullie kinderen erbij vandaag?

Zijn ze naar Den Haag, en wat vinden jullie ervan?

Wij wonen ver van Den Haag, en dochter kreeg geen vriendinnen mee, alleen wilde/durfde ze dan weer niet, ze was wel graag gegaan.
School staat erachter, begreep ik. Maar ook als school er niet achter had gestaan, had ik het wel goed gevonden.


Tamar

Tamar

07-02-2019 om 11:08

de trein

was vanochtend echt tjokvol, dus het wordst een groot succes.

Mijn kinderen zijn niet gegaan. Een is niet zo van de mensenmassa's en de andere zou sowieso nooit iets doen waar de schoolleiding achter staat! Maar ze heeft wel een statement gemaakt door te weigeren op kamp te gaan met het vliegtuig.

Emmawee

Emmawee

07-02-2019 om 11:08

De oudste wel. Met een groep vrienden. Hij gaf wel eerlijk toe dat ze het ook gewoon leuk vonden om naar Den Haag te gaan, in plaats van naar school. Hij heeft onze toestemming en school is akkoord. Ik vraag me wel af wat er gebeurt als dit een terugkerend fenomeen wordt, zoals in België.
De jongste zit op de basisschool en ik heb hem er niet over gehoord.

Emmawee

Emmawee

07-02-2019 om 11:10

Tamar

"Maar ze heeft wel een statement gemaakt door te weigeren op kamp te gaan met het vliegtuig."

Dat vind ik veel waardevoller!!

vlinder72

vlinder72

07-02-2019 om 11:18

Nee

Ik heb mijn drie pubers er ook helemaal niet overgehoord. Ze zitten dus gewoon op school vandaag.

Martje

Martje

07-02-2019 om 11:21

Zoon is vanochtend met de trein vertrokken. Ze zijn met z'n zessen.
Ik sta er helemaal achter en school ook.

Yanea

Yanea

07-02-2019 om 11:22

Met ongeveer 50 schoolgenoten.

@nnemoon

@nnemoon

07-02-2019 om 11:25

Nee

Vanaf hier is het twee uur met de trein. Zoon wilde wel graag een dagje vrij maar niet om naar Den-Haag te gaan. Van zijn school hadden er 120 vrij gevraagd. Ik ben benieuwd of die ook allemaal naar Den-Haag zijn gegaan of gekozen hebben voor een gemakkelijk dagje vrij. Ik had het goed gevonden als hij naar de demonstratie had willen gaan.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-02-2019 om 11:42

Jawel

Mijn oudste is erheen, maar zij is al student dus mag dat zelf bepalen.
Jongste had ook gemogen maar ik ga geen toestemmingsformulier tekenen om te spijbelen. Spijbelen doe je zonder toestemming, anders is het maar suf gedoe.

Raffie

Raffie

07-02-2019 om 11:45

Nee

Ik vind het ook grote onzin! Het heeft niets met school te maken, dus waarom staken van school?
Verder vind ik dat kinderen gewoon bij zichzelf moeten beginnen, met wat ze kunnen doen voor het klimaat, wat weten ze er nou eigenlijk van? De meeste kinderen zullen dit gewoon zien als een dagje legaal spijbelen.

De actie van de dochter van Tamar vind ik dan weer wel prijzenswaardig!

Hangkous

Hangkous

07-02-2019 om 11:47

Nee

Oudste 5 vwo zit voor een tentamenweek en moet nog een po inleveren en nog wat andere deadlines halen. Die wilde niet.
Er moest hier ook toestemming van ouders zijn en kinderen moesten dmv het insturen van een selfie op het malieveld bewijzen dat ze demonstreerden en niet winkelden.

Jongste vindt ik nog te jong, klasgenoten van hem wilden wel maar meeste ouders vonden het niet goed.

Geen idee

Zoon zit in Den Haag op school een heeft projectwel met als thema klimaat, dus het zou zomaar kunnen dat zijn school naar het Malieveld gaat.

Dochter is erg milieubewust maar knal haar leem op het vavo niet missen, die slaat dus over.

De vo-school waar ik werk geeft de leerlingen toestemming om te gaan áls hun ouders ok akkoord zijn. Vandaag is mijn vrije dag dus ik weet niet of er veel gaan of niet.

skik

Mijntje

Mijntje

07-02-2019 om 11:49

heel goed

Ik vind het heel goed, als signaal naar Den Haag. Je kan wel zelf minder vlees eten en minder lang douchen maar er zijn hardere maatregelen nodig, vanuit de overheid. De ministers liggen over 50 jaar onder de zoden, onze kinderen willen dan ook lekker leven en hun kinderen ook weer.
Maar mijn zoon is niet mee, hij is 13 en nog teveel een kuiken, in zijn uppie vindt hij ook te eng, maar als hij 15 of 16 was dan zou ik dit zeker aanmoedigen (alleen als hij zelf wil, niet om te spijbelen )

Morgen

In de school de verwarming op 10 graden. En dan het onderwerp ter tafel.
Ik hoop dat de kinderen in de trein Trouw van vandaag lezen met prachtige artikelen over het ontdooien van de permafrost. Waarbij veel methaan vrij komt, broeikasgas dus. Helaas heb ik gene beta-knobbel. Maar als iemand zou uitvinden hoe je van methaan een bruikbare energiebron zou kunnen maken, dan waren e twee problemen in een keer opgelost en kon de verwarming weer omhoog.
Sinds 1968 weet de oudere generatie al, dat we te weinig aarde hebben voor al onze behoeftes. Maar de oplossingen laten zich helaas niet afdwingen met een demonstratie.

Tsjor

Yanea

Yanea

07-02-2019 om 12:14

Wel grappig

Ik krijg net door dat een van de klimaatspijbelaars vuurwerk heeft afgestoken op het Malieveld 😂😂😂

mijk

mijk

07-02-2019 om 12:18

Hier niet

Een heeft er wel serieus over gedacht maar vond eigenlijk dat ie zich er wat weinig in verdiept had nog. De ander is nogal angstig op het moment en houdt niet zo van massa's. Ze hadden wel gemogen. Ik realiseerde me vanoxhtend pas dat wij van school niets gehoord hadden. Ze verwachtte beidde redelijk lege klassen..

Mijk

Mari

Mari

07-02-2019 om 12:20

ja natuurlijk

Zoon is er bij en ik sta er helemaal achter. Tuurlijk zien sommigen het ook als dagje uit. Nou en? Ze worden er wel bewuster van dat er iets moet gebeuren en dat je zelf ook je verantwoordelijkheid moet nemen. Hier is het altijd al: geen vlees eten, geen auto rijden, heel weinig vliegen. En nog een aantal andere zaken.
Niet mogen spijbelen? Het in het weekend moeten doen? Dan is toch het effect weg.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-02-2019 om 12:23

Hoezo is het effect weg

als ze niet spijbelen maar in het weekeinde gaan? Eerlijk gezegd vind ik het statement dan nog groter: we vinden het zó belangrijk dat we onze eigen tijd opofferen om te demonstreren.

Onze kinderen zijn niet. Kunnen de tijd voor school nu niet missen.

Aagje

Mari

Mari

07-02-2019 om 12:42

aagje

ja is ook wat voor te zeggen. Maar ze volgen natuurlijk het buitenland waar het ook op donderdag was. Goed, misschien heb ik makkelijk praten, mijn zoon zit al in DH op school en is gewoon bij met school.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-02-2019 om 12:46

Weet je

Ik heb ook niet zo’n principieel bezwaar tegen hoe het nu gaat, hoor. Had onze oudste willen gaan, had ik dat prima gevonden. Van tweede niet, die moet aan het werk. Maar ik vond alleen de redenering apart.

Aagje

willie

willie

07-02-2019 om 13:36

Hoop

Het maakt mij blij, grote opkomst.
Dat geeft hoop, mooi hoor.

Raffie

Raffie

07-02-2019 om 14:38

Willie, hoop?

Ik kijk al jaren naar het jeugdjournaal, leuk, maar zodra er kinderen aan het woord zijn, die hun mening ergens over gaan geven denk ik: Tuurlijk.

Kinderen weten wel hoe de ideale wereld eruit ziet, begrijpen niet waarom er oorlog is en waarom dieren mishandeld worden. En hebben overal een oplossing voor. Al jaren. Toch raken veel daarvan ergens hun goede bedoelingen kwijt, want veel verbetering zie ik helaas niet in de wereld.

Raffie

Raffie

07-02-2019 om 14:40

sorry Willie

sorry, dat was wel erg negatief hè

staken+demonstreren versus demonstreren

Ik denk dat de combinatie van staken en demonstreren echt veel meer impact maakt dan alleen maar (op zaterdag) demonstreren.
Van dat demonstreren zien de klasgenoten/leerkrachten/ouders van klasgenoten uiteindelijk alleen een fotootje in de krant. Het staken (de afwezigheid) is veel opvallender, daar worden mensen veel persoonlijker mee geconfronteerd.

Het klimaatprobleem is absoluut een politieke zaak die we niet alleen maar kunnen oplossen bij onszelf, maar waarbij ook politieke en economische maatregelen voor nodig zijn ivm de 'tragedy of the commons'. Net zoals we het probleem van overbevissing oplossen met visquota, en niet met "die vissers die daar last van hebben, die moeten zelf maar wat minder vissen" want dat werkt niet.

Dat uitgerekend degenen die het langst met de gevolgen moeten leven en die ook nog eens geen stemrecht hebben, dat die een actie willen doen die gezien wordt (staking + demonstratie), dat lijkt me hartstikke terecht.

Pooh bear

Pooh bear

07-02-2019 om 14:58

Wilde wel

Mijn dochter wilde wel graag maar op donderdag heeft ze stage en daar kan ze niet zomaar een dag weg blijven.
Zelf heb ik lang geleden (jaren 80) ook 1x mee gedaan aan een scholieren staking en ik heb daar nog steeds herinneringen aan. Was toen tegen kernwapens en ik vond het toen heel bijzonder. Ik weet nog steeds dat we voor de staking langs allemaal scholen gingen op te proberen meer leerlingen mee te krijgen.
Mijn dochter is 18 dus als ze had gegaan had ze geen toestemming nodig gehad.

Yanea

Yanea

07-02-2019 om 15:28

Aagje

Werknemers staken ook onder werktijd, dus waarom scholieren dan niet? Al is het maar omdat van de regering niemand aanwezig is op zaterdag.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-02-2019 om 15:43

Yanea wat suggereer je nu?

Dat ik vind dat er in werktijd niet gestaakt mag worden door werknemers?
Of dat protesteren hetzelfde is als staken?
Nog iets anders?

Overigens heb ik al lang gezegd dat ik geen principiële bezwaren heb tegen dit scholierenprotest onder schooltijd. Alleen vind ik de redenering raar dat het pas effect zou hebben als het tijdens schooltijd is. Dat mag ik vinden en daar reageerde ik op.

Yanea

Yanea

07-02-2019 om 15:57

Aagje

Als je de regering (en andere politici) wilt bereiken, zul je doordeweeks moeten protesteren. Dat weet de vakbond ook. Dus is doordeweeks beter dan 's avonds of in het weekend.

Dees

Dees

07-02-2019 om 16:00

Milieubewust?

Wat ik me wel afvraag is of deze jongeren komend weekend op de fiets naar de sport of bij een uitwedstrijd met het OV naar de sport rijden.

En ik vraag me af of het Malieveld netjes wordt achtergelaten door deze milieiwbewuste jongeren.

Emmawee

Emmawee

07-02-2019 om 16:14

Nee

Deze jongeren stonden ook gezellig met z'n allen bij de McDonalds en de Burger King. En er zijn er ook die met de auto zijn gebracht. Ieder van hen zal zijn of haar eigen 'kleine stapjes voor een beter milieu" doen, maar verder gedragen ze zich natuurlijk zoals ze door onze generatie zijn opgevoed (en gezien de leeftijd en de massa, net wat minder netjes).

En dat laat vooral zien hoe belangrijk het is dat de politiek meer daadkracht gaat tonen. Dat je dit probleem niet aan de burger / consument moet overlaten. "Een beter milieu begint bij jezelf" is zeker waar, maar dat begin begint nu wel wat lang te duren.

Dees

Dees

07-02-2019 om 16:22

Jammer

Ja jammer dat niet alle ouders hun kinderen bewust maken van het milieu. Voorbeeld mijn kind is gisteren samen met mij door de stromende regen naar het zwembad gefietst! Er stond nog 1 fiets, er was wel veel geklaag over het volle parkeerterrein.

Kleine stapjes worden vaak niet genomen omdat dat betekent dat je zelf iets moet. En dat is het punt, men (ook de jongeren) moeten beseffen dat het bij henzelf begint en niet door te wijzen naar anderen en vervolgens zelf een pestbende achter te laten op het Malieveld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.