Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mobey

mobey

30-05-2011 om 17:50

Zitten blijven

School heeft besloten dat onze zoon groep 5 over moet doen. Hij scoort echter allemaal A en B niveau. Alleen de laatste toets begrijpend lezen heeft hij D gescoord.
School geeft toe dat er kinderen die zwakker scoren wel doorgaan, maar willen hem weerbaarder en zelfstandiger maken. Er speelt mee dat onze zoon erg jong is.
Wij zijn het niet met de beslissing van school eens en zijn van mening dat hij groep 6 prima aan zou moeten kunnen. Ook hebben wij onze zoon laten testen (juist om aan te tonen dat hij het allemaal wel kan) en de uitslag uit deze test is ook prima. Hij kan het cognitief allemaal aan. Is wat klein en jong en komt soms iets onzeker over.
Wij zijn van mening dat het zijn onzekerheid (als dat het is) zeker niet ten goede komt als hij blijft zitten.

Heeft iemand advies?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
meg

meg

30-05-2011 om 19:03

In overleg gaan...

Snel een gesprek aanvragen met school dus.
Tik onderstaande zin in in Google en je krijgt 10 tips:

Tien tips over overgaan en zittenblijven - Ouders en Coo

Primavera

Primavera

30-05-2011 om 19:07

Belachelijk

Stel school voor dat hij op jullie verantwoording gewoon over gaat. Het is zwaar belachelijk dat een kind vanwege een D zou moeten blijven zitten en het heeft meer zin om te kijken waarom hij deze toets ineens een D scoorde en daar specefiek aan te werken ipv een heel jaar over te doen.
Eerlijk gezegd klinkt het me meer in de oren alsof school vanwege een niet doorgegane kleuterverlenging alsnog z'n gelijk wil halen en niet objectief naar het kunnen van het kind kijkt.
Wat te doen. Hou vol bij school dat kind niet blijft zitten, niet bij z'n vriendjes uit de klas gehaald moet worden en jullie de verantwoordelijkheid wel nemen. Verwacht verder geen barst van school en ga zelf met begrijpend lezen aan de gang. Kijk eventueel uit naar een andere school. Als je zoon ten onrechte over zou gaan valt dat wel weer recht te breiden met alsnog in groep 6 te blijven zitten. Als zoon faalangstig en onzeker wordt omdat school hem vanwege één misser zo afstraft is er niets meer wat je kan doen, omdat het gat vergeleken met zijn oude klasgenoten inmiddels te groot is geworden.
Groeten Primavera

Gerry

Gerry

30-05-2011 om 19:23

Tweesporenbeleid

Als de bliksem in contact met school en hier niet mee accoord gaan. Het rare idee dat kinderen weerbaarder worden door zittenblijven wijst gewoon op een heel vreemde houding naar kinderen. Iedereen met een beetje gezond verstand snapt dat zittenblijven een brevet van onvermogen is in kinderland en het gaat funest zijn voor zijn zelfvertrouwen. Bovendien gaat hij zich komend jaar waarschijnlijk te pletter vervelen want hij kent alle stof al. Echt, dit is een recept voor bergafwaarts gaan en ik vind dit advies in feite kindermishandeling.

Tegelijk zou ik me oriënteren op een andere school. Als er met deze school niet te praten valt, raakt hij zowieso zijn vriendjes kwijt en dan kan hij beter op een school beginnen die niet meent dat zittenblijven de oplossing is voor een slim kind dat onzeker is.

soepstengel

soepstengel

30-05-2011 om 20:27

Nou dan zou mijn zoon wel 3 jaar groep 5....

hebben mogen doen want die was echt niet weerbaar, snel van slag als iemand iets zei, jongere leerling ....
Maar de juf heeft er opingespeeld en hem steeds wat uitgedaagd met weerbaarder worden en kijk m nu eens in groep 8. Nee, geen haantje devoorste maar wel een prettig menneke wat nu wel aangeeft wat hij niet wil/leuk vindt.
Hup door dus!!

mobey

mobey

30-05-2011 om 21:12

Dank

dank voor de tips.
We zijn al in overleg geweest en school blijft bij haar besluit, welke wij met de beste wil van de wereld niet begrijpen. Dus nu snel op zoek naar een nieuwe school.

Annet

Annet

30-05-2011 om 22:28

Tips

Vraag hier op het forum met welke scholen in jouw omgeving goede ervaringen zijn.
Bedenk waarom de school dit doet. Is de volgende klas erg groot of juist de klas waar zoon in zou komen erg klein? Ik denk dat er een reden is voor het blijven zitten die jullie niet verteld is. Want de redenen die jij hier vertelt, zijn niet serieus te nemen. De echte reden is ook van belang bij een schoolovergang. De nieuwe school gaat informeren bij de oude school en moet dan geen ander verhaal te horen krijgen dan wat jullie vertellen.
- Heb je huidige school verteld dat je naar een andere school gaat kijken?

Moek

Moek

31-05-2011 om 10:31

Cito's

Die CITO's zijn momentopnames, zeker bij de lagere klassen. Mijn kinderen hebben de raarste scores alle kanten op gehad. Als ze daar steeds op moesten blijven zitten, denk ik dat ze nooit van de basisschool af zouden komen! Idd hogerop zoeken, hiervoor is ongetwijfeld een reden die ze je niet vertellen (deze klas is te groot en die er onder te klein, of zo).

dihanne

dihanne

31-05-2011 om 14:30

Zitten blijven zwaar voor kind

Hoi mobey

dit is echt een raar verhaal, en ik zou er proberen achter te komen op school wat er werkelijk speelt.

Onze dochter heeft groep 5 twee keer gedaan, en dat was nodig ook.

Maar wat was het zwaar voor haar!
De hele zomervakantie drukte het op haar, de eerste schooldag lag ze huilend in bed 's morgens, en wilde er niet uit

Ze schaamde zich, en werd er echt onzeker van. Ook haar omgang met andere kinderen werd erdoor beinvloed.

Ze heeft het gered, en nu gaat het heel goed (dankzij remedial teaching buiten school).

Maar als je dat een kind niet aan hoeft te doen, dan doe je het niet. En het lijkt me dat ze dat op school ook zullen weten.

Dus: wat is er nog meer aan de hand? Dat moet de school dan maar eens vertellen!

groetjes
Dihanne

koffiekwast

koffiekwast

31-05-2011 om 15:27

Onzekerheid mag nooit een reden hiervoor zijn

buurmeisje is hier om bovengenoemde reden tot 2 keer toe blijven zitten op de lagere school... werd daar echt niet zekerder van (integendeel). En ook het feit dat ze aan het begin van de 2e klas middelbare school al 15 is, 1.80 lang en eigenlijk in een heel andere fase zit dan de meeste klasgenoten, helpt ook niet echt voor dat zelfvertrouwen.

Wat wel helpt is dat ze volgend jaar doorstroomt naar 3 VWO en eindelijk bevestigd krijgt dat ze niet dom is (dat dacht ze nl. al die tijd op de lagere school wel ivm het zitten blijven). Haar zelfvertrouwen neemt zienderogen toe. Als de leraren op de lagere school haar nou meteen hadden bevestigd in het feit dat ze het best kon, dan waren haar een flink aantal ellendige lagere schooljaren bespaard gebleven.

Zitten blijven maakte haar vooral heel erg onzeker....

Dit is natuurlijk maar 1 voorbeeld, maar het lijkt me dat een extra jaar in een klas waar je de stof al van beheerst nergens toe dient.

succes met het vinden van een nieuwe school!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.