Twijfel
22-05-2012 om 11:08
Zitten blijven of niet?
Beste allemaal,
Ik zit met enorme twijfel over het wel of niet overgaan van onze zoon. Van begin november 2001 en nu in groep 6. School geeft aan zitten blijven. Eind groep 5 dyslexie geconstateerd en concentratieproblemen (ADD). Zijn IQ is laag gemiddeld tot gemiddeld, zijn non-verbale IQ is hoog gemiddeld. Loopt vast op zowel spelling als rekenen. Andere vakken gaan goed. Moeite met automatiseren. En een verschrikkelijke klas, met 4 raddraaiers die continu de sfeer verpesten en een meester die vind dat aandoeningen eigenlijk niet bestaan.
Wat doen we. Hij is groot voor zijn leeftijd, straks 2 jaar ouder als kinderen in de klas waarbij hij komt, wel een veel rustigere en kleinere klas. Bijna 10 jaar basisonderwijs vanwege al bijna 3 jaar gekleuterd + dan nu blijven zitten. We lopen tegen een muur aan. Wel beloftes maar ik heb niet zoveel vertrouwen meer. Zoon geeft zelf aan dat hij wel wil blijven zitten, loopt nu zo op zijn tenen en loopt vast. School denkt dat hij volgend jaar nog verder vast gaat lopen en dit ook sociaal emotioneel nog meer gaat wringen dan het nu al doet. Hoofdpijn buikpijn klachten. Sinds 2 maanden begonnen met ritalin en dat geeft hemzelf wel het gevoel dat hij er veel beter bij is met zijn gedachten. Wordt begeleidt door een kinderpsycholoog om zijn zelfbeeld wat school betreft beter te krijgen en uitleg over zijn dyslexie ed.
Wat mag wel en wat mag niet qua zolang doen over basisschool. Wat kan ik van school eisen (klinkt hard, maar ben inmiddels wel zover) en hoe nu verder. Ik heb het gevoel dat we nu al een keuze moeten maken, maar ik (wij) blijven erg twijfelen.
Alvast bedankt voor jullie meedenken, Twijfel

ishtar
22-05-2012 om 12:20
Houdt hij volgend jaar deze meester?
Vraag geldt voor zowel als hij blijft zitten, als bij doorgaan.
Hoe is de school verder? Andere optie is nl een andere school zoeken. Als die voorhanden is zou dat mijn eerste keus zijn, zeker als je verder weinig vertrouwen in de school zegt te hebben. Ik zou het niet prettig vinden als mijn (al voor zijn leeftijd grote) zoon bij kinderen van 2 jaar jonger zou komen te zitten. En zou hij het het 2e jaar wel halen? Of zou hij dan alsnog met eigen leerlijn (en een jaar verlies) doorgaan naar groep 7?

een moeder
22-05-2012 om 13:42
Twijfel
In maart van dit jaar zaten wij voor onze dochter (groep 7) Met het zelfde dilemma.
Ook zij heeft ADD en dyslexie. Ik heb deze vraag toen ook hier op het forum gezet en ons werd het toen afgeraden.
Als het goed is kom je met deze link bij dit draadje.
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/PostLink.cgi?post=2850867
Wij hebben ondertussen samen met school besloten dat onze dochter niet blijft zitten.
Ze gaat gewoon verder met haar eigen leerlijn en als het goed is moet ze in groep 8 ver genoeg zijn om naar het VMBO te kunnen.

Leen13
22-05-2012 om 14:06
Voortgezet?
http://www.aandachtplus.nl/formulieren/plaatsinglwoo-po.doc
LWOO of Praktijkonderwijs kan al vanaf groep 7

Twijfel
22-05-2012 om 21:42
Meester
Ik heb inmiddels van school begrepen dat als hij blijft zitten niet bij deze meester komt. Heel kinderachtig, maar ze willen niet zeggen welke leerkracht dan wel (ik weet het via iemand anders nu wel, maar heb geen zekerheid of dat ook klopt, mocht het wel kloppen dan is dat wel een super fijne juf, die eerder heel veel voor hem heeft gedaan). Ik weet ook niet of als hij doorgaat wel deze meester blijft houden. Hoe moeilijk kan je doen.
School geeft aan dat hij tot halverwege groep 5 redelijk/voldoende heeft gescoord en het daarna is afgegleden. Ze denken dus dat hij nog wel dingen kan inhalen.
Een andere school is niet echt een optie, zou zo ook niet weten welke school dan wel.
Alvast bedankt voor je reactie, het is fijn als andere meedenken.
Twijfel

Twijfel
22-05-2012 om 21:44
Een moeder
Bedankt voor je reactie. Ik heb het draadje gelezen, bedankt voor de tip. Ik denk dat onze zoon ook naar het vmbo basis of zelfs kader kan met lwoo.
Wat fijn dat jullie dochter door kan. Onze zoon heeft geen eigen leerlijn. Dat hebben we wel gevraagd, maar is school verder niet op terug gekomen. Hun blijven maar aandringen op zitten blijven.
Twijfel

Twijfel
22-05-2012 om 21:46
Annej
Bedankt voor je link, ik heb het gelezen en zo te lezen zit zoon uiteindelijk op basis of kader lwoo zoals hij er nu voorstaat.
Twijfel