Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marieke

Marieke

17-06-2011 om 09:05

Zittenblijven

Ik heb ook dit jaar weer met verbazing om mij heen gekeken naar de grote hoeveelheid zittenblijvers op de basisschool van mijn kinderen. Bij de oudste "slechts"2 zittenblijvers, 3 naar speciaal onderwijs, bij kind 2 dit jaar vier zittenblijvers. Vorig jaar waren dat er slechts 3, maar in de parallelklas waren het er ook 4.
Hier op het forum lees ik dat zittenblijven niet mag volgens de regels. De inspectie zal hier dan toch ook wat van vinden lijkt mij. Ik krijg erg veel zin om ze te bellen hoe het zit, maar ik begin met hier mijn licht op te steken.
Mijn kinderen blijven niet zitten, maar mijn jongste was de afgelopen weken helemaal in de stress tot bedplassen aan toe.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederVan3

MoederVan3

17-06-2011 om 09:25

Luie school

Je kinderen zitten op een luie school. Het is veel makkelijker om kinderen te laten doubleren dan om zij RT en/of een eigen programma te geven. Inspectie maakt er een opmerking over, maar ze kunnen school niet verplichten om niet te doubleren. School zal er nooit een zwakke school door worden, als ze de rest wel in orde of schijnbaar in orde is.

Fiorucci

Fiorucci

17-06-2011 om 10:23

Ja hoor

Hier doubleren ook elk jaar wel een paar kinderen op de school van mijn dochter.

even anders

even anders

17-06-2011 om 14:31

Ik win

Hier gaan volgend jaar 5 van de 30 naar het SBO, geen zittenblijvers. Schandalig, toch?

MoederVan3

MoederVan3

17-06-2011 om 14:48

Ik vind dat cobi wint

Ik vind 20% van de kinderen onnodig groep 3 laten doubleren nog erger dan iets minder dan 20 % van de kinderen naar het SBO sturen. Maar alle gekheid op een stokje, het stemt me droevig.

ishtar

ishtar

17-06-2011 om 15:05

Cobi?

en er wordt niet tegen geprotesteerd? Dat zou dus betekenen dat jongste op 3 seconden een heel jaar moet overdoen? (test met 3 seconden overschreden, maar hij had nog wel 1 fout meer mogen maken) en dat terwijl hij op andere vakken het prima doet.
Ik zou gaan school-(s)hoppen....

Vrijwel nooit

Hier op school zittenblijven echt zeldzaam, soms eentje van de klas en dan meestal in groep 3 of 4. Verwijzing naar het speciaal basisonderwijs heb ik nog nooit meegemaakt in de 8 jaar dat mijn kinderen hier zitten. Lang zat er een downsyndroom kindje op school, die is wel twee keer blijven zitten en gewoon gebleven tot ze 14 was geloof ik. Bij een kind van mij zit een autistische jongen in de klas, met een rugzakje, nog nooit blijven zitten!

MoederVan3

MoederVan3

17-06-2011 om 15:18

Ik voel meer voor dat boevenbusje

Ik zie dat die volstrekt incompetente IB-er op de ex-basisschool van mijn kinderen, daar nog steeds IB-er is. Mijn tenen gaan nog steeds krom staan als ik aan haar denk. Ze wist me met zekerheid te vertellen dat de B-categorie van CITO 50% besloeg. Zelfs nadat ik had gezegd dat ze zich vergiste, hield ze vol.
Luie scholen met makkelijke oplossingen: doubleren of SBO.
Hup in het boevenbusje.

MoederVan3

MoederVan3

17-06-2011 om 15:22

Klinkt fantastisch

Het kan dus wel. Zo'n kind met Down mag twee keer blijven zitten van mij. Dat is een bewuste keuze, omdat zo'n kind vaak het niveau niet haalt om naar Praktijkschool of VMBO te kunnen en dan worden ze zo lang mogelijk op regulier gelaten. Daar is niets mis mee, zolang kind er zelf geen moeite mee heeft.

MoederVan3

MoederVan3

17-06-2011 om 15:34

Avi 2 beheerst

Avi 2 beheerst (oude Avi) is E3.
Dus het kind onder het gemiddele valt af. Gelukkig is die groep die Avi 2 haalt wel erg groot, daardoor blijft niet heel de groep van 50% minst slimme + nog wat dyslectische leerlingen zitten in groep 3.
Ik heb er wel eens wat over opgezocht en groep 4 kan je gewoon doen als je met Avi-0 (avi oud) instroomt. Pas groep 5 wordt echt problematisch. Om die reden is het ook belangrijk dat dyslexie voor groep 5 wordt vastgesteld, want dan kunnen er zonodig compenserende maatregelen worden genomen.
Dus bereslecht van de school.

ishtar

ishtar

17-06-2011 om 15:40

Cobi

ai, assumption is the mother....
m3 staat voor avi 1-2
e3 staat voor 2-3
m4 staat voor 3,4,5
Vroegah was de avi2 inderdaad de 'aanbevolen grens' Ook bij ons op de vorige school, alleen niet zo hard, meen ik. (ook mijn andere kinders lazen eind groep 3 al avi-meerdangenoeg dus daar was ik niet van op de hoogte) tegenwoordig is dat de e3. Ietsjes hoger inderdaad dan de avi2.
Maar moet ik uit jouw verhaal concluderen dat ze van hun eis zijn afgestapt? Of is de ondergrens nu m3?
Maargoed, uiteindelijke punt blijft hetzelfde: stel dat zoon, nog een verwoed hak-en-plakker, en liever lui dan moe ook dat niet gehaald zou hebben, en nog steeds goed meekomt met de rest zou ik daar op zn zachts gezegd niet vrolijk van worden.

MoederVan3

MoederVan3

17-06-2011 om 15:40

Cobi. kan ook

Wat jij zegt kan ook. Zal voor elke school verschillend zijn.
Op de school van mijn kinderen had ik toch het idee dat er veel gemakzucht was: zo doen wij het altijd al.. Wij hebben goede resultaten (ja, hehe, school staat in autochtone nieuwbouwwijk met veel hoogopgeleide ouders).
Doubleren helpt echt...

Guinevere

Guinevere

17-06-2011 om 17:44

Doubleren is niet normaal

Doubleren moet in elk geval niet als normaal gezien worden, als oplossing voor een leerprobleem. Want dat los je niet op door te doubleren, sterker nog, daardoor kan het te lang onbelicht blijven. 20% zittenblijvers wekt niet de indruk dat deze school een goed beleid heeft op het gebied van achterblijvende leerlingen.
Ouders moeten er ook niet klakkeloos mee accoord gaan. Doubleren moet een leerdoel dienen, laat school dat maar beschrijven. Echter, verboden is het overdoen van een jaar niet. Ik vraag me af over welke leerjaren Marieke het heeft?

Marieke

Marieke

17-06-2011 om 23:21

8 jaar basisschool

Ik had 8 jaar basisschool en een ononderbroken leerlijn vertaalt als een verbod op zittenblijven. Dat blijkt dus te simpel geredeneerd.
Het zijn veel (vermoedelijke) dyslectische kinderen die blijven zitten. Zitten blijven helpt niet bij dyslexie, daarom maak ik mij boos. Mijn zoon had de hier genoemde AVI norm ook niet gehaald in groep 3, maar ik had het niet gepikt als ze hem hadden laten zitten. Ze hebben hem als oktober-kind al bijna 3 jaar laten kleuteren en als hij nog eens blijft zitten komt er helemaal geen eind aan die basisschool. Wellicht dat militante ouders (en in die categorie val ik inmiddels) ook een remedie zijn tegen zitten blijven.

Hier veel zittenblijvers

Hier blijven jaarlijks veel kinderen zitten.
2 jaar geleden bleef zoon in groep 3 zitten, waren toen 2 klassen, bij elkaar 40 kinderen. Er bleven er 7 zitten! Dat waren alleen de zittenblijvers van groep 3!in de andere groepen waren ook nog iets van 4 zittenblijvers (sb en verlengd kleuteren niet meegerekend) School had toen 248 kinderen.

Vorig jaar weer 2 groepen 3, samen 40 kinderen en 4 zittenblijvers. In de andere groepen bleven ook nog 5 kinderen zitten, totaal 9.(sb en verlengd kleuteren niet meegerekend) School had toen 246 kinderen.

Dit jaar heeft groep 3 1 groep van 29 kinderen (dochter zit in groep 3). Dit jaar 6 zittenblijvers in groep 3 en zo'n 5 of 6 kinderen in de overige groepen. Dus 11 of 12 kinderen in het totaal. (sb en verlengd kleuteren niet meegerekend) School had toen 249 kinderen.

School beroept zich erop dat ze veel kinderen hebben die thuis niet Nederlands praten........echter zijn de zittenblijvers grotendeels kinderen van Nederlandse afkomst waar wel degelijk ook nederlands thuis gesproken wordt!
Verder zegt school veel "niet officiele" probleem kinderen binnen te hebben.

Zucht........

Groetjes Pham

even anders

even anders

19-06-2011 om 23:09

Kinderen met andere moedertaal

Daar hebben ze hier een heel andere oplossing voor: hup naar het SBO. Net als alle anderen met een vlekje. Zo hoeft er niemand te blijven zitten en je houdt als school je scores hoog zonder je best te hoeven doen.

MoederVan3

MoederVan3

20-06-2011 om 01:56

Inspectie

In de tijd dat mijn kinderen op de basisschool zaten, stond er inderdaad wel wat in het inspectierapport over dat vele doubleren, maar ja dat levert nou eenmaal niet op dat de directeur en de IB-er in een boevenbusje worden afgevoerd.
Helaas.

even anders

even anders

20-06-2011 om 22:20

Boevenbusje

Is er nog plaats voor onze IB'er in het busje?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.