Zus
18-02-2012 om 18:26
Zittenblijven groep 6 wat is wijsheid
Situatie: dochter in groep 6 is eind december 9 geworden, niet lang gekleuterd dus Eind groep 2 haalde ze zeer hoge A's voor kleutecito's, maar vanaf groep 3 moeite met rekenen en spelling. Woordenschat en begrijpend lezen altijd goed, rekenen en spelling D en E's. Op basisi daarvan op dyslexie getest, waar een milde vorm van dyslexie utikwam en een bovengemiddeld IQ.
Nu is haar laatste rapport zorgelijker, ook voor begrijpend lezen achteruit gegaan. De leerkracht vroeg aan ons of wij doubleren als optie willen overwegen. Hij vermoedt dat ze meer tijd nodig heeft, gezien haar leeftijd en haar op zich redelijke intelligentie en denkt dat ze door een jaar extra in groep 6 beter op niveau zal komen.
Nu ken ik de statistieken, heb de onderzoeken gelezen en weet dat doorgaans een kind na twee jaar weer op hetzelfde niveau zit als het moment van doubleren. Maar nu mijn twijfel: geldt dat niet voor kinderen die gewoon al het doen met hoe ze kunnen? Heeft mijn dochter niet inderdaad meer tijd nodig om het rekenen onder de knie te krijgen? Met deze resultaten zal ze sowieso vmbo gaan doen, dan maakt eejaar extra toch ook niet uit? De leerkracht laat keuze overigens helemaal bij ons, haar rapport nu geeft geen aanleiding tot doubleren, volgens hem.
Ik hoor graag jullie input.

wil40
18-02-2012 om 19:05
Geen aanleiding tot doubleren
De leraar ziet geen aanleiding tot doubleren en toch vraagt hij jullie erover na te denken. Je dochter heeft een redelijke intelligentie. Een boven gemiddeld iq klinkt toch alsof er meer inzit dan "redelijk." Het schooladvies wordt waarschijnlijk VMBO. Is dat een VMBOT advies zodat je dochter naar een VMBO/Havo brugklas kan gaan?
Het doubleren is hoofdzakelijk bedoelt om het rekenen beter onder de knie te krijgen. Is dan een herhaling van groep 6 werk zinvol of door naar groep 7 met extra ondersteuning? Welke hulp heeft ze het afgelopen jaar gehad?
De ervaring die ik heb, is wat ik zie in de dagelijkse praktijk. De kinderen die puur bleven zitten omdat ze onder niveau scoorden kregen geen hoger eindadvies door doubleren. Dit doubleren was duidelijk bedoelt om achterstanden weg te werken, niet om niveau`s op te vijzelen.
Ik zou erg naar je kind zelf kijken. Hoe doet ze het verder in de klas, heeft ze het naar haar zin? Heeft ze frustraties over haar prestaties?

Brasso
19-02-2012 om 09:30
Vmbo?
Waarom vmbo als ze bovengemiddeld intelligent is? Ze is nog jong, misschien kan ze door een jaar extra groep 6 wel hoger doorstromen. Maar er zijn meer factoren die meespelen : als ze nu doorgaat is ze elf als ze naar het VO gaat; welke klas komt ze als ze blijft zitten heeft ze aan sluiting bij deze kinderen ? En als ze wel doorgaat bij welke leerkracht komt ze dan? Misschien is dat wel iemand die heel goed is in rekenonderwijs geven en kan hij/ zij je dochter heel goed helpen. Kloppen de uitslagen van de toetsen met hoe ze in de klas werkt? Maar als ik goed lees is het niet alleen het rekenen waar ze op vast loopt. Altijd moeilijk zo'n beslissing sterkte!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

MoederVan3
19-02-2012 om 12:27
Eerst een handelingsplan
Als ik het zo lees zou mijn voorkeur hebben om een handelingsplan op te stellen en haar met een eigen programma naar groep 7 over laten gaan. Doubleren is namelijk lekker makkelijk voor de school. Ze krijgt alles nog een keer, ook de vakken waarbij ze wel op niveau is. Een handelingsplan kost meer moeite, maar een goed handelingsplan geeft een beter resultaat. Aan het eind van groep 7 kan dan alsnog besloten worden om groep 7 nog een keer te doen om de hiaten weg te werken. Verder is een goed diagnostisch onderzoek nodig naar de rekenproblemen. Zijn het automatiseringsproblemen? Kost het lezen van de opgaven haar te veel tijd?
Hoe doet ze het trouwens met de zaakvakken? En wat voor beeld heb je zelf van haar taalkundig begripsvermogen? Kijkt zij bijvoorbeeld het jeugdjournaal en stelt ze daar vragen over? Merk je op een andere manier dat ze dingen wel snel oppakt als het op een andere manier wordt aangeboden, bijv. computerspelletjes of gewone spelletjes die ze snel doorheeft na een mondelinge uitleg.
Succes ermee. Het is een lastige keuze.

Zus
19-02-2012 om 16:42
Wil40
Ik ben er inmiddels wel achter dat prestaties op school en IQ niet 1 op 1 te relateren zijn. Ze heeft alleen RT voormspelling gehad, na uitslag dyslexietest, maar dat heeft niks geholpen. Ik begrijp heel goed dat doubleren geen hoger niveau oplevert. Maar punt is dat ze nu een hoger niveau heeft dat er uitkomt, tenminste, als je ervan uitgaat dat IQ past bij bepaald niveau (volgens psychologe havo/vwo). Maar daar zit ikmnu over te dubben: is IQ wel iets dat er vroeg of laat 'uit moet komen'?
Ze baalt enorm van haar prestaties, maar gaat wel altijd blij naar school.

Zus
19-02-2012 om 16:47
Brasso
Ja, spelling is ook slecht. Voor de rest doet ze grammatica en begrijpend lezen in de klas zelf zeer goed, aardrijkskunde en geschiedenis goed tot zeer goed. Maar rekenen is consistent met cito, alhoewel ze volgens leerkracht de meeste moeite heeft met sommen waaruit je moet destilleren wat de som nou eigenlijik is.
En waarom vmbo? Tja, op basis van een IQtest kom je niet op het vwo
Zittenblijven zal sowieso rot voor haar zijn, ze heeft het erg naar haar zin in deze klas.

Zus
19-02-2012 om 16:52
Moedervan3
Ze is vooral erg taalvaardig en scherp op dat gebied, kan snel hoofd-van bijzaken onderscheiden In discussies, slaat altijd spijker op zijn kop over situaties en mensen. Maar ja, dat is geen schoolvak, haha.
Ik ben met je eens dat het voor school makkelijk is, omdat er dan geen extra aandacht naar haar hoeft te gaan. Maar ik heb geen hoge pet op van handelingsplannen, komt weinig van terecht in het algemeen. Een plan zullen we toch zelf moeten maken. Ik denk eraan om bijles te regelen.
Ik heb veel aan jullie reacties, merk dat ik er beternzicht op krijg.

MoederVan3
19-02-2012 om 17:47
Bijles is goed idee
Als ik het zo lees functioneert je dochter op een aantal vlakken op een hoog niveau. Misschien is de lagere citoscore voor begrijpend lezen een éénmalige lagere uitslag.
Mijn jongste, ook mild dyslectisch, maar met een beneden gemiddeld IQ, heeft erg veel baat gehad van particuliere RT. Hij is toen binnen een jaar van fonetische spelling naar een redelijk spellingsniveau gegaan. Ook rekenen is toen vooruit gegaan, maar niet zoveel als zijn spelling. Nu reken- en taaltoetsen ook op het MBO verplicht zijn, heeft hij nog steeds baat bij deze investering.
Tja en dat handelingsplan, ik zou bijna denken dat je het over de basisschool van mijn kinderen hebt. Dat was inderdaad niet zo best. Echter, jongste is blijven zitten, zonder dat ik ooit van een handelingsplan had gehoord. Dat kwam er pas toen school besloot om de CITO-uitslagen eind groep 6 op het rapport te zetten en wij zagen dat "hij doet zo leuk mee" en "het gaat best goed" stonden voor een E voor spelling en een D voor rekenen. En het handelingsplan dat vervolgens werd gemaakt is inderdaad, vaak bijgesteld, inconsistent, niet goed uitgevoerd, etc. Maar zonder handelingsplan heb je helemaal niets waarover je met de school in gesprek kan gaan. Dat was bij ons tenminste zo. Ik denk dat een doublure dan niet veel oplevert en dus ook niet zinvol is.

Zus
19-02-2012 om 18:01
Maar p...
Stel de situatie: advies school is vmbo, want gebaseerd op rekenen en spelling slecht plus lage citoscore vanwege slecht rekenen en spelling. Maar een NiO uitslag zou havo/vwo zijn, zou een VO school dan echt ee kind aannemen op basis van de NIO op het vwo? Ken jij voorbeelden ervan?

Zus
19-02-2012 om 18:05
Moedervan3
Hoe ben jij gekomen aan een particuliere RT? Is er een website of vraag je rond?
Vreemd dat je pas in groep 6 inzicht kreeg in cito's van je zoon. Op onze school, dat dan weer wel, staan die er vanaf groep 1 op vermeld ( ook lichtelijk belachelijk, maar goed). Ik weet ook niet of ik de energie kan opbrengen om,veel tijd in een handelingsplan te stelen waar vervolgens te weinig van terecht komt. Maar ik snap je punt.

MoederVan3
19-02-2012 om 18:28
Het is alweer een tijdje terug
Mijn jongste zit onderwijl op het MBO. Dus het is alweer een tijd geleden, maar via via had ik indertijd gehoord er een vereniging was van RT-ers, die website heb ik opgezocht en uit de ledenlijst heb ik toen een willekeurig iemand gepikt die bij mij in de buurt woonde, met de vraag of ze particuliere RT gaf, dat deed die mevrouw niet, maar ze heeft mijn mailtje doorgestuurd naar een collega die wel bijles gaf en zo is het gelopen. Ik heb de website voor je opgezocht:
http://www.lbrt.nl/overdelbrt/lijstgeregistreerdeleden.php
Aansluitend op P. Ik heb een vriendin wiens zoon ook dyslectisch is. Ook zeer lage scores voor spelling, wel redelijke scores voor rekenen, ondanks automatiseringsproblemen. Dat kind heeft op een zeker moment ook particuliere bijles gehad, ook voor rekenen. Schooladvies was VMBO-T, maar uit NIO kwam HAVO-VWO. Daarna is kind naar HAVO gegaan en vorig jaar geslaagd voor HAVO, zonder doubleren.

Fransien
19-02-2012 om 19:50
Zelf bijspijkeren
De moderne manier van rekenen is niet helemaal onomstreden en lijkt voor de gemiddelde of wat zwakkere rekenaars slecht uit te pakken. De ouderwetse manier van rekenen sluit vaak wel aan bij hun leerstijl. Als je je kind wil bijspijkeren, en dat zou ik in dit geval wel doen, kun je naar het grote rekenboek van scala leuker leren kijken, dat gebruik ik bij mijn bijleskinderen en slaat goed aan als herhalings- en repetitiestof, en voor sommigen als vooruitwerkstof, bij een van de kinderen helpt het heel goed als ze de sommen al beheerst en dan pas de uitleg krijgt waarom het zo werkt.

wil40
19-02-2012 om 21:57
Als je zelf haar niveau inschat?
Even speculeren. Gewoon als moeder. Je dochter zit nu in groep 6 en het wordt minimaal VMBO volgens school.( brugklas vmbo/havo?) Groep 8 tel ik even niet mee, eind groep 7 is het niveau wel bekend.Op welk niveau denk jij dat je dochter over een jaar zit?(Met extra hulp voor de "lastige" vakken, op welke manier dan ook) En waar zit ze over 2 jaar als ze groep 6 doubleert? Dat is eigenlijk je vraag. Wat denk jij zelf? Niet kijkend naar nio testen,iq testen en cito toetsen. Alleen de resultaten van de afgelopen jaren, waar is ze op haar plek?

Zus
19-02-2012 om 22:32
Hm, over niveau
Voor de duidelijkheid, vmbo niveau schatte ik zelf in, de school brandt zich niet aan voorspellingen. Maar dat baseer ik natuurlijk wel op haar resultaten, als je niet kunt rekenen, kun je niet naar havo/ vwo. Dat is nou juist zo lastig, ik vind haar als moeder slim en haar schoolresultaten passen niet bij haar. Ik heb nog een dochter in groep 7 en bij haar passen de schoolresultaten gewoon bij hoe ze ook thuis is, zo helder als wat.
En inderdaad, duidelijk vraag, waar zit ze als ze zou doubleren.... maar ik kan juist niet op het antwoord komen. Heeft ze achterstand of snapt ze het echt niet (lijkt er wel op)? Maar achterstand haal je ook niet zomaar in met doubleren, bijles moet sowieso.
Moedervan3 en Fransien, bedankt voor de link en boekentip!

Elisa Gemani
20-02-2012 om 12:44
Zus
Doubleren lijkt mij hier niet de oplossing. Je moet erachter komen waar het probleem zit met rekenen en dat zou best wel eens te maken kunnen hebben met de nieuwe rekenmethode. Zelfs mijn zoon, die erg goed in rekenen is, werd door school in groep 8 naar een RT'er gestuurd omdat hij door "het nieuwe rekenen" in verwarring kwam.
Je dochter is dus ook dyslectisch en dit kan ook er mee te maken hebben. Opgaves niet goed kunnen lezen en verkeerd interpreteren. Idem met begrijpend lezen. Wat wordt er gedaan aan haar dyslexie?
Haar naar groep 7 laten gaan met een aangepast programma en een gedegen handelingsplan waaronder specifieke aandacht en begeleiding zou beter zijn, zeker gezien haar intelligentie. Pas er voor op dat ze niet door deze resultaten aan zichzelf gaat twijfelen waardoor ze gaat onderpresteren.
Een kind met een bovengemiddelde intelligentie hoeft niet te doubleren en hoort ook niet thuis op het vmbo.
Ik zou zeker op zoek gaan naar een RT'er. Deze kan dan samen met haar toetsen en opgaves maken en kijken hoe ze de informatie opneemt, verwerkt en reproduceert. Hoe ze leest en tot een antwoord komt. Aan haar intelligentie ligt het niet dus moet er een andere oorzaak voor het probleem zijn. Met doubleren los je dit niet op, integendeel.

Zus
20-02-2012 om 21:51
Volgens rapport is gemiddeld ergens tussen 90 en 110, bovengemiddeld is tussen 110-125 , dochter zit daar ruim in, ze had ook geen kloof, al wasnverbaal beter dan performaal.
Maar goed, zo'n cijfer zegt niet zoveel, wel de schoolresultaten.
En ik ben het met Elisa eens in principe dat een kind dat niet dom is, gewoon mee zou moeten kunnen draaien zonder doubleren, maar feit is dat haar rekenen en spelling echt niet op niveau is. Maar ik ben er wel meer van overtuigd geraakt dat doubleren dat niet gaat verbeteren. Overigens geloof ik ook niet dat mijn dochter nou zo ongelukkig zou worden op het vmbo.

wil40
20-02-2012 om 23:12
Elisa gemani
"Een kind met een bovengemiddelde intelligentie hoeft niet te doubleren en hoort ook niet thuis op het vmbo."
Theoretisch gezien heb je gelijk, maar in de praktijk ligt het toch anders. Er zijn kinderen die puur op intelligentie de hoogste opleidingen zouden kunnen volgen maar toch een niveau lager beter op hun plek zijn. Soms kan je graven waarom "het" er niet uitkomt. Soms krijg je van al dat graven een ongelukkig kind. Een kind dat bevestigd krijgt: "wat ik presteer is blijkbaar niet goed genoeg."
Zelf raak je als ouder ook wat gefrustreerd:"Jeetje, zo`n slim kind, toch vallen de resultaten tegen, wat is er met mijn kind aan de hand?"
Hier gaf het heel veel rust om alle papieren testen in een schoenendoos te stoppen, en te bewaren voor later.
Ik las hier ooit op het forum, ik dacht in een posting van Tirza, de volgende zin:"intelligentie is een cadeautje en je bepaald zelf of en wanneer je het uitpakt."
Hij mag hier op een tegeltje.
Stimuleren, begeleiden en motiveren, jazeker. Maar je kind niet het gevoel geven dat het onder "niveau" leert en niet thuis "hoort" op het VMBO.

Tineke
21-02-2012 om 08:41
Wil40 (o.t.)
Wil: "Ik las hier ooit op het forum, ik dacht in een posting van Tirza, de volgende zin:"intelligentie is een cadeautje en je bepaald zelf of en wanneer je het uitpakt."
Hij mag hier op een tegeltje."
Als je 'm op een tegeltje zet, mag 'bepaald' dan wel met een t? Dan is deze wijze opmerking echt een tegeltje waard.
Lang niet alle kinderen (mensen) zullen het gelukkigst zijn als ze aan de top van hun kunnen presteren. Of ook wel: je bent zoveel meer dan alleen je intellectuele vermogens, en dat speelt allemaal mee.

Elisa Gemani
21-02-2012 om 14:42
Toelichting
Uiteraard kan een lager onderwijsniveau voor sommige kinderen beter uitpakken en hoeft een bepaald IQ niet alles te zeggen.
Zusdochter heeft echter een IQ in de middenmarge van 110-125 (gemiddeld voor VMBO is 89); Zus zelf kan de schoolresultaten ook niet rijmen met hoe zij haar dochter inschat (en moeders weten vaak beter dan wie dan ook hoe hun kind in elkaar zit en wat het kan. De kleutercito's waren goed en begrijpend lezen bleef goed. Tot nu toe. Er is sprake van in ieder geval milde dyslexie en ik zou er dus zsm achter proberen te komen waar het probleem nu precies zit. Het kan heel goed zo zijn dat de dyslexie toch verantwoordelijk is voor een (groot) deel van de nu tegenvallende schoolresultaten alsmede wellicht een onderwijsmethode rekenen die niet aansluit/aanslaat bij de dochter van Zus. Tegenvallende schoolresultaten bij spelling en begrijpend lezen in combinatie met dyslexie moet de alarmbellen aan het rinkelen zetten.
Het zou zonde zijn als dit niet op korte termijn wordt uitgezocht dan wel onderkend en een kind puur alleen daardoor terecht komt op een onderwijsniveau beneden haar kunnen. Of moet doubleren terwijl daarmee de onderliggende problematiek genegeerd en niet opgepakt wordt met als gevolg dat dit doubleren nutteloos is en niets verbeterd aan de problematiek. Dan blijf je aanmodderen en ik geloof niet dat een kind daar gelukkiger van wordt.

Zus
21-02-2012 om 16:47
Mee eens
Met al jullie reacties ben ik het eens: ik weet dat schoolresultaten nietnaltijd hoeft te stroken met IQ. Er is meer nodig voor een makkelijke schoolcarriere dan alleen IQ. Mijn vraag was ook niet hoe het komt dat het niet strookt met elkaar, maar of doubleren haar schoolresultaten zouden gaan verbeteren. Dat hangt er uiteraard mee samen, vandaar de focus op intelligentie en prestaties.
Als we niets doen, moddert ze gewoon verder wat aan met rekenen. Onderliggende problematiek zal er mogelijk zijn (dyslexie, maar mild, sommen sluiten niet aan) maar gaan we graven, zijn we daar een hoop tijd en energie mee kwijt en ik denk dat we haar gerichter helpen met bijles voor rekenen. Het is zo lastig dat je pas weet hoe iets komt als je het gaat uitproberen, maar door steeds andere dingen te proberen, krijgt mijn dochter inderdaad misschien een minderwaardigheidsgevoel. Terwijl ze het verder erg naar haar zin heeft op school. Oja, gisteren vroeg mijn man aan haar hoe ze school en rekenen vond: saai, was het antwoord. En dan, is het nu de oorzaak dat ze slecht rekent of vindt zebhet saai omdat ze het niet goed kan?

wil40
21-02-2012 om 20:03
Saai
Ik denk dat dat vaak een combinatie is. Lastig werk=saai werk en saai werk vind je vaak het werk wat je moeilijk vindt. Als je dochter wat ouder wordt zal ze misschien ook op "saai" werk toch wat beter focussen omdat ze zich gaat realiseren dat ook "saaie" vakken nodig zijn om een diploma te halen. Zo is het althans hier een beetje aan het verlopen.
En het woord "saai" lijkt ook wel een beetje een mode woord onder de jeugd. School is saai, leren is saai, boeken zijn saai en met je moeder boodschappen doen is ook saai.

Fransien
21-02-2012 om 20:09
Mijn bijlesmeisje
Mijn bijlesmeisje kwam met precies hetzelfde verhaal, rekenen en taal was saai, handschrift was beroerd, spelling leek nergens op. School was voor haar compleet oninteressant. Ze had in groep 8 een achterstand van 3 jaar op rekenen opgelopen, 2 a 3 jaar op spelling, begrijpend lezen was ook niet goed (D over het algemeen, net als op de rest), geen sprake van dyslexie. Ze is in de zomervakantie begonnen met bijles, een uur per week en huiswerk. De laatste LVS cito's waren hoge B's en een enkele A en een kind wat school weer leuk vindt en eindelijk lekker mee kan doen.

Evanlyn
21-02-2012 om 21:01
Hier ooit 2 jaar rekenachterstand
We zijn gewoon gaan bijlessen, ook al dacht zelfs de bijlesjuf dat zittenblijven misschien het beste zou zijn. Drie jaar later is de achterstand volledig ingelopen en ziet het ernaar uit dat er een primna eindcito is gemaakt. En wat belangrijker is: het kind kan echt rekenen!

Elisa Gemani
21-02-2012 om 21:20
Schooladvies
Zus had het over VMBO, niet VMBO-t. Met een IQ in het gemiddelde van 110-125 en een daarbijbehorende CITO-uitslag zou een passend advies op zijn minst Havo/VWO zijn.

MoederVan3
22-02-2012 om 01:17
Saai
Mijn oudste noemde schooldingen saai omdat hij liever andere dingen deed dan school. Mijn jongste noemde schooldingen saai omdat het onderwijs niet aangepast was aan zijn noden. Zus moet uitzoeken wat met haar dochter aan de hand is en bijles is een goede optie om dat uit te vinden. Misschien is haar dochter een eigenheimer zoals mijn oudste en misschien wordt school wel leuk als haar achterstanden m.b.v. bijles weggewerkt zijn.

Yura
22-02-2012 om 08:51
Mijn zoon heeft begin groep 8 ook bijles gehad van een particuliere RT'er. Bij ons gaven ze ook nooit de citoscores, dus daar heb ik maar eens om gevraagd, daaruit bleek dat hij altijd op een C zat met spelling. Ik had ook de indruk dat dat te laag was voor hem. Ik vroeg aan de meester waar dat aan lag, maar dat wist hij niet want zijn duopartner had de toets afgenomen. Nou ja toen wist ik wel genoeg dus hier kwam ik niet verder mee, dit was in groep 7. Ik wist van een moeder uit de klas dat haar zoon dyslectisch was en dat zij zeer tevreden was over hun particuliere RT' er. Daar dus naam gevraagd. Gelijk in het nieuwe schooljaar konden we terecht. Ze heeft eerst testen afgenomen en de uitslag met mij besproken. Hij bleek bijvoorbeeld totaal niet op de hoogte van het feit dat je een dubbele medeklinker plaatst achter een korte klinker. Wel apart dat dat zijn meester en juf blijkbaar nog nooit was opgevallen. Dit sprong er het meeste uit, op spelling voor losse woorden had hij dan ook een achterstand van 1,5 jaar en op spelling van werkwoorden ruim een jaar. Ze is dacht ik een week of 10 met hem een keer per week aan de slag geweest, hij kreeg ook huiswerk mee. Elke week kreeg ik een kort rapportje van haar, wat ik heel prettig vond. Dit vind ik ook het grote voordeel van particuliere RT, je bent volledig op de hoogte van wat er met je kind geoefend wordt en wat de vorderingen zijn, op school moet je maar raden wat er gedaaan wordt met een handelingsplan. De eerstvolgende cito (in januari) had hij een B op spelling ipv een C en dat was geen toeval, want dat had hij nog nooit gehaald. Op zijn eindcito was taal nog steeds zwak (een percentiel van 54 dacht ik), maar door zijn goede rekenen (percentiel 97) had hij toch 544 op zijn eindcito en mocht hij naar een havo/vwo brugklas en nu zit hij in 2 atheneum. Ik denk dat zonder de bijles hij in een vmbo-t/havo brugklas terecht was gekomen. De RT'er kostte dacht ik iets van 35 euro per uur.

Annet
22-02-2012 om 11:28
Nog een tip voor spelling
Je zou het gratis programma woordkasteel kunnend downloaden. Als je ook het leraarprogramma download kun je toetsen afnemen bij je kind. Ik zou bij groep 4 beginnen. Dan wordt een dictee afgenomen en wordt een advies gegeven op welke lettercombinaties geoefend moet worden. Het programma doet gelijk een voorstel voor de oefeningen.
Mijn zoon (slim maar slecht in spelling, niet dyslectisch) heeft hiermee een flinke stap gemaakt.
Daarna kreeg hij teveel weerstand tegen het oefenen van iets waarvan hij vond dat hij dat al kon. Bij hem blijkt het niet meer te werken om één lettercombi tegelijk te oefenen.
Hij is overgestapt op: www.beetjespellen.nl (= laag basisniveau) en daarna op www.beterspellen.nl (3 verschillende niveaus). Hij oefent elke week 2 niveaus, van alles door elkaar. Het zijn per dag maar een paar vragen dus hij is zo klaar. Een kleine beloning bij 100% goed werkt ook uitstekend.
In zijn hoofd heeft hij een klik gemaakt. Hij begint woorden nu in zich op te nemen, actief te kijken naar tekst, probeert wel eens fouten uit een tekst van een ander te halen, etc. En de cito (groep 7) leverde voor het eerst een B op.

Zus
22-02-2012 om 21:22
Dank
Bedankt voor de positieve verhalen over bijles en tips om te oefenen. Ik ga een RTer zoeken voor particulier bijles voor rekenen. Op school wordt haar RT voor spelling voortgezet en ga ik met haar de computerspellen ( mooie woordspeling) doen, achter de computer vindt ze niet saai!