Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
notje

notje

16-11-2011 om 21:23

Zo trots! [het gaat goed na het blijven zitten]

Dochter kreeg haar rapport vandaag mee naar huis.Na halverwege vorig jaar besloten te hebben haar een jaar te laten doubleren (groep 4) nu het resultaat.Wat een geweldig verslag.Haar zelfvertrouwen is met sprongen vooruit gegaan.Een hele andere dochter hebben we hier.Wat een opluchting.Ze was zo aan het strompelen in groep 3 en 4 (vroege leerling) dat ik zelf de beslissing heb genomen om haar dit jaar te laten overdoen.Ze zei afgelopen jaar dat ze dom was,nee meisje je bent niet dom,Je bent een kanjer.
Ik ben echt trots op mijn meisje!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jds

jds

16-11-2011 om 22:45

En terecht!

Geweldig toch, dat ze nu zoveel zelfvertrouwen heeft?!! Gefeliciteerd met haar goede rapport!
En nee, natuurlijk is ze niet dom! Zoals je zelf zegt: ze is een kanjer!
En jij trouwens ook: blijkt dat je vorig jaar toch de juiste beslissing hebt genomen! Petje af voor je, want er zijn genoeg ouders die zoiets niet inzien, en hun kind, koste wat het kost, over moeten laten gaan. De gevolgen zijn dan funest voor het kindje...
Dus jullie allebei: kanjers!

Netel

Netel

17-11-2011 om 15:36

Mooi toch?

Dochter beter in haar vel, en jullie ook. Wat JDS zegt, petje af voor jullie en geniet maar lekker van het resultaat.

Guinevere

Guinevere

17-11-2011 om 17:52

Ik wil de pret niet drukken

Natuurlijk ben ik blij dat je kind zo goed in haar vel zit, maar ik wil toch even een kritische kanttekening plaatsen over de effecten van zittenblijven: http://www.beteronderwijsnederland.nl/node/6899
Waarmee ik absoluut geen oordeel kan/wil vellen over deze individuele situatie.

notje

notje

17-11-2011 om 21:42

Guinevere

Je drukt de pret ook niet hoor.Maar een keuze maken tussen vastlopen en doubleren is eigenlijk niet eens een keuze.En dochterlief gaat nu weer met plezier aan het werk waar ze eerst iedere dag tegenop zag.Ik kan niet in de toekomst kijken,en laat ik zo'n beslissing ook niet van een onderzoek afhangen.Kan ook niet de beslissing was al genomen.Misschien hoort ze dan wel bij die 5% die het toevallig wel nodig had.
Ik ben blij dat ze wat meer zelfvertrouwen heeft en met plezier naar school gaat.

sinas

sinas

18-11-2011 om 11:02

Waar guinevere vooral op doelt denk ik

dat het 1e jaar inderdaad lijkt alsof het beter gaat, maar dat het uiteindelijk geen fluit blijkt uit te maken.

Puck

Puck

18-11-2011 om 11:29

Sinas

Dat het eerste jaar dan beter gaat dat is toch ook volstrekt logisch. Daar hoef je geen diepgaand onderzoek voor te doen In principe is het allemaal bekende stof. Maar ik zie bij onze jongste ook in het jaar daarna dat ze ineens wel helemaal met de groep meekan, bovengemiddeld presteert en lekkerder in haar vel zit. Ik heb uiteraard nog geen idee hoe het op langere termijn zal gaan, maar dat zien we dan wel weer. Op dat moment was dat voor haar de beste keus.
Ik herken haar ook niet in de conclusies van het onderzoek. Minder zin om naar school te gaan, minder gemotiveerd in rekenen en taal, het verschrikkelijk vinden dat een klas overgedaan moest worden.... Dat is op haar helemaal niet van toepassing.

notje

notje

18-11-2011 om 11:35

Ik snap

wel dat Guinevere daar op doelt Sinas,maar wat is er voor keuze?Wat moet je dan veranderen?Haar aan laten modderen was geen optie.
Nu heeft ze de basis onder de knie en geeft haar de mogelijkheid verder te gaan.Zonder die basis liep ze vast.Ook vind ze het zoals de jongste van Puck niet erg dat ze een jaartje over doet.Hier combiklassen dus ze had ook al vriendinnen.Ze spreekt ook nog steeds af met haar oude klasgenootjes.Het gaat gewoon goed,en ja wat de toekomst brengt moeten we afwachten.

Guinevere

Guinevere

18-11-2011 om 20:21

Mijn persoonlijke mening

Mijn persoonlijke mening is overigens dat doubleren in bepaalde gevallen best goed kan uitpakken. Maar dat er wel erg zorgvuldig naar alle opties gekeken moet worden. Veel scholen gebruiken het te pas en te onpas om elke leerachterstand (op het oog) weg te poetsen en problemen te verdoezelen. Vooral bij de kleuters hebben ze daar een handje van. En m.i. geldt: hoe jonger het doubleren, hoe zorgvuldiger er mee omgegaan moet worden. Kijk maar: doubleren in groep 1 (bij 5 jr): 20% van je schoolleven opnieuw doen. Doubleren in groep 8 (bij 11 jr): 9% van je schoolleven opnieuw doen.
Nou, ik moest het gewoon even kwijt als nuance in deze draad, ter voorkoming van het kiezen van de "makkelijkste weg".

notje

notje

18-11-2011 om 20:38

Guinevere

Hier op school heb ik het idee dat ze juist iedereen maar door willen schuiven.Dochter was de enige die een jaar over zou doen.Eind groep 3 ging het al niet lekker en heb ik aan de bel getrokken.Ze had toen al extra ondersteuning met rekenen en lezen maar kon het niet bolwerken om met haar klasgenootjes mee te komen.
Ik snap het wel,ik denk ook dat er veel leerlingen zijn voor wie doubleren geen oplossing is.En ik hoop dat ik de goede beslissing heb genomen,maar de tijd zal het uitwijzen.

notje

notje

18-11-2011 om 20:42

Dat was mijn redenatie ook,nu in groep 4 doubleren is het beste.Het intro van groep 3 had ze wel goed door,maar juist de aansluiting die ze maken in groep 4 niet.Daarom nu dus nog een jaar groep 4.

ishtar

ishtar

18-11-2011 om 23:27

Nou p

"Ik ben persoonlijk voor ALTIJD doorgaan tot groep 4"
Omdat dat nou voor jouw kind beter zou zijn geweest, wil nog niet zeggen dat dat voor mijn kind ook beter is. Ik vind je nogal stellig hierin.

ishtar

ishtar

19-11-2011 om 10:54

Dit is jouw mening maar je kan het wel begrijpen als iemand een andere keuze maakt?
Begrijp ik goed dat je dus bij voorbaat al vindt dat die keuze fout is? (want niet zoals volgens jouw mening doorgestroomd?) Is het niet gewoon zo dat jij je niet alle situaties kunt voorstellen en dus ook niet kan zeggen of dat in ALLE situaties het verstandigste is? Dan lijkt mij dat je moeilijk een mening over ALLE situaties kunt hebben.
En nee, uiteraard weet ik ook niet zeker hoe het uitgepakt was als hij wel doorgestroomd was (voor de duidelijkheid, hij heeft groep 1 overgedaan, er was dus heel duidelijk 'iets' met hem) lijkt me ook onmogelijk om dat zeker te weten, maar gezien zijn schoolverloop en zijn verstandelijke beperking kan ik me daar wel een voorstelling van maken.
En ja, over het algemeen ben ik ook geen voorstander van kleuterverlengen, om alle ook door jou opgenoemde argumenten. Alleen ben ik, door mijn eigen ervaring, net wat genuanceerder daarin dan jij.

Guinevere

Guinevere

19-11-2011 om 12:00

Ik zat te wouwelen

Ja, ik besefte naderhand dat ik zat te wouwelen met mijn percentages. Werd een beetje afgeleid door hordes wilde kinderen die rondjes renden in mijn woonkamer. ;-p Die 20% is natuurlijk leeftijdsgerelateerd berekend, een jaar overdoen heeft op 5-jarige leeftijd een zwaardere impact dan op 11-jarige leeftijd. Zuiver als voorbeeld bedoeld.
En heus, ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin zeer weloverwogen de keuze wordt gemaakt om te doubleren. Maar dan moet je wel zo'n onderzoek in het achterhoofd houden en bepalen of het kind in kwestie wel "passend" is op deze vorm van onderwijs.

ishtar

ishtar

19-11-2011 om 12:01

we zijn het niet zo oneens

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.