Noumoe
31-08-2012 om 22:24
Zo veel kleuters met een voorsprong?
Ik heb in 2 weken tijd al ongeveer 10 ouders van groep 3 kinderen gesproken. Allemaal vertelde ze mij hetzelfde soort verhaal. Pietje kan al lezen en verveelt zich nu al in groep 3 want leert maar een woord per dag etc etc. Hij/zij loopt zo ver voor dat hij eigenlijk een groep over moet slaan. Kind wordt in de gatern gehouden bla, bla. Toeval dat ik allemaal ouders van kleuters spreek die waarschijnlijk een hoogbegaafd kind hebben? Kan het ook dat het komt omdat je tegenwoordig veel speelgoed hebt waarbij je al letters leert etc. Het verbaasd mij echt. Iemand een idee. Alle ouders die ik sprak denken dat ze een heel slim kind hebben. Natuurlijk is het knap maar zijn dit de kinderen die hoogbegaafd zijn of worden ze door de andere kleuters ingehaald? Tijdelijke voorsprong? Ik ben gewoon erg nieuwsgierig. Iemand een idee? Vind het verder niet irritant ofzo, die verhalen van die ouder, maar het verbaasd mij echt steeds dezelfde verhalen over kleuters. Zoveel kleuters met een voorsprong? Iemand een verklaring? Bestaan er nog gewone kleuters?

Katrina
10-09-2012 om 09:24
Grappig henk
Mijn buurmeisje van 8 is net naar een school voor hoogbegaafden gegaan: een nieuw initiatief in onze woonplaats, gestart met een verticaal klasje van 10 kinderen. Nu wil het toeval, dat dat klasje bestaat uit één hb-tje van 11 en verder allemaal 8-jarigen. Dat kind van 11 is – lijkt me – van de regen in de drup gekomen.
Ik zoek het voor mijn eigen slimme kinderen liever in persoonlijke begeleiding (door mijzelf en hun vader) op hb-valkuilen en het aanbieden van uitbreidingsstof buiten schooltijd. Ondertussen kunnen ze dan lekker in de praktijk leren omgaan met mensen die minder snel van begrip zijn - ook handig voor later in het echte leven.

Henk 82
10-09-2012 om 13:30
Leven in een bubbel
"Ik zoek het voor mijn eigen slimme kinderen liever in persoonlijke begeleiding (door mijzelf en hun vader) op hb-valkuilen en het aanbieden van uitbreidingsstof buiten schooltijd."
Ieder zoekt zijn eigen weg hier in.
"Ondertussen kunnen ze dan lekker in de praktijk leren omgaan met mensen die minder snel van begrip zijn - ook handig voor later in het echte leven."
Al denk ik dat bijvoorbeeld Leonardo kinderen niet noodzakelijkerwijs op groeien tot mensen die niet kunnen omgaan met mensen die minder snel van begrip zijn..
School houdt op na 3 uur, en daarna komen kinderen in een wereld vol mensen die niet zoals zij zijn, nichtjes, neefjes, de buurvrouw, de bakker, buurtkinderen, enzovoort.

Katrina
10-09-2012 om 13:58
Inderdaad henk
"School houdt op na 3 uur, en daarna komen kinderen in een wereld vol mensen die niet zoals zij zijn, nichtjes, neefjes, de buurvrouw, de bakker, buurtkinderen, enzovoort."
Inderdaad belangrjjk om je daarvan bewust te zijn. Vergeet ook de sportclubs niet! Maar dat de school om 3 uur ophoudt, is voor mij ook een reden om ze daar juist wel gewoon naartoe te laten gaan. We hebben daarna immers ook tijd voor Chinees, muziekles en de schaakclub.

A
10-09-2012 om 15:22
Idd
Yep zo zie ik het ook, hier is in de buurt ook een schooltje welk zich meer en meer toelegt op HB, maar er komen meer en meer (vooral!) de problemen(met meerdere dyss-en edm)naartoe en toch ook wel de "would-be's", (eigenlijk moet ik glimlachen als je de verhalen errond hoort, en dan vooral wie/wat volgens de ouders de schuldigen zijn en tekort komen, maar zelf de boot afhouden)
Het vreemde is dat bij goedfunctionerende hb kinderen je bijna zonder uitzondering hoort dat de ouders zelf vooral de situatie aanpakken en dit niet afschuiven op scholen ed maar het kind eerder met 2 voeten op de grond zelf leren omgaan met de omgevingsfactoren
Ik vind dus ook prima om in school met doorsnee leeftijdgenoten fijn te leren omgaan en naschools de hobbys op hun interesses af te stemmen (schaakclub edm)

Leo-ouder
10-09-2012 om 20:22
Oh gaap gaap
Lekker hoor, alles zo duidelijk en overzichtelijk.
Neem van mij aan dat de meeste ouders op onze Leo het ook heel duidelijk als tweede keus zien. Eerste keus was geweest dat alle factoren (ouders, school en kind) samen iets leefbaars voor elkaar hadden gekregen op de oude school. De meesten hopen ook dat dit op termijn niet meer nodig is, dat de Leonardo zichzelf overbodig maakt.
Maar soms is het toch wel heel erg fijn voor kinderen die er niet komen op een reguliere school, dat er nog een andere kans is. En ja, die zullen ze dan wel nodig hebben omdat hun ouders zulke domme kwezels zijn dat ze hun kind niet zelfredzaam hebben gemaakt.
Het is nu mode om 2 soorten kinderen te onderscheiden. Die sukkels die wat extra willen tegenover een nieuw ideaal: hb kinderen die zonder gedoe door regulier onderwijs rollen. Fantastisch! Gewoon zeggen dat er geen probleem mag zijn en dan is het weg.
Het hele begrip "hoogbegaafd" is wat mij betreft rijp voor de schroot. Daar valt niet over te generaliseren. Het belangrijkste is dat inmiddels het etiket "hb" wordt gedefinieerd als kinderen die op regulier onderwijs de les verstoren of onderuit glijden. Op de Leonardo blijkt ook, tot teleurstelling van de leerkrachten, dat de verschillen tussen de leerlingen onderling groter zijn dan de overeenkomsten.
De hele discussie legt volgens mij de slechte kwaliteit van het onderwijs bloot. Er is geen capaciteit meer voor differentiatie. Maar het verschil tussen een leerkracht die wel of een leerkracht die niet kan differentiëren is levensgroot, en was bij ons uiteindelijk de reden voor de wissel. De klassen zijn te groot en de leraren hebben te veel taken en te weinig tijd. Steeds meer kinderen worden daar de dupe van, niet alleen sommige slimme kinderen.

Katrina
10-09-2012 om 21:16
Leo
Ik begrijp jou wel. De leerkracht maakt heel veel uit. Wij hebben gelukkig maar een keer een half jaar lang met een leerkracht te maken gehad waarmee het misliep. Ik besef steeds meer dat we ook enorm geluk hebben gehad met de school waarop onze kinderen zitten. Beperkte differentiatie maar wel relatief veel toekomstige vwo-leerlingen waardoor het gemiddelde niveau in elke klas al al bovengemiddeld is.

Leo-ouder
10-09-2012 om 21:56
Katrina
Leuk, die herkenning. Tot wij met oudste voor het vijfde jaar een slechte leerkracht troffen stonden we er ook zo in als jij. De stichting rommelde, directeur een paar keer zwanger, daardoor was het team eigenlijk al jaren niet aangestuurd. Dat ene jaar dat mijn kind wel een goede leerkracht trof was niet te vergelijken met de rest. Toen merkten we hoe het ook kon.
Toen men aanbood om middelste op haar vijfde naar groep 4 te sturen, terwijl wij haar bij de kleuters wilden houden, was de koek op. Het was eigenlijk geen aanbod, maar de juf wilde haar niet meer in de klas hebben. Omdat ze "alles al wist"(aldus juf), en de juf zei dat ze niet aan verdieping wilde beginnen. Te veel gedoe. Het voelde eigenlijk ook echt als een afwijzing. Het is een heel sociaal, meewerkend kind.

A
10-09-2012 om 21:57
Idd
ook idd Leo, Ouders, school en kind moeten er samen iets van maken, maar ik durf niet zeggen dat dat meestal bij school mank loopt, ik zie ook meer dan genoeg waar deze begeleiding bij de ouders gebreken vertoont !
ook zie ik hier dat er echt wel ouders zijn welke kost wat kost (ook zonder aanneembare rede) hun kind op een hb school willen, enkel voor de 'naam', ookal doen ze dan ook nog soms alsof het maar 2e keus is
enja, er zijn meerdere soorten hb kinderen, kinderen waaraan je duidelijk talenten kan vinden (ookal hebben ze daarbovenop zeker ook hun minpuntjes en zwakheden!), maar er zijn er ook waar de studie-talenten met de beste wil van de wereld onvindbaar blijven, dat is dan duidelijk meer als onderpresteren, en ik begrijp dan heel goed de teleurstelling van de leerkrachten
Alle kinderen zouden wel wat aan meer differentiatie kunnen hebben, niet enkel hb kinderen ! Maar dat is nu eenmaal niet mogelijk en moeten de ouders -welke op de eerste plaats in de opvoeding staan- op zich nemen (voor zover ze dat kunnen, dus niet enkel ondermaatse kwaliteit van de school maar zeker ook de kwaliteit van de ouders)
Dus ja odertussen hoort het woord HB thuis op de schroothoop! Al de ijdelheid rond het woor

Leo-ouder
10-09-2012 om 22:14
We zijn het minder eens dan je denkt.
Ik heb nergens gezegd welke verschillen tussen de leerlingen voor de leerkrachten hier lastig zijn. Jij maakt ervan dat de een beter kan leren dan de ander. Dat heb ik niet gezegd.
Loze praat over wat ouders zouden willen komt ook voor jouw rekening.
Verder hoort het begrip hb niet op de schroothoop omdat het ijdelheid zou bevorderen maar omdat het slecht houdbaar is voor het inschatten van behoeftes van kinderen.
En dat alle kinderen bij goed onderwijs zouden zijn gebaat had ik zelf al aangegeven.

Henk 82
10-09-2012 om 23:58
integratie én verdieping
"maar dat de school om 3 uur ophoudt, is voor mij ook een reden om ze daar juist wel gewoon naartoe te laten gaan. We hebben daarna immers ook tijd voor Chinees, muziekles en de schaakclub"
Er is op een dag tijd genoeg voor sociale integratie én verdieping, hoe je die dan indeelt is natuurlijk een eigen keus ; )

lisbeth
11-09-2012 om 07:36
Vergis je niet
Een schooldag is lang, heel lang voor een 5 jarige die zich dodelijk verveelt, in het kringgesprek moet luisteren naar het tiende verhaal over het konijn van jantje of of de oma van Fien. Of die moet luisteren naar het verhaal van de blaadjes die vallen in de herfst terwijl er nooit wordt uitgelegd waarom die stomme dingen vallen.
Je zou er als kind zwaar depressief van raken. En dan kun je nog chinees, vioolles of wat dan ook na school aanbieden. Het feit blijft wel dat dat kind iedere ochtend naar een plek toe moet waar hij niet wil zijn.
Maar ach, daar worden ze hard van
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tineke
11-09-2012 om 08:21
Vergis je niet lisbeth
Lisbeth: "Een schooldag is lang, heel lang voor een 5 jarige die zich dodelijk verveelt, in het kringgesprek moet luisteren naar het tiende verhaal over het konijn van jantje of of de oma van Fien."
Dit geldt voor alle kinderen in de klas, van zwakbegaafd tot hoogbegaafd. Echt hoor, in de kring wil ieder kind graag iets aan juf vertellen, maar het stilzitten op je stoel, en luisteren naar de anderen, het is voor iedereen een crime. Ik begrijp ook niet waarom de kring, in de geijkte vorm, bij leerkrachten nog zo populair is. Nou ja, ik begrijp het wel. Maar er zijn zoveel andere mogelijkheden, waarbij alle kinderen rijker worden aan ervaringen, en wat dus voor ieder kind van zwakbegaafd tot hoogbegaafd (in diezelfde klas) erg goed onderwijs is.

lisbeth
11-09-2012 om 09:07
Weet ik kaatje
Ik probeer ook echt niet de problemen van een zwakbegaafd kind weg te schuiven. Ik vind het soms alleen moeilijk te lezen hoe andere mensen alles maar makkelijk maken. Zoals mijn oudste zou zeggen: Waarom moet ik me altijd aanpassen alleen omdat ik slim ben. Dat is voor haar soms echt kwetsend. Iedereen zegt altijd maar tegen haar dat ze begrip moet hebben voor andere dat ze maar geduld moet hebben. Ik heb ook al eens gezegd dat ik van een professor kan verwachten dat hij zich kan aanpassen aan een kleuter maar niet andersom.
Scholen zijn nog steeds heel erg zoekend naar passend onderwijs voor HB kinderen. En natuurlijk kun je niet alles van school verwachten, dat geld ook voor zwakbegaafde kinderen. er zitten 25 kinderen in die klas met enkele uitschieters naar onder en naar boven en die hebben om maar zo te zeggen pech. Want het standaard onderwijs is eigenlijk niet geschikt voor hun. En dat geld voor zowel de onderkant als de bovenkant. Voor beide moet men echter begrip hebben.

A
11-09-2012 om 09:20
Raap
aanpassen moet die kleuter ook wel doen,niet enkel de Prof, zeker en vast!, ik vind het een beetje zelfingenomen dat je aan je dochter toegeeft dat zij zich meer moet aanpassen dan anderen, en haar dat als kwetsend laat ervaren. Anderen moeten zich echt ook wel aanpassen, maar op een ander terrein. Niemand wordt geboren in luilekkerland waar alles op maat verloopt
Aan je kind de voorstelling maken van de klassemaatschappij waar de bovenste rang het ocharme veel zwaarder heeft als de simpelen van geest is fout
Zeker hebben zij het ook moeilijk. Als de juf een verhaaltje voorleest zal ieder kind dat vanuit een totaal andere invalshoek bekijken, andere details, invulling, diepte,probleeminzicht, romantiek... maar ze moeten er toch elk hun draai in zien te zoeken en vinden

Lisbeth
11-09-2012 om 09:46
Maar dat is vaak de werkelijkheid. En ik beweer nergens dat de bovenste categorie het zwaarder heeft dan de laagste.
Mensen verwachten vaak van een slim kind dat zij zich aanpast aan een ander kind, ik zie het hier regelmatig. Vaak gebeurt het niet bewust. Stel je hebt twee kinderen die samen spelen, 1 gewoon gemiddeld kind, 1 kind met een IQ van 55, je kunt dan niet van het kind met een IQ van 55 verwachten dat zij kan spelen op het niveau van het gemiddelde kind, dat zou gewoonweg niet eerlijk zijn puur omdat dat kind de verbanden niet kan leggen. Dus moet het gemiddelde kind even een stapje terug doen. Prima, zal iedereen begrip voor hebben. Nu heb je een kind met een IQ van 145, en een gemiddeld kind, zelfde verschil, maar nu moet het kind met een IQ van 145 een stap terug doen. Echter moet dit kind vaker een stapje terug doen dan dat gemiddelde kind.
En ja dat HB kind moet dat ook leren want ze zal zich nog regelmatig moeten aanpassen. Maar een beetje begrip was ook fijn

Tineke
11-09-2012 om 10:02
Ik zei iets anders
Lisbeth, wat ik zei is dat jouw voorbeeld (kring is saai voor hb) niet specifiek is voor HB-kinderen. Kring is saai voor álle kinderen. En toch blijven leerkrachten het eindeloos doen.
Oftewel: dat het huidige onderwijs niet voldoet voor hb-kinderen is net zo waar als dat het huidige onderwijs niet voldoet voor alle kinderen.

lisbeth
11-09-2012 om 10:08
Dat is zeker waar
Die stomme kring heb ik nooit begrepen. Volgens mij hangt meer dan de helft van de kinderen tijdens die kring onder hun stoel van verveling.

A
11-09-2012 om 10:13
Ach
acht ik ken alle facetten van hb-zijn echt wel, mijn kinderen scoren boven de 150, zijn nu twintigers. In de kleuterklas dacht hij/zij dat het gewoon manier van doen was dat er een brabbeltaaltje gesproken werd, hij wist niet beter als zich aan te passen en mee te brabbelen, maar leerde zich tegelijkertijd lezen, vroeg aan de juf welke letters dat waren terwijl andere kinderen kribbeltjes tekenden, als ze gingen wandelen vroeg hij aan de juf wat de verkeersborden edm betekenden, vroeg naar namen van bloemen (juf gaf dan enkel de naam 'bloem') dus zocht hij het nadien thuis zelf in de encyclopedie op, en was hij blij dat hij naschools dat vreemde brabbeltaaltje los kon laten. In het gymnasium stak hij nog steeds af met zijn interessesn, kennis , hij trok zich alles aan wat er op de wereld gebeurde en vond daarin geen aansluiting bij vriendjes, werd er ook wel vreemd door bekeken, (zelfs ook wel uitgelachen dat hij zo'n kenniswurm was) Maar ik heb bij deze dingen niet de leerkrachten op hun tekorten gewezen maar zelf geprobeerd om hem er het positieve van in te laten zien, proberen niet de slachtofferrol aan te nemen (hoewel ik soms echt wel met hem te doen had!!) Nog steeds zie ik ook wel de nadelen aan het hb-zijn,
Maar hoe er tegenwoordig vaak mee gezwaaid en omgegaan wordt....Leer je kind in de wereld staan ipv de uitzonderingspositie te benadrukken vol zelfmedelijden, maak van aanpassing geen drama maar een manier van sociale omgang is bepaalde situaties
zucht

lisbeth
11-09-2012 om 11:18
De nadelen
wegen niet op tegen de voordelen
Ik ben zo verzot op mijn kinderen, zo mooi zo slim, zo grappig. Jammer dat alleen niet altijd andere die voordelen ook zien.

A
11-09-2012 om 11:24
Idd
Dat is wat de "would be" vooral uitroepen, de leerkrachten willen verdorie niet zien hoe onmenselijk hb mijn kind toch wel is, helaas zien enkel de ouders en het kind zelf het... dus veranderen dat hele systeem...
wie zichzelf samen met kind liefst wentelt in zelfmedelijden omdat de anderen het niet willen begrijpen..tja

Chippie
11-09-2012 om 12:02
Onze school
Onze school doet een paar dingen heel goed (vind ik). Ze hebben het nooit over verrijkend werk voor 'slimme kinderen'. Ze hebben het over werk (specifieke naam die niet verwijst naar slimmer, beter, moeilijker) dat sommige kinderen nodig hebben om dingen te leren.
Alle kinderen mogen dat werk trouwens doen. Denk aan schaakcursus, chinese tekens leren, etc. maar ook Kapla (met opdracht), enorm grote, moeilijke puzzel maken met z'n allen (samenwerken). Wel verantwoordelijkheid om taakbrief af te hebben. Sommige kinderen moeten sommige dingen uit dat werk verplicht doen. Daar kun je goed in mixen. En er is gewoon plsuwerk maar ook superpluswerk (maar het heet dus niet zo).
En Lisbeth, dat gaat naar mijn persoonlijke mening bij jou fout. Jij hebt het altijd over slimmer, moeilijker, grappiger, aanpassen. Ook richting je kind. Gek he dat je kind er moeite mee heeft.
Ik heb het daar nooit over met mijn kinderen. Verveling mag hij aangeven, dingen die ver onder zijn niveau zijn worden geschrapt. Want we (school en wij) hebben hem uitgelegd dat hij soms ander werk nodig heeft om te leren doorzetten, etc.
Onze school compact behoorlijk en stelt ook hogere eisen aan het kind dat meer aankan. Dat gaat automatisch. Daar heb je dus geen Leonardogebeuren, plusklas of wat dan ook voor nodig. Gewoon kijken naar wat het kind nodig heeft. Maar daar zitten ook saaie dingen tussen. En de eisen liggen bij hem hoger.
De tafels zullen gewoon geleerd moeten worden. Geen gemiep, gewoon doorbijten. En daarnaast heb je nog gym, schrijven, kunstzinnige vorming, zaakvakken waar ze gewoon redelijk in meedraaien (zaakvakken met verdieping). In plaats van woordenschatonderwijs moet hij een stuk uit de NRC lezen, vijf moeilijke woorden opschrijven en uitzoeken wat het betekent en waar de tekst over gaat. Hij is leestutor en ja, dat is voor hem verrijkend. Niet qua lezen (net zoals zijn dyslectische broer, tutor zijn is ook voor kinderen met leesmoeilijkheden een hele goede methode) maar wel om geduldig te blijven, tempo aan te passen, etc.
Oh, en nee ook geen geijkte kring.

A
11-09-2012 om 12:28
Kring
Het gaat hem niet om 'afwegen' wat nou het ergste is, maar ik ben altijd zeer blij geweest wat mijn kind niet zb is, maar uitstak aan het andere uiteinde (tegenwoordig hoor je ouders vaak verongelijkt zeggen dat er voor zb wel veel/meer gedaan zou worden)
Mijn zoon kon bvb totaal niet turnen, is op dat vlak dus wel eerder zb, er zijn kinderen in zijn klas welke echte grote talenten zijn wat turnen aangaat
De leerkracht laat allen oefeningen doen (te gemakkelijk voor de talenten, maar zelfs kopjerollen doet mijn zoon krom, scheef, indeknooprakend)
Wat ik in zulke situatie volgens mij best kan doen is hem ook daar sterk in helpen maken, het proberen op een grappige manier in te vullen, omgaan met steken onderwater hierover edm
de kring in school, maar ook de maatschappij is nu eenmaal niet zo homogeen, met je afwijkingen van het modale (zowel naar boven als naar onder) moet je niet enkel luidkeels roepen hoe verkeerd de omgeving ermee omgaat
maar leren roeien met de riemen die men heeft ! er zelf wat van proberen te maken
Ik heb ook afentoe moeten ingrijpen, toen zoon 6j was werd hij op de speeltijd steeds ondervraagd door een groepje laatstejaars (hij kende toen van alle landen van de wereld de hoofdstad, bijhorende vlag edm) Ze lieten hem niet meer met rust, het werd een komische bedoening iedere speeltijd opnieuw, en hij was toen sociaal gezien nog niet sterk genoeg zich daaruit te werken, Dat was dus weer een leerpunt, jezelf terug meer ongezien in de kring mengen als het genoeg is,

Annet
11-09-2012 om 19:49
Wow, chippie
Als onze oude school maar de helft had gedaan van jouw school, dan waren we niet van school veranderd.

Chippie
11-09-2012 om 23:45
Annet
Oke, voor deze school hebben wij ook een keer moeten wisselen.
Wat ik het mooiste vind van deze school is dat ze niet allerlei dingen in het leven roepen. Ze kijken naar het kind. Ieder kind komt op school om dingen te leren. En dat verschilt per kind. Het is voor mijn zoon duidelijk wat hij moet leren (doorzetten, betere werkhouding, etc). En de oplossing is vaak verrassend eenvoudig. Ik snap echt niet waarom er zo vreselijk moeilijk wordt gedaan over onderwijs aan HB-kinderen.
En het mooie vind ik dat door de benadering dat iedereen iets anders nodig heeft (terwijl die aanpassingen echt niet heel groot zijn, kinderen worden ook aan elkaar gekoppeld) je een heel positieve sfeer krijgt waarin iedereen zichzelf mag zijn.

Leo-ouder
12-09-2012 om 10:27
Wat leesvoer uit artikel over cbo
Uiteraard hangt veel af van de individuele leerkracht. Hoogeveen: 'In Finland doen ze niks met hoogbegaafdheid. Eerst vond ik dat een raadsel, maar toen kwam ik erachter dat leraar daar een prestigieuze baan is, maar 10% van de kandidaten wordt aangenomen. Zonder iemand persoonlijk af te willen kraken: leerkrachten in Nederland zijn niet in staat de leerstof voldoende te differentiëren. Het probleem begint al op de basisschool. Ze doen het behoorlijk goed voor leerlingen die zwakker zijn, maar problemen door hoogbegaafdheid in groep 1 of 2 herkennen ze niet. In plaats van verrijkingsstof te geven, wordt dan al gauw gezegd 'laat die maar een jaartje extra kleuteren'. Zo kweek je beschadigde kinderen.'
Het CBO geeft kinderen trainingen en adviseert ouders en leerkrachten. Soms is het advies om naar een andere school te gaan, vaak is verrijkingsstof al voldoende. Van Dooren: 'Als we verrijkingsstof geven, dan liefst ook aan een paar andere leerlingen in dezelfde klas die boven de rest uitsteken, dan is het minder stigmatiserend. En op veel scholen heeft elk kind een eigen map met werk, als je daar iets anders in stopt hoeft niemand dat te merken. Maar als er normaal over gedaan wordt door de leerkracht, is het eigenlijk nooit een probleem.'
Zo blijkt hoogbegaafdheid als probleem, als stigma, vooral collateral damage van het gelijkheidsideaal dat het Nederlandse onderwijs decennia lang gedomineerd heeft. Doe maar normaal, dan doe je al ruimschoots slim genoeg.

Leo-ouder
12-09-2012 om 11:01
Ook een goeie
..is het artikel "Hoogbegaafdheid, het label voorbij".
http://www.frumaupsychologiepraktijk.nl/images/stories/hoogbegaafdheid_het_label_voorbij.pdf

Henk 82
12-09-2012 om 12:57
Alle kinderen gelabeld
Vond dat artikel zo'n eye-opener! Ergens in dat artikel, of in een artikel dat genoemd wordt las ik ook over hoe verschillende culturen over (intellectuele)topprestaties denken. In het Westen is het 'je hebt het of je hebt het niet'. In het oosten is het meer een kwestie van je best doen. Iedereen heeft het potentieel om te verbazen.
Ik las ook ergens anders over een verrijkingspakket dat bedoeld was voor hoogbegaafden. Maar ook kinderen zonder dat label vonden het heel interessant, en gingen er mee aan de slag.
Hier:
http://www.acadin.nl/nieuws/media (en dan klikken op 'verslingerd aan acadin)
Eigenlijk worden alle kinderen gelabeld. Als 2 kinderen hb zijn is de rest van de klas dus 'niet-hb' Ofwel: Middelmatig.
Lijkt me ook geen fijn label. Wellicht staan sommige docenten dan niet meer open voor het feit dat ook deze leerlingen je kunnen verbazen.
Aan de andere kant wil ik mijn ogen niet sluiten voor de grote verschillen, en het feit dat sommige kinderen doodongelukkig worden op school. Moeilijke materie..

Henk 82
13-09-2012 om 14:01
Wordt er wel zoveel voor zwakbegaafden/probleemgevallen gedaan?
En oh ja, ik hoor heel vaak dat er voor zb kindern van alles gedaan wordt, en dat hb zich maar moeten redden.
Ik denk zelf dat dat nog wel mee valt. Ik denk dat scholen zich liever als 'plusschool' afficheren dan als een expertisecentrum voor probleemleerlingen.
Ik weet ook niet zeker of, als een kind inderdaad zb blijkt te zijn, er dan van alles voor hem gedaan wordt.
Als ik de verhalen op het forum zo lees, is het eerder het geval dat ze zo'n kind van school af bonjouren, pardon, 'doorverwijzen' omdat het toch een hoop moeite is.

Henk 82
13-09-2012 om 14:01
Wordt er wel zoveel voor zwakbegaafden/probleemgevallen gedaan?
En oh ja, ik hoor heel vaak dat er voor zb kindern van alles gedaan wordt, en dat hb zich maar moeten redden.
Ik denk zelf dat dat nog wel mee valt. Ik denk dat scholen zich liever als 'plusschool' afficheren dan als een expertisecentrum voor probleemleerlingen.
Ik weet ook niet zeker of, als een kind inderdaad zb blijkt te zijn, er dan van alles voor hem gedaan wordt.
Als ik de verhalen op het forum zo lees, is het eerder het geval dat ze zo'n kind van school af bonjouren, pardon, 'doorverwijzen' omdat het toch een hoop moeite is.