Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mari39

mari39

16-04-2012 om 10:40

Zomerkleuter groep 1-nu al praten over kleuterverlengen?

De titel zegt het al, marizoon zit nu in groep 1, is netjes na de zomervakantie begonnen in groep 1. Vorige week had ik een oudergesprek, en daarin werd aangegeven dat hij nog wel erg jong is (vgl. met leeftijdsgenoten), zijn motoriek niet goed ontwikkeld en dat "de basis (wat dat is bleef vaag, maar zal wel werklust/houding zijn) nog niet goed was", waardoor zij nu al vraagtekens hebben bij overgang naar groep 3 (dat duurt dus nog ruim 1 schooljaar). Tevens werd gezegd ze marizoon eigenlijk ook nog wel jong vonden voor groep 2.
Ik heb direct aangegeven dat ik kleuterverlengen niet zie zitten, voor een kind dat gewoon 2 jaar heeft gekleuterd. Nu waren de juffen weer verbijsterd: dat ik daar niet blij mee was, dat marizoon nog een jaartje langer mocht kleuteren.
Ik was en ben nogal verbijsterd. Dat kan je toch helemaal nog niet zeggen op deze leeftijd? En kan dat wel: een kleuter die 2 jaar heeft gekleuterd, niet naar groep 3 laten gaan? Ik heb ontzettend veel gelezen over verlengen/vertragen, maar dat gaat nooit over zomerkindjes.Na de meivakantie heb ik weer een gesprek, en daar wil ik wel wat voorbereid hen gaan. Wat kan ik vragen, los van alle vragen die in alle stukken genoemd staan? En wat kan ik met argumenten als "de basis is niet goed"? Wat kan ik van hun verwachten/vragen dat de school gaat doen?

Ik kn alle ver

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen onderscheid

Er is geen verschil tussen het zittenblijven van een herfstkleuter of dat van een zomerkleuter. Het is gewoon zittenblijven. Alles wat je over herfstkleuters vindt, gaat 1:1 op voor jouw kind.
"En wat kan ik met argumenten als "de basis is niet goed"?"
Vraag wat dat dan is. Een opsomming. Vraag wat naar het oordeel van de juf de risico's van doorstromen zijn. Luister vriendelijk en noteer. Ga naar huis en kom er later schriftelijk en of in een gesprek op terug. Vat samen wat de juf ervan vindt (juf noemde die en die risico's) en vertel welke risico's jullie zien van zittenblijven.
Sta vervolgens op het standpunt dat jij als ouder het gezag hebt over je kind en dus de risico-afweging moet maken. Zeg dat je de risicos van zittenblijven groter vindt dat die van doorstromen en dat je dus wilt dat kind doorstroomt.
Groet,
Miriam Lavell

Absurd

Ik vind het vrij absurd klinken om een kind te laten zitten in groep 1.

Ik zou in het volgende gesprek aangeven dat je snapt dat zij vinden dat de 'basis niet goed is', maar dat je er alle vertrouwen in hebt dat ze er alles aan gaan doen om dat te verhelpen, dat je wilt dat je zoon gewoon doorgaat naar groep 2 en dat wat jou betreft het volgende ijkpunt bij de overgang van groep 2 naar groep 3 ligt. Anders misschien een andere school overwegen?

Chris

Evanlyn

Evanlyn

16-04-2012 om 11:28

Ook gehad met mijn zomerkleuter

Ook op argumenten als "werkhouding", "zit nog in zijn eigen wereldje" enz. Tja, hij heeft autisme en dat gaat niet over door een jaar extra kleuteren. Ik heb ze om weten te kletsen met het argument "ach, hij wordt vanzelf ouder". Maar toen begon het allemaal opnieuw bij de overgang van groep 2 naar groep 3. Dus wees daar alvast voor gewaarschuwd.

Uiteindelijk heeft de schoolbegeleidingsdienst uitkomst moeten brengen en die vond dat hij door moest, gezien zijn hoge IQ en de verveling die op de loer lag. Dat vonden de juffen niet leuk.

Hij doet het nu overigens prima.

mari39

mari39

16-04-2012 om 21:20

Reacties

Groep 1 overdoen is wel van de baan, maar er werd wel gezegd dat groep 2 moeilijk zou kunnen zijn. Chris, jouw opmerking over het vertrouwen dat de juffen dit in goede banen kunnen leiden, is een goede.

Ik zal uiteraard (met punten van Miriam waarvoor dank!) het gesprek weer aangaan na de vakantie.

Het is een heel lief, zacht, behulpzaam , sociaal kind dat graag speelt en liever geen tekenwerkjes of puzzeltjes doen. Poppenhoek en bouwhoek is het leukst. Na het eerste gesprek kreeg ik te horen dat hij nog niet tot 10 kon tellen, dat heb ik thuis toen geoefend met kusjes geven. We komen nu tot 18.

P, tijdens het gesprek werd gezegd dat zijn taal wat achter was, nog geen aanvankelijke geletterdheid (heet dat geloof ik), geen interesse in letters en moeite met rijmen. Kleuren leren duurde ook heel lang. Later na het gesprek dacht ik ook ineens: toch geen dyslexie? Broer heeft het ook, dus zou zo maar kunnen. Helemaal een reden om niet te doubleren.

Evalyn, zelfs met mijn superongeconcetreerde, chaotisch en dyslextische andere zoon (ook zomerkind dus ong. even oud) met ASS en in de kleuterklas van de Vrije School was er geen sprake van doubleren in 2 kleuterklas. En nu met andere zoon: op openbare school,
rustig, geconcetreerder etc, is er opeens een probleem. Ik snap er helemaal niets van! Vergeleken met oudste zoon is jongste zoon zoveel schoolser.

Fianna

Fianna

16-04-2012 om 21:38

Aargh dat gekleuter

Mijn zoon van 6 (oktoberkind)heeft bijna 2 jaar groep 1 gedaan. Ik heb hem toen na de meivakantie naar een andere school gedaan, want ik kwam er niet meer uit, het voor elkaar gekregen dat hij dit jaar naar groep 3 mocht ipv groep 2 en weet je wat. Het gaat ontzettend goed! Zo goed, dat hij extra werk krijgt omdat hij voorloopt met lezen...

ook hij deed 2 keer groep 1 omdat hij zo jong was, zich niet kon concentreren, bablabla. Alleen wist ik niet dat hih groep 1 voor de 2e keer deed, dat waren ze me vergeten te vertellen. Ik vind dat kleuterverlengen echt onzin. Als hij nu nog in groep 2 had gezeten was hij kapot gegaan van verveling.
dat ze dat nu al over jouw zoon kunnen zeggen zeg!! Wat een kul.

zomermoeder

zomermoeder

21-04-2012 om 01:09

Raar

Ik vind dit inderdaad heel raar. Kind is net gewend aan groep 1 en nu al over overgang naar groep 3 beginnen?!

Mijn zoon is ook in de zomer vier geworden en ook meteen na de zomervakantie met school begonnen. Wij hadden laatst ook een tien-minutengesprek. Nou gaat het heel goed met zoon, dat zal de toon van het gesprek wel anders gemaakt hebben, maar ik had niet het idee dat het in dit gesprek ging over "voor of achter lopen" en zeker niet over de toekomst en groep 3 (!!). Het ging er meer over hoe kind nu functioneert op school, in de groep, hoe hij in zijn vel zit, etc. Het was het eerste echte gesprek nadat kind op school was begonnen (behalve het intake-gesprek waarin juf vooral info van de ouders wilde, en af en toe eventjes kort tussendoor bij het brengen/halen) Ik had sowieso de indruk dat juf de tijd tot de kerstvakantie had uitgetrokken voor "wennen" in de ruime zin van het woord: in de structuur komen van kring, werken/spelen, etc., in de groep leren functioneren, etc. Ik had al eens eerder bezorgd gevraagd of het niet vreemd was dat kind nog niet figuratief tekende maar alleen kraste, en zij wuifde dit weg met: "dat is heel normaal voor deze leeftijd, zeker bij jongens, en na de kerst ga ik af en toe met ze samen poppetjes tekenen en zo." Tijdens het 10-minutengesprek zei ze regelmatig "zo zijn kleuters" en ze gaf wat leuke voorbeelden van gedrag van zoon in de klas. Ik had absoluut niet het gevoel dat het nu al om prestaties ging. Over "aanvankelijke geletterdheid" hebben we het helemaal niet gehad. (Maar ik merk wel aan zoon dat ze veel aan rijmen en lettergrepen klappen etc. doen, en dat hij dat oppikt.) Maar zoon loopt voor met taalontwikkeling (dat had zij ook gemerkt), dus dat heeft het gesprek misschien gekleurd en "probleemloos" gemaakt. (Overigens heb ik niet het idee dat ze "niets doen" op school, integendeel.)

Het is trouwens een groep 1/2, misschien dat het dat ook wat losser maakt. Ze hebben geen poppenhoek maar een huishoek waar zoon ook veel in speelt, maar de bouwhoek is inderdaad favoriet. Verfhoek ook trouwens. Er is wel een systeem dat kinderen niet iedere keer voor dezelfde hoek kunnen kiezen, je zou kunnen vragen hoe juf dat doet. Want als een kind teveel in een bepaalde hoek speelt, is dat toch in de eerste plaats haar verantwoordelijkheid om daar wat mee te doen? Tja en dat kinderen een favoriet hebben, lijkt mij niet vreemd maar heel normaal. Dat betekent niet dat ze niets anders doen.

Ik vind het trouwens ook raar dat je zoon nog niet tot 10 kon tellen en nog niet de kleuren kende voordat hij op school kwam. Dat leer je toch thuis al, spelenderwijs? Er zijn toch allerlei boekjes waarin dat spelenderwijs al is verwerkt? Of deden jullie dat wel maar sloeg het niet aan?

Het feit dat hij nu wel snel tot 18 leert tellen, wijst er denk ik wel op dat hij het kan en er aan toe is. Ik zou me daar dus geen zorgen over maken.

zomermoeder

zomermoeder

21-04-2012 om 15:22

Ook raar

Ik vind het ook raar dat juf "klaagt" dat kind nog niet kan tellen en de kleuren nog niet kent. Het is toch eigenlijk de bedoeling dat ze dat op de kleuterschool leren? En daar hebben ze dan twee jaar voor... dus om dan al na een paar maanden wennen dat als probleem te betitelen... en wat heeft juf er zelf aan gedaan om de kinderen de kleuren en tellen te leren? De meeste kinderen kunnen dat tegenwoordig al voordat ze op school komen, maar dat betekent niet dat juf dat van alle kinderen mag verwachten en dat zij dat de kinderen niet hoeft te leren.

Of was het een goedbedoelde probleemsignalering met als doel dat jullie snel (dus ook juf!) extra ondersteuning gaan bieden?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.