Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sascha

Sascha

02-07-2009 om 11:53

Zonkracht hoog - buiten spelen 's middags

De laatste dagen is de zonkracht erg hoog, boven de 7. Door de kankerbestrijding wordt geadviseerd om kinderen (in ieder geval) tussen 12 en 3 uur uit de zon te houden.
Echter, bij ons op school spelen ze ook deze dagen 's middags gewoon buiten. Op een plein met heel weinig schaduw. Ik vind dat eigenlijk helemaal niks. Heb ik ook al tegen de juf van mijn jongste gezegd (jongste is 4 jaar, heb ook nog twee kinderen van 7 en 9 jaar, de twee jonsten hebben een lichte huid en verbranden snel). Zij zou het gaan overleggen in het team...

Hoe is dat bij jullie, wordt er 's middags gewoon buiten gespeeld? Zou ik kunnen vragen (dringend verzoeken) dat ze of schaduw creeren op het schoolplein of de kinderen binnen houden 's middags? Ik snap wel dat het in de lokalen ook warm is, maar ja... ik zelf vind het niet prettig om actief te moeten zijn in de volle zon, en mijn dochters ook niet. Plus dat het slecht is voor hun huid, ook al zijn ze ingesmeerd.

Mijn jongste kan (en zal) ik vanmiddag gewoon thuishouden (ook omdat ze gisteren niet lekker was ivm de warmte), maar de andere twee natuurlijk niet.

Je zou toch verwachten dat een school hier over nadenkt en een soort protocol heeft voor als het erg warm is en/of ze zonkracht erg hoog is, of ben ik nou een zeurpiet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

02-07-2009 om 11:57

Bij ons

Bij ons spelen ze ook gewoon buiten. Ik smeer met 's morgens dan ook een ongeluk. Ik weet dat ze op de bso weer gaan smeren en ook schaduw hebben of binnen zitten. Maar op school gebeurt dat niet, inderdaad.

Ik heb er nog niet met de leerkrachten over gepraat, maar vroeg mezelf ook wel af hoe dat nou gaat op school.

Overigens hebben ze vanmiddag een waterpretfeestje op het schoolplein, dus dat wordt weer veel zon...

maan.

maan.

02-07-2009 om 14:14

Hoofdpijn

Hier de jongste kwam tussen de middag thuis met hoofdpijn.. vanwege het mooie weer had de juf ze extra lang laten buitenspelen.. en inderdaad geen schaduw (en uiteraard geen zonnebril meegenomen, stom vergeten).

Mamvantwee

Mamvantwee

02-07-2009 om 14:31

Extra drinken meegegeven

Ik heb vanmorgen een extra pakje drinken (naast haar schoolbeker) meegegeven. Want dat vergeet ze natuurlijk, drinken. Ik zeg haar vaak dat ze altijd mag vragen of ze wat water mag drinken, maar ja, voor een 5-jarige is de overblijfmoeder een strenge mevrouw en de juf heeft het druk...

Sascha

Sascha

02-07-2009 om 15:52

Het heeft toch geholpen...

Hihi, mijn moeder belde net, ze had gezien dat een van de kleuterklas van onze school bij een speeltuintje in de buurt van onze school, onder de bomen, aan het spelen was (in plaats van op het zonovergoten schoolplein). Ze had nog gespeurd of ze haar kleindochter zag, maar die was daar niet bij want die heb ik vanmiddag thuisgehouden

Toen ik om 13.00 uur mijn oudste twee naar school bracht, had ik het er nog even met de directeur over, maar hij wimpelde me een beetje af met (1) deze temperaturen komen niet zo vaak voor en (2) de kinderen moeten goed ingesmeerd worden (ja inderdaad maar tussen 12 en 3 moeten ze toch uit de zon).

Maar misschien had mijn commentaar toch zin, of andere ouders hebben misschien ook geklaagd

Ik had het met de directeur ook nog over de kinderen die overblijven tussen de middag: die worden als het goed is 's ochtends ingesmeerd, maar daarna niet meer. En die moeten dus dan vrijwel onbeschermd naar buiten 's middags!

ze spelen hier gewoon buiten, ik vind het niet kunnen met dit weer,
mijn zoon ligt nu dus ook ziek op de bank, puur van de warmte denk ik...

Gelukkig

zijn de mijne nog niet verbrand, terwijl het kaasjes zijn, dus ik denk dat het bij ons wel meegevallen is op school. Vandaag gaan ze wel buiten spelen en kwam er een brief mee met verzoek ze in te smeren. Maar ja, insmeren moet je telkens herhalen, dus ik heb de zonnebrand ook meegegeven. Ik hoop dat de juf er tijd voor heeft.

Tsja...

vanuit australie waar we het hoogste aantal huidkankers hebben:
kinderen spelen hier gewoon tussen twaalf en drie met school buiten als dat zo uitkomt maar wel:
met hoed (no hat no play), met factor 30+ zonnebrand, met waterfonteintjes op het schoolplein en anders ieder zijn eigen waterflesje;speeltoestellen op het schoolplein zijn meestal overdekt...
dat zijn natuurlijk wel echt aussie maatregelen en ietwat overdreven in nederland - maar een hoed/pet op en genoeg te drinken en zonnebrand lijkt me op dit soort warme en zonnige dagen toch niet al te lastig?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.