Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lois

Lois

15-05-2019 om 12:27

Zoon 6 jaar moeite met aansluiting school

Hoi allemaal,

Even jullie om advies vragen. Mijn zoon M. heeft heel weinig aansluiting in zijn klas. Hij wordt in september 7 en is dus een jonge leerling. In groep 1 en 2 had hij veel vriendjes. Bij het over gaan naar groep 3 is zijn klas gesplitst en is hij door gegaan met een ander jongetje, dat eerst een vriendje van hem was, maar nu niet meer. Dat jongetje is nogal bazig en duwt M. nu weg. De andere jongens uit zijn klas hebben wel bij elkaar in de kleuterklas gezeten en zijn al een hecht vriendenclubje, waar M. niet tussen komt. Volgens M. willen ze hem er niet bij hebben. Ik heb al geprobeerd met ouders uit de klas af te spreken om de kinderen bij elkaar te laten spelen, maar dat blijft eenmalig of lukt niet. Laatst heeft een moeder zelfs op het laatste moment een afspraak voor de speeltuin gecanceld omdat haar zoontje toch niet wilde.

De juf in de klas heb ik gesproken, maar zij ziet geen problemen. Ik thuis ook niet, als M. een keer met een klasgenootje speelt gaat het gewoon leuk.

Hebben jullie misschien tips om hiermee om te gaan? Alvast bedankt!

aleid

aleid

15-05-2019 om 19:27

herkenbaar

Mijn zoon, nu bijna 15, overkwam precies hetzelfde. Het vriendengroepje van groep 2 werd gescheiden. De twee met wie hij de beste klik had kwamen bij elkaar in de klas. Hij heeft nog tijden in de pauze geprobeerd met hen te spelen maar dat werd minder en minder. De jongens gingen deel uitmaken van de nieuwe klas en hij viel er buiten. In z'n nieuwe klas vond hij met niemand een echte klik. Speelafspraakjes had hij wel maar hij hoorde nergens echt bij. Pas in groep 8 maakte hij weer deel uit van een vriendengroepje. Nu, 3vwo, is hij als een vis in het water.

Je kunt niks afdwingen. Ook voor je zoon hoe jong ook is dit een leerproces. Wat misschien verdriet oplevert, maar wat ik bij mijn zoon merk is dat hij vriendschappen nu enorm waardeert en daar ook energie insteekt. Ruzietjes worden uitgepraat, niemand wordt buitengesloten.

Wat voor je zoon kan helpen is een club met hem zoeken waarbij hij deel uitmaakt van een groep of team (scouting, sportvereniging, natuurclub bijvoorbeeld). Kinderen met dezelfde interesses sluiten vaak snel vriendschap. Dan is hij niet zo afhankelijk van het vriendschsapsgedoe op school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.