mel1
14-09-2012 om 09:40
Zoon afgezonderd voorin klas al 3 weken?
Mijn zoon (die het overigens goed doet op school) kwam op dag 4 na de vakantie op school en was zijn tafeltje kwijt. Zijn tafel stond helemaal voorin de klas tegen de muur???? Voor de goed orde hij heeft mij niets verteld. Ik kom er nu achter, nu hij op dat plekje afgezonderd van de klas al drie weken zit. Ik merkte iets aan hem en hoorde van zijn jongere broertje dat hij daar zat... Hij weet zelf niet waarom hij daar zit en zijn vriendjes ook niet. De juf om reactie gevraagd: dat is rustiger voor hem en de klas.
Had de juf dit niet met ons moeten overleggen? Is deze periode niet veel te lang. Kan me voorstellen dat je er één of twee dagen moet zitten, kan hij niet gewoon voorin de klas zitten? Nu gebeurd alles achter hem. Hij kan niet eens normaal op het digibord kijken.
Daarbij komt een verleden van groep 1 tot en met 7 zonder dat hij ooit apart is gezet van de klas??? het zou super zijn als er een juf of meester kan reageren maar ook ervaringsdeskundige ouders stel ik zeer op prijs. Wat moet ik hier mee. Zometeen zit hij daar het hele jaar??

Tango
14-09-2012 om 09:52
Overleggen
Ik begrijp dat je zoon in groep 8 zit. Hoe komt het dat hij zelf niet heeft gevraagd waarom hij daar neergezet is? Wat vindt hij er zelf van dat hij daar zit? Het lijkt me goed als hij het eerst aankaart met de juf, dus aan haar vraagt waarom hij daar moet zitten en zijn bezwaren daarbij aangeeft (niet op het bord kunnen kijken, onrust achter hem etc.). Evt. kun je dit samen met hem doen, maar als ze in groep 8 zitten lijkt het me dat ze dit zelf ook kunnen. Mocht het antwoord dan nog niet voldoende zijn, dan zou ik zelf even een gesprekje aanvragen met de juf om duidelijkheid te krijgen.

Guinevere
14-09-2012 om 10:00
Jemig
Dit zou ik zeker bespreken, met juf en bij onvoldoende antwoord met de directie, ik vind dit niet normaal! Hij wordt in een uitzonderingspositie geplaatst zonder een duidelijke reden. En zelfs al zou er een reden zijn: dit is gewoon straf! Mijn eerste gevoel is eigenlijk dat juf de pik op hem heeft?
Mijn hyperactieve zoon zit ook gewoon aan een tafel met de andere kinderen, zelfs tijdens het zelfstandig werken wordt hij niet apart gezet. Nooit.

Tineke
14-09-2012 om 11:51
Vragen
Daar valt hier vandaan geen enkel zinnig woord over te zeggen. En er is dan ook maar een antwoord mogelijk: vraag het de leerkracht zelf.

mel1
14-09-2012 om 12:05
Juf geen tijd
Natuurlijk heb ik het de juf gevraagd. Ik wil graag een persoonlijk gesprek maar de juf heeft pas volgende week dinsdag tijd......
Maar ik heb net een super advies gekregen. Ik belde met 0800-5010 een nummer voor ouder en school. Ik kreeg een oud-directeur en leekracht aan de lijn.
Hij sprong bij uit zijn vel toen hij dit hoorde, ook het feit dat de juf geen tijd wil vrijmaken.
Maar het is zeer onpedagogisch om een kind van de klas af te zonderen. Zelf als het kind ontzettend vervelend zou zijn (wat niet speelt in deze situatie). Het mag een of twee dagen. Maar dit is dus duidelijk niet normaal. Gelukkig want ik begon al aan mijzelf te twijfelen.
Nou nog de juf te pakken krijgen...
p.s. mijn zoon zit in groep 8 maar is verlegen en komt nou eenmaal niet zo goed voor zichzelf op..

Tineke
14-09-2012 om 12:15
Na of voor school
Je loopt naar binnen, ja gaat naar de juf en je vraagt: "waarom zit mijn zoon alleen?" Dan moet je toch gewoon, direct antwoord krijgen?
Kijk, als je vraagt om een persoonlijk gesprek, dan kan ik me voorstellen dat het pas komende week lukt. Het is niet handig om in zo'n situatie daarom te vragen.
Je kunt je nu wel opwinden om deze onhandige actie, maar er is er maar eentje die je antwoord kan geven. En dat is geen info-nummer of forum.

Conference
14-09-2012 om 13:17
Nou ja zeg?!
Ik kan me echt niet voorstellen dat je aan jezelf twijfelt en zelfs een bepaald telefoonnummer gaat bellen om deze kwestie voor te leggen.
Strafwerk of nablijven is okee, een plaats in een groepje vooraan in de klas is prima, maar voor langere tijd in afzondering in de klas op een dergelijke plaats is volkomen onacceptabel. Ik had dus ook niet tot dinsdag afgewacht, maar de juf meteen even apart genomen en domweg geëist dat hij een "normale" plaats in de klas krijgt, in afwachting van dat gesprek.
Ik zou zo pissig zijn. Wat nou rustiger voor hem en voor de klas? Als ze rust wil, moet die juf in een bejaardensoos gaan zitten en niet voor een klas vol beginnende pubers gaan staan.

Guinevere
14-09-2012 om 13:17
Ja, binnenvallen
Niet wachten op een persoonlijke afspraak over een paar dagen. Als juf geen tijd voor je wil maken, of niet aanspreekbaar is, dan ga je naar de directeur om uitleg. Ik vind het ook heel onpedagogisch, als het klopt.

ouder
14-09-2012 om 17:25
Ik vind het heel raar dat die meneer van dat 000 nummer zo reageert. Hij weet niet waarom de leekracht dit doet. Ik ben van mening dat je eerst moet gaan praten met de leerkracht. Wat is de rede hiervan? Hoe ging het dan andere jaren?Waren er toen ook problemen? Ik neem aan dat de leerkracht het kind niet zomaar afzonderlijk aan een tafel plaatst. Ik denk dat wij hier geen antwoord kunnen geven op je vraag. Ga eerst eens goed informeren (geef aan dat je dinsdag te laat vindt ivm de kwestie!!) zodat je meer info hebt.

Tango
14-09-2012 om 17:48
Ik snap dit ook niet hoor
Je gaat toch niet een of andere telefoondienst bellen voor zo'n vraag. Dat los je met de school op. Tot dinsdag wachten doe je ook niet. Je loopt na schooltijd naar binnen of als dat niet lukt stuur je een mail naar de juf om aan te geven hoe hoog het je zit. Maar eigenlijk vind ik nog steeds dat je je kind het eerst moet laten vragen. Of is dat nou een rare gedachte?

suus36
14-09-2012 om 21:00
Ik vind het lang hoor
Ik heb in de klas wel plekjes waar kinderen rustig kunnen werken. Vragen ze soms zelf om om daar te zetten. Als ik een kind "voor straf" apart zet, is dat voor een half uurtje max. 3 weken vind ik echt heel lang. Zeker als het voor straf is, dan kan het echt niet. Wel raar dat je zoon het niet weet. Misschien is er een legitieme reden? Maar zou niet zo snel weten welke reden. even wachten dus tot juf weer beschikbaar is.
Groetjes,
Suus
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kroepoekje
14-09-2012 om 22:09
Hier
vertelde dochter gisteren dat ze apart van het groepje was gezet, het waarom wist ze niet, zei ze.
Vandaag heb ik de leerkracht gemaild waarom dochter apart is gezet. Dit is het antwoord dat ik kreeg:
"Afgelopen week was het te onrustig in het groepje. Op dat moment heb ik, in overleg met de kinderen, het groepje uit elkaar gehaald.
Naast "dochter" is tevens een andere leerling op een andere plek in het lokaal geplaatst.
"Dochter" kwam naast J. te zitten. Dat bleek niet werkbaar.
Het is geen straf. "Dochter" werkt nu zonder gestoord te worden/ zonder zelf te storen.
We kijken komende week of "Dochter" terug kan in het groepje. "
Aan dochter had ik gevraagd, was het te onrustig, is er geklierd, had je je werk niet af enzenzenz. Volgens haar bleek dat allemaal niet het geval.
En ik vraag me dan af, als het geen straf is, wat dan wel? En hoezo in overleg met de kinderen? En waarom dan dochter?
Ik wil heel graag terugmailen zonder aanvallend over te komen, maar hoe?

fryskdumke
14-09-2012 om 22:43
Mel1 en kroepoekje
ik ben benieuwd of je al bij de juf bij geweest?
Kroepoekje, misschien is juf gewoon aan het uitvinden welke combinatie het beste werkt?? Sommige combinaties gaan niet goed samen terwijl ze dat voor de vakantie wel goed samen gingen. Juf kan ook voor de rust kiezen voor dochter en klas, zonder dat het straf is.

FayW
15-09-2012 om 08:22
Eerlijk gezegd
Het lijkt mij voor leerkrachten wel vervelend als je dit soort dingen met ouders moet overleggen. Een leerkracht mag toch ook wel zelf weten hoe hij/zij de rust bewaard in de klas? Zeker bij oudere kinderen vind ik dit in eerste instantie een zaak tussen leerkracht en kind. Alleen als kind er echt mee zou zitten zou ik er wat mee doen. Maar dan zou ik niet gaan mailen of bellen, maar gewoon op school de juf rustig zeggen dat kind het vervelend vind om apart te zitten zonder te weten waarom. En dan hoop ik dat ze dat met kind bespreekt.

albana
15-09-2012 om 09:17
Wil kind het niet zelf?
Hier heeft oudste ook een tijd voorin de klas gezeten...Maar dat vond ze zélf wel 'prettig'. Ook tegen de muur voorin een tijdje en ook wel eens tegen jufs tafel aan.
Was ook in de bovenbouw. Oudste was in die periode erg onrustig en snel afgeleid en gaf in een gesprek met juf zelf aan dat een goede oplossing te vinden (daar was ik bij). Oudste vond het geen straf daar te zitten, zo was het ook niet bedoeld. En ze zat er niet de hele dag. Bij uitleg, bij groepsdingen, bij dingen waarbij ze doorelkaar konden lopen zat ze gewoon weer op een andere plek. Soms ging dochter zelf naar die plek, soms gaf juf aan dat ze nu beter even daar kon gaan zitten (als juf zag dat het niet werkte zo) ook afhankelijk van het humeur van die dag van dochter. Ze had er niet altijd 'zin' in om daar te zitten en dan baalde ze er van, maar andere dagen was ze er blij mee, met deze oplossing. Oudste kwam ook goed mee op school, dat was het probleem niet. Ze had alleen continu haar werk niet af en kreeg het dan mee of moest in de pauze doorwerken en dat was het probleem, ze had gewoon een slechte 'werkhouding' toen, wat ook te maken had met onrust thuis (erg zieke zwager).
Wat zegt je zoon zelf ervan? En het was niet zo dat wij een gepland oudergesprek hadden, het was toeval dat ik erbij was toen kind die oplossing bedacht. En het was de eerste oplossing die écht werkte.
En nog steeds is oudste zo. Als ze écht moet leren/studeren moet ze appart zitten van ons. En dat weet ze zelf en doet dat dus ook.
groeten albana

Philou
15-09-2012 om 12:16
Onhandige juf
Je hebt er juist goed aan gedaan door niet met hoge emoties op de juf af te stappen. Maar de juf heeft misschien nu gedacht dat er een 10 minutengesprek-achtig iets moet komen. Dat is waarschijnlijk veel zwaarder dan het had hoeven te zijn. Dat je zoon apart zit is geen leuk gezicht maar ze heeft er wellicht een goede reden voor (in zijn belang). De juf had beter even vooraf of kort erna aan kunnen geven dat je zoon apart moest. Dat heeft ze niet ingezien. Dat is misschien ook de reden dat ze dinsdag (pas) tijd heeft. Zo op het oog een onhandige inschatting van de juf. Is ze sociaal sterk, kan ze goed plannen? Als je daar kan zitten zonder bozig of verontwaardigd te zijn, kan je de meeste informatie uit gesprek halen en met een goed advies genoeg bij sturen. Want om in groep 8, nu al een confrontatie met de juf aan te gaan is wellicht veel te vroeg. Ruziemaken kan altijd nog na dit gesprek.

Maylise
15-09-2012 om 12:35
Kroepoek
Waarom wil je verder nog antwoorden? Je hebt toch een prima, duidelijk antwoord gekregen. Het ging blijkbaar even niet in het groepje en volgende week kijken ze verder. Dat je dochter zegt dat ze niet onrustig was of zat te klieren lijkt me niet zoveel zeggen. Kinderen zien hun eigen aandeel vaak niet. Het is ook niet een straf maar soms reageren kinderen te veel op elkaar en dan kan wat rust goed zijn.
De dynamiek in de klas is anders dan thuis en je zult toch een soort basis vertrouwen moeten hebben in de leerkracht dat deze de situatie op de juiste manier aanpakt.

Kroepoekje
15-09-2012 om 19:46
Maylise daar ligt nou juist het probleem
ik HEB geen vertrouwen in deze juf, en deze actie plus antwoord bevestigt dat alleen maar weer.
Ik zeg overigens niet dat mijn dochter heilig is of nooit wat doet hoor, maar als het HELE groepje onrustig was, waarom dan mijn dochter en kennelijk nog een kind er uit?

Tineke
15-09-2012 om 20:13
Groepsdynamiek
Kroepoekje: " maar als het HELE groepje onrustig was, waarom dan mijn dochter en kennelijk nog een kind er uit?"
Soms wordt een groepje al een heel stuk rustiger als er eentje uit is, of als je het groepje splitst.
Waarom specifiek jouw kind eruit? Waarom niet? Wat is daar op tegen? Wat is daar zo erg aan? Of waarom zou het een ander kind moeten zijn? Of denk je dat juf het zo doet om jou te stangen? Dan wordt het tijd voor een andere school, voor alle partijen beter. Een schooljaar kan heel lang duren, als je van dit soort normale interventies al zo pissig wordt, tja...hup, maandag naar een andere school.

Kroepoekje
15-09-2012 om 21:03
K.heksenvet
Dat weet ik, dat het schooljaar lang kan duren. En of ze het doet om mij te stangen, dat weet ik niet, maar deze juf en mijn kind hebben helaas een historie, en die is niet best, daarom voelt deze actie dus niet goed.

Maylise
16-09-2012 om 01:59
Kroepoek
Dan ligt het probleem dus een stuk dieper dan deze actie. Ik zie er geen bezwaar in dat jouw dochter en dat andere meisje nu juist apart worden gezet. Zoals Kaatje schrijft waarom inderdaad niet jouw dochter? Misschien dat zij juist de storende factor was. Dit gaat om het basisvertrouwen in de juf. Je moet er op kunnen vertrouwen dat de leerkracht een dusdanig inschattingsvermogen heeft dat ze de juiste keuzes maakt. Natuurlijk kan ze zich een keer vergissen maar er zal een soort vertrouwen moeten zijn dat de leerkracht het in principe goed voor heeft met je dochter en de situatie zou eerlijk mogelijk zal afhandelen.
Dat vertrouwen ontbreekt bij jou helemaal door het verleden. Het lijkt me dan lastig om je kind aan de juf toe te vertrouwen. Lijkt me heel lastig in elk geval.
Kijk mijn zoon komt ook wel eens met verhalen thuis over onrechtvaardige straffen en dergelijke. Echter ik ken zijn leerkrachten en ik heb het volste vertrouwen dat ze het beste met zoon voor hebben. Natuurlijk zullen ze zich wel eens vergissen en zal de straf inderdaad onrechtvaardig zijn maar ik heb het vertrouwen dat ze echt proberen rechtvaardig te zijn en dat ze het goed met zoon voor hebben. Hierdoor voel ik niet de behoefte om me met elk klein incident te bemoeien. Echter als ik dat vertrouwen niet zou hebben dan zou ik veel moeite mee hebben om zoon elke dag aan die juf toe te vertrouwen.
Als bij jullie het vertrouwen zo laag is zou je dan niet liever een andere school zoeken?

mel1
16-09-2012 om 09:15
Juf telefonisch gesproken
Ik heb de juf gesproken, onze zoon is erg onrustig geweest in de eerste week. Daar kan ik me zeker iets bij voorstellen, net terug van vakantie, weer naar school allemaal leuk!
Ze is niet van plan onze zoon te verplaatsen.
Wat ik raar vind:
1. wij niet op de hoogte zijn gebracht van deze structurele maatregel
2. ze niet aan mijn zoon heeft uitgelegd waarom hij daar moet zitten.
Maar telefonisch is het niet handig om hierop verder te gaan dus toch maar tot dinsdag afwachten op het gesprek.
Even voor de reacties:
In de bovenbouw mogen ouders niet zomaar naar binnenlopen! Als er iets is moet dat via de mail! Anders had ik dat al lang gedaan.
De telefoonlijn die ik had gebeld is een officiele waar zels onze school bij is aangemeld. Die meneer heeft natuurlijk veel meer informatie gekregen dan ik hier snel kon schrijven.
Conclusie is gewoon dat je een kind niet lange tijd uit de groep mag/kunt plaatsen. Een werkplekje voorin. Helemaal goed. Maar het is zijn vaste plek!
Situatie nu: juf wil hem niet verplaatsen en willen willen dat hij gewoon in de klas zit. Argumenten juf, geen zin om hem telkens te waarschuwen, er is geen plek etcc. Raar vorig jaar kon hij wel gewoon in een groepje fuctioneren.
ben benieuwd naar dinsdag..............

Guinevere
16-09-2012 om 10:59
Directeur
Je kunt het gesprek van dinsdag nu idd nog wel even afwachten. Maar het lijkt erop dat dit toch een directeurskwestie gaat worden. Ben het met je eens dat een rustig werkplekje niet slecht is, maar dat moet niet structureel zijn.
Vreemd trouwens, dat je in de bovenbouw niet binnen mag lopen en dat alles via de mail moet. Onprettig en in een situatie als dit zou ik daar toch echt volstrekt maling aan hebben. Bij onze basisschool wordt dergelijke interactie met de ouders juist als essentieel beschouwd, ook in de bovenbouw!

Philou
16-09-2012 om 15:28
Gesprek
"1. wij niet op de hoogte zijn gebracht van deze structurele maatregel
2. ze niet aan mijn zoon heeft uitgelegd waarom hij daar moet zitten. "
In zo'n geval ervaar je dit toch als straf of als een afstraffing? Zo komt het een beetje over. Maar goed, ik ben niet in de klas geweest. De motivatie voor de maatregel lijkt vanuit de juf geredeneerd, niet vanuit je zoon.
Of ziet je zoon het zo niet? Naast alle argumenten die je al hebt, kan je haar vragen hoe zoon en jullie het anders moeten zien dan als een straf of als sociale uitsluiting (kan neveneffect zijn). Als ze zegt dat het dat niet is, vraag haar dan wat ze dan doet om te voorkomen dat het dat niet aan het worden is. Wees alert op de motivatie is die vanuit haar of vanuit klas of zoon.
Als het niets oplost, dan kan je naar de directeur gaan.
Zou voor mij wel een reden zijn om dit daar voor te leggen als het gesprek vruchteloos blijkt (of als de motivatie opeens bijgesteld wordt (beter voor kind bijv) of als ze zegt dat ze oplet voor sociale uitsluiting maar niet zegt hoe ze dat doet). In dat geval heb je misschien te maken met een juf die handelt uit onmacht.

mel1
16-09-2012 om 18:38
Judith-t
Bedankt voor je reactie. Zo had ik het nog niet bekeken. Handig om mee te nemen naar het gesprek!

Tango
18-09-2012 om 12:24
Mell
Je schrijft: onze zoon is erg onrustig geweest in de eerste week. Daar kan ik me zeker iets bij voorstellen, net terug van vakantie, weer naar school allemaal leuk!
Maar je zoon zit in groep 8, als hij dan zo onrustig is de eerste week, kan ik me voorstellen dat juf hem apart zet. Is er soms meer met je zoon aan de hand dat hij zo reageert?
Je schrijft dat hij de voorgaande jaren wel in een groepje kon zitten. Daar zou ik op insteken bij de juf. Wat maakt dat hij nu niet in een groepje kan zitten?

Conference
18-09-2012 om 16:23
Nou ja zeg?!
Ik vind het nu helemaal een vreemd verhaal worden. Zoon, je noemde hem zelfs verlegen, functioneerde voordien alle jaren goed in deze groep en nu is hij opeens zo'n stoorzender dat hij kennelijk voorgoed op een dergelijke plaats apart moet worden gezet? Ik ben benieuwd hoe de interactie tussen haar en jouw zoon is, dat hij opeens zo'n gedragsverandering laat zien.

mel1
21-09-2012 om 09:48
Hij zit weer in de klas!
Sorry voor de late reactie. Dit was een drukke week met husbunnie in het buitenland..
Maar goed nieuws, hij zit weer gewoon bij de rest van de klas. Ik heb mijn zoon meegenomen bij het gesprek omdat zijn perspectief heel anders is als die van de juf. Dat was achteraf een goede actie!
Eerst begon de juf weer dat hij onrustig is etc. Nou dat klopt dat is hij wel eens (vooral aan start schooljaar, alles nieuw). Maar om hem nu na een paar dagen vooraan te zetten en daar te laten zitten is onpedagogisch. Toen begon ze nog over ruimte gebrek..... Er was duidelijk vooraan nog een plekje. Waarom kan hij daar niet? Dan laat je ook een tafel vooraan staan als werkplek voor alle kids in de klas als ze dat nodig hebben. Nou daar kon ze zich in vinden. Raar dat kon ze zelf ook verzinnen. Maar goed verder gesprek goed verlopen, ze vond ook dat er beter gecomuniceerd moest worden. Nu heeft ze regelmatig een gesprekje met mijn zoon wat die dag goed en fout gaat en dat vind ik helemaal top van haar.
Deze week heeft Luca niet één keer op het werkplekje gezeten....;.).
Ik hoop dat dit een eind goed al goed verhaal is....

mel1
21-09-2012 om 09:54
Conference
Hoi,
Luca is inderdaad verlegen maar dan vooral naar ouderen en in nieuwe situaties. Hij is ook niet een stoorzender in de zin van vervelend en brutaal. Hij is onrustig. Hij wil alles meekrijgen in de klas.

mel1
21-09-2012 om 10:02
Tango
Wat betreft voorgaande jaren. De juf zegt nu dus dat er wat langer problemen waren. Vorig jaar zat hij gewoon in een groepje. Daar moest mijn zoon dan soms de tafel iets wegzetten als ze aan het werk gingen. Daar heb ik geen problemen mee....
Maar het probleem is gewoon dat dit nooit gecommuniceerd is naar ons terwijl wij elke ouderavond standaard vroegen: Hoe doet hij het in de klas. Nooit een negatiefe reactie op gehad.....
Nou gaat hij volgend jaar waarschijnlijk het havo/VWO en hoe moet het dan.....