Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
aleid

aleid

14-11-2018 om 08:41

zoon elke dag (bijna of) te laat op school

Vast een bekend probleem: kind komt moeizaam uit bed en zelfs als hij op tijd aan de ontbijttafel zit presteert hij het nog zo te treuzelen dat hij te laat of bijna te laat op school komt. Natuurlijk kan ik het niet laten hem herhaaldelijk te waarschuwen en loopt bij mij de ergernis ook op. We hebben al een brief van school gehad (na 3x te laat) en vanochtend was het opnieuw raak.
Wat doen jullie om je kind op school te laten komen?
Of moet ik het maar los laten en het volledig zijn eigen verantwoordelijkheid laten zijn. Hij is tenslotte 14.

Angela67

Angela67

14-11-2018 om 08:59

mentor? hoe veel straf?

hoe streng zijn ze op school en heeft hij een aardige mentor/mentrix waarmee hij/jij kunnen sparren? heb je het gevoel dat het 'symptomatisch' is bij hem of eigenlijk een puberverschijnsel en was hij er vroeger niet zo slecht in? dat zouden wel dingen zijn die ik belangrijk vind om te bedenken voordat ik wist wat ik zou doen.

Als het een belachelijk strenge school is die dit soort dingen meeneemt in 'beoordelingen' en 'motivatie' en dat hij het als minpunt aan z'n broek krijg bij overgangsproblemen dan zou ik hem dat proberen duidelijk te maken. Dus niet omdat jij vindt dat hij niet te laat mag komen maar omdat hij wellicht de consequenties niet overziet.

Als het gewoon alleen papiertjes prikken oplevert en een keer extra vroeg komen en daarna zand erover dan kun je het wel gewoon laten gebeuren. Misschien dat het helpt bij hem (dat is the general idea natuurlijk van die straffen)?

gr Angela

Pirata

Pirata

14-11-2018 om 09:04

Bekend

Mijn zoon dacht op die leeftijd geloof ik zelfs dat zijn ouders er verantwoordelijk voor waren dat hij op tijd kwam... no kidding.
Ik heb de verantwoordelijkheid stevig bij hemzelf teruggelegd. Dat leverde uiteindelijk een melding bij HALT op. Dit jaar gaat het al veel beter. Misschien doordat hij meestal tijdig wordt opgehaald door een klasgenoot. Dat is een vroege vogel. Die verzuchtte zelfs bij mij: "Ja, ik snap wel dat X altijd te laat komt" bij het zien van het getut van mijn zoon.
Maar: laten ophalen hielp hier dus.

Tamar

Tamar

14-11-2018 om 09:05

eigen verantwoordelijkheid

meestal leren ze het wel na een paar keer om 8 uur te moeten komen. Ik vind dat het op de middelbare school niet meer mijn probleem is.

Emmawee

Emmawee

14-11-2018 om 09:26

Tijdsbesef

Herkenbaar. Maar mijn zoon heeft sowieso moeite met plannen en een beroerd tijdsbesef. Ik heb hem laten meten hoe lang hij over dingen doet en aan de hand daarvan zet hij zijn wekker om 6:30. Als hij later wil opstaan, moet hij kijken welke dingen sneller kunnen.

Waarom de straffen op school vaak niet werken, is omdat het pas aan het eind van een lange gedragsketen komt. Het straffen werkt wel enigszins als het te laat komen wordt veroorzaakt door getreuzel in de gang, of op het schoolplein, maar volgens mij is dat meestal niet de reden van het te laat komen. Die ligt meestal thuis. Vaak al de avond van tevoren, door gewoon te laat naar bed te gaan, of zelfs in de middag, als een fietssleutel niet goed wordt opgeborgen. Het straffen werkt dan pas, als het ervoor zorgt dat de puber naar de hele keten van gedrag gaat kijken. En daar hebben ze toch vaak nog een volwassene bij nodig.

En dan blijken er vaak kleine aanpassingen te zijn die prima werken. Inderdaad, opgehaald worden door iemand. Of: eerst douchen en aankleden en dan pas ontbijten. 's Avonds tas inpakken, eerder naar bed, dat soort dingen. Dus ja, ik leg de verantwoordelijkheid bij hem, maar help hem er wel bij.

Overigens had hij laatst een periode waarin hij zichzelf een wat nonchalante houding had aangemeten, omdat hij vond dat hij vaak best lang zat te wachten op school (dus: te vroeg was). Vervolgens kwam hij achter elkaar laat, moest zich vorige week voor de tweede keer om 7:40 melden en ik weet dat er dan niet lang daarna en moment komt waarop we als ouders worden uitgenodigd voor een gesprek op school. Ik heb hem wel heel duidelijk gemaakt dat ik daar absoluut geen trek in heb en dat hij er maar voor zorgt dat dit niet gaat gebeuren. Dus helemaal loslaten doe ik het zeker niet. Hij is 15 trouwens.

Pirata

Pirata

14-11-2018 om 09:49

Mijn zoon is "al" 16 dus de leeftijd voorbij dat ik hem gedrag kan "opleggen". Ik adviseer hem nu. Over zijn bedtijd, over het leren en over het opstaan.
Maar met 14 kun je nog wel wat meer op je nemen qua verantwoordelijkheid. Toen maakte ik hem bv. nog wakker ' s morgens. Niet dat dat hielp....

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2018 om 10:42

Beetje van jezelf, beetje loslaten

Als het te laat komen niet bewust gaat, dus als hij echt moeite heeft om het voor elkaar te krijgen, zou ik ook nog helpen met wakker maken, eventueel zelfs brood klaarleggen e.d. (dat deed mijn man heel lief voor ons allemaal). Meer kun je niet doen. Dan moet hij toch leren van de consequenties die de school eraan verbindt. Mijn dochter moest om 8 uur o school komen bijvoorbeeld. Ze hebben ons een keer met de leerplichtambtenaar gedreigd en toen heeft man via de telefoon haarfijn uitgelegd dat dat absurd was en hij daar niet aan mee zou werken. Een kind wat trouw naar school gaat, haar best doet, maar oké soms te laat komt, dat is geen gevalletje leerplichtambtenaar. Daar waren ze het wel mee eens.

Ik herken het overigens ook van mijzelf. Altijd nét op tijd. Iemand waarmee ik in de klas gezeten heb, herinnerde zich mij ook zo. Altijd met een rode kop de klas binnen komen. En waarom? Geen idee. Een half uur om me aan te kleden en een half uur om naar school te fietsen, waren samen kennelijk toch korter dan ik elke dag weer dacht. Dat ik een kwartier eerder op kon staan, kwam niet in me op. Jongste dochter, dezelfde als waar ik het over had, doet dat nog steeds. Die moet je ook niet storen tijdens het ochtendritueel, want dat gaat van haar tijd af .

Triva

Triva

14-11-2018 om 10:54

kaaskopje

Alleen al het punt wat je zegt dat een kwartier eerder op staan niet in je opkomt is de verantwoordelijkheid van de ouders.

Was het probleem overigens voorbij toen er gedreigd werd met de LPA?

Ik vind het dus WEL dat dit moet worden aangepakt en school kan te weinig dus dan wordt het op een gegeven moment de leerplichtambtenaar. De leerkracht heeft er last van, de klas heeft er last van en de leerling zelf ook. Die kan zich nooit meteen concentreren na al dat gehaast.

Overigens vind ik een geldboete of taakstraf een goed idee: https://www.ed.nl/onderwijs/boetes-voor-te-laat-komen~a15378ca/

Mijntje

Mijntje

14-11-2018 om 11:07

mobiel

Ligt z'n mobiel wel boven als hij gaat slapen?
Hier moeten alle beeldschermen beneden liggen. Je zoon gaat vast eerder slapen zonder al die leuke afleiding.

Bo

Bo

14-11-2018 om 11:21

precies

En als die mobiel beneden ligt, heeft hij een reden om snel beneden te zijn.

Verder vind ik dat als een kind de verantwoordelijkheid niet zelf aankan, moeten zijn ouders hem daarbij helpen.

Sanne

Sanne

14-11-2018 om 21:30

En als je er niet bent?

Dochter is ‘s ochtends regelmatig alleen thuis en komt dan altijd ruim op tijd.
Als één van ons er wel is wordt ze makkelijker. Dan gaat ze er eerder vanuit dat wij wel de verantwoordelijkheid dragen.

En is hij niet gewoon heel moe nog?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-11-2018 om 22:22

Helpen

Ik help mijn kinderen s ochtends de deur uit. Die van 9 maar ook die van 16 als het moet.
Oudste moet van mij s avonds alles klaar hebben liggen. Dus tas, fietssleutel etc. Zodat ze s ochtends alleen maar een boterham naar binnen hoeft te schuiven en haar broodtrommel in haar tas hoeft te doen. Zij leeft graag op het randje, te laat weg betekent de trein missen, dus ik duw haar op tijd de deur uit. Daar stopt mijn verantwoordelijkheid dan ook.
Als ik haar s ochtends haar gang laat gaan moet alles nog net op het nippertje gebeuren. Dat geeft een hoop gedoe en kabaal in huis en daar heb ik geen zin in😁

Ik vind dat een 14jarige nog prima thuis geholpen mag worden. Dus op tijd uit zijn bed schoppen, heel kinderachtig kleren klaar leggen, boterhammetje klaar voor het ontbijt en zijn broodtrommeltje alvast gesmeerd. Kans is dan trouwens groot dat ie dat snel zat is

Tango

Tango

14-11-2018 om 22:43

Helpen

Hier help ik zoon van 14 ook nog de deur uit. Brood klaarmaken doe ik tegenwoordig de avond tevoren. Scheelt veel tijd. Voor dochter smeer ik ook.
Ik maak zoon wakker want anders komt hij echt zijn bed niet uit. Moet hem een paar keer roepen. Zijn kleren leg ik ook klaar. Hij vindt dat allemaal geen probleem. Eten 's morgens doet hij niet graag, maar ik probeer er altijd wel iets in te krijgen. Meestal gaat hij op tijd de deur uit. Hij is zelden te laat. Laatst zei hij dat hij vaak maar net op tijd is en dat motiveerde weer even om wat eerder weg te gaan.

Dochter van 17 is heel anders. Die was op het VO ook vaak te laat. Ze heeft 1 keer een brief van de LPA gekregen. Ze hoefde nog niet op gesprek te komen. Dat heeft wel even geholpen. Inmiddels zit ze op het MBO en vind ik dat ze het zelf moet doen. Gaat lang niet altijd goed. Ze moet nu met het OV en mist regelmatig de bus. Ze is ook altijd alles kwijt terwijl ik al 100 keer heb gezegd het de avond tevoren klaar te leggen. Soms vergeet ze zelfs nog haar brood wat ik zorgvuldig heb gesmeerd. Ik vraag me weleens af of ze het ooit gaat leren.

Boetes of taakstraffen zou ik overigens niet blij van worden. Geld levert hier bij dochter al genoeg strijd op. Ze heeft altijd te weinig. En taakstraffen, ik zou niet weten wanneer ze er tijd voor heeft tussen werk en school door.

aleid

aleid

16-11-2018 om 11:04

nog maar even helpen dus

Dank jullie wel voor alle reacties. Ik ben wel blij dat er nog meer ouders zijn die hun kind echt nog veel helpen. Ik had m'n twijfels of dat nou zo pedagogisch verantwoord was...
Of hij moe is? Dat geloof ik wel. Hij gaat om half tien naar bed, mag dan nog een kwartiertje muziek luisteren en dan moet hij gaan slapen. Het idee was dat hij zich om negen uur klaar zou gaan maken en dan nog tijd had om te lezen tot half tien maar in de praktijk poetst hij om 2 minuten voor half zijn tanden en ligt er dan net op tijd of net niet op tijd in. In slaap vallen kan nog wel eens lang duren. Telefoon overigens NIET op zijn kamer. Ik geef hem regelmatig melatonine maar dat werkt wisselend lijkt het. Eerder naar bed werkt niet, dan is hij echt nog te wakker.
Ik leg tot nu toe sochtends idd zijn kleren klaar, maak hem wakker en zorg dat het ontbijt klaar staat. Als hij zich heeft aangekleed gaat hij op z'n telefoon en daar begint de eerste irritatie: ik moet hem soms vijf keer roepen voordat ie eindelijk komt. Tijdens ontbijt is ie eigenlijk altijd vrolijk en heeft van alles te vertellen.
Maar daarna... tanden poetsen en haren doen kan als het aan hem ligt uren duren... Dus mijn idee is nu: pas op je telefoon als je helemaal klaar bent. Geen idee of het gaat werken....

Mams

Mams

16-11-2018 om 21:58

Hier

Hier is de afspraak ‘eerst de dingen die moeten, dan de dingen die ik wil’. En dat werkt wel aardig. Telefoons worden pas gepakt na het ontbijt.

Tandenpoetsen doen we hier trouwens voor het ontbijt. Tip van de tandarts. Direct na het eten poetsen zou slecht zijn voor je tandglazuur. Aangezien wij geen tijd hebben om s ochtends de aanbevolen 20 minuten te wachten tussen ontbijt en poetsen is voor het ontbijt poetsen beter. Ook wel lekker overzichtelijk: de kinderen zijn echt helemaal klaar als ze naar beneden komen dus 😊

Hangkous

Hangkous

17-11-2018 om 17:48

Telefoon meteen als ze wakker zijn

Om te zien of er toch niet een eerste uur uitvalt en er voor niks doorgegaan wordt en ze te vroeg op school zijn en daar een uur kunnen wachten op de eerste les.
Kan voor verstokte laatkomers natuurlijk wel gunstig uitpakken, telefoon pas als alles klaar is en dan ongezien in de tas stoppen. Zijn ze voor de verandering een keer wel op tijd😉😂

Hsp

Hsp

19-11-2018 om 14:32

Leerplicht

Er zijn hier op het forum al eerder topics over geweest en niet elke school gaat hier soepel mee om en melden het al vrij snel aan de leerplichtambtenaar.
Ik zou dit nog even met je zoon doornemen: https://www.leerlingzakenmh.nl/5-16-jaar-info-jongeren/

Het kan dus consequenties hebben voor hemzelf en jullie als ouders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.