Home » Forum » Ouders en school » Zoon gaat wrsch zakken en nu

Zoon gaat (wrsch) zakken - en nu?

27 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Julia64
Zoon gaat (wrsch) zakken - en nu?

Ben ik weer eens met het zoveelste verhaal over zoon en school…
Korte situatieschets; zoon (17 en ADD) is vorig jaar met hakken over de sloot overgegaan van 4 naar 5 HAVO. Maar nu loopt hij echt vast; hij staat voor zo ongeveer alles onvoldoende en slagen is eigenlijk niet echt realistisch meer, nu het schooljaar inmiddels al halverwege is.
Hij heeft het op zowel sociaal als cognitief opzicht altijd moeilijk gehad op deze school, maar het lijkt wel alsof de rek er nu echt uit is (wat ik op zich best begrijp). Hij zegt zelf dat ie echt niet meer weet waar ie nu de motivatie nog vandaan moet halen voor de rest van het jaar. Het is ook niet dat ie niks doet; hij heeft 2 x per week huiswerkbegeleiding en bijles voor wiskunde, ik maak – nog steeds, want ADD - samen planningen met hem voor toetsweken en werkstukken, waar ie zich braaf aan houdt, hij maakt al zijn opdrachten, maar het lijkt allemaal niets te helpen.
Nu vinden wij als ouders het helemaal niet zo’n ramp als ie dit jaar niet slaagt. Hij is pas 17 en heeft toch nog geen idee wat ie verder wil. Plan B (wat nu steeds meer plan A lijkt te worden) is om volgend jaar op de VAVO het jaar over te doen.
Maar nu mijn concrete vraag; hoe komt ie nu de rest van dit schooljaar door? Gewoon maar verstand op nul en het jaar uitzitten? School steekt kop in het zand en mentor zegt alleen maar “dat ie niet moet opgeven, want het kan nog” .
Ik heb nu een gesprek met de mentor aangevraagd om het hier eens over te hebben, maar wil graag beslagen ten ijs komen. Gezien al onze slechte ervaringen met deze school in de loop der jaren, vrees ik dat alles weer bij ons neergelegd zal worden nl.
Dus tja, ervaringen zouden zeer welkom zijn!

Lilian1
Voor je zoon zelf

Zou motivatie kunnen zijn dat vakken die goed zijn niet over hoeven gedaan te worden bij de VAVO.
Wie weet helpt hem dat? Anders heeft hij straks daar ook echt een volle schoolweek. Dus niet werken naar een HAVO diploma maar naar minder vakken volgend jaar?

wil40
Waarom Vavo?

Gewoon door met dit schooljaar en als hij zakt kan hij het jaar toch opnieuw doen? Ik zou geen andere oplossing weten, je zoon is nog leerplichtig.
Als hij zakt en hij wil het jaar niet over doen is het Mbo misschien een idee?

Stelle
Minder negatief?

Ik snap je moedeloosheid goed, maar misschien helpt het er positiever naar te kijken?
Het helpt allemaal niets, schrijf je.
Hoezo? Helemaal niets? 'Jullie' zijn toch mooi tot hier gekomen! Noem dat maar geen prestatie, voor hem en begeleiding! (jullie dus, of jij)
Het kan zijn dat hij naast jou/jullie bevangen is geraakt door gevoel van moedeloosheid, waarschijnlijker is dat jullie elkaar er mee aansteken. Misschien worden de komende maanden wat lichter als je een ander gevoel kunt overbrengen. Middelbare school kan een hele kluif zijn, zeker als je net wat anders denkt of je beweegt. Laatste loodjes! En nu zakken is ECHT geen falen, en doet niets af aan de grote inspanningen tot dusverre.
Steek hem flink wat veren in zijn komt, geweldig dat hij zo hard is blijven werken!! Die boodschap zou ik vooral ook uitdragen naar mentor, dat je zoon hard werkt en wel wat coulance kan gebruiken. (kan soms net dat verschil maken)

Yanea
Eens met Stelle

Petje af voor hoever je zoon al is gekomen! Nu is er dan (weer?) een serieuze hobbel, maar die gaat hij vast ook nemen, met jullie hulp.

Praktisch gezien zie ik twee mogelijkheden: hij blijft in 5 Havo, probeert zo goed mogelijk de lessen te volgen en kijkt hoever hij komt. Minder druk, hij hoeft niet perse te slagen, maar alles wat hij nu nog oppikt hoeft hij volgend jaar niet te leren. Het eindexamen is dan ook gewoon een goede oefening voor volgend jaar (en wie weet sleept hij er nog wat voldoendes uit). De tweede optie is dat hij terug gezet wordt naar 4 Havo en vanaf daar de draad weer oppakt. Veel scholen willen daar best aan meewerken, want dat tast hun slagingspercentage niet aan.
In beide gevallen is de druk van de ketel, wat me nu heel belangrijk lijkt.

Triva
Idd

Nu verder met de helft van de vakken zodat hij er een aantal toch haalt en dan vavo
Of volgend jaar mbo4
Of terug naar havo 4 omdat de basis niet goed was
Of volgend jaar weer havo 5

Julia64
Dank!

..... voor jullie reacties, heel fijn!
Nog een jaar (of 2, als ie terug naar 4 HAVO zou gaan) op deze school is eigenlijk niet echt een optie om meerdere redenen. Zoon heeft eerst VMBO-t gedaan en is daarna doorgestroomd naar HAVO. Hij heeft het al een tijd niet meer naar zijn zin op deze school en is blij dat dit, hoe het ook loopt, zijn laatste jaar is hier. Bij 5 HAVO overdoen op deze school zou hij bovendien 2 jaar ouder zijn dan zijn klasgenoten en nog minder aansluiting hebben dan nu het geval is. Dus hij wil in elk geval hier weg.
Terug naar 4 HAVO is, omdat dat hij de vierde eigenlijk al 2 x gedaan heeft (VMBO en HAVO) ook geen optie dus (maar dat konden jullie niet weten natuurlijk, want had ik niet in mijn openingspost gezet).
MBO zou zeker een idee zijn..... als ie maar wist wat ie wilde. De voornaamste reden om door te stromen naar HAVO was dan ook om wat uitstel te creëren voor het maken van een keuze. Maarja, dat heeft al met al weinig uitgehaald, want hij heeft nog steeds geen idee.
@Stelle en Yanea, ik werd geraakt door jullie reacties. Jullie hebben gelijk dat ik me op dit moment misschien iets teveel laat meeslepen door het gevoel van moedeloosheid. Ook bij mij is na al die jaren de rek er een beetje uit, lijkt wel. Man staat er anders in en vindt dat zoon maar moet doorpakken en er nog het beste van moet maken. Wat natuurlijk ook zo is, maar ik vind dat ie ook wel wat erkenning mag hebben voor het feit dat het gewoon rot is allemaal op dit moment.

Nogmaals dank. Het helpt me om dingen weer een beetje in perspectief te zien!

Stelle
2 verschillende dingen

Je schrijft dat de rek eruit is.
Het is logisch dat jij (hij) moe is! En het misschien wel even gehad hebt.
Maar dat is iets heel anders als negatief kijken naar hele traject. Daar is mi geen enkele valide reden voor. Als je een berg beklimt ben je vast ook moe op de top.

Ook schrijf je bijv dat naar havo gaan geen zoden aan dijk heeft gezet want 'hij weet het nog niet'.
Ik denk dat jij (hij?) vrij hoge verwachtingen hebt. Houd het klein;) traject havo had doel 'uitstel' en niet doel 'weten wat je wil'.

Verder zou ik vooral opties goed (en licht enthousiast;)) bespreken, de keuze is nu aan hem.

Stelle
Ik zou

de negatieve emoties die nu spelen ook flink de ruimte geven trouwens. Dat heeft hij (jij) wel verdiend!
Op een manier die jullie past; klaag, zeur, jammer, boks. Verbrand wat school materiaal of maak een ander ritueel.
En daarna of daarnaast ruimte voor vieren van resultaten. (en nee, daar heb je niet perse diploma voor nodig;)

mirreke
Julia

je gaf zelf al aan dat een optie hierna is om hierna via de VAVO het havo-examen af te maken.
Als je zoon niet langer op deze school wil blijven dan nodig, dan zou ik als ik hem was hiervoor kiezen.

Laat hem zich concentreren op de vakken die hij wel kan en die hij waarschijnlijk wel zal kunnen halen. Je schrijft dat hij nu voor bijna alles onvoldoende staat, maar een deel zal zeker veroorzaakt worden door de chaos en onoverzichtelijkheid die hij nu ervaart.

Als hij nu inzet op de vakken die hij leuk vindt en wel kan, neemt de chaos waarschijnlijk af. Jullie moeten dit wel overleggen met school lijkt me. En het is ook nog mogelijk dat hij niet mag meedoen met examen als hij voor het schoolexamen slecht heeft gepresteerd...

Bij ADD zou hij hiervoor medewerking van school moeten krijgen. Er mag veel, eigenlijk mag alles! Veel scholen weten het niet, of willen de moeite niet doen, maar in principe is het mogelijk om onderwijs op maat te geven.

Je zou ook eens kunnen informeren bij ouders en onderwijs. Die hebben een informatietelefoon. Of kijk bij in1school of je daar nog informatie kunt krijgen.

mijk
Andere doelen?

Als je het doel niet meer zet op examen halen maar op leren leren. Als je niets meer te verliezen hebt kun je gaan experimenteren wat werkt voor hem wel. Samen informatie opzieken over leer en studeermethodes en hij kiest wat dingen om te peoberen beetje luchtig houden natuurlijk maar ik denk dat hij er een hoop zelfkennis aan kan overhouden...

Elizabeth
MBO

Kan je zoon niet in februari naar een MBO-opleiding? Ik weet niet of er ROC's zijn met februari-instroom?

AnnaNiem
Nadenken

Hij is voor de Havo gegaan omdat hij niet weet wat hij wil qua vervolg. Dat is nu anderhalf jaar verder, maar hij weet het nog steeds niet. De vavo is het opnieuw voor je uitschuiven van de keuze. Het lijkt mij zo moeilijk jezelf te motiveren en dus te concentreren als je geen doel voor ogen hebt. Met ADD is concentratie toch al niet zijn sterkste kant. Wat wil hij gaan doen als hij zijn Havo haalt? Wat zijn zijn sterke kanten, zijn interesses, waar wordt hij blij van. En wat past daarbij qua beroep en opleiding? Heeft hij een bepaalde HBO in gedachten? Is daar bijvoorbeeld ook een MBO-variant van? Ik zou dat het komend half jaar gaan uitzoeken en dit jaar als verloren beschouwen met de aantekening dat als hij vakken kan halen, hij dat natuurlijk moet gaan doen. Het levert wellicht ergens een vrijstelling op of telt mee bij de vavo.

Nunie
Hier

Mijn examenleerling (Mavo en ergens gedoubleerd) gaat het denk ik nog wel halen, maar niet zeker.
In elk geval, als ie zakt wordt het VAVO, want diploma (met eerst MBO doen weet je dat bepaald niet zeker). En dan mag/moet hij de rest van de tijd een baantje nemen. Dat helpt ook om beter te weten wat je wel/niet wilt. En je bent toch bezig met werken aan je ontbrekende vakken.

Flanagan
Kanttekening

De vavo is geen eitje. De leerling doe het jaar niet over want het heeft waarschijnlijk andere boeken, de docent legt anders uit en maakt andere SE’s.
Hier een kind die een paar deelcertificaten wilde ophalen/ halen om aan de CE-eis te voldoen. Toch viel het jaar op de vavo best tegen. Kind had ook op de vertrouwde VO kunnen blijven. Na de eerste SE-periode op de vavo, groeiden de twijfels over de gemaakte keuze.

Verder had kind een ochtend, een dag en twee avonden les. Die avonden kwamen niet goed uit met andere activiteiten, die weer belangrijk waren voor vervolgstudie.

Sommige scholen bieden een tweejarig eindexamen voor zorgleerlingen; helft van vakken in eerste jaar, tweede helft in het andere jaar om zo de druk te verlagen.
Bespreek het anders met de zorgcoördinator.
Als een ll het overzicht verliest, raakt het in paniek. Opdelen maakt het overzichtelijker.

En die leeftijd: op de vavo zitten ook lln die een paar jaar ouder zijn dan het gemiddelde.
Dat geldt ook voor de havo; vmbo-t of havo lln die vroeger gedoubleerd zijn, gedoubleerde lln die opstormen, of die op een andere havo geen examen meer kunnen doen etc. Zo ontstaat er snel drie jaar verschil tussen lln in dezelfde klas. Maar als je vrienden hebt, let je daar niet zo op.

PS. Gedachtegoed als opsteker; Hoe meer je zoon dit jaar succesvol afrondt, hoe minder hij volgend jaar hoeft te doen.

wil40
Nunie

Deze jongen heeft al een Mavo diploma dus kan instromen op niveau 4.
Jou zoon heeft nog geen diploma, dat beperkt de keuze.

Nunie
Ja dat weet ik

Desalniettemin, is het zonde als hij nu niet doorpakt voor zijn Havo. Een Mavo-diploma is geen startkwalificatie. Mijn advies is te "nemen" waar je al zo dicht bij bent, uitzonderingen daar gelaten.

wil40
Persoonlijk.

Ik zou liever instromen op Mbo niv.4 dan naar de Vavo. Alleen al omdat Mbo gewoon dagonderwijs is en de hele week onder de pannen.
Na 7 jaar Havo lijkt mij straks het Hbo een nog grotere kluif. Wankele basis.

Juul
Hou hoop

Vorig jaar zat zoonlief in ongeveer dezelfde positie. Volgens mij stond ie alleen voor Engels een redelijke voldoende en voor Nederlands een krappe. Hij deed zijn best, bleef naar de huiswerkbegeleiding gaan en ik bleef moed inpraten. Ik zag ook aan hem dat ie echt moe werd. Het eindexamen is één groot van dag tot dag gevecht geworden. Hittegolf ook nog. Zijn start wat ook nog eens slecht ( natuurkunde ) het idee was echt dat mocht ie zakken dan had ie er in ieder geval alles aan gedaan.

Je raad het al hij is geslaagd! Alle vakken waar hij te kort stond opgehaald tot precies die 5,5 Ik ben het dus met de mentor eens. De wonderen zijn echt de wereld niet uit. Het kan nog.

Angela67
hier minder extreem 'slecht'

maar ook tot en met de laatste examens een vraagteken of het zou lukken.
maar de motivatie om niet terug te hoeven (en te kunnen starten aan iets wat hij wilde - dat was inderdaad wel een heel fijn idee) heeft echt geholpen.
dus als je het kunt opbrengen om hem positief te blijven stimuleren, en tegelijkertijd realistisch kunt blijven zou je hem denk ik goed kunnen helpen. Als hij kan geloven dat hij het zo goed doet als hij kan en dat als het niet lukt, het niet ligt aan het feit dat hij 'te weinig' heeft gedaan dan kan hij het misschien volhouden.
gr Angela

Julia64
fijn

weer zoveel nieuwe reacties....een aantal ervan heb ik met zoon besproken. Het doet in elk geval goed om erover te praten. Al schrok ik ervan hoe doodongelukkig hij op dit moment eigenlijk is op die school, pfff.
Een aantal van de suggesties doen we al, maar geeft me het gevoel op de goede weg te zijn. Zo gaat zoon volgende week een workshop "help, wat kan ik en wat wil ik" volgen op de Hogeschool alhier. Het zou hem ook kunnen helpen inspiratie op te doen voor een MBO opleiding wellicht. En huiswerkbegeleiding biedt de mogelijkheid aan voor een leerstrategieonderzoek.
@Flanagan, eerlijk gezegd hebben we in alle jaren op deze school nog nooit een zorgcoördinator gezien (ik zou een boek kunnen schrijven over deze school, don't get me started) maar de vraag over gespreid examen doen heb ik zojuist per mail voorgelegd aan ouders en onderwijs (aan degene die me wees op deze site; veel dank!)
@Juul; wat een verhaal zeg! Geweldig dat het je zoon toch gelukt is op het allerlaatste moment. Het zou mooi zijn, maar ik durf er niet op te hopen. Maar wie weet.
Aan alle andere op wie ik niet persoonlijk reageer; ik ben blij dat ik dit draadje gestart ben, want het helpt echt!

bicyclette
wil

"Ik zou liever instromen op Mbo niv.4 dan naar de Vavo. Alleen al omdat Mbo gewoon dagonderwijs is en de hele week onder de pannen."

De meeste vavo's bieden ook gewoon dagonderwijs. En met een (min of meer) volledig pakket ben je de hele dag onder de pannen.

mirreke
Gespreid examen doen

Julia,
Over gespreid examen doen. Een vriend van mijn dochter met ADD heeft destijds ook gespreid examen gedaan. In eerste instantie wist de school daar niets van, en dacht dat het niet zou mogen. Uiteindelijk is zelfs Katinka Slump (onderwijsjurist) er nog bij betrokken geweest.

Ook bij deze vriend begon dat in deze tijd van het jaar en maar wel in het examenjaar zelf te spelen, eigenlijk met dezelfde problemen, afzakkende cijfers, steeds minder overzicht en als gevolg daarvan moedeloosheid en een soort doemdenken. En het is allemaal gelukt. Vriend is ook geslaagd. Inmiddels maakt deze school vaker gebruik van deze optie.

Ondertussen, hij is nu 21, heeft een jaar uni gedaan wat hem niet beviel (hij zat destijds op het vwo) en zit nu op een hbo-opleiding creatief schrijven wat hem goed bevalt.

Het gespreide examen heeft hem goed gedaan, alhoewel het tweede examenjaar ook wel weer wat minder fijn was, omdat natuurlijk iedereen die hij goed kende van school was. (Hij had het geluk dat er wel sprake was van een fijne klas en een fijn schoolklimaat). Als jouw zoon er toch voor kiest op de bewuste school te blijven zal dat voor hem waarschijnlijk minder van belang zijn.
Deze vriend heeft indertijd ook medicatie gebruikt, die hem wel hielp beter te ordenen en orde de scheppen in zijn hoofd. Daardoor kon hij zich beter concentreren op werkstukken bv.

Maar nu gebruikt hij bewust geen medicatie meer, omdat hij zich toch voelt vervreemden van zichzelf.

Enfin, over jouw zoon: weet dat het kan en mag van de inspectie. Ik hoop dat, als jullie hiervoor kiezen, je zoon goede medewerking krijgt van school.
Eventueel zou je anders ook, ik zei het al, kunnen kijken of de mensen van in1school (www.in1school.nl) kunnen helpen of doorverwijzen.

Ik heb zelf ook goede ervaringen met (de telefonische hulplijn van) ouders en school :-)

Sinilind
Geen VAVO voor ADD leerling...

Dag,
Ik ben mentor in 3H, en daarnaast goed bekend met de problematiek van ADD op de VAVO. Het is een combinatie dat zeer zelden goed gaat. De VAVO biedt een zeer minimale ondersteuning, de kaders en controles zijn minimaal, losjes. Je moet echt een sterke wil hebben en veel zelfdiscipline om het met succes af te ronden.
Zoals je de situatie beschrijf zou ik een paar verschillende oplossingen/paden aanraden. Ik ben vooral bekend met de VAVO (Joke Smit) in Amsterdam en heb er geen goed ervaring mee.
Eerst: hij gaat door en wie weet slaagt hij alsnog, dat wil zeggen als zijn schoolexamens vorig jaar hem voldoende marge hebben gegeven om aan de CE met een kansje om te slagen. Zoals je het schrijft lijkt de kans heel klein maar wie weet.
Een andere optie is om naar het MBO te gaan en daar vanuit naar een HBO opleiding. Nadeel: hij weet niet wat hij wil doen.
Op een andere school 5H overdoen zou kunnen, zo te lezen ben je niet te spreken over deze school (niet toevallig het B- lyceum te A?). Er zijn scholen waar een betrokken zorgcoördinator rondloopt, met hulpklassen voor leerlingen met ADD of andere leerproblematieken. Ook de grootte van de klas kan een rol spelen, hoe groter de klas hoe moeilijker het wordt voor een ADD-er: te veel ruis, te weinig tijd voor de docenten om de leerling echt goed te begeleiden.
Mocht je meer vragen hebben (in regio Amsterdam/Haarlem/Leiden) dan wil ik wel meedenken, vraag mijn gegevens aan forumbeheer.
Sini

Julia64
Sini en Mirreke

@Sini; had mijn zoon maar zo'n mentor als jij... :-) ik heb je gegevens opgevraagd bij forumbeheer, dank voor het aanbod!
@Mirreke; ik heb de vraag over gespreid examen doen gemaild aan info@oudersenonderwijs.nl. Dank voor de tip!

AnnavD
hier ook spannend

Zoon , ASS, ook niet al te best ervoor.. We hebben afgesproken dat hij gewoon examen doet en wat hij haalt, haalt hij. Voor de vakken waar hij op zakt laten we hem uitbesteden naar de VAVO. Dan kan hij behouden wat hij heeft gehaald en hoeft hij alleen maar de gezakte vakken over te doen en kan hij er een bijbaantje bij doen zodat hij wat extra;s heeft

Wij hebben sowieso goede begeleiding dus de rommeligheid rondom de Vavo vangen we op deze manier op.

We laten hem ook examen trainingen doen voor de echt zwakke vakken zodat de slaagkans grote zal worden en verder zien we het dan wel

Ik lees over optie MBO-4, dat is allemaal heel leuk maar dan moet er wel een opleiding zijn die hem/haar aanspreekt. In mijn zoons geval is er geen opleiding die lijkt of in de buurt komt van de beoogde hbo opleiding die hij wil gaan doen, dus is dat geen optie.

Julia64
AnnavD

Nou, onze zonen zouden tweelingen kunnen zijn... :-)
Klinkt precies hetzelfde.
Behalve dat jouw zoon blijkbaar al wel een hbo opleiding op het oog heeft, dat scheelt wel. Hier heeft zoon nog geen flauw idee, maar dan ook echt niet. A.s. zaterdag is er wel een open middag van de Hogeschool alhier, en hij heeft zich ingeschreven voor een workshop studiekeuzebegeleiding.
Al met al lijkt het erop dat wij ook deze weg gaan bewandelen - dus proberen te slagen voor de vakken waar ie het meeste kans maakt en dan volgend jaar VAVO. Aangezien we op dit moment toch al nul begeleiding vanuit school krijgen en alles zelf oplossen dmv externe huiswerkbegeleiding, kan dat op de VAVO nauwelijks slechter worden (hoop ik dan maar).
Afijn, ik wens jou (en je zoon) ook sterkte met het hele gedoe (want dat blijft het, zucht...)