houthakster
05-02-2012 om 20:04
Zoon geen laptop leraar niet aanspreekbaar
Onze zoon zit op een middelbare school waar ze werken met een laptop voor elke leerling. Veel leerstof staat online, huiswerk maken gaat via de laptop enz. enz. Nu waren van het toetsenbord van zoon in december enkele toetsen stuk. De laptop is begin december ingeleverd voor reparatie, conform de regels. Wij leven nu dik in februari en nog geen uitzicht op een gerepareerde laptop.
In deze gevallen krijgen de leerlingen een leenlaptop, de leerling moet daar elke ochtend om vragen. Maar daar zijn er te weinig van. Hij moet dus regelmatig helemaal zonder doen, want dan zijn de leenlaptops op. Thuis werkt hij op onze eigen computer, maar dan kan hij van bijvoorbeeld wiskunde niet alles doen, want de wiskundesectie zet niet alles correct online. Sommige opdrachten in andere lessen heeft hij ook niet kunnen maken, omdat hij dan helemaal zonder laptop zat.
De leraar die alles rond de laptops moet regelen, heb ik gebeld. Die meldde dat de laptop pas in de loop van januari ter reparatie was aangeboden, want vanaf een onbekend aantal dagen voor de kerstvakantie leveren ze niet in. De laptop is nu wel bij de reparatie-afdeling zegt hij, maar hij wilde mij niet vertellen of hij enig idee heeft wanneer het ding gemaakt zal zijn. En wij zullen de reparatie moeten betalen zei hij er nog bij. Hij wilde ook niet bespreken of en zo ja welke, concrete acties hij gaat ondernemen om reparatie te bespoedigen (eens informeren bij de reparateur waar het ding blijft, bijvoorbeeld. Hij zegt ook dat de wiskundesectie de boel verkeerd online zet, dat is het probleem van de wiskundesectie en daar kan hij ook al niks aan doen. Dat zoon dan wiskunde niet kan maken is zijn probleem niet. Dat was het antwoord op elke vraag die ik stelde : "ik kan er nu eenmaal niets aan doen".
Ik vind dit wanprestatie. Ze hebben al drie a vier weken gewacht met inleveren, want de reparateur houdt kennelijk ook de schoolvakanties aan. En nu zijn er weer vier weken extra om en zoon zit nog steeds zonder.
Ik heb de leraar erop gewezen dat het merkwaardig is dat reparateurs ook schoolvakantieperiodes aanhouden (ik werd boos) en toen werd hij ook boos, natuurlijk. Niet handig, dat besef ik, maar ik ben slecht bestand tegen die afschuifhouding op scholen. De lesuitval is op deze school ook al gigantisch, desondanks natuurlijk gewoon ook een dag dicht om te staken. Dat heeft met die laptop dan weer niks te maken, dat snap ik wel. Maar ik baal van die gemakzucht. Alles is het probleem van zoon en van ons, of het ligt aan de omstandigheden en school is nergens verantwoordelijk voor.
We hebben de mentor van zoon ook al gemaild dat we hier zorgen over hebben en die beaamt dan dat het vrésélijk vervelend is en klaar alweer.
Wij zijn gestart met registeren op welke dagen zoon geen leenlaptop heeft gehad. Maar hoe nu verder?
Hoe hou je zo'n school wat beter bij de les?

houthakster
07-02-2012 om 11:14
Laptop voor welke vakken en ella
Dank voor je tip Ella, je hebt gelijk.
Sahara: de laptop is ook nodig voor bijvoorbeeld het vak techniek, tijdens de les. Hij kan dan niet meedoen, want geen laptop.
Heb zojuist weer met school gebeld (ben kalm en vriendelijk gebleven nog geen uitzicht op een laptop. School beroept zich op achterstand bij de afdeling ICT (die door meerdere scholen wordt gedeeld). Ik ben op het standpunt blijven staan dat ik met school te maken heb, niet met de afdeling ICT. Die afdeling kan een uitzendkracht inhuren, extra laptops aanschaffen (levertijd van die dingen is niet lang) enzovoort. Ga ik echter niet over, moet die afdeling zelf oplossen. Nu wordt het afgewenteld op de leerlingen, kan niet! Voor wiskunde hebben we nu een scan geregeld die we dan gaan printen thuis.

Irene
07-02-2012 om 11:28
Sorry
Dat was ook niet aardig, sorry. Het was van mij een reactie op de manier waarop jij reageert op sommige mensen die met je mee proberen te denken. Wat Fleura zegt had wel op een andere manier gekund, maar je kunt er wel je voordeel mee doen: als je op deze wijze ook op school communiceert krijg je misschien minder gedaan dan wanneer je op een andere wijze communiceert. Als dat niet van toepassing is, ook goed. Maar dan nog kon je wel hier op een andere wijze op mensen reageren....
Maar sorry nogmaals, mijn reactie was niet oké

Sahara
07-02-2012 om 11:28
En wat gaat de school daar dan aan doen
Die laptops kunnen ze niet direct repareren. Nieuwe kopen kan blijkbaar ook niet. En zelfs al kopen ze nieuwe dan heb je er nog niet direct een.
Mijn concrete vraag zou nu zijn:
Wat gaat de school dan nu doen om ervoor te zorgen dat je zoon wel al zijn lessen kan volgen?
Stel alleen die vraag. Niet al zelf met antwoorden komen. Wie weet bedenken ze wel iets.
Wel een aandachtspunt voor mijzelf. Als mijn zoon naar de middelbare school gaat en ze werken met laptops dan moet ik dus vragen wat er gebeurt als de laptop stuk gaat en of er wel genoeg vervangende exemplaren zijn.

chocodip
07-02-2012 om 18:49
Inderdaad
'Als mijn zoon naar de middelbare school gaat en ze werken met laptops dan moet ik dus vragen wat er gebeurt als de laptop stuk gaat en of er wel genoeg vervangende exemplaren zijn.'
Al met al is een boek vervangen toch stukken sneller, goedkoper en eenvoudiger dan een laptop. Het is prachtig, alles online, alles op laptops, maar wel kwetsbaar en duur. Waarschijnlijk is op school het fonds om nieuwe leenlaptops aan te schaffen gewoon leeg op dit moment; te optimistisch geweest over de levensduur en de storingsgevoeligheid van deze dingen die niet van de leerling zelf maar van school zijn (en helaas, voor heel veel mensen geldt dat men met dingen van een ander minder nauwkeurig omgaan. Reden waarom sommige mensen liever niet naast leaseauto's parkeren, heb ik weleens gehoord. Sorry, draadontsporing.

houthakster
07-02-2012 om 19:12
Chocodip
Dat gaat hier niet helemaal op. Als mijn zoon bijvoorbeeld op de laptop gaat zitten (ik noem maar iets) dan draaien wij zelf op voor de kosten. Er minder voorzichtig mee zijn, is in dit geval dus tamelijk schadelijk voor jezelf. Het is toch anders als bij een lease-auto.

houthakster
10-02-2012 om 22:34
Sahara
Nee. Probleem is niet verholpen. Deze week heeft zoon 4 van de 5 schooldagen geen laptop gehad. Alleen vandaag was er een leenlaptop. Wij proberen een complete lijst te krijgen van alle dagen dat hij zonder heeft gezeten. Volgende week gaat de brief de deur uit met cc aan inspectie.
Aardig dat je het nog even vraagt.

houthakster
14-02-2012 om 17:59
Wordt vervolgd
Inmiddels is gebleken dat de laptop al weken terug is van reparatie. Hij is vervolgens op school kwijtgeraakt. Men heeft geen idee hoe dat kan en waar het ding gebleven is.
Interessant....

houthakster
14-02-2012 om 23:08
Uitgekookt
Nee, ik ben klaar met koken. School heeft erkend dat dit ongelukkig is. Wij hebben school een helder bericht gestuurd. Het wordt nu in ieder geval duidelijk dat er echt iets is misgegaan. Dat is al beter.